haraldthi skrev:
Er en slik samekniv solid nok til batongering? Det er mitt store spørsmål.
Om jeg tar med en slik kniv tar jeg ikke med øks ved siden av, heller ikke til kløving av bålved.
Jeg går gjennom en del ved på tur, men ikke så mye grovt. Bruker tursag til å kappe, det er så mye raskere enn hugging at det er verdt vekta. Men en trenger noe til kvisting og kløving, og en øks kan være ganske tung. Og den har et begrenset bruksområde, når jeg etter hvert vil prøve meg på litt forskjellig trearbeide på tur. Jeg kommer også over ganske utilgjengelige kratt nå og da, typisk gjengrodde åkrer og gamle hogstfelt, og det kan vær greit å rydde litt vei. Stiene går bare ikke min vei alltid.
Selv om en øks jo er det mest effektive når en skal kløve mye ved.
Valget står altså mellom å ha med øks eller stor kniv/liten machete på tur, og det kan være greit å velge. Det er ikke så mye snakk om å rydde skog eller tomt, og en mindre kniv har så klart et helt annet bruksområde så den har man uansett med.
Jeg har brukt min samekniv til mye batongering. Har sittet å kløyvd mye bål ved i ulik tykkelse (slankere enn lengden av kniven). Det har fungert godt for min del.
Etter mye bruk så er fingervernet noe løsere men det er egentlig ikke et problem.
Dette er en svært stødig kniv som er lagd for å brukes.
Øks eller kniv er smak og behag. Du bruker det som fungerer for deg.