Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 15:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Jul 2015, 14:40 
Avlogget

Jeg har hatt en el-sykkel i mange år, og de siste 3 årene har jeg brukt et selvbygd 36V, 20Ah batteri til den sykkelen.
Vedlegg:
Filkommentar: Sykkelbatteri
Sykkelbatteri.jpg
Sykkelbatteri.jpg [ 124.01 KiB | Vist 1204 ganger ]

Jeg har brukt den sykkelen mindre og mindre det siste året, siden jeg har anskaffet meg en el-bil, så nå fant jeg ut at det er på tide å igjenbruke de cellene i det batteriet, og fikse opp sykkelen til original stand. :)

De 24 cellene er av typen LiFePO4, og er på 3,3V, 10Ah hver. Til sykkelen hadde jeg da 2 og 2 i parallell, og da 12 i serie, slik at man får et 36V (nominelt) batteri. Jeg brukte 2mm x 10mm kobber-staver for å koble de sammen, og en 36V, 60A CMS (Charge Management System; elektronikk som sørger for at cellene får lik lading; at de ikke overlades eller utlades for mye; sikres mot kortslutning osv.)

Det nye livet disse cellene nå har fått, er som hovedbatteri i campingvogna - da som et 12V, 60Ah.
Vedlegg:
Filkommentar: 60Ah Batteri
60Ah_Batteri.jpg
60Ah_Batteri.jpg [ 108.43 KiB | Vist 1204 ganger ]

Nå er cellene koblet 6 og 6 stk sammen i parallell, og da 4 i serie. For å koble de sammen, så brukte jeg nå plater av 2mm tykk aluminium, og en CMS på 12V, 60Ah.

Fordelen med et Lithium batteri i f.eks. campingvogna, er at de tåler utmerket å stå delvis utladet, og at den oppgitte kapasiteten er den man faktisk kan trekke ut av batteriet. Og siden 4 stk. LiFePO4 celler gir en nominell spenning på 13,2V, og skal lades med 14,4-14,6V, så kan utstyr for å lade vanlige blybatterier brukes direkte. :)

Edit;
Glemte å nevne vekta... totalt ca. 10kg. ;)

(Følte bare behov for å brife litt... :mrgreen: )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2015, 10:42 
Avlogget

Fred og hans fader! Heftige saker.
Er 60 Ah og 36 v dss 2160 watt-timer? Skulle i så fall likt å haså pass mye på elsykkelen min. Den har 400 Wt. Ganske bra det og - har holdt så langt. Men de 20 Ah-ene du hadde på elsykkelen høeres ikke verst ut de heller.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2015, 13:14 
Avlogget

Kim skrev:
Fred og hans fader! Heftige saker.
Er 60 Ah og 36 v dss 2160 watt-timer?

Nei, når de cellene var koblet som en 36V bank, så var det da på 20Ah - 720Wh... (CMS'en som jeg brukte, takler 60A kontinuerlig belastning.)
Når jeg rekonfigurerte de til en 12V bank, så ble den da på 60Ah. Med den 750W motoren jeg brukte, så hadde jeg en kjørelengde på 50-60km på en lading. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2015, 08:19 
Avlogget

Cornelius:
Tenkt å prøve meg på å sette opp et 12-24volts anlegg
Nedi naustet. (Ettersom det av en eller annen grunn har
Blitt et lite prepp-nest).

Hvor jeg vil prøve ut forskjellig eksperimentelle forsøk
På å generere strøm og lagre for "luksusbruk".

Ser flere problem med "prosjektet" ettersom jeg kan Være
Borte I lengre intervaller og får kanskje litt problemer
Med å garantere at banken ikke blir helt utladet over lengre
Tid. Også har vi selvfølgelig sjøvann I umiddelbar nærhet.

Anlegget må Være fullstendig uavhengig av ekstern tilførsel
Og jeg ser på aggregat som fjusk :lol:

Er I første omgang kun til belysning.

Er sol og vindkraft I første omgang, men også Vært morsomt
å prøve seg på tidevannskraft en gang også :)

Har du noen umiddelbare tips og evt ser noen feller jeg kan gå I? ?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2015, 12:01 
Avlogget

Ingen umiddelbare feller som jeg kan tenke meg, ut ifra det inntrykket jeg har om deg så langt... :p

Det er jo dette med saltvann da; batteri og elektronikk rundt bør jo da settes/monteres godt over høyeste vannstand (med tanke på worst-case; springflo og stormflo). Hvis det er høy luftfuktighet i naustet, så bør jo laderegulator osv. inn i et IPx4 skap - kanskje helst IPx6, med gummiforinger rundt ledninger ut fra skapet; er naustet luftig (som naust ofte er), så er det kanskje ikke så krise med skap. :) Batteripoler bør jo settes inn med batteripolfett eller vaselin. :)

Jeg regner igrunn med at det enkleste for deg, er å starte med et solcellepanel som du bør dimensjonere til antatt forbruk og størrelsen på batteriet. Skal du bare ha på et par led-pærer i 10 min. et par ganger i uka for å se hva du gjør, så trenger man jo ikke store sakene - et 15-20W ville holde godt for det lille forbruket + vedlikeholdsladning av batteriet. (Større paneler gir deg som regel flere Watt pr. Krone enn små (et 10W koster 300,-, et 20W koster 500,-, f.eks.) - ha det i bakhodet når du handler. :) )

Til et lite solcellepanel som nevnt ovenfor, så holder det med en enkel laderegulator, men har du planer om å utvide etter hvert, så lønner det seg å kjøpe en kraftigere laderegulator først som sist; f.eks. en som kan ta opptil 30A ladestrøm (420W solceller ved 12V; 840W ved 24V). Planlegger du en vindgenerator etter hvert, så bør man og kanskje gå for en regulator som har mulighet til å kjøre i 'diversion-mode', (dvs. at regulatoren dumper overskuddsenergi (når batteriet er fullt) i et varme-element eller lignende) siden vindgeneratorer aldri må gå ubelastet.

Batteritypen - og størrelsen, bør du velge etter hva du har råd til, og hvordan du skal bruke det. Jeg blir mér og mér begeistret for LiFePO batterier til 'fritidsbruk'; de er mye lettere, tåler å stå delvis utladet - óg utladet over tid; lengre levetid, kan hurtiglades, og de er helt vedlikeholdsfrie... Men de koster mye i innkjøp. Dog - ikke mér enn et godt blybatteri hvis man tar levetiden (3x) med i betraktning. Men de har da en høyere anskaffelsespris enn et blybatteri.

Med tanke på anskaffelsespris, så er det ingenting i veien for å gå for blybatteri, så lenge man bruker en laderegulator som kan vedlikeholdslade - og det gjør de fleste i dag. :)

Men bare for å komme i gang - et 20W panel, en enkel Solsum 6.6 regulator (for eksempel; koster 480,-), og et fritidsbatteri man har stående, så er man i gang. Jeg sér Clas Ohlson har fått en [url=http://www.clasohlson.com/no/Lavvoltspære/36-5437]12V, 7W pære med vanlig E27 sokkel[/url] nå (Lys som en 40W glødepære); kanskje noe å bruke - for man har jo alltids en gammel lampe eller to stående? :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: