Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 15:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 17:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Det har fortiden gått med mye tid til mitt lille prepping-prosjekt. Holder på å rigge meg til med CB radio i bil,hjem og tilfots. planen er å kunne kommunisere med andre under et SHFT scenario. grunnen til at det ble CB radio er at det er lisensfritt, grei rekkevidde og prisgunstig.

Det hadde vert koselig om noen flere holder på med det samme, slikt at man kunne bygd opp et lite ''dommedags-nettverk''

legger ved en link til wikipedia sin CB radio artikkel og linken til Privatradio-Norge sitt forum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_Band_radio
http://privatradio.createforumhosting.com

( vil legge ut et par bilder av oppsettet mitt )

Topp

Innleggets emne: Re: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 20:02 
Avlogget

Haha synkronistisk, har siklet på cb-radioer i lang tid nå men ikke helt turt å kaste meg ut i det. Gi meg litt tid då er jeg med:)

Først og fremst ute etter to håndholdte, en til meg å en til kjerringa, overkommelig pris er ett pluss og gjerne drevet med AA batterier hvis mulig siden vi standardiserer alt vi kjøper til AA. Har du noen tips?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 20:26 
Avlogget

Jeg er veldig interessert i tips om utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 11:08 
Avlogget
Brukerens avatar

rhex skrev:
Haha synkronistisk, har siklet på cb-radioer i lang tid nå men ikke helt turt å kaste meg ut i det. Gi meg litt tid då er jeg med:)

Først og fremst ute etter to håndholdte, en til meg å en til kjerringa, overkommelig pris er ett pluss og gjerne drevet med AA batterier hvis mulig siden vi standardiserer alt vi kjøper til AA. Har du noen tips?

Av håndholdte apparater bruker jeg to ''Danita scaner 40'' disse går på AA batterier og kan gå på 12v ved hjelp av 2 alligtorklyper.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 11:21 
Avlogget

Jeg har en håndholdt Midland Alan 42 multi, den har det meste du trenger. Kommer med batterikassett til vanlige og oppladbare AA batterier, lader og biladapter med antennetilkobling så du kan ha den i bilen med ekstern antenne og bruke den nesten som et vanlig bilapparat. Min kom ferdig åpnet for alle kanaler, så isteden for de vanlige 80 så har jeg 400 kanaler. Ikke veldig nyttig, og ikke lovlig å bruke, men kan være greit om man vil snakke privat eller har den med på ferie i Russland eller Østauropa.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 18:52 
Avlogget

Hva er rekkevidden på slike apparater? Jeg har trodd at man kun kan kjøpe PMR-apparater (slike man får kjøpt på leketøysforretninger og Clas Ohlson) uten å ha lisens. Men PMR-apparater har en rekkevidde på maks 100-200 meter, selv om det ofte blir reklamert med rekkevidde på 5-9 km. Det må i tilfelle være på stille vann uten hindringer og med sola og vind i ryggen :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 19:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har lite erfaring med slike radioer, det skal sies Men, jeg har med lovelig utsyr fått inn folk fra sør-europa når forholdene var perfekte. PMR radioer er som du sier lisensfritt og har en heller dårlig rekkevidde, spesielt i skogen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 16:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Med fare for å gnåle veldig mye mer om dette, enn så lenge at jeg fortsatt ikke har kommet i gang med radioamatør-kursing for meg sjøl, så vil jeg også henvise til denne tråden: http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=4&t=225

Det er selvsagt en fryktelig mye større investering enn CB-radio, HF-radioer er generelt sett relativt dyre samt at kurs koster litt, men slik jeg ser det så lærer man veldig mye nyttig om radio generelt, noe som er fordelaktig. I tillegg så er det fort slik her i Norge at landet vårt er mer enn stort nok for bruk av HF-radio :)

Sist, men ikke minst: Gjennom amatørradiogrupper rundt omkring i landet så er det muligheter å bidra via sambandstjenesten som flere (kanskje alle?) gruppene bidrar med for eventuelle behov fra myndighetene, og det er jo totalt sett en god ting :)

Personlig synes jeg også at muligheten for å kunne snakke/sende data fra Bodø til Oslo til Stavanger uten bruk av infrastruktur er veldig forlokkende ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2012, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Sikler selv på en amatørradio lisens og HF-utstyr. Men, så var det prisen da.... blir vel fort en 20.000 kr før alt er på plass. Nå som SSB - båndet har blitt lovlig i Norge vil det vere et billig alternativ til HF. Med SSB kan man kommunisere vesentlig mye lenger en en 10 meter som sender med 4 watt på FM båndet.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 07:54 
Avlogget

Har en CB-radio 27mhz montert i bilen. Hadde vore artig å testa rekkevidden, har kun testa opp mot et håndholdt apparat og andre bilar i kolonne kjøring. Er det spesielle kanaler som blir brukt av preppere?

jok

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 07:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal vi rett og slett bare si kanal 4 ?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 14:32 
Avlogget

Det er sikkert ok. Meina eg les ein plass at det er foskjell på rekkevidden på dei forskjellige frekvensane. Nåken så har kunskap om det? Kan det var interesangt å prøva ei sending ein kveld og få testa rekkevidden? Holde til heilt nord i rogaland.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 20:52 
Avlogget

Det har noe med at antenna er tilpasset en bestemt frekvens, og dermed sender litt mindre optimalt over og under den frekvensen. På PR er vel antenner tilpasset kanal 19 tror jeg, dermed er det her rekkevidden er best. Tror egentlig ikke det har mye å si for PR, det er nok mer for amatører som opererer på et større spenn av frekvenser.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 18:52 
Avlogget

Ok. Då er det egentlig ingenting og bry seg særlig med. Kanal 19 er vel sammen med 9 rekna som nødkanal på CB.
Men er det flere som har CB radio og som er interesert i å prøve og få kontkt via radio en dag? Hadde vore artig om det faktisk var mulig og komunisere med andre preppere.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 09:56 
Avlogget

MacGyver skrev:
Det har fortiden gått med mye tid til mitt lille prepping-prosjekt. Holder på å rigge meg til med CB radio i bil,hjem og tilfots. planen er å kunne kommunisere med andre under et SHFT scenario. grunnen til at det ble CB radio er at det er lisensfritt, grei rekkevidde og prisgunstig.

Det hadde vert koselig om noen flere holder på med det samme, slikt at man kunne bygd opp et lite ''dommedags-nettverk''

legger ved en link til wikipedia sin CB radio artikkel og linken til Privatradio-Norge sitt forum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_Band_radio
http://privatradio.createforumhosting.com

( vil legge ut et par bilder av oppsettet mitt )

Hei gett, det hadde vært mega om du f.eks tok teten og la en førings plan der vi andre kan kaste oss med, s vi alle standariserer oss rundt en ting, komunikasjon etter en katastrofe er alfa/omega.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support