Nok en oppdatering om min amercian eagle kukri etter en del flere brukstimer.
Ørnehodet ramlet ganske fort av. Jeg tror ikke jeg hadde 24 brukstimer med den engang før jeg kunne ta den av. Jeg tror dette kom av at hanskene mine gled på skaftet, og jeg således la mer press på ørnehodet enn det var ment. Ikke helt fornøyd med det, men jeg savner ikke ørnehodet i hvert fall.
Skaftet blir, som nevnt, fort glatt. For hvert hugg vil hånden gli, og man må løsne grepet og ta et nytt grep på skaftet lenger oppe igjen. Dette går ganske automatisk etterhvert, men jeg har i det siste lagt meg til den vanen å hugge med pekefingeren over fingervernet. Dette problemet har jeg dog hatt med enhver øks eller machete som jeg har vært borti, men jeg vurderer og hockeyteipe skaftet.
Den har svært lett for å ruste, oppdaget jeg nylig. Jeg har ikke vært flink nok til å tørke den av, og den har fått rustflekker på ryggen nærmest skaftet, et oversett området fra min side. Dette er helt i tråd med det som ble sagt på nettsiden om produktet, så feilen er selvsagt min og min alene. Dog beviser det at den krever en del omsorg for å fungere, og som BOB løsning er den kanskje ikke ideell.
Det største problemet derimot, er at eggen har fått flere bøyninger omtrent midt mellom bøyen og spissen på kukrien. Jeg vet ikke om jeg har vært så uheldig og komme borti stein med den, men jeg tviler nesten litt. Det virker som om nediset hegg er tøft for macheter, men i det minste varte den lenger en CS sine produkter. Jeg skal ta den med til gammelskolen min og høre med smeden og lærerne der hva de tror, men jeg undres litt på kvaliteten.
Bortsett fra problemet med eggen, virkelig elsker jeg denne kukrien. Den er kort nok til å fungere kjekt som øks, med lengre kukrier er det fort gjort å få spissen ned i bakken når man holder på. Vekten er fantastisk, denne kløyver vedskier som en liten øks. Den er også fin til trearbeid, istedet for liten øks. Med sliren er den lett og ta med seg. Jeg kan fint trekke kukrien med en hånd, den er lett og få inn igjen, dog er jeg litt skeptisk til læret. På grunn av at jeg er usikker på kvaliteten, vet jeg ikke om jeg vil anbefale akkurat dette selskapets produkt, men jeg vil rolig påstå at kukritypen i seg selv er noe og trakte etter.
Neste på ønskelisten er derimot denne her...
http://www.nepalkhukurihouse.com/52/13- ... -Kukri.php