Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2018, 19:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Machete
InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 23:02 
Avlogget

Ah, takk for tipset om kiler. Det kan nok fungere om det ikke er så mye. Men jeg pleier å få tak i arm- eller leggtykk ved og dele den i to eller fire på langs for at den lettere skal ta fyr. Bark som sitter på stammen er gjerne vanskelig og få fyr på, og jeg bærer ikke ved så det jeg får tak i kan være vått i tillegg. Det er gjerne gjenlagt tynningshogst, døde trær som står igjen eller til nød restene etter et hogstfelt, og jeg får være glad om det ikke ligger rett på bakken. Så å få fyr på innerveden gjør at det ikke er helt håpløst. Så da tror jeg nok tursag og en kniv kraftig nok til å batonere med blir et minimum. For å batonere slik småved er egentlig ganske effektivt, selv om det ikke går like fort som øks og stabbe.
Så tilbake til spørsmålet: Er en samekniv kraftig nok til å batonere med?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2018, 14:54 
Avlogget
Brukerens avatar

En strømengkniv er vel ca.3mm tjukt karbonstål. Burde funke bra, men mulig at tangen er litt tynn?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2018, 15:30 
Avlogget

Tror ikke nordiske kniver er beregnet til å batonere med. Har hatt enn Helle Temagami som har en litt kraftigere tange. Denne er nok kanskje laget for å brukes med kjepp.... Men jeg synes ikke det er korrekt bruk av kniv i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2018, 12:36 
Avlogget

Takk, det var det som ante meg også. Det er derfor amerikanerne er så på det med fulltange og tykt blad: De «misbruker» knivene med batongering og den slags, og de må tåle det.
Det er også derfor dette havner under kategorien «machete», ikke «kniv». Macheten er først og fremst et huggredskap, ikke til å skjære med. Øksa har det meste av tyngden i enden, noe som gir mest kraft i forhold til vekt, mens det med macheten ikke er så nøye hvor man treffer. Og det er en fordel ved mye småkratt, fordi man ikke trenger å sikte så hardt for hver lille stengel man hugger.
Og det er nok for å kunne bruke en machete også til kløving av ved at man har begynt å batonere. Når en kniv er noe helt annet, med et hardere blad som kan slipes skarpere, men er herdet for sprøtt til å tåle særlig mye hugg og slag. Jeg har ikke lyst til å bruke en kniv til å batonere noe større med, men kanskje en liten machete kan duge?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2018, 10:46 
Avlogget

Jeg har hatt samekniv fra Knivsmed Strømeng som følgesvenn i ca 17 år den har jeg brukt til alt fra steike spade og til øks. den er den perfekte tur kniv jeg har hatt flere forskjellige men absolutt beste er KS8OF - 8" Old Fashion dette er noe av det mest solide som finnes et ordentlig Multi-Tool.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support