Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 00:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Machete
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 17:56 
Avlogget

Heisann folkens! Jeg lurer på om noen av dere har noen gode macheter der vil anbefale. Jeg har selv prøvd meg på en del av cold steel sine produkter, og funnet ut at de er drittprodukter, rett og slett. Ellers har jeg sett på Marbels, og er uhyre skeptisk til noe som har så tynt blad. Hittil er det bare Fiskars ryddekniv som er et kvalitetsprodukt, men jeg skulle gjerne hatt en machete uten krok!

Så har dere noen tips? Alt mottas med takk! :D

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Machete
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med denne?

Kan ikke garantere kvaliteten da jeg ikke har prøvd den selv.
Om du bestiller fra Fjellsport så har de 365 dagers åpent kjøp. Da skulle du ha nok tid til å teste den. De spanderer også returfrakt :lol:

Bestillinger over 1000 kr = gratis frakt!

Har lagt inn flere ordrer der tidligere og må si at jeg er godt fornøyd med denne leverandøren.

(Og nei - jeg har ingen forbindelser til Fjellsport)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 22:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva skal den brukes til?

Det finnes jo ulike typer machetes som parang, kukri osv., men det går vel mest ut på hva du liker best.

Gerberen ser ut som den har et utrolig dårlig grep. eller?? :?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 22:50 
Avlogget

Leesnor skrev:
Hva skal den brukes til?

Det finnes jo ulike typer machetes som parang, kukri osv., men det går vel mest ut på hva du liker best.

Den skal brukes til hva som helst jeg kan få bruk for, mest sannsynlig kvistrydding, muligens vil jeg bruke den i verkstedet... Kommer ann på hvordan macheten er. Jeg skulle gjerne hatt en tung, stødig machete. Kukri macheter er jeg skeptisk til, jeg forstår rett og slett ikke poenget med dem... Men så har jeg bare prøvd Cold steel sine kukrier, så jeg ville kanskje se poenget med en skikkelig Kukri hvis jeg fant det.

Gerberen så jo litt kul ut, men jeg er skeptisk! Men det ender nok opp med at jeg bestiller den en dag.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Leesnor skrev:

Da er muligens grepet på denne bedre? Beklager å måtte dra frem Bear Grylls :shock: her, men macheten må vel kunne brukes til noe selv om den har BG-stempel?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2012, 14:57 
Avlogget

Cold steel kukrien er bra på fleksible ting som undervekst (dog om man setter den opp først) kukri krummer innover og
fanger fleksible vekster. Til massive vekster vil jeg anbefale BG Parang pga. vekt og at den krummer utover.
jeg bruker parang til kvisting og slikt (lettere å jobbe med enn øks) .
Men til enkelte ting duger kun øks ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 17:06 
Avlogget

Blei det noe kjøp?

Jeg har kukri, gator og gator jr.. kukrien har dårlig grep, litt billig følelse. Gator derimot har et solid gummiert håndtak som sitter godt i hånda, med mulighet for en lenyard, noe som er et must om du skal bruke den som sag.
Gator jr kan minne om en stor samekniv med sag, mens gator minner mer om et samurai sverd med sag. Nå har de ikke blitt så voldsomt mye brukt noen av de, men junior virker mest fornuftig til nå..

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2012, 00:48 
Avlogget

http://www.khukurihouseonline.com/

http://www.nepalkukrihouse.com/

En av de bästa knivar som finns enl mig. Kan lätt användas som yxa, skördeverktyg, machete och massor av annat.

Den hugger bättre än alla andra knivar jag någonsin testat och kan vara vass nog att raka håren från armen.

Den böjda eggen ger mer kraft i huggen samt ser till att kraften inte går in i armen och gör dig trött. Vidare kan du ha kniven vässad för olika syften genom att den är olikt tjock. Rakvass egg närmast greppet och en huggegg längre ut.

Cold Steel är bara skräp (särskilt den där kukuri machete där är allt fel den är tom sämre än cold steel kukuri kniv)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2012, 01:33 
Avlogget

Har ikke kjøpt noe enda nei Galdre, men det blir antagelig BGs eller noe fra khukuri house antar jeg. Lurer bare litt på hvordan jeg skal få importert det hit til Norge, jeg frykter at tollen kan legge de klamme fingrene sine på dem...

Takk for svar alle sammen! :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2012, 19:51 
Avlogget

Gah, går det ann! Jeg skulle tenne opp i kveld, og fant noen gamle planker som jeg skulle hugge opp. Jeg brukte den "tunge" macheten til Cold Steel, og tung meg langt opp i der sola aldri skinner! Jeg så hvordan bladet bøyde seg fra side til side mens jeg holdt på! Savner den gamle macheten min, den var faktisk ganske tykk over ryggen og hadde litt vekt. Da brakk både kvist og plank på første hugget, i stedet for at jeg må hugge meg igjennom!

Skal forsøke meg på BG macheten, det blir neste gang jeg er på XXL tenker jeg. Men er det noen som vet av solide, tunge macheter? Fortrinnsvis ikke i Kukri stil. I tilfelle BG skuffer! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2012, 21:11 
Avlogget

ontario har i hvertfall noen modeller som er 3mm tykke.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2012, 19:26 
Avlogget

Jeg har brukt mye av den siste tiden på å finne en machete selv, og lest mange annmeldelser på div knivforum. BG produktene skal visst være mindre gode.
I dag fikk jeg dog en condor golok machete og satte sporenstreks til skogs for å gi den juling.
Etter et par timers hard bruk er jeg veldig fornøyd med den. Føler mer at det er en stor kniv enn en machete.full tang med en kraftig rygg. Hogde blandt annet gjennom en 20cm eikestamme på ett par minutter. Flott å se på er den også!

http://www.condortk.com/productsdetail.php?prodid=77

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2012, 00:10 
Avlogget

Driver å titter litt etter en billhook som forknivene heter på engelsk og har lyst på den derre greia som er montert på langt skaft også men husker ikke hva den heter. Engelskmenna kaller den "Blade on a stick" tror jeg. Den ser ut som en Ljå med bladet lagt flatt på skafte.
Jeg tror den vil fungere som en manuell ryddesag og det er greit å slippe å gå krokrygga hele økta.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2012, 19:57 
Avlogget

Da har jeg bestilt en machete fra Condor. Jeg fikk se hva Condors cutlass sverd kunne klare, og jeg er mektig imponert! Jeg gleder med til min Thunderhead machete kommer en av dagene. Neste på ønskelisten blir en Kobra Khukri. Der også er jeg dypt imponert. http://www.youtube.com/watch?v=YkR0fVVdVcE De av dere som er mindre skvetne kan søke på Bull Beheaded mout når dere først er inne på youtube, men vær advart om at det er sterke bilder der. Men du verden for en Khukri!

Vedlegg:
60945.jpg
60945.jpg [ 31.09 KiB | Vist 3926 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 07:11 
Avlogget

Hvordan er det med lovligheten av tveegga kniver ?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support