Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Apr 2018, 22:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 17:35 
Avlogget

Hei,
Ny bruker på forumet. Og fant ikke en tråd som dekket førstehjelp osv.

Kom til å tenke hva slags førstehjelpsutstyr folket her har forberedt?
Personlig har jeg en passe stor bag (passer i topplokket på bob) som jeg kjøpte på g-sport noen år siden. Og et helt nytt for å ha i bilen. Tok vare på den gamle selv om datoen er gått ut på de sterile gassbindene, kompressene og enkeltmannsbandasjene.
Itillegg har jeg et lite lommesett med basisdeler.
Hva har dere?

Men jeg tenker også om det er noen her som kanskje vet om metoder og bruk av de naturlig midlene man finner i skog og mark?
Dersom man har gått tom eller mistet førstehjelpsutstyret, hvilke andre ting kan brukes på sår, utslett, osv, av det man finner rundt seg?
Har selv bygget bårer og laget spjelk av greiner og raier.

Ser frem til lese flee forslag og ideer :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 18:47 
Avlogget

https://www.apotek1.no/produkter/forste ... tk-923176p

1stk. Og så langt har jeg kommet x)
Allerede for bruk for den :D
Inneholder litt snax som er greit å ha I bilen.
Kommer til å handle på røde kors sine sider neste gang
For å støtte røde kors offkårs. ;)

(Pinsett for å plukke av flott) ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 19:49 
Avlogget

Jeg har noe for livreddende førstehjelp. Munn-til-munn-duk og en del enkeltmannspakker. Jeg bruker forsvarets fordi det er de jeg har drillet på å bruke. Jeg har dem liggende i bilen og i lomma på sekken på tur. Det viktigste i livreddende førstehjelp er å komme i gang å gjøre noe. Hvis du ikke har tatt et førstehjelpskurs i løpet av de siste fem årene er det på tide å melde seg på et nytt.

Ellers har jeg sår-behandling som er der for å kunne fortsette turen om jeg er litt uheldig. Rikelig med sårvask, plaster, steri-strips, plastertape og noen kompresser. Dette er for å kunne slippe å snu bare for et lite kutt eller skrubbsår. I samme gate har jeg immodium, paracet og ibux. Jeg har alltid med meg sportstape på tur, massevis av bruksområder.

Forumet har en lang tråd om dette allerede - Førstehjelp-tråd, i Forberedelse -> Helse

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 06:59 
Avlogget

Kenneth skrev:
Men jeg tenker også om det er noen her som kanskje vet om metoder og bruk av de naturlig midlene man finner i skog og mark?
Dersom man har gått tom eller mistet førstehjelpsutstyret, hvilke andre ting kan brukes på sår, utslett, osv, av det man finner rundt seg?
Har selv bygget bårer og laget spjelk av greiner og raier.

Ser frem til lese flee forslag og ideer :)

Det beste du kan nappe med deg ute til førstehjelp, er Groblad; den vokser ofte 'der mennesker og dyr ferdes', så det kan være greit å nappe den med før man går utfor allfarvei... ;)
Jeg pleier óg å ta med noen blader fra Ryllik som óg er en god plante for kutt og sår (og mye annet), men jeg har brukt den mest for å lindre myggstikk. ;) Hjemme, har jeg tørket Ryllik som jeg bruker til te mot magevondt...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2015, 12:58 
Avlogget

Kjempe gode tips på plantene og urtene. Kommer godt med :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 19:31 
Avlogget

Har både smertestillende, mot feber, og hvis man må sy et sår.

Groblad er fint å plukke med seg, det samme er ryllik. Chaga er fint både som te og som grøt på sår.

Ellers har vi sakser,kniver, skalpeller,pinsetter og div medisiner. Tomme flasker med dråpetuter er kjekt å ha,om man må lage skyllevann til sår og øyner ( lag mild saltvann til det )

Vaskeservietter i bokser er helt viktig for oss. De er billige,og de holder seg i årevis hvis de ikke er åpna. Du kan kjøpe babyservietter, eller de billige som Rema har ( ca 8 kr for 70 stk)

Har også blodstoppende spray ( ser ut som pulver ), og flytende plaster hvis man trenger det.

Tamponger kan brukes både til det de er tenkt til, og til andre ting.

Greit å ha etpar extra briller for oss som trenger briller hele dagen, for det er ikke alltid mulig å bruke kontaktlinser...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 08:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil bare tilføye at saltvann til sårvask, neseskylling etc er latterlig enkelt å lage selv. Mål opp 9 gram vanlig salt til en liter rent vann. Kok opp og avkjøl. Finito, ferdig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: