Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 13:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Mar 2012, 16:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen ting er mer kule og morsomme enn de er nyttige. Ta for eksempel tennstål. Er du våt og forfrosset og ute i skogen, og har både tennstål og lighter, så er du nokså ekstrem om du ikke velger lighteren når du skal tenne bålet. Det blir som å gå over bekken etter vann… Og ja, det er sikkert noen her som er kløppere med tennstålet. Jeg er ikke så verst jeg heller, faktisk. Men jeg tror oldebarna mine får mer bruk for tennstålene, enn jeg selv! For meg er de mest leketøy.

Men hva med ting som er nyttige, enkle og billige og ikke har en enda smartere slektning slik som i eksemplet over?

Her er noe jeg tror kommer i den kategorien:
Bilde

Pump-n-seal brukes bl.a. til å trekke luft ut av glass slik at innholdet får bedre holdbarhet. Fjerner man luft, fjerner man naturligvis også oksygenet. Jeg har en (pluss en i reserve) som jeg bruker til åpnede glass som ikke tømmes raskt, lagring av tørket frukt og grønt osv.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2012, 16:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne lille saken gjør det enklere å bruke tanntråd. Den gjør også at du trenger mindre tanntråd per gang og du bruker hvilken som helst tanntråd som du liker. Relevansen for survivalister bør være åpenbar.
Bilde

Denne siden, Flossaid, fører både disse og rimelig tanntråd. Jeg har bestilt flere typer tanntråd og kan anbefale de variantene som er vokset. På mine tenner glir de andre for dårlig.

Dersom dere har barn kan en slik ikke overvurderes. Det er kjempeenkelt å hjelpe barna med tanntråd og det er mye enklere for dem å beherske dette selv. Trenger jeg å si at mine har 0 hull……. :) :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2012, 16:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne lille saken her gjør det mulig å dusje selv uten vann i krana. Fyll på med passe temperert vann, pump opp og dusj i veg.
Bilde

Prisen varierer litt så det kan være lurt å shoppe litt rundt. Mine ga jeg 50 kr stykket for. Forhandleren ville gjerne bli kvitt dem. :P

PS: Har du gått tom for toalettpapir kan den hjelpe deg med det også. Gjett selv hvordan.... (Det er derfor det er lurt å ha fler :mrgreen: )

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2012, 14:24 
Avlogget

Vi har diverse ting fra Tupperware vi kjøpte for et par år siden. Faktisk utrolig god kvalitet på mye av utstyret.

Matskåler / suppeskåler feks du komprimerer ned til ingenting. Veier ingenting og er dønn solid.

Bilde

Noe alla disse!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 04:26 
Avlogget

Når vannet stopper å renne fra krana eller når du er ute på tur, er det greit å vite at du har en sikker vannkilde.
Filtrering av vannet er viktig.

KATADYN Katadyn Combi black

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 10:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet ikke om denne er for dyr til å kalles en duppeditt. Og den erstatter heller ikke noe annet som er dyrere og mer konvensjonelt, men nyttig det er den i alle fall. Hovedfordelen med denne er at den er MEGET enkel i bruk, også for dem som ikke har en knivfetisj... ;)
Bilde

Dette er altså en knivsliper, sliper egt alt som er skarpt. Akkurat nå er den på tilbud her til 729. Det er en bra pris når vi tar i betraktning at høyere fraktkostnader og MVA må plusses på ved kjøp fra utlandet. Men jeg ga vesentlig mindre enn det da jeg kjøpte mine.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 11:03 
Avlogget

Spyderco`n er FANTASTISK, men 700 kr!!!!

Du får den fra UK på Ebay for 200 kr.

Det gjorde jeg. Ser dog at prisen er pushet opp nå! Følg med litt på ebay så får du det mye billigere.

Den er forøvrig utrolig enkel å bruke og ting blir sylskarpt.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 11:22 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Bilde

Denne siden, Flossaid, fører både disse og rimelig tanntråd. Jeg har bestilt flere typer tanntråd og kan anbefale de variantene som er vokset. På mine tenner glir de andre for dårlig.

Takk for link, har mysa etter det der siden en kompis anbefalte innkjøp, men før jeg fikk rota meg til å få handla, blei norske apoteker helkommerse og slutta med dem og bulk tanntråden som hører til til fordel for Jordans engangssystem...

Husk fluorskyll i samma slengen, hvis tenna ryker er du ille ute å kjøre.

Basert på erfaring er det noe dritt å være i skauen på fler dags tur å få behov for rotfylling, for å si det sånn.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 15:36 
Avlogget
Brukerens avatar

En BOB er ikke komplett uten en god tape :)
Noen som har prøvd Gorilla Tape? Denne skal ifølge reklamen være bedre enn den vanlige grå duct tapen.
Her er noen andre lengder/bredder fra ebay.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 17:37 
Avlogget

Er bare snakk om tid før tannproblemene oppstår for oss som har fyllinger da disse har begrenset levetid..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 19:49 
Avlogget

Jepp, jeg driver å bytter amalgan med plast og skal når alt er utbytta, starte prosjektet med å bytte plast til gull. Hvis tanna er for skadd for at det går, får det bli stift tann eller sånne skrudde greier.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 20:09 
Avlogget
Brukerens avatar

urgeburger skrev:
Jepp, jeg driver å bytter amalgan med plast og skal når alt er utbytta, starte prosjektet med å bytte plast til gull. Hvis tanna er for skadd for at det går, får det bli stift tann eller sånne skrudde greier.

Jeg vet ikke hvordan det er med gull, men plast har visstnok enda kortere levetid enn amalgam. Derfor anbefaler jeg dere som fortsatt har barn i en alder hvor dere kan påvirke slikt: Sørg for gode tannhygienevaner!

Dessuten, ikke lagre for mye sukker. I hvert fall ikke før dere er godt dekket med tannbørster, tanntråd og tannkrem.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 01:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Pegasus skrev:
En BOB er ikke komplett uten en god tape :)
Noen som har prøvd Gorilla Tape? Denne skal ifølge reklamen være bedre enn den vanlige grå duct tapen.
Her er noen andre lengder/bredder fra ebay.

Den er enda sterkere en vanlig duct tape, men du kan ikke bruke den på vegg, lister, gjerder, o.l., uten å røske med deg maling, tapet, eller tilsvarende når den fjernes.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 18:34 
Avlogget

Oksygen absorber. Kunne aldri ha vært det foruten. Nå holder jeg på med å dehydrere frukt, kjøtt og grønnsaker. Ddehydrering + oksygen absorber = mat med en levetid på MINST 25 år! Man behøver da ikke strøm for å lagre mat.

Jeg kommer senere til å skrive litt mer om dehydrering her på forumet. For man har et hav av muligheter med en dehydrator. Man kan også lage yoghurt, chips, melkepulver, eggepulver, honningpulver, krydder osv via dehydrering. Og all biologisk mat man lager blir like fresh som tidligere når man senere rehydrerer det. Tørket mat er også lett å bære med seg.

Anyway: dette er litt info om oksygen absorbere (de puttes i norgesglass eller bøtter med lokk, sammen med tørket mat): An oxygen absorber is a small packet of material used to prolong the shelf life of food. They are used in food packaging to prevent food colour change, to stop oils in foods from becoming rancid, and also the growth of oxygen-using aerobic microorganisms such as fungi.

Oxygen supports the growth of microorganisms and causes changes in color and rancid odors in packaged foods. Plastic packaging is less able to exclude oxygen from packaged foods than are the older glass and metal containers. Oxygen absorbers absorb oxygen and effectively reduce the aerobic environment to 0% oxygen. Therefore aerobic bacteria and fungi are unable to grow in this environment.

Og det koster ca 80 kr for 200 stk. Kjøpes på ebay

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 06:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, oksygenabsobere har absolutt sin plass i en preppers forberedelser! Men kanskje først og fremst når det gjelder ting som skal lagres over lengre tid. Men for ting som ikke skal lagres så lenge og som i tillegg får plass i glass med metallokk på størrelse med sylteagurg- og syltetøyglass, kan man bruke en av dem det er bilde av i den aller første posten i denne tråden. Pump-n-seal kan redusere trykket inni et slikt glass så mye at det tilsvarer trykket i over 20 km's høyde. Da er det bare ca 1/30-del av oksygenet igjen i glasset.

For øvrig er de fleste plastbøtter med lokk ikke så tette at det forhindrer nytt oksygen i å trenge inn. I løpet av relativt kort tid utlignes trykket ved at luft trenger inn for å erstatte oksygenet som er fjernet. Deretter diffunderer oksygen langsomt inn over tid. Ved LANGTIDS-lagring bør man derfor bruke glassembalasje eller mylarposer for å være på den sikre siden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: