Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 06:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 13:53 
Avlogget

Hei!
Jeg sørger for å ha batterier på lager, men for å spare penger og miljøet bruker jeg helst oppladbare batterier i det utstyret som bruker mest strøm. Det fører da til at det er vanskelig å rullere AA-batteriene siden jeg bruker færre av dem. Batteriene har jo en viss holdbarhet, og det blir liksom ikke særlig gunstig verken å dumpe et gammelt parti eller å droppe ladbare og heller bruke engangsbatterier.

Hvordan gjør dere andre dette?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 08:06 
Avlogget

Jeg ser på det litt som en forsikring, det koster og du ser "aldri pengene igjen"

Jeg kjøper engangs batterier og bruker disse opp, slik får jeg rullert på lageret, det koster litt men sånn er det bare rett og slett... -mener jeg da :?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 10:21 
Avlogget

Ja, det er kanskje sånn det må være. Jeg prøver å bruke oppladbare på de mest strømkrevende dingsene, så får det meste annet bruke engangsbatteri. Det vil jo for eksempel bli ganske kostbart å bruke oppladbare batteri i fjernkontroller og lignende hvor man skifter batteri hvert tredje år... Det koster å være klar :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 00:15 
Avlogget

Min plan er å kjøpe inn et lite lager av Energizer Ultimate Lithium-batterier av typen AA og AAA, slik at jeg er sikker på at jeg har fungerende batterier i en krise situasjon. Disse batteriene har en levetid på ca 20 år, og jeg planlegger derfor ikke å ha noen særlig rullering på dem. Utstyr jeg trenger i en kritisk situasjon standardiserer jeg til AAA og AA.

Til det daglige vil jeg derfor kun bruke "billig-batterier" etter behov.

Som en ekstra sikkerhet har jeg også en del powerbanks og mobilt solcellepanel til å supplementere de enhetene jeg anser som særlig viktige å ha i en krise. Mao, så vil disse enhetene (lykter, mobil, gps, radio,o.l.) ha støtte for USB-strømtilførsel / lading).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 23:41 
Avlogget

Det var ikke så dumt å ha noen litiumbatterier i tillegg. Sånn for å sikre det aller viktigste, om ikke annet. Det blir en kostbar investering å ha et fullt lager med kun litium :p

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018, 01:01 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Det var ikke så dumt å ha noen litiumbatterier i tillegg. Sånn for å sikre det aller viktigste, om ikke annet. Det blir en kostbar investering å ha et fullt lager med kun litium :p

Har ikke tenkt å ha så mange Litiumbatterier på lager, kanskje 10-20 stk av hver type. Jeg bruker i grunn veldig lite batterier i det daglige, derfor synes jeg Litiumbatterier er en fin sikkerhet, så slipper jeg å tenke så mye på holdbarhet og rotering. Siden jeg ikke er så flink til å følge opp slikt, så satser jeg på holdbarhet i størst mulig grad, også i forhold til andre ting, slik som mat.

Hvor mange batterier tenker du å ha på lager, og til hva?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018, 09:33 
Avlogget

Jeg har ikke gjort noe overslag på hvor mange jeg trenger, men tenker å ha "i godlaget". Bruker de først og fremst til lykter, radio og kommunikasjon (walkie talkie/vhf). Jeg har ikke lagd meg noen scenario å arbeide ut fra, så er ikke sikker på hvor mye jeg trenger. Jeg ønsker bare å generelt være greit forberedt. Her jeg bor er nok det mest sannsynlige brudd på strøm og vann, men potensielt kan veien bli avskåret også. Et par uker skal gå fint hos oss uten at vi merker så mye. Vi klarer oss nok en del lenger enn det, men da vil det nok merkes. På sikt tenker jeg å tenke litt ulike scenario og kunne være upåvirket en hel måned, men det tar litt tid å bygge seg opp.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018, 10:22 
Avlogget

Det er klart behovene er ulike, det er minimalt behov for batterier her, oppladbare batterier har tydeligvis ikke så lang levetid når de ligger lagret, heller ikke om man gir de en tur i laderen en gang i blant. Har jeg strøm til lading i en krise? usikkert.
Som flere har påpekt det gjelder å klare seg med ikke for mange typer, AA og AAA rekker lenge, man får plastbokser/adaptere som får de til å passe i radio og lykter som skal ha C og D batterier. Ja de er mindre, men ofte med større kapacitet enn D cellene hadde for 30 år siden, holdbarheten på Alkaliske batterier er lang hvis de oppbevares tørt og ikke for varmt.

For meg betyr det en skuff i kjelleren med Ikea-batterier. (Jeg bor slik at jeg av og til kjører forbi IKEA(, evt stikker innom :D :-) ))

Gamle laptop batterier består ofte av mange 18650 lignende batterier, de fleste cellene er OK når batteriet kastes. Passer rett i https://goo.gl/Lx9oWd

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: