Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 20:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 19:37 
Avlogget

Den listen var ikke du :) Ikke vits å lage kruttet på nytt av :)

Flere av kanalene kan programmeres på denne radioen: http://www.ebay.com/itm/Baofeng-Pofung- ... 2a45e8d47c

Og en del av de andre kanalene på en vanlig jakt radio :)

Så her er det mange muligheter :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 23:42 
Avlogget

Spørs litt hvor aktuelle de er i norge... Men maritim VHF, PMR 446 osv. kan jo være aktuelt. Jeg har en UV-5RE Selv, men har mista programmeringskabelen så den får være som den er.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 05:00 
Avlogget

Uv-5re kan man fint programmeres uten kabel, tar bare litt lengre tid :)

Og vdr om de er aktuelle I Norge, tenker da på frekvensene, så er det vel strengt talt vi som bestemmer oss for om vi skal benytte disse frekvensene I en shtf scenario :)

Så jeg mener at vi bør Gjøre det.... Er det noen som er uenige I det?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 11:08 
Avlogget

Det bør gjøres. :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 21:59 
Avlogget

Tenkte på sånt som MURS og NOAA-kanaler, som i norge ikke eksisterer eller brukes til andre ting og mest sansynlig ikke vil være lovlig for oss å bruke. De ser jeg liten nytteverdi i å ha programmert i norge, det finnes langt mer nyttige ting å bruke kanalplassen på.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2015, 05:18 
Avlogget

Nå tenkte ikke jeg å bruke hele program lista, men sett ut fra lista, velge 2 på vhf og 2 på uhf... og am cb radio, er jo ikke alle som har ssb båndet :)

Jeg foreslår,følgende kanaler:

446.030 ingen treff på frekvenser.no
462.600 ingen treff på frekvenser.no

146.420 ingen treff på frekvenser.no
146.550 ingen treff på frekvenser.no

CB 3 am
CB 3 fm

Ingen treff på frekvenser.no vil da mest sansynlig tilsi at vi ikke forstyrrer andre på disse frekvensene I fredstid, I en shtf scenario så er "alt lov" så jeg ser ikke det helt store problemet her...
enn kunne også kanskje søkt om å få disse frekvensene? Har spurt om dette Før, men da ble folk nervøse for å måtte identifisere seg selv ovenfor hverandre...

Og radio planen 3-3-3 synes jeg virket smart... Vi burde ikke forsøke å lage kruttet på nytt av, men ta av det som alt foreligger...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2015, 08:06 
Avlogget

446.030 vil blokke ut PMR446 kanal 3, som ligger på 446.03125...
462.600 ligger midt i et frekvensområde tildelt ICE Norge AS...

Det er en særdeles dårlig idé å bare ta seg til rette på en frekvens - spesielt basert på en useriøs og ukomplett liste som frakvens.no...

Hvorfor ikke bare holde seg til etablerte frekvenser som cb og jakt/sikring - hvor man faktisk óg har en sjanse til å møte mér likesinnede i en shtf situasjon?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2015, 12:40 
Avlogget

Hvor finner man en bedre liste enn frekvenser.no? Tips taes imot med et smil :)

Grunnen til at jeg velger bort jakt og sikring frekvenser er fordi jeg ville ikke at alle skulle høre meg...

Og igjen I en shtf scenario så hadde jeg ikke brydd meg så mye om ICE.

Vdr jakt og sikring. Vet det er veldig mange som allerede bare tar seg til rette der og det er ødeleggende I fredstid...
Jeg betaler lisenser der, men veldig mange Gjør ikke det...

Og hva om vi søker om egen frekvens?

Men uansett hva man velger så er radio planen 3-3-3 en god ting, og som Bør "innføres" :)

Mener man har diskutert det å lage en prepper hefte? Stemmer det? Hvorfor ble det ikke noe av?
Noen som vil ta initiativ til dette?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 01:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil gjerne blåse liv i en gammel tråd, for å vite om det har skjedd noe radio-relatert for dere over?

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 05:34 
Avlogget

Ikke fått ordnet lisens enda.... :?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 08:56 
Avlogget

Vel jeg har skaffet meg egen frekvens jeg nå, og der har jeg tatt over hele landet vdr bruksområde. :)

Lisens har jeg på både på jakt radio og maritim radio.

Sikringsradioen har jeg valt å si opp lisensen på, jeg ikke har behov for den i fredstid og jeg vet at i krise tid så vil den bli uaktuell for mitt vedkommende da jeg nå har egen frekvens.

Men igjen så havner vi på, hvordan samle informasjon oss "preppere" imellom i en krise situasjon?

Mitt enkle svar vil være å begynne nå i fredstid, for "det man trener på i det daglige, det er det man gjør i en krise tid..."

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 11:29 
Avlogget

Gode ord

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 12:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Tanken på en egen kanal, eventuelt lukket, for kommunikasjon "oss" imellom høres spennende ut. Hva tenker folket som en slik? OpSec og alt.

Samtidig vil det være praktisk å ha forhåndsbestemt en åpen kanal for krisekommunikasjon ved større naturkatastrofer, eventuelt terrorhandlinger. På denne vil "vi" og alle som har såpass stor interesse for beredskap og krisehåndtering at de kjenner til kanalen - samt har utstyret -, mulighet til å kommunisere om mobilnettet skulle falle bort.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 14:43 
Avlogget

Ja en egen "beredskapskanal"/frekvens ville vært flott om vi kunne hatt :)

Her er noen ting som er greit å merke seg for oss i Vestfold.

* Røde Kors har i kriser lytte vakt på sikringsradio kanal 8, og denne kanalen vil bli brukt som kommunikasjons kanal ved bortfall av vanlig kommunikasjons kanaler for befolkning og beredskaps organisasjonene. Dette har det blitt skrivd i en formell avtale mellom Fylkesmannen i Vestfold, Sikringsradioen og Røde Kors.

* CB radio kanalene opplever mye forstyrrelser fra "landvekkistan" dvs Polen, Spania og andre land, slik at jeg personlig har sluttet å bruke CB og tenker ikke på det som et backup alternativ lenger.
CB radioen rekker langt og er nok det alternativ som hadde vært best for våres del -hadde det ikke vært for at "landvekkistan" sender med så mye watt at de forstyrrer for mye annen trafikk!

*UHF -Mye bra, men kun til veldig Nærtrafikk dvs opp til 8 km ca, og da rekker det ikke langt, så sant vi ikke setter opp gateway eller repeatere, noe som krever mer strøm og infrastruktur -og ikke minst MYE penger.

*VHF rekker bra, selv med en enkel repeater, men det koster penger, ikke mye penger egentlig, ca 50 000 kr så har man strøm og repeater, men det koster litt i året for lisensen(frekvensene) og eventuelt leie av plassen der repeateren blir satt opp. Og det kan bli litt vanskelig å dekke større område da sikringsradioen allerede er meget godt etablert.

Min tanke er at man må finne sammen nå i fredstid, sette seg ned, se på kartet prøve seg frem vdr hvor man kan klare å få "dekning" med vanlig håndholdt VHF, så forsterke dette med en hus antenne, det koster ikke mer en ca 1500 kr. og for å øke rekkevidden enda lengre: repeater med batteri backup på en plass der "lokale" gruppen finner det fornuftig.
Jeg med mitt "anlegg" dekker hele område jeg ser på som nødvendig for meg og mine, ekspanderer jeg til en større gruppe så har vi muligheter til repeater.
Jeg har vanlig håndholdt VHF i bilen med bil antenne (denne kostet 350 kr) og den rekker hjem til min hus-antenne på taket men vanlig håndholdt VHF i stua - uten problemer over 30 km fra huset.

Utover dette så havner vi på radio amatør båndet, men her vil det bli gjort mye på vegne/oppdrag av beredskaps etatene, så der vil det bli mye opptatt ville jeg tro.

Så kommunikasjon mellom landsområdene i vårt lange land vil ikke være noe vi preppere vil klare etablere (mener jeg da), men det finne allerede løsninger for dette som andre har lagd, så jeg kan ikke se behovet for å lage kruttet på nytt, men vi bør se hva som gjøres av de lokale beredskapsansvarlige og lytte på de kanalen ved en krise. og kommunisere innad i egen gruppe på annet vis, for eksempel slik jeg har gjort med mitt utstyr.

Dette er selvfølgelig kun noe jeg mener og kanskje dere andre er uenige, men min klare holdning er: Vi kan ikke drive å fantasere oss bort i å lage kruttet på nytt, det koster for mye penger og tid!
Vi må tilpasse oss det som allerede eksisterer og vi må tenke lokalt. Det er ingen vits for meg å høre hva som skjer i Bergen i en SHTF situasjon, den informasjonen får jeg på annet vis, jeg må spare på mine resurser til å kartlegge hva som skjer lokalt i mitt område og agere ut fra det...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 07:43 
Avlogget

Jeg ville nå ikke avlive CB'en...
Det har vært veldig stille fra utland det siste året og halvannet; hørte såvidt litt russisk her i går, men det varte bare knappe minuttet.

Heromkring har jeg kontakt med 4 andre cb-brukere i en radius på ca. 30km i luftlinje, og de holder seg stort sett på kanal 3 og 1 - og på kanal 15 USB på torsdager under Torsdagstesten, så det er plenty med plass på kanalene.

Det er bra du har anskaffet deg en egen VHF-frekvens, for det gjør det enklere (og lovlig) å lære seg utstyr og forhold bedre. Men 'privat' er det ikke; hvem som helst med en scanner med CloseCall har sikkert allerede plukket deg opp - og i en shtf situasjon, så er det tvilsomt at du får være i fred på den frekvensen. Vil man ha det privat, så bør man vel over på digitalt, gjerne med en form for scrambling/kryptering.

En av fordelene med CB idag, er at få bruker det (selv om det har plukket seg litt opp de siste årene), og det er ikke så mange scannere (eller brukere av scannere) som dekker frekvensen. Ulempen er jo mindre god portabilitet og enkelte perioder med støy. (som har vært sjeldent i det siste.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support