Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 12:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 08:41 
Avlogget

Vel privat er man ikke på analog vhf, det stemmer :)

Men det at "feil" folk scanner ned/inn min frekvens er sjansen veldig liten, og på radio så røper vi aldri navn eller lokalisasjon -så jeg føler ikke det som en stor risiko :)

Men du har rett, med digital, min Hytera PD685G har faktisk mulighet for opp til 20 krypteringtegn i signalene, så jeg har mulighet for å hindra avlytting, til sammenligning har Nødnett 7 nøkler (x2)
Men skal jeg gå over til digital så må jeg investere i en del flere digitale radioer, og jeg ser ikke på det som en nødvendighet.

CB er det nok enda flere som lytter på enn det er folk som scanner på hele frekvensbredden, så det er mer utsatt for at "feil folk" lytter der enn ved min løsning. :)

Men ja CB er ikke død, men for meg så var det ikke riktig valg for kommunikasjon. Jeg kuttet ut CB for ca 2 år siden, så jeg vet ikke hvordan det er pr idag :) Men som hobby er jo CB flott og jeg håper det tar seg opp igjen, for man når langt med riktig husantenne :) Jeg hadde kontrakt på over 7 mil luft linje! og det med kun vanlig 4 watt FM ! så absolutt en flott ting å ha i bakhånd for å lytte med :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 18:28 
Avlogget

Kor mykje må ein ut med for ein pakke? Dvs til bil og heim?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 19:55 
Avlogget

Det var et åpent spørsmål :)

Cb pakke til hus og bil ca 2000 kr

VHF pakke til hus og bil ca 5000 dvs da har man egnet hus antenne og egnet bil antenne. Vanlig VHF radioer i Norge koster fra ca 800 kr. Stk. Jeg valgte ICOM løsning. Og derfor dyrere. Fordelen med mine radioer at at jeg har tørr kasserer, dvs jeg kan bruke vanlige AAA batterier ved behov.

Men hvor flink er man med radioer. Klarer du å programmere radioer så får man greie mobilradioer på eBay fra kr 500 men her må man trå litt varsomt pga sende effekt og risikoen for å forstyrre andre.

Men si hva slags løsning du ønsker så kan jeg og helt sikkert andre komme med linker og forslag :) noe som forøvrig allerede er gjort her i andre tråder :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 20:06 
Avlogget

Tusen takk for svar.

Eg ønsker en løysing der eg kan nå bekjente i området sjølv om straumen er vekke og mobilen ikkje fungerer.

Eg veit ingenting om radio, så alle informasjon tar eg i mot.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 20:53 
Avlogget

Driver noen av dine kjente med jakt? Hvis de gjør det så har de nok en radio fra før. Dumt å finne opp kruttet på nytt. Så bruk noe alle kan bruke. Jakt radio er enkelt og lett å bruke. Og om det er viktig for deg. Kun 90 kr ca i året pr radio i lisens avgift...

Den litt dyre til ICOM prohunter advance mener jeg du kan få tak i tørrkasset til. Før så kunne man det på en rimeligere modeller. Men de er ute av markedet. Ser det ligger noen på finn. Sørg da for at de har betegnelsen F3022s da er det "riktig" generasjon ICOM prohunt basic. Bil antenne kjøper man for ca 80 kr på eBay eller letter litt her hjemme i restekasser og finner til ca 250 kr. Hus antenne koster fort 800 + her hjemme pluss 200 kr i kabel. Får du en hus antenne så er det lett å snakke 2 mil unna. Luftlinje. Men det er helt avhengig av topografi.

CB radio er mye billigere her får mye for lite penger. Og de går lett 5 mil luftlinje med FM 4watt. Men vanskeligere med tanke på forflytte seg. Jeg kan bare koble min antenne fra og ta med meg ICOM ut på tur. Mens de håndholdte cb radioene går ikke like bra pga den korte antennen... Så her blir det nok litt i tenkeboksen tipper jeg for din del.

Hvor mange av dine venner har jaktradio/VHF?
Hvor mange av dine venner har CB radio?
Hvor mange av dine venner er villige til å kjøpe radio?
Hva er avstandene? Trenger du hus antenne?

I bil ville jeg brukt skikkelig bilantenne uansett hvilken løsning du går for...

Ha en god kveld :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2017, 11:11 
Avlogget

Jeg har 6 Yaesu vx 160.... men jeg skjønner ikke helt hvordan de virker...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2017, 13:16 
Avlogget

Hei Filbert :)

Mener du 6 stk : http://www.vertexstandard.com/lmr/Legac ... cts/VX-160 ?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2017, 17:23 
Avlogget

yaesu vx 170 var det http://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=Di ... 1B3306C192

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2017, 15:54 
Avlogget

Filbert skrev:

Kva betalte du?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2017, 17:09 
Avlogget

Jeg tror det var 4000 kr, inkludert en koffert rigget for lading, bærevesker, eksterne nikker og øre propper....

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2017, 08:25 
Avlogget

Fillern. Jeg som trudde CB var dødt. Skrota en komplett 1/2 bølge rigg sist jeg flytta. #angrer

Har hvertfall elektronikken ennå, så kanskje jeg må ta meg bryet å få opp ei antenne. Blir neppe 1/2 bølge denne gangen, men alt er bedre enn ingenting.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017, 20:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva betyr det at man har (kjøpt) en egen frekvens?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017, 21:42 
Avlogget

Det betyr at eks. Jeg har sendt inn en søknad til NKOM der jeg ber om å få lisens til å bruke VHF på en annen frekvens enn de som allerede er "vanlig installert" på jakt og sikringsradio. Så jeg er "litt mer privat" på mine radioer. Dette koster ca 290 kr pr radio man ønsker lisens til/på. Noe jeg personlig ikke synes er dyrt. Med en scanner så klarer man å finne meg. Men så kommer jo da kryptering som man nå kan med digitale radioer. Kan det på gamle VHF radioer også? -meg forstått, men det er noe jeg ikke har satt meg noe inn i da det ikke er noe jeg har behov for, da jeg har digitale radioer :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2017, 20:47 
Avlogget

LC9FAT skrev:
Fillern. Jeg som trudde CB var dødt. Skrota en komplett 1/2 bølge rigg sist jeg flytta. #angrer

Har hvertfall elektronikken ennå, så kanskje jeg må ta meg bryet å få opp ei antenne. Blir neppe 1/2 bølge denne gangen, men alt er bedre enn ingenting.

Jeg har kjøpt en ny CB radio og har en plan om å få opp ei antenne i løpet av året.
CBen er ikke helt død, jeg vet det er flere som bruker den. Men det er jo ikke som det var på 80 tallet før mobiltelefon ble allemannseie. Men det kan nå være kjekt å ha :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support