Siden kontoen ble fylt opp med et overflod av kroner i juni, så har jeg spandert på meg en
Sangean Survivor DAB radio.
Dette er en ganske så liten radio, ca. 15x7x8,5 cm, ca. 375 gram; robust tykk plast med gummibelagte ender, med både sveiv og solceller og sånt som høres så praktisk ut, men som regel ikke er dét...

Selve radiodelen er faktisk en av de bedre jeg har vært borti. Dab-mottakeren er veldig følsom, og får sterke signaler der hvor jeg normalt såvidt har hatt signaler med andre Dab-radioer. Lyden er ren, helt uten blikkboks-lyd, men veldig konsentrert; går man noen meter til siden for radioen med lavt til medium volum, så hører man nesten ikke radioen. Man forstyrrer ikke naboen, mao.

God diskant, og lite bass (men ikke helt fraværende) - som forventet ut av en liten 1,5". Kobler man radioen til en liten forsterker via hodetelefon-utgangen, så er lyden helt nøytral - óg i stereo; ikke alle Dab-småradioer har tatt seg bryet med dét...
Så var det ekstra-stæsjet da...
Ved å sette i et 'dummy-batteri' med ledninger ut, så fikk jeg målt endel på strømforbruk inn og ut; dog, målingene er sånn ca.
Radioen drives av et lite 18350 lithium batteri på 3,7V, 850mA (ca. 3,25 Wt). Med Dab-radioen igang og volum på ca. 1/3, så målte jeg et forbruk på rundt 120mA, hvilket gir en driftstid på nær 7 timer.
Solcellene ga rundt 70-80mAt vinkelrett mot sol; med solen litt på skrå - som er vanligst, så ga solcellene 40-50mAt, hvilket vil gi de oppgitte ca. 10 timene med spilletid hvis radioen står i sola mens den brukes. Skal man lade et tomt batteri til fullt kun med sola, så kreves 18-20 soltimer med radioen avslått.
Sveivegeneratoren overrasket faktisk litt. Selve sveiva er av plastikk, men virker å være av nogenlunde god kvalitet, uten noe særlig slerk. Iflg. manualen, så skal det sveives med ca. 2 runder pr. sekund (120rpm) for å få en jevn lading. Ved denne hastigheten, så målte jeg en ladestrøm på over 500 mAt, og det var bare en lett til moderat motstand i sveiva. Å sveive fortere enn 2rps gir
ikke noe høyere ladestrøm.
Skal man lade batteriet fra tomt til fullt med bare sveiva, så må det sveives i nær 2 timer.

5 minutter sveiving vil gi en god halvtime med radio, eller kanskje en prosent eller tre lading av mobilen i en krise.
Det er óg en vanlig micro-usb til lading av radioen. denne lader batteriet med ca. 500mAt, og er kanskje den mest praktiske måten å lade radioen på - f.eks. med et eksternt 5V solcellepanel, eller powerbank.
Det er óg en vanlig usb-ut port der, som er oppgitt til å gi 300mA ladestrøm til f.eks. mobil. mine tester viser at den gir ca. 500mA. Men husk at det er jo ikke store batteriet i radioen, så man får ikke ladet mobilen så mye via radioen, men nok for en liten krise...

Dette sagt, så kan man jo óg ha med seg flere 18350 batterier i reserve.
Radioen kan stå på uansett hvordan man lader den.
Så er det en liten 'lommelykt' på siden av radioen. Vanlig kaldhvitt lys, og etter hva jeg kan bedømme, ca. 120 lumens på full; ca. 20 lumens på low. Den har óg en blinke-modus, og en SOS blinking.
Så har radioen noen 'særegenheter'...

* Radioen må stå på for å bruke lykta på noe annet enn full.
* brukes usb-ut porten, så slår radioen seg av.
I det fulle og hele, så er dette en Dab-radio som egner seg greit utenfor allfarsvei, med sine alternative ladekilder og fintfølende mottaker.