West skrev:
Har nå kjørt dieselbil i 15 år. Har ca 15 minutt til jobb. Har aldri trengt å gjøre noe som helst annet for at de bilene jeg har hatt skal fungere fint. Starter like greit som konas bensinbil. Bare gløder den i 2 sekund først. Men nå er det normalt aldri under -20 her så mulig det er et større problem hvis det er kaldere enn det.
Jeg snakker bare om egen erfaring, jeg sier ikke at det rett. Men det er en kjent sak, at kulde knekker batteriet. Derfor "ekspertene" sier: Lad hyppig, og gi den en god tur inni mellom. Jeg måtte bytte nå nettopp, da glødepluggene hadde tatt kveld, der 2 av 8, funket. Glødepluger slites de også, og de krever ekstra mye av batteriet når det er kaldt. Her svinger det utrolig mye, her kan du oppleve kulde hull. F.eks: Fruen var på jobb, ringte hjem og sa at hun ble litt forsinket, pga det var -28 grader på jobb. Så det var hard is på bilen som måtte fjernes. 4km fra jobb, var hjem. Og der var det -14.
KidBot skrev:
Vil nå påstå at det er mer økonomisk og fornuftig å Vedlikeholdslade batteriet med en batterilader om natten, en gang i uken foreksempel.
Eller/Og Bruke motorvarmer.
10minutter=10km a 1l pr mil kald x30 dager x12kr litern = 360kr +slitasje bil. Ift strømforbruk på 1kr.
Enig i at motor må få bli varm når det er kaldt ute for slitasje/levetid, men ikke i unødig kjøring.
Vil ikke si meg enige i det, for hvis du må lade vær natt, så er det noe galt med batteriet. Og da bør du finne ut, hva som gjør at du må lade vær natt. Og det høres ut som at det er batteriet. Men jeg tok med, at det kunne være glødeplugger, da de krever mye av et batteri i kulden og kulden knekker batteriet.
Er enige i motorvarmer, det er genialt. Har du DEFA systemet, så kan du og lade den om natten.
Min bil, for bare en lunk i seg, når jeg kjører til jobb, når det er under -10. Og det er ikke nok for bilen eller batteriene sin del, derfor kjører jeg litt ekstra.
Men som sagt, jeg tror at det er batteriet som må byttes her, da det er lading vær natt.