Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 11:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Elektrisk påhengsmotor
InnleggSkrevet: 03 Jan 2016, 13:22 
Avlogget

Har vurdert El. Utabords motor. Og lurer på om noen
Andre har noen erfaringer med det på saltvann?

Topp

Innleggets emne: Re: Elektrisk påhengsmotor
InnleggSkrevet: 03 Jan 2016, 14:11 
Avlogget

Så lenge motoren er beregnet for saltvann er det ikke noe problem.

Problemet er heller at en kjører litt lenger enn en tror på sjøen kontra småvann...
Husk å ha nok strøm. og ikke hold full fart lenge -dette suger mer strøm enn fart.... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2016, 20:44 
Avlogget

Er hovedsakelig for å komme meg ut for å fiske og inn igjen.
Alltids årer skulle noe skje ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2016, 20:48 
Avlogget

Jeg har den lille påhengeren til Biltema, og synes å huske at det sto i manualen at det er ok å bruke den i saltvann, men det er da greit å spyle den med ferskvann etter bruk...

Har selv bare brukt den i ferskvann så langt. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2017, 14:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Funker den bra?
Er på utkikk etter elektrisk påhengsmotor selv.

Til dere med litt mer "elektrisk" erfaring, hvilke batterier brukes til disse motorene?
Jeg så for meg et opplegg der jeg kan la de stå å lade på solcelleanlegget, men er litt usikker på om jeg må ha en egen lader for det som jeg plugger i 12v'en. Er veldig kjipt om batteriladeren flater ut solcellebatteriene så de blir ødelagte også. (hvis det ikke er noen form for mekanisme i regulatoren som kutter når strømmen blir for svak?)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2017, 21:00 
Avlogget

Ja, den har fungert bra til mitt bruk - som er på en kano! :? :lol:

Det er jo ikke rare futten i disse motorene, så du bør ikke bruke den på en for stor jolle i grov sjø...
(Man får jo nå 2-9,9hk el.motorer, men det er vel ikke disse man snakker om nå? :) )

Jeg personlig bruker et LiFePO4 batteri på 55Ah, men de fleste bruker et helt vanlig 60-90Ah blybatteri. Ulempen med blybatteri, er at de bør/må lades opp igjen så snart som mulig - de tåler dårlig å stå under 50% ladet over tid...

Du kan ikke lade et ekstra 12v batteri ved å koble det til et 12V uttak (på hytta e.l.). Du må enten ha en solcelleregulator som er beregnet på 2 batteribanker, eller et skillerelé på uttaket på solcelleregulatoren.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2017, 00:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, skal ha det på en kano selv! Å ro kano alene er litt tiltak syns jeg, så hadde vært fint med el-motor de gangene jeg skal over med utstyr. Det er bare litt kjipt om jeg må drasse rundt på et svært blybatteri til og fra hytta. Jeg skal se litt på ny regulator, kanskje jekke opp pristaket mitt for å få en der det er mulig med et skillerele eller noe innebygd.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2017, 06:41 
Avlogget

Jeg bruker dette LiFePO4 batteriet på 57Ah selv. Det veier 7,9kg, og tåler fint å stå delvis/helt utladet, noe som er en fordel hvis man har en usikker ladekilde. Hvis du ikke har behov for mér enn 1/2-3/4 time driftstid (fullfart), så kan du fint klare deg med 32Ah (4,6kg) batteriet fra samme sted.

Du kan jo og vurdere f.eks. et eget 100-140W panel og en enkel regulator, bare til bruk til påhenger-batteriet? :)

Edit:
Jeg skrev i en tidligere post at mitt batteri var på 55Ah, og her linker jeg til et på 57Ah: det er det samme batteriet , men jeg kjøpte mitt for 3-4 år siden, så det de har nå på 57Ah er bare en nyere versjon. : (Måtte bare si det, for ikke å virke inkonsekvent. :mrgreen: )

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2017, 14:22 
Avlogget

Jeg har laget meg en boks på ca 60*30cm (plass til to blybatterier inne i den) av kryssfiner. Den har ett tak på ca 45 grader, og oppå der har jeg en 20W solcellepanel. Inne i boksen er det også en billig laderegulator, sikringer og en hovedstrømbryter. Har i tillegg en biltema el-motor. Bruker dette i ferskvann. Når jeg skal på tur, løfter jeg hele boksen av og den blir stående på stranda. Når jeg kommer tilbake setter jeg den opp i båten igjen og kobler til batteriene. Dette har fungert utmerket, og det er 5te sesongen jeg skal til på nå. Har aldri gått tom for strøm så langt, men kjører sjeldent mer enn 4 timer i uken, og har en båt som er perfekt for elmotor.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: