Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 07:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Jul 2018, 07:52 
Avlogget

Siden kontoen ble fylt opp med et overflod av kroner i juni, så har jeg spandert på meg en Sangean Survivor DAB radio.

Dette er en ganske så liten radio, ca. 15x7x8,5 cm, ca. 375 gram; robust tykk plast med gummibelagte ender, med både sveiv og solceller og sånt som høres så praktisk ut, men som regel ikke er dét... ;)

Selve radiodelen er faktisk en av de bedre jeg har vært borti. Dab-mottakeren er veldig følsom, og får sterke signaler der hvor jeg normalt såvidt har hatt signaler med andre Dab-radioer. Lyden er ren, helt uten blikkboks-lyd, men veldig konsentrert; går man noen meter til siden for radioen med lavt til medium volum, så hører man nesten ikke radioen. Man forstyrrer ikke naboen, mao. :) God diskant, og lite bass (men ikke helt fraværende) - som forventet ut av en liten 1,5". Kobler man radioen til en liten forsterker via hodetelefon-utgangen, så er lyden helt nøytral - óg i stereo; ikke alle Dab-småradioer har tatt seg bryet med dét...

Så var det ekstra-stæsjet da... :shock:
Ved å sette i et 'dummy-batteri' med ledninger ut, så fikk jeg målt endel på strømforbruk inn og ut; dog, målingene er sånn ca. :oops:
Radioen drives av et lite 18350 lithium batteri på 3,7V, 850mA (ca. 3,25 Wt). Med Dab-radioen igang og volum på ca. 1/3, så målte jeg et forbruk på rundt 120mA, hvilket gir en driftstid på nær 7 timer.

Solcellene ga rundt 70-80mAt vinkelrett mot sol; med solen litt på skrå - som er vanligst, så ga solcellene 40-50mAt, hvilket vil gi de oppgitte ca. 10 timene med spilletid hvis radioen står i sola mens den brukes. Skal man lade et tomt batteri til fullt kun med sola, så kreves 18-20 soltimer med radioen avslått.

Sveivegeneratoren overrasket faktisk litt. Selve sveiva er av plastikk, men virker å være av nogenlunde god kvalitet, uten noe særlig slerk. Iflg. manualen, så skal det sveives med ca. 2 runder pr. sekund (120rpm) for å få en jevn lading. Ved denne hastigheten, så målte jeg en ladestrøm på over 500 mAt, og det var bare en lett til moderat motstand i sveiva. Å sveive fortere enn 2rps gir ikke noe høyere ladestrøm.
Skal man lade batteriet fra tomt til fullt med bare sveiva, så må det sveives i nær 2 timer. :roll: 5 minutter sveiving vil gi en god halvtime med radio, eller kanskje en prosent eller tre lading av mobilen i en krise.

Det er óg en vanlig micro-usb til lading av radioen. denne lader batteriet med ca. 500mAt, og er kanskje den mest praktiske måten å lade radioen på - f.eks. med et eksternt 5V solcellepanel, eller powerbank.
Det er óg en vanlig usb-ut port der, som er oppgitt til å gi 300mA ladestrøm til f.eks. mobil. mine tester viser at den gir ca. 500mA. Men husk at det er jo ikke store batteriet i radioen, så man får ikke ladet mobilen så mye via radioen, men nok for en liten krise... ;)

Dette sagt, så kan man jo óg ha med seg flere 18350 batterier i reserve.

Radioen kan stå på uansett hvordan man lader den.

Så er det en liten 'lommelykt' på siden av radioen. Vanlig kaldhvitt lys, og etter hva jeg kan bedømme, ca. 120 lumens på full; ca. 20 lumens på low. Den har óg en blinke-modus, og en SOS blinking.

Så har radioen noen 'særegenheter'... :)
* Radioen må stå på for å bruke lykta på noe annet enn full.
* brukes usb-ut porten, så slår radioen seg av.

I det fulle og hele, så er dette en Dab-radio som egner seg greit utenfor allfarsvei, med sine alternative ladekilder og fintfølende mottaker.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2018, 14:48 
Avlogget
Brukerens avatar

glimrende test! sånt liker jeg.

har vært på jakt etter en bra dab-batteriradio. Hvordan ville du gått fram om du skulle kople den til 12v? vanlig 12V-USButtak?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2018, 19:33 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Hvordan ville du gått fram om du skulle kople den til 12v? vanlig 12V-USButtak?

Ja, det er sånn jeg kjører den når jeg er i vogna. Bruker den på batteri der jeg sitter og koser meg i skyggen, og når kvelden kommer, så lader jeg den i et usb-uttak på den portable 'kraftstasjonen' min. ;)

Har man usb-strøm der man sitter å hører på radio, så er det ingenting i veien for at den kan stå i hele tiden...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2018, 07:59 
Avlogget

Veldig bra innlegg og test.
Den traff akkurat hva jeg tenker litt på om dagen. Nå som FM er avskrudd. Hvordan få informasjon over radioen om en krise skulle inntreffe.
Jeg har en nødradio som går på FM. Men den vil jo ikke hjelpe.
Radioen du skriver om virker veldig bra. Men litt dyr. Noen som vet om et litt billigere alternativ ?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2018, 21:46 
Avlogget

Kjøpte samme radio for 6mnd siden, meget fornøyd.
Ligger halveis bortgjemt og fullt oppladet nå :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2018, 08:01 
Avlogget

Jeg har inntrykk av at pris og kvalitet henger godt sammen når det gjelder dab - selvfølgelig; enkelte merker flyter jo litt på navnet sitt... :roll: Jeg har en Grundig dab-radio som har en god mottaker og bra lyd, og den kostet rundt 500,- for et par år siden, men den er allerede 'gammeldags'. (Høyt strømforbruk (4x C batterier), enkelt display og mono ut.) Har óg et par billig-dab'er (2-300,-) med enkelt 2x16 tegns display, bøttelyd og middels mottaker, og spiser opp 4x 2600mAt AA NiMn-batterier på 5-6 timer...

Så nei - har ingen forslag til god og billig... :mrgreen:

Det utvikles stadig bedre dab-mottakere som bruker mindre strøm enn sine forgjengere - en dab-mottaker er jo tross alt en liten datamaskin... Jeg mener på at den Grundig radioen min bruker rundt 400 mAt ved 6,0V normalt (ca. 2,4W), mens den ovenfornevnte Sangean radioen bruker rundt 120 mAt ved 3,7V (ca. 0,45W) . F.eks... 8-)

Dannyb;
Hvis du har det full-ladede batteriet ståendes i radioen ved lagring - kan jeg foreslå en liten papirbit mellom plusspolen på batteriet og kontaktflaten i radioen; for å unngå krypstrømmer? :)

Edit;
En annen ting er at man regner et permanent tap på 3-4% av kapasitet på et år på en lithium celle hvis det lagres full-ladet. Optimal ladetilstand for lithium-celler ved langtidslagring, er mellom 40-70%.

Dette er verd å merke seg, fordi mange produsenter av utstyr med lithium batterier påstår at det er viktig å topplade lithium batteriene minst hver 3 mnd. når det ikke er i bruk... Dette er feil! Det som er viktig, er heller å sjekke ladetilstanden på batteriet innimellom, og heller gi det litt lading hvis tilstanden er noe særlig under 30%... :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2018, 18:54 
Avlogget

Cornelius skrev:
Jeg har inntrykk av at pris og kvalitet henger godt sammen når det gjelder dab - selvfølgelig; enkelte merker flyter jo litt på navnet sitt... :roll: Jeg har en Grundig dab-radio som har en god mottaker og bra lyd, og den kostet rundt 500,- for et par år siden, men den er allerede 'gammeldags'. (Høyt strømforbruk (4x C batterier), enkelt display og mono ut.) Har óg et par billig-dab'er (2-300,-) med enkelt 2x16 tegns display, bøttelyd og middels mottaker, og spiser opp 4x 2600mAt AA NiMn-batterier på 5-6 timer...

Så nei - har ingen forslag til god og billig... :mrgreen:

Det utvikles stadig bedre dab-mottakere som bruker mindre strøm enn sine forgjengere - en dab-mottaker er jo tross alt en liten datamaskin... Jeg mener på at den Grundig radioen min bruker rundt 400 mAt ved 6,0V normalt (ca. 2,4W), mens den ovenfornevnte Sangean radioen bruker rundt 120 mAt ved 3,7V (ca. 0,45W) . F.eks... 8-)

Dannyb;
Hvis du har det full-ladede batteriet ståendes i radioen ved lagring - kan jeg foreslå en liten papirbit mellom plusspolen på batteriet og kontaktflaten i radioen; for å unngå krypstrømmer? :)

Edit;
En annen ting er at man regner et permanent tap på 3-4% av kapasitet på et år på en lithium celle hvis det lagres full-ladet. Optimal ladetilstand for lithium-celler ved langtidslagring, er mellom 40-70%.

Dette er verd å merke seg, fordi mange produsenter av utstyr med lithium batterier påstår at det er viktig å topplade lithium batteriene minst hver 3 mnd. når det ikke er i bruk... Dette er feil! Det som er viktig, er heller å sjekke ladetilstanden på batteriet innimellom, og heller gi det litt lading hvis tilstanden er noe særlig under 30%... :)

-Jeg tar ut batteriet da jeg legger ting bort :P

- har kjøpt inn oppladbare og helt normale batterier til radioen så man har på lur :mrgreen:

- Den ligger ikke i årevis da jeg tar den med neste gang jeg skal på fjelltur :P Da får jeg ladet telefon og evt radio om det skulle være dekning der :P

Er ikke dumt å ha liggende extra batterier, og evt ekstern lader som tar de derre.... husker ikke navnet nu med "feite aa batteriene" x)

Kjøpte en lit lader som tar "alle" typer. med 230 og 12v ladning på .

Men trur det blir kjøpt inn en litt mer "stuevennlig" radio med batteribackup. Da det er 1-4 gang i året vi er fri for strøm 5min-4t
( ergo blir det satt opp backup annlegg her ettervært

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2018, 21:13 
Avlogget

Fin test! Slike vil vi ha flere av! Jeg må se om kanskje jeg også kan skrive en test om noe lurt jeg bruker :)

Jeg har bare lyst til å kommentere en ting: Strømtrekk måles i mA, ikke mAt (egentlig mAh). mAh er enheten for kapasitet. For eksempel tilsvarer 100 mAh et forbruk på 1 mA kontinuerlig over 100 timer, eller 100 mA over én time (eller en annen kombinasjon). Batteriets kapasitet måles i mAh fordi det enkelt kannberegnes hvor lenge det varer ved et bestemt strømtrekk.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2018, 21:23 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Jeg har bare lyst til å kommentere en ting: Strømtrekk måles i mA, ikke mAt (egentlig mAh).

Jo, jeg surrer litt med begrepet der av og til. :roll:
Forøvrig, så skriver jeg norsk på norsktalende fora, så milliAmpéretime er en helt gyldig betegnelse. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 00:03 
Avlogget

Flott review :)

Jeg har snuset litt på denne radioen selv, men har ikke klart å konkludere ennå. Det jeg misliker med denne radioen er at den ikke bruker standard batterier av typen AA eller AAA.

Det jeg primært setter krav til ved valg av DAB-radio er følgende:
- Oppladbare AA eller AAA-batterier (Dette er primært de to typene jeg kommer til å ha tilgjengelig)
- Mulighet for strømtilførsel / drift av radio via USB
- Helst robust og vannavstøtende.
- lav vekt

Har et ønske om å kunne ta med radioen i en Bug-out situasjon.

Sangean Survivor DAB er egentlig perfekt, men unntaket av batteritype.

Hvis noen vet om radioer som faller inn under kriteriene ovenfor, så hadde jeg satt stor pris på tips :)
-

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 20:58 
Avlogget

Buggie skrev:
Flott review :)

Jeg har snuset litt på denne radioen selv, men har ikke klart å konkludere ennå. Det jeg misliker med denne radioen er at den ikke bruker standard batterier av typen AA eller AAA.

Det jeg primært setter krav til ved valg av DAB-radio er følgende:
- Oppladbare AA eller AAA-batterier (Dette er primært de to typene jeg kommer til å ha tilgjengelig)
- Mulighet for strømtilførsel / drift av radio via USB
- Helst robust og vannavstøtende.
- lav vekt

Har et ønske om å kunne ta med radioen i en Bug-out situasjon.

Sangean Survivor DAB er egentlig perfekt, men unntaket av batteritype.

Hvis noen vet om radioer som faller inn under kriteriene ovenfor, så hadde jeg satt stor pris på tips :)
-

Radioen er jo perfekt da :P
Jeg har kjøpt inn 5 nye oppladbare batterier av den typen. ( 18350 ) Ikke så forferdelig unormal, men er høvelig lett å lage en liten dings så den kan kjøres med ett 9v batt eller 2stk AA ( vil ligge litt på lavsiden med 0,7v for lite, men radioen vil fungere )

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 22:24 
Avlogget

Sitat:

Okay da - da er den bestilt og "problem" solved :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2018, 07:34 
Avlogget

dannyb skrev:
Jeg har kjøpt inn 5 nye oppladbare batterier av den typen. ( 18350 ) Ikke så forferdelig unormal, men er høvelig lett å lage en liten dings så den kan kjøres med ett 9v batt eller 2stk AA ( vil ligge litt på lavsiden med 0,7v for lite, men radioen vil fungere )

Lager du en adapter hvor du kan bruke 3 stk. oppladbare AA, så er du mér eller mindre spot-on på spenninga (arbeidsområdet til et 18350 er mellom 3,0-4,2 Volt), pluss at solcella/generatoren kan da lade de AA batteriene... Å bruke ikke-oppladbare batterier på den er ikke så god idé...

Jeg har ikke testet, men skulle ikke forundre meg om den kan kjøres på en powerbank via usb'en, direkte - uten det 18350 batteriet i... :)

Edit;
Måtte jo teste, og radioen fungerer fint med strøm bare fra usb-porten, uten batteriet i.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2018, 09:57 
Avlogget

Cornelius skrev:
dannyb skrev:

Lager du en adapter hvor du kan bruke 3 stk. oppladbare AA, så er du mér eller mindre spot-on på spenninga (arbeidsområdet til et 18350 er mellom 3,0-4,2 Volt), pluss at solcella/generatoren kan da lade de AA batteriene... Å bruke ikke-oppladbare batterier på den er ikke så god idé...

Jeg har ikke testet, men skulle ikke forundre meg om den kan kjøres på en powerbank via usb'en, direkte - uten det 18350 batteriet i... :)

Edit;
Måtte jo teste, og radioen fungerer fint med strøm bare fra usb-porten, uten batteriet i.

Tøft, så om man har en litt tøff powerbank som kan lades via solcelle ELLER usb adapter til feks de 4 svære milwaukee 18v/5amp batteriene mine så holder det ukesvis x)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: