Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Okt 2018, 09:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Radio...
InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 21:20 
Avlogget

Det forekommer meg at vi er blitt for vante til mobilen, og desututen at alle panikk bruker den når noe skjer og overbelaster systemene.
Men radio? Da er det vel VHF sender/motaker jeg tenker på (Kan bare anprc77 jeg... :oops: ) er det ikke slik at man må konsesjon og lisens for slikt?
Har noen noe innspill på dette?

Topp

Innleggets emne: Re: Radio...
InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 22:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville satset på en HF-radio. Du må ha ganske mye større antenne enn på en VHF-radio, men til gjengjeld når den MYE lenger, siden med VHF-radioer må du kunne se mottakeren.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 18:17 
Avlogget

Da har jeg lært noe nytt der også... googlet litt og leste litt i går også. Men er det noen som har noen reel erfaring med HF radio da?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 22:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Ok, en veldig kort, enkel og basic forklaring. Kan være enkelte småfeil, men stort sett burde det være innafor. Har jobba en del med HF i Forsvaret, men noen småting kan ha gått i glemmeboka. Det som kan sies helt i børjan er vel at det kan anbefales å bli radioamatør, selv om det er litt investering av tid og penger da, men vurderer det som vel verdt innsatsen, spesielt innen for "vårt" bruksområde. Men det er også en veldig artig hobby, for de som driver med det.

Jeg har lenge vurdert å hive meg med på et kurs, og bli radioamatør, men tid og penger har så langt ikke strukket til. Men det SKAL skje for min del. En ting er at jeg har genuin interesse for amatørradio som hobby, men ser også mange fordeler med erfaring og utstyr hvis ting skulle rakne rundt oss. En annen sak er jo at jeg antar at de fleste ønsker å hjelpe til så mye som de evner og kan ovenfor landet vårt, og i så måte så har jo flere av de lokale radioamatør-gruppene i NRRL (Norsk Radio Relæ Liga) deltagelse i en sambandstjeneste som stilles til disposisjon for myndigheter.

Som de sier:
Sitat:
Amatørradio er ofte brukt verden over som nødsamband ved naturkatastrofer og store ulykker når telefon, mobiltelefon og annet samband feiler.Fordelen med amatørradio et at vi ikke er like avhengig av fast infrastruktur som annet samband. En radioamatør kan operere på mange forskjellige frekvenser med forskjellig rekkevidde slik at det alltid finnes en mulighet for å opprette samband.

Formål
- Å tilby radiokommunikasjon som samband til ansvarlige myndigheter i forbindelse med nød-, katastrofe- og hjelpeaksjoner
- Å tilby sambandsteknisk kompetanse, samt tilby samhandlingsressurser under aksjoner, inkludert elektronisk sporing
- Å være en resurs for offentlige og frivillige organisasjoner i radiotekniske spørsmål•
- Å tilby sambandsressurser i forbindelse med idrettsarrangenement o.l.

Synes dette høres ganske greit jeg, og helt i tråd med min instilling til ting ihvertfall.
Hjemmesiden til NRRL finnes her: https://www.nrrl.no/.

Ok, kort oversikt over ting:
Dette bildet viser en forenklet oversikt over radiopropogasjon for ulike signaler. Den viktigste faktoren som avgjør hvilken vei signalet vil ta, er frekvensen.

Vedlegg:
sky-wave_propagation.jpg
sky-wave_propagation.jpg [ 22.51 KiB | Vist 7630 ganger ]

For normal kommunikasjon, bruker vi vanligvis HF (High Frequency: 3-30 MHz), VHF (Very High Frequency: 30-300 MHz) og UHF (Ultra High Frequency: 300-3000 MHz).

HF
HF blir ofte brukt av radioamatører, på grunn av den store rekkevidden på disse frekvensene. HF er også mye brukt av militære enheter som krever langdistanse kommunikasjon, typisk spesialstyrker, fjernoppklaring og andre enheter som opererer på dypet.
Ja, Satcom har overtatt mye av den tradisjonelle HF-bruken, men den vil aldri forsvinne helt. Hvis du er for langt mot polene for eksempel, kan du ha problemer med å nå satellittene, på grunn av disse er for lavt på horisonten, da satellittene ofte er i ekvatoriale baner. Dessuten er Satcom VELDIG lett å plotte nøyaktig ved hjelp av SIGINT satellitter, og derfor er det ikke bestandig ønskelig å benytte dette for slike avdelinger... HF er mye vanskeligere å lokalisere nøyaktig.
I USA så opererer 11-meters CB (Citizen Band) radioer for alle praktiske formål i øvre del av HF bandet, dvs 27 MHz-området.

Disse frekvensene har den egenskapen at de vil kunne reflekteres av de ulike lagene i ionosfæren, og vil derfor hoppe, eller skip'e som illustrasjonen viser. Selv om HF vil også bevege seg meget effektivt som jordbølger (groundwave), er den mest nyttige bølgeformen for HF via rombølge (skywave), og det er disse bølgene som gjør at man kan få samband over ekstreme avstander.
Rekkevidde er avhengig av tid på dagen, årstid, solflekk aktivitet og hyppighet, samt antenne type og Take-off angle (hvilken vinkel/retning utbreder signalet seg sterkest i fra antennen. Finnes helt sikkert et norsk ord for det, men vet ikke hva). De skipsonene i illustrasjonen kan bety at om du sender fra Oslo, så kan du gå du glipp av Elverum, men når frem til Trondheim, eller bommer på begge disse og når Bodø istedet, avhengig av hvilke av lagene i ionosfæren som er opplyst (og dermed ionisert og reflekterende) av solen .
Rombølge er avhengig av frekvens som brukes, og mindre på utsendt effekt, og det er mange eksempler på forbindelse over latterlig lange avstander (Norge til Libanon for eksempel) med så lite som 2.5 Watt. Jeg har hørt om amatører i Norge som har hatt forbindelse med USA på 20 Watt, selv om det sannsynligvis var ekstremt gode forhold. Selv har jeg hatt forbindelse på HF fra Tønsberg til Setermoen på 2.5 Watt og 25 Watt med gode, gamle NO/PRC-111, for de som har vært borti det dråget der...
Problemet kan ofte være de skipsonene man får med rombølge. Man klarer å snakke Oslo-Trondheim, men gutta 2 mil bak neste ås hører ikke et pøkk.
Da kommer "nyere" begreper som NVIS (Near Vertical Incidence Skywave) inn i bildet, og er spesielt nyttig når kommunikasjonsavstander er lengre enn effektiv jordbølge-avstand, men kortere enn det første hoppet på rombølge (og derfor innenfor skipsonen), eller når fjell og andre hindringer begrenser Line-of-sight samband. NVIS betyr at Take-off vinkelen er nær vertikal, og man klarer derfor ofte å dekke områder som ville ligge i skipsonen for tradisjonelle rombølger.

VHF
For normalt samband mellom personell på bakken og i sånn nogenlunde samme område, så bruker man vanligvis VHF eller UHF, grunnet bedre lyd/signal kvalitet, tilgjengelig båndbredde og størrelsen på utstyret.
VHF er ofte nok også delt inn i sub-band, for eksempel VHF-Low (30-88 MHz), som ofte brukes av militære radioer (for eksempel gode gamle AN/PRC-77), og VHF-High (alt fra 130 MHz og oppover, innenfor VHF båndet). 150 MHz er også ofte kalt ICOM-båndet her i Norge, på grunn av at håndholdte Icom-radioer ofte ble laget for dette frekvensområdet.
VHF er primært groundwave, og vil kunne ha en viss evne til å sno seg rundt hindringer, men ikke veldig langt. Vi bruker vanligvis 30 km eller Line-Of-Sight som grense. Du vil ikke ikke kunne sende gjennom en ås eller fjell, men vil normalt få en liten diffraksjon over høydedrag og rundt hindringer (knivsegg-effekt), men det er ikke nok til å nå langt ned i neste dal. Mesteparten av tiden vil VHF penetrere ionosfæren, på grunn av sine høyere frekvenser (høyere frekvens = mer penetrasjon) og ut i verdensrommet, og vil ikke komme tilbake til bakken.

UHF
I UHF-båndet vil du ofte finne TACSAT (Militær taktisk satcom) frekvenser for bruk mot satellitter, samt mye flykommunkasjon. I USA er FRS (Family Radio Service) og GMRS (General Mobile Radio Service) typiske UHF-radioer. Du vil også finne TV-signaler her, samt satellitt radio, og det er også noen svært få amatørfrekvenser her også.
Slike høye frekvenser trenger lett gjennom ionosfæren, har dårlige groundwave egenskaper og er stort sett Line-Of-Sight.

En ting som er greit å ha i bakhodet er at jo lavere frekvens man benytter, jo større antenner får man.
En av grunnene til dette er at antennen må "tunes" til frekvensbåndet som radioen bruker. Dette betyr også at antennen må være innenfor visse størrelser for å være tilpasset frekvensen, og lavere frekvenser som i HF-båndet ender opp med å ha enorme antenner. Ja, for jordbølge (og for noen rombølger) så kan en HF-radio slippe unna med enkle pisk-antenner (enkel, men likevel mye lengre enn en liten pisk på en håndholdt), men for rombølger trengs det generelt sett mer spesialiserte antenner, hvor lengden er modifisert til å passe mest mulig nøyaktig til bølgelengde på den frekvensen man skal benytte. Det finnes dog bredbåndsantenner, som kan dekke et mye større frekvensområde en de enkle antennene da, så det er mulig å få mer fleksible løsninger.
For eksempel så vil et 30 MHz signal ha en bølgelengde på ca 10 meter, noe som betyr at selv et 1/4 bølgelengde antenne element (den mest effektive lengden vs størrelse for en gitt frekvens) vil være 2,5 meter langt. Vi bruker vanligvis to 1/4 bølgelengde elementer for mange antenner, typisk dipol, for å lage en såkalt 1/2 bølgelengde dipol. Dette gir oss en totalt 5 meter lang antenne.
For en 5 MHz antenne (effektiv for NVIS på dagtid) så vil den samme totale lengde for en 1/2 bølgelengde dipol være 30 meter. Ikke spesielt egnet for håndholdt bruk...

Dette er bare en svært kort oversikt, og forenklet ganske mye. Radioamatører vil helt sikkert finne noe småfeil, og/eller ha andre erfaringer, men dette var bare fort og gæli uten å bli helt petimeter.
Det er tonnevis av litteratur tilgjengelig der ute, og det er ett av de områdene der Wikipedia faktisk har mye fin informasjon.
For en rask innføring om, anbefaler jeg å få to dokumenter fra Harris Communications. For noen år siden så ga Harris faktisk disse ut til alle som spurte (jeg har dem), men i dag kan de lastes ned som. Pdf-er fra Harris' hjemmeside.

Radio Communications in the digital age - vol 1

Radio Communications in the digital age - vol 2

Grei innføring, ikke alt for komplisert, og sier også en litt om de nyere måtene å bruke HF-radio på, med nye typer signaler for overføring av data,

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 21:53 
Avlogget

Wow... Takk for info
:mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 21:56 
Avlogget

This Machine: Takk for meget god info. Ser jeg har en del å sette meg inn i her!

Spørsmål: Vil du anbefale en CB radio som start til oss basic amatører?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 12:33 
Avlogget

fritt salg på VHF med det meste av frekvenser.... VX6 er en rimelig radio som du får kjøpt i norge med "alle" frekvenser..... også FM båndet.
da har du samband og grei radio i samme enhet....
http://www.permo.no/Yaesu/VX-6R_info.htm

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 14:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Yaesu'en nevnt over er et typisk kortholdssamband. Dette er slikt man kan benytte innad i en gruppe hvis man har dette, for internkommunikasjon.
Den er ikke et samband for bruk over lengre avstander, men alt til sin bruk :) Den har absolutt sin verdi, Yaesu er generelt sett en velrennomert produsent som lager bra utstyr.

Hva angår CB, så trur jeg dette er et mer amerikansk begrep...TRUR jeg...jeg har fortsatt ikke fullstendig oversikt over hvem som kan bruke hva her hjemme, og hvilke lisenser som kreves.
Her hjemme er det vel jaktradioer som kommer nærmest CB trur jeg.

Hvorvidt CB eller tilsvarende er bra eller ikke vil være mer et spørsmål om hva som er den tiltenkte bruken. Jeg er, til tross for at jeg ennå ikke har fått soset meg til å bli radioamatør, en stor tilhenger av deres opplegg. Det gir mye større muligheter for bruk av forskjellige radiotyper og sendeformer, mens man uten amatørlisens uansett blir litt mer bundet. Og HF er det bare fordeler med, når man ser det fra "vår" synsvinkel. Man skal ikke undervurdere verdien av VHF/UHF kommunikasjone, som nevnt...alt til sitt bruk. Men HF gir utrolig mange flere muligheter. I tillegg så er det å få seg amatørlisens mer eller mindre ensbetydende med at man samtidig lærer mye om radioteknologi, og dette kan ikke sies å være en bakdel.

Men nettopp det at det finnes så forbaska mange forskjellige måter å kommunisere på gjør at det er greit å få tatt et amatørkurs og få lisens, bare for å lære seg hva de forskjellige metodene gir av muligheter FOR DEG. Hva trenger du og hva er det som kan dekke behovet, med andre ord.
HF gir lang rekkevidde point-to-point, mens VHF gir kortere rekkevidde i line-of-sight, men er til gjengjeld lettere og mindre utstyr, som er enklere å få med seg. I tillegg kan VHF/UHF-utstyr settes opp som repeatere som vil kunne gi stort lokalt dekningsområde, og som til og med kan knyttes sammen over lengre avstander, men regelverket rundt dette her i Norge, det aner jeg ikke. Nettopp grunnen til at jeg ønsker å bli radioamatør.
Det å sette opp og/eller benytte ulisensiert radioutstyr her hjemme trenger ikke å være noe sjakktrekk...PT følger med, og de klarer fort å lokalisere ulovlige emittere (radiosendere). Det er også en viss intern justis blant radioamatører slik jeg har forstått det, og de liker ikke at uvedkommende gjør sitt for å ødelegge hobbyen deres. Det er i så måte alt å vinne på å bli radioamatør, og alt å tape på å IKKE bli det.

Jeg regner meg selv som en vanlig person med litt mer enn normal interesse for (og bakgrunn fra) radiorelatert virksomhet, og når jeg leser litt om hva radioamatører driver med både her hjemme og i USA, så blir jeg sveiseblind. Her er det kommunikasjonsformer jeg aldri har hørt om, og metoder for å etablere samband på forskjellige avstander som "boggles the mind". Jeg registrerer at jeg vet om kun en brøkdel av det som eksisterer av muligheter... :P
"Alle" tenker normal tale og PTT (push-to-talk), men det finnes digitale systemer som gir email, man har bølge/signalformer som gir dataoverføring, man har chat via HF, moon-bounce-samband, NVIS, repeatere, relé, TETRA, radio-trunking....etc etc osv osv...utrolig mange muligheter. Dette er ting som er vel verdt å lære litt om tenker jeg.

Hvis man ser på "vår" tankegang og de behovene vi har, så kan man jo for eksempel tenke seg verdien av å ha langdistanse kommunikasjon mellom likesinnede her på berget, i en SHTF-situasjonen. Muligheten for å utveksle informasjon om både situasjonen slik den utvikler seg, hvilke behov man har, og faktisk få et bilde på hvordan situasjonen i landet er til enhver tid, på et tidspunkt der all annen kommunikasjon ligger nede med brukket rygg. Jeg ser bare fordeler egentlig :)

Men at det er litt å sette seg inn...DET er jeg enig i :P

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2012, 12:47 
Avlogget

Angående CB så er dette i Norge betegnet som Privatradio (PR). Det er det samme 27mhz båndet som i USA og er lisensfritt så hvem som helst kan kjøpe en radio og snakke i vei. Men mens USA tradisjonelt har brukt single sideband (SSB) modulering har det inntil i fjor kun vert AM/FM som har vert tillatt i Norge, og da med inntil 4w effekt. I fjord kom det nye regler i EU som også gjelder Norge, disse tillater bruk av SSB opp til 12w effekt og gir dermed mulighet for kommunikasjon over betydelig større avstander, med god antenne og god skip har flere snakket med USA fra Norge.

Jeg har en Midland Alan 42 multi som er en håndholdt AM/FM radio og kommer med et biladapter som lar deg koble den til sigaretttenner og ekstern antenne og dermed gir deg en bilmontert radio med ekstern antenne som du kan koble fra og ta med når du forlater bilen. det er en bra radio og er veldig populær, men den mangler SSB (så vidt jeg vet er det ingen håndholdte PR-radioer i salg i norge med SSB, og kun et par-tre base/bil - radioer som har det).

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 18:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei.
Jeg synes diskusjonen omkring samband er interesant, og det er mange scenarioer hvor det vil være kjekt med alternativ til mobiltelefonen. Under flommen på Lillehammer sist mistet 2 av mobilmastene i området strømmen og backupbatteriene fungerte ikke som de skulle. Dette resulterte i at NRRL aktiverte sitt nødsamband etter forespørsel fra Politiet. Nå i 2012 og 2013 vil sola nå sin høyeste solstormaktivitet på mange mange år. Sist sola hadde et realt utbrudd på slutten av 1800 tallet var solstormen så sterk at telegrafstasjoner tok fyr rundt omkring. Hvis en slik storm treffer jorden vil veldig mange av samfunnsfungsjonene vi i dag tar for gitt bli borte i kortere eller lengre tid, deriblant må vi anta at mobilnettet vil være borte i lengre tid (flere måneder til et halvt år). Det er mange måter og tenke samband på. En måte er langtrekkende samband over mange mil, og da snakker vi som regel om HF. Det er mange eksempler på at verden har fått vite om store katastrofer og krigshandlinger fra radioamatører via HF. Hvis man som det tidligere ble nevnt her tar et radioamatørkurs (og består) åpner det seg en ny verden innen samband og kommunikasjon, men for de aller fleste blir dette en vel stor investering av tid og penger, så at den "normale" prepper går så langt er vel lite realistisk. Det nærmeste man kommer HF vil være det vi kaller PR radioer som sender og mottar på 27 mhz som tilsvarer ca 11 meter båndet. Det vil si at en helbølge antenne vil være 11 meter lang, og halvbølge 5,5 meter osv. Man kan oppnå samband over lange avstander med 27 mhz hvis forholdene er gode, og bare noen få mil hvis forholdene er dårlige (feks ved høy solflekkaktivitet eller mye nordlys), og her er vi inne på akilleshelen til HF. For og få godt samband med HF må man bruke dette ganske ofte og sette seg inn i en del "regler" omkring hvilke frekvenser som vil fungere ut fra tid på døgnet og forhold i stratosfæren. En liten oppsummering omkring HF: 1. Det krever relativt store kunnskaper for og få godt samband. 2. Utstyret er stort og antennene må være lange for god effekt. 3. Det finnes så godt som ingen lette bærbare HF radioer som passer i en jakkelomme aller sidelomme på en ryggsekk.
Noen linker om HF:
https://www.nrrl.no/nrrl/hf-seksjonen
http://en.wikipedia.org/wiki/High_frequency
http://hfradio.org/emergency.html

Så over til det jeg tror vil være det som vil dekke de aller fleste behov, nemlig samband med VHF radioer som sender og mottar på ca 150mhz som tilsvarer en helbølgeantenne på ca 2 meter, halvbølgeantenne på 1 meter osv.
Som vi ser er det her snakk om mye kortere antennelengder. Mange har allerede vært borti VHF radioer som for eksempel jaktradioer eller maritime VHF radioer i båter. En VHF radio vil sende innenfor det som kalles "line of sight", men kan rekke mye lenger under gunstige forhold. Det er stort utvalg av VHF radioer, og mange er beregnet på tøff bruk og er gjerne vantette. Størrelsen er så man fint får plass til en radio i brystlommen på jakken eller i sidelommen på sekken. De aller fleste kan lades med 12 volt fra en bil eller et bilbatteri og de aller fleste håndholdte vil sende med ca 5 watt sendereffekt. Det finnes også et stort utvalg mobilradioer beregnet på bruk i bil med en sendereffekter opp til 70-100 watt. Med strøm fra cigarettenneren og en magnetfotantenne på taket vil man ha et oppsett som rekker meget langt og er lett og ta med seg i en sekk eller lignende. I tillegg kan man ha en baseantenne på taket hjemme eller et opplegg med antenne montert på en stang som igjen kan heises opp i en flaggstang eller lignende ved behov. Mulighetene er mange.
Selv har jeg en mobilsender på 50 watt montert i bilen med en 1/4 bølgeantenne på taket. Hjemme har jeg en 60 watt mobilsender som er koblet opp til en 240 ampertimer batteribank og en Diamond x-30 antenne på ca 1,20 meter på taket, samt flere håndholdte radioer på 5 watt for bærbart samband.
Det er viktig at du bestemmer deg for hvilke behov du tror du vil ha når SHTF. Jeg mener at mine vil være dekket med det oppsettet jeg har i dag. Hele familien (2 voksne og 2 barn på 8 og 12 år) har lært hvordan de forskjellige radioene brukes og hvilken frekvens de skal stilles på. Jeg har også avtalt en frekvens som ikke er i bruk av andre som vi skal bruke i en gitt situasjon. Jeg or også slik til at jeg vil oppnå stor dekning med radioen som er hjemme plus at jeg kan kjøre opp på en høy fjelltopp med bilen for ekstrem dekning. Med ekstrem dekning mener jeg store deler av Drammen, Oslo og nesten til svenskegrensen østover. Jeg bor i Nedre Eiker kommune.
Jeg har definert mitt behov til og kunne ha samband med familien min hjemme og noen utvalgte rundt Drammensområdet.
Det finnes også mange nødnett som vil bli tatt i bruk ved en gitt situasjon eller katastrofe. NRRL har blandt annet denne: https://www.nrrl.no/sambandstjenesten

Det finnes også andre muligheter på markedet. Da tenker jeg blandt annet på lisensfrie PMR eller KDR radioer. Disse kan kjøpes på Biltema, Teknikkmagasinet, Chlas Ohlson osv. for noen hundrelapper og opp til et par tusen. Disse har begrenset rekkevidde men de bste av disse vil likevel kunne dekke noen mil ved gode forhold. Igjen tenk igjennom hvilke behov du vil ha.

Noen tips til slutt. Sett deg inn i hvilke frekvenser som er i bruk i ditt nærområde. Mange frekvenser og en meget god oversikt kan du finne på denne siden: http://www.scannernytt.net
Lær deg og bruke radioen du har.
Lær deg begrensningene på det utstyret du har. Hvor langt rekker radioen fra hjemmet og ut til en som går eller kjører?
Lær deg hvor lenge batteriene varer ved bruk. Hvor mange reservebatterier må du ha tilgjengelig?
Lær opp familien din i bruk av sambandet. Hvam skal du snakke med?

Da har jeg drodlet litt rundt dette med samband og hvilke løsninger jeg har valgt. Det vil være mange løsninger og det er ikke sikkert min løsning vil passe dine behov. Tenk igjennom hva du vil oppnå og hvilket utstyr du trenger. Har du spørsmål om samband svarer jeg så godt jeg kan.

Til slutt noen linker for deg som vil lese mer om nødsamband og samband generelt:
http://on.emergencyradio.ca/
http://www.vdazone.org/hamlinks.html
http://www.arrl.org/home
http://www.aren.ie/home.html
http://www.ocraces.org/
http://www.emcomm.org/
http://www.arrl.org/emergency-radio-org
http://www.emergencycommunication.org/

Til slutt en video jeg synes er god:http://www.youtube.com/watch?v=xNcP4NMwzQU&feature=related

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:45 
Avlogget

Hei, litt sent kanskje men...
Som en start på kommuniksjonsradio for ukjent bruk, dvs for å få kontakt med noen om ting skulle skjære seg er en PR-radio eller god gammel "walkie-Talkie" på 27Mhz båndet en god løsning. Den gir bare 4w, men i realiteten er det en HF-radio som opererer på 11-meter båndet som er et HF bånd. Mange av de mobile apparatene i dag som er beregnet for montering i kjøretøy er av en sånn art at de kan enkelt modifiseres til høyere effekt og bredere bånd. Dette er da ulovlig, men det går an. Selv umodifisert med sine 4w er rekkevidden veldig god med en brukbar antenne. Mange lastebiler og trailere langs veiene lytter fast på disse, og så å si alle 4WD-entusiaster har en slik i bilen, mange bobiler har det og mange andre. Og trenden er at flere og flere finner tilbake til den gamle "walkie-talkien".
Dette er en bedre løsning en å kjøpe en VHF, den har dårligere rekkevidde selv med 10 ganger effekt. Tar du veien om amatørlisens så kan du komme lengre med en VHF via amatørenes mange repeatere som står plassert rundt om i landet, og det er alltid noen amatører som scanner disse frekvensene, slik at muligheten for å få tak i noen er stor. Men for å gå den veien må du ta lisensen. Dette er ikke kostbart, men tar litt tid og litt lesing til en eksamen, som forøvrig ikke så vanskelig om du er litt interessert. Jeg har selv tatt denne.

Oppsummert: Start med en 27Mhz PR-radio, gjerne en mobilradio fremfor en håndholdt. Billig, enkel å bruke, lisensfri og kan om nødvendig tas ut av bilen og brukes hvor du vil med 12v. Baseantenner er enkle å lage, søk på 10-meter antenne på youtube.
Du får en ok radio for 400kroner, samt en grei bilantenne til samme pris.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 20:42 
Avlogget

Rogaland her

Hørt at den YAESU FT-60R/E 144/430 MHz 5 WATTS DUAL BAND PORTABLE RADIO skal vær noen godt for samband ?

Eg er langtifra ekspert på san ting . Ka syns dere?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 18:09 
Avlogget

Bare si ifra om dere blir enige om et valg man kan slå ring rundt. Mener selv at dette bør være noe man kan ha I bil (evt gjøre bilen om til et fordelingspunkt eller hva dere kaller det) & handholdt.
I shtf syn så blir det litt merkelig om det ikke er noen felles metode på å få delt informasjon. (Just saying).
Må være enkelt å installere/bruke og lovlig.
Kan godt være muligheter og jord/sky/vann/stein wave så lenge det funker og er enkelt.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2016, 07:34 
Avlogget

I shtf syn, så er det Radioamatørene i 'Norsk RadioRele Liga' (NRRL) som har både utstyret og ansvaret for regional og landsdekkende kommunikasjon. (Som nevnt ovenfor et sted. ;) )

Det som er lov for oss hvermansen, er jo CB/Walkie-Talkie på 27MHz, og PMR på 446MHz; begge har sine fordeler og ulemper.

PMR radioer er små og enkle å bruke, men har kort rekkevidde pga. høy frekvens, lav effekt og integrert antenne - jeg vil si maks en km i urbane strøk eller skog; noe lengre i fri sikt. Disse er fine for å ha kommunikasjon rundt en base e.l. Forskjellene mellom billige og dyre pmr-radioer er enkelte funksjoner, og mindre god, til litt bedre integrert antenne.
Stort sett alt av pmr radioer er håndholdte, med unntak av Midland sin bilradio GB1.

CB radioer får man idag stort sett som bilradioer, men enkelte håndholdte modeller finnes og. CB sin rekkevidde er veldig avhengig av hvor god antenne man har. En god baseantenne er rundt 5m lang, og kan godt rekke over 5 mil, mens en bilmontert antenne av middels kvalitet vil kanskje rekke 5-15km; en god en - 2-3 mil, men disse er ofte 1,7-2m lange! :?

Når det gjelder 'skip' (reflektere radiosignaler opp i ionosfæren og ned til bakken igjen), så er dette ikke en metode å basere seg på, siden forholdene i ionosfæren er i stadig endring.

Man har jo og Jaktradio og sikringsradio da, men jaktradio er egentlig beregnet på kun å brukes under jakt, og man må ha lisens på den - som regel via et jaktlag e.l. (?!)

Sikringsradio kan igrunn være et alternativ, siden den er beregnet for folk som ferdes mye ute i skog og mark osv. Det er et godt utbygd repeater-nettverk, og disse er som regel tilknyttet en 110-sentral, og alle radioer har sin egen ID som sendes ved et trykk på en nødknapp - så den er ikke noe leketøy, og man betaler en fast årlig avgift.

Men hva vi skal 'bestemme oss for', eller om vi skal det, vet jeg ikke. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 00:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk til forskjellige for mye god informasjon til de på begynnerstadiet innen radio.

"Veien til internasjonal radioamatørlisens" er bestilt, og moroa har såvidt begynt! Sleng dere på folkens!

One day...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet