Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 17:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Feb 2016, 18:42 
Avlogget

Ville bare minne dere på det. :mrgreen:

Nikkel-baserte batterier har en ganske høy selvutladning; ca. 10-15% de første 24 timene etter ladning, og deretter ca. 10-15% i måneden.

NiCd batterier tåler fint å bli helt utladet ned til 0 volt, men må da ha noen lade-utlade sykluser før de oppnår tidligere kapasitet.

NiMh batterier er ikke så glad i å bli helt utladet til 0 volt; de trenger samme oppfrisknings-syklus som NiCd, men vil da ha noe tapt maks kapasitet. Prøv å unngå at NiMh faller under 0,8 volt før de lades opp.

De nyere "ready-2-go" / "ready-2-use" NiMh batteriene har jeg ikke testet, men de skal ha en mye lavere selvutladning en 'vanlige' NiMh - typisk ikke mér enn 25% selvutladning i året.

Så ta en runde med oppladning, folkens. ;) Og for å være litt mér forberedt - anskaff en NiCd/NiMn lader som kan drives på 12V, så kan man lade - i bilen, om ikke annet, hvis krisen skulle være tilstede. ;)

En liten ting tilslutt..
Ta ut batterier av apparater/fjernkontroller osv. når de ikke skal brukes på en stund; de kan lekke og ødelegge dubbedittene dine. :|

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2016, 12:17 
Avlogget

Har faktisk ikke så mange ulike batterier liggende rundt, har noen i en sekk. Men de er riktig nok ubrukte og for å erstatte/back-up til lommelyktene mine.
Om jeg hadde elektrisk måleverktøy kunne jeg ha satt meg ned å sjekket hvordan ståa er på dem.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2017, 23:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Alltids flott med en påminnelse!

Hittil har jeg hatt god erfaring med Amazon sin egne AA og AAA oppladbare NI-MH batteriet. Om noen skal til land med Amazon anbefales å kjøpe et dusin eller to av de, samt en god lader. Fint om den kan gå på 12V som nevnt over. Det gikk fint med noen dusin i en kolli på flyet.

Ikea virker greit og rimelig for engangsbatterier. Til store glede for jeg nylig ut at de har kommet med CR2032.

AA- og AAA-batteriene har fast plass i tilpassede oppbevaringsbokser (kjøpt på eBay, ca 120kr/stk inkluder frskt), som er festet med borrelåstape fra biltema like ved laderen. AAA i hvit boks - plass til 32stk, AA i svart boks - plass til 24stk. Har også lignende bokser (og planer) klare for CR123, 9V, 18650.

Er det noen som kjenner til en god, lett tilgjengelig, batteritester til å lese av overnevnte batterier (samt CR2032)?

Vedlegg:
Filkommentar: Skap dedikert til batterier.
WP_20170511_23_59_35_Raw.jpg
WP_20170511_23_59_35_Raw.jpg [ 1.15 MiB | Vist 301 ganger ]

One day...
Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2017, 07:04 
Avlogget

Greit med et dedikert skap til sånt ja... Jeg har en egen liten hylle som 'ladestasjon', men den er altfor liten, og blir fort kaotisk... :roll:

Jeg har nå sakte men sikkert begynt å erstatte de fleste 'vanlige' NiMn batteriene med de nyere 'low self-discharge' variantene. (Ready-to-Go, Eneloop, og hva nå de kaller seg ;) ) Så langt, har jeg falt for Biltema sine - mest pga. pris (ved kjøp av 4-pakk (AA; 80,-), som er bare kr. 20,- mér enn 2-pakk'en (60,-) ), men de viser seg å ha en god kapasitet og. (Oppgitt til 2450mAt på AA, og 900mAt på AAA; testet til 2700mAt hhv. 1040mAt.)

Hva batteritester angår, så bruker igrunn jeg et vanlig voltmeter jeg. ;) Men Biltema har jo en tester, som de sier tar a123 og 9V, og det sér ut til at den tar 3V celler av typen CR2032 osv. og.
Når det gjelder 18650, så har jeg ikke sett noen sånn universal-tester som tar de, men det finnes sikkert på nett noen enkle testere til de og - hvis du da ikke har en lader til de som rapporterer spenningen da? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: