Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 17:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 20:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Har flyttet for meg selv i leilighet på 40m2 .
Har fylt opp frysern med så mye mat jeg har plass til og bynt å sammle litt hermetikk.
Har et par månders forbruk med ferdigretter kjøpt på tilbud.
Jeg innso når jeg hadde en som bodde hos meg en månd at jeg ikke var så godt forbredt som jeg trudde.
jeg har Norgesglass så det tyter ut av øra på meg, hva kan jeg bruke de til annet enn å sylte?
Kan man lagre kjøtt på disse på et vis? Eventuelt hva annet?
jeg tenkte å ta en tur til Svergie og hamstre, hva lønner det seg å kjøpe?
Pølser og kjøttretter på boks er det noe bra?
Jeg har en ved ovn jeg kan lage mat på om strømmen går.
Jeg har en hageflekk som jeg vil gjøre til urtehag om jeg overlever fram til våren.
Jeg har invistert noe i sølv.
Hva med proteinpulver som nødmat, er det noen god ide?
Er det no tilbud på turmat?
Økonomien min er skutt, har ca 20,000 I gjeld og en 4x4 som ikke tålte kulda så godt, så den går om jeg lader batteriet mellom hvær gang.
Tar imot alle sparetipps dere måtte ha.

Jeg bekjymrer meg først og fremst for økonomiskkolaps, og har dårlig økonomi fra før.

På forrhånd takk.

Topp

Innleggets emne: Re: hjælp!
InnleggSkrevet: 22 Jan 2016, 00:11 
Avlogget

Første pri må bli å bli kvitt gjelden, 20000 kan nedbetales rimelig raskt avhengig av en betalingsplan.
Sett opp et budsjett som lønnen strekker til og planlegg de viktigste utgiftene på forhånd. Bil, lån, bolig, mat, osv.
"Preppingen" kommer til sist.

Ta deg en runde rundt på forumet les hva de andre her har skrevet som berører din situasjon. De fleste trådene dekker nettopp det du spør etter.

Vurder om du vil kjøpe deg et nytt bilbatteri, jeg slet med det samme med Volvoen. Etter at jeg byttet batteriet har jeg ikke måtte koblet til en lader i det hele tatt. Sjekk også om det er noe som tapper strøm.
Motorvarmer hjelper veldig på de kaldeste dagene.

Når det gjelder hermetikk så er det bare å prøvesmake forskjellige typer og finne de du liker best. Prøv så godt du kan å holde det variert. Denne maten burde du også rotere underveis.
Det er flere tråder på forumet som handler om oppbevaring av mat fra korn til feltrasjoner og hva du kan gro selv i egen hage. Det er flere på forumet som jobber med å bli selvforsynte som kan gi deg noen tips og triks.
Proteinpulver eller proteinbarer hjelpe deg å holde deg skjerpet men ikke langsiktig.
Les deg opp på ernæring slik at du får en bedre peiling på hva du trenger. Eksperimenter gjerne med ulike dietter som er anbefalt av troverdige kilder (ernæringsfysiolog, etc)
Husk også på å dekke opp for eventuelle matallergier du måtte ha.

Når du har dårlig økonomi fra før burde du kanskje revurdere Sverige turen, og heller prioritere å få rettet opp det du sliter med økonomisk. Prøv å ha litt ekstra igjen hver mnd og ta gjerne ekstravakter på jobben din om det er mulig.

Skulle økonomien kollapse på en global skala så ville du fortsatt hatt masse verdier i hjemmet ditt som du kan byttehandle med. Snus, tobakk, sprit, ammunisjon, drivstoff, eksklusive varer (sjeldent og selvlaget med høy kvalitet), mat og rent vann vil mest sannsynlig bli høyest verdsatt.
Men hvor mye hver enkel vare er verdt avgjøres vel på etterspørsel og tilførsel. Et ullpledd eller et telt ville være verdt en god del for de som trenger det. Hva enn du kan avse er det noen som er villig til å betale for.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2016, 00:44 
Avlogget

Det var da veldig mye på en gang, Ziggy! Så mange tanker i hodet samtidig er ikke bra for selvtillit og sjelero.

Hvis jeg var deg - og det er jeg nesten, liten leilighet og litt kredittkortgjeld har vi felles - så ville jeg starta enkelt:

1. Spis billig. Bruk det du har i fryseren. Spe på med grøt, hjemmebakt brød og billige frosne grønnsaker.
2. Bli kvitt kredittkortgjelda. Prepping handler om å disponere livet slik at du er forberedt på plutselig uflaks, og tilgang på kontanter er helt nødvendig. Betal ned to tusen hver måned, så er du kvitt møkkagjelda i løpet av året.
3. Det kan godt hende du kan få bostøtte, om du ikke har det allerede. Prøv kalkulatoren hos Husbanken.no

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2016, 16:11 
Avlogget

Hvis du skal på Harrytur til Sverige det lønne seg å kjøpe kjøtt, ost og grønsaker det ganske sikkert med resten må du våre forsiktige på grunn av lav krone kurs priser noe ganger er ganske like. Du skal regne også kjøretur kostnader.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2016, 17:15 
Avlogget

Mitt beste tips:
Bare kjøp mat som du liker.
Ikke fyll opp et lager med mat bare fordi det er billig.
I en stresset situasjon vil du spise noe som er kjent og kjært.

Mange gode råd er alt nevnt.

Ikke la deg overmanne, men begynn idag...... bare en ting. :)

You can do it. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2016, 14:11 
Avlogget

Det høres ut som at du har en diesel bil, siden du har en 4 x 4, som ikke tåler kulden så godt. Hvis det er diesel bil du har, så er det mulig at glødeplugger eller gløederegulator har tatt kveld. Og det som er viktig å huske på, når det gjelder diesel, gløderplugger å kulde. Er at kulden svekker batteriet ditt, og at glødingen krever ekstra mye av batteriet i vinter tiden. Så små turer knekker batteriet. Husk derfor, at du bør helst kjøre minimum 30min etter start.

F.eks jeg har 20minutt kjøre tur til jobb, men på de verste dagene, så kjører jeg 30-35minutt før tiden. Og da kjører jeg omveier for at batteriene skal få ladet seg. Samme hjem også. F.eks så stopper jeg ikke bilen når jeg fyller diesel, jeg lar den stå og gå. Slik at jeg ikke avbryter ladingen.

Er det en bensiner du har, så invister i et nytt batteri. Men hadde fortsatt kjørt minimum 30minutt, på de kladste dagene.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2016, 14:47 
Avlogget

BOB skrev:
Det høres ut som at du har en diesel bil, siden du har en 4 x 4, som ikke tåler kulden så godt. Hvis det er diesel bil du har, så er det mulig at glødeplugger eller gløederegulator har tatt kveld. Og det som er viktig å huske på, når det gjelder diesel, gløderplugger å kulde. Er at kulden svekker batteriet ditt, og at glødingen krever ekstra mye av batteriet i vinter tiden. Så små turer knekker batteriet. Husk derfor, at du bør helst kjøre minimum 30min etter start.

F.eks jeg har 20minutt kjøre tur til jobb, men på de verste dagene, så kjører jeg 30-35minutt før tiden. Og da kjører jeg omveier for at batteriene skal få ladet seg. Samme hjem også. F.eks så stopper jeg ikke bilen når jeg fyller diesel, jeg lar den stå og gå. Slik at jeg ikke avbryter ladingen.

Er det en bensiner du har, så invister i et nytt batteri. Men hadde fortsatt kjørt minimum 30minutt, på de kladste dagene.
Har nå kjørt dieselbil i 15 år. Har ca 15 minutt til jobb. Har aldri trengt å gjøre noe som helst annet for at de bilene jeg har hatt skal fungere fint. Starter like greit som konas bensinbil. Bare gløder den i 2 sekund først. Men nå er det normalt aldri under -20 her så mulig det er et større problem hvis det er kaldere enn det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2016, 18:09 
Avlogget

BOB skrev:

Vil nå påstå at det er mer økonomisk og fornuftig å Vedlikeholdslade batteriet med en batterilader om natten, en gang i uken foreksempel.
Eller/Og Bruke motorvarmer.

10minutter=10km a 1l pr mil kald x30 dager x12kr litern = 360kr +slitasje bil. Ift strømforbruk på 1kr.
Enig i at motor må få bli varm når det er kaldt ute for slitasje/levetid, men ikke i unødig kjøring.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 12:11 
Avlogget

West skrev:
Har nå kjørt dieselbil i 15 år. Har ca 15 minutt til jobb. Har aldri trengt å gjøre noe som helst annet for at de bilene jeg har hatt skal fungere fint. Starter like greit som konas bensinbil. Bare gløder den i 2 sekund først. Men nå er det normalt aldri under -20 her så mulig det er et større problem hvis det er kaldere enn det.

Jeg snakker bare om egen erfaring, jeg sier ikke at det rett. Men det er en kjent sak, at kulde knekker batteriet. Derfor "ekspertene" sier: Lad hyppig, og gi den en god tur inni mellom. Jeg måtte bytte nå nettopp, da glødepluggene hadde tatt kveld, der 2 av 8, funket. Glødepluger slites de også, og de krever ekstra mye av batteriet når det er kaldt. Her svinger det utrolig mye, her kan du oppleve kulde hull. F.eks: Fruen var på jobb, ringte hjem og sa at hun ble litt forsinket, pga det var -28 grader på jobb. Så det var hard is på bilen som måtte fjernes. 4km fra jobb, var hjem. Og der var det -14.

KidBot skrev:
Vil nå påstå at det er mer økonomisk og fornuftig å Vedlikeholdslade batteriet med en batterilader om natten, en gang i uken foreksempel.
Eller/Og Bruke motorvarmer.

10minutter=10km a 1l pr mil kald x30 dager x12kr litern = 360kr +slitasje bil. Ift strømforbruk på 1kr.
Enig i at motor må få bli varm når det er kaldt ute for slitasje/levetid, men ikke i unødig kjøring.

Vil ikke si meg enige i det, for hvis du må lade vær natt, så er det noe galt med batteriet. Og da bør du finne ut, hva som gjør at du må lade vær natt. Og det høres ut som at det er batteriet. Men jeg tok med, at det kunne være glødeplugger, da de krever mye av et batteri i kulden og kulden knekker batteriet.

Er enige i motorvarmer, det er genialt. Har du DEFA systemet, så kan du og lade den om natten.

Min bil, for bare en lunk i seg, når jeg kjører til jobb, når det er under -10. Og det er ikke nok for bilen eller batteriene sin del, derfor kjører jeg litt ekstra.

Men som sagt, jeg tror at det er batteriet som må byttes her, da det er lading vær natt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 17:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Heisan, Beklager sent svar. Jeg har hatt mye å slite med i det siste.
Jeg har en Suzuki Ignis. Liten, ja. Men den bruker under halvlitern på mila og kan kjøre i all slags terreng. Står i manualen at den kun gjør 150, men jeg har hatt den oppe i 180. Veldig lettkjørt og sikker vinterbil. Lett å lukeparkere, men med mye bagasjeplass.
Fått satt i ny dynamo og orndna en del andre ting, svart selvfølgelig.

Sliter som en viss F med økonomien. Kjerringbeistet prøver å lure mer penger ut av meg, enda jeg har betalt.

Har planer om å starte en liten urtehage om ikke den meteorn Nasa ikke forteller oss om treffer oss før det

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 12:06 
Avlogget

Blei det urtehage?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet