Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Okt 2018, 12:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Machete
InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 06:51 
Avlogget

Til info, sånn apropos, så gjelder det å skille mellom "politiet" og enkelte sarte sjeler innenfor forvaltningen, ref denne Vallahalla sjappa i Trondheim. Meg bekjent er det ingen verdens problem med både økser og sverd, all den tid de svermer rundt på f.eks vikingmarkeder. Problemer har vel vært at klientellet på "armybutikker" og div har gjerne vært småkriminelle typer og rastlaus ungdom som gjerne vil ha noen superkule taktiske kniver til å gjemme i beltet, og derav problemene med denne såkalte aktverdige formålet. Utenfor tvilsomme miljøer er ikke blanke stålgjenstander noe issue.

Fikk forøvrig min cold steel gladius gjennom posten uten noe problem med verken toll eller annet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 07:09 
Avlogget

Jeg har en stor samling med kniver i alle størrelser, fast blad og foldekniver. Inklusive én gerber gator jr. Macheten er super på tynne einer og tett buskas. Men når man jobber med større trær som bjørk så blir eggen for myk og sløves alt for rask. Dette er ikke en spesielt god kniv i felt, der du er avhengig av en stødig kniv som holder eggen. Sagen er grei nok til sitt bruk men tar heller med en folde sag og samekniven istedet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 12:05 
Avlogget
Brukerens avatar

fiskars har en rydde kniv/øks sak som er verdt en titt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 13:39 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.clasohlson.com/medias/sys_ma ... 482398.jpg

Denne? Kalles en snidil på norsk.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 16:37 
Avlogget

Har en 18" machete med bra stål i sekken -og en "cold steel"billig sak som er kjekk til buskas i hagen- Denne måtte slipes seriøst før den var brukaneshttp://www.topsecret.no/products/cold-steel-kukri-machete

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 00:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Noe så enkelt og lett tilgjengelig som en Gerber Jr. http://www.jula.no/catalog/fritid/frilu ... te-959007/ kan være greit om man ikke er så kresen.

Tror jeg kjøpe, åpnet, prøvde og leverte tilbake 6-7 stk før det var en der håndtaket ikke var viglete k forhold til bladet - der alt føltes enhetlig.

Macheten fungerer greit så fort den får litt motstand, og opp til noen cm tykke grener osv. Saga bak er litt tullete, men fungerer med litt godvilje. Har i det minste fått beskjært noen hagetrær på besøk hos besteforeldre, og henger ofte på beltet på småturer i skogen.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 21:03 
Avlogget

Sikler selv på en Ontario SP-53. En bolo-kniv, noe mellom en stor kniv og en machete og uten den skarpe foroverkurven til en kukri. Er litt smttet av Reallybigmonkey1 på YouTube, og tenkte å bruke den som en mer fleksibel turøks. (Ved siden av en mindre kniv til spikking.)
http://ontarioknife.com/fixed-blades/sp ... knife.html
Kvaliteten er 5160 fjærstål (karbon), herdet for seighet.
Noen som har erfaring med noe slikt? Bruker dere faktisk slikt verktøy, eller blir det bare leketøy som ligger igjen hjemme?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 15:19 
Avlogget

Samekniv modell KS9OF er en fantastisk sak som dekker fleste behov og er norsk svar på machete.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 18:23 
Avlogget

Miztral skrev:
Samekniv modell KS9OF er en fantastisk sak som dekker fleste behov og er norsk svar på machete.

Enig.
Jeg har hatt min i over 10 år nå.
Brukte den på flere turer som sivil og i forsvaret på øvelse.
En ypperlig kniv som varer.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 20:57 
Avlogget

Har en Brusletto Villmann på hytta. Ikke et vondt ord om store kniver. Men jeg er mest vant med små kniver utenfor kjøkkenet. På hytta til gamlefar har han åtte mål tomt, som av og til krever litt rydding av vegetasjon. Vi har machete eller "ryddekniv" av den gamle norske typen. Vi har ryddesaks/knippe, øks og sag. Det som er mest praktisk til å rydde med er knippe og sag.

Du trenger ikke en stor kniv for å kappe raier. Men det er selvfølgelig ikke noe galt i å bruke en stor kniv til dette.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 00:07 
Avlogget

Er en slik samekniv solid nok til batongering? Det er mitt store spørsmål.
Om jeg tar med en slik kniv tar jeg ikke med øks ved siden av, heller ikke til kløving av bålved.

Jeg går gjennom en del ved på tur, men ikke så mye grovt. Bruker tursag til å kappe, det er så mye raskere enn hugging at det er verdt vekta. Men en trenger noe til kvisting og kløving, og en øks kan være ganske tung. Og den har et begrenset bruksområde, når jeg etter hvert vil prøve meg på litt forskjellig trearbeide på tur. Jeg kommer også over ganske utilgjengelige kratt nå og da, typisk gjengrodde åkrer og gamle hogstfelt, og det kan vær greit å rydde litt vei. Stiene går bare ikke min vei alltid.

Selv om en øks jo er det mest effektive når en skal kløve mye ved.

Valget står altså mellom å ha med øks eller stor kniv/liten machete på tur, og det kan være greit å velge. Det er ikke så mye snakk om å rydde skog eller tomt, og en mindre kniv har så klart et helt annet bruksområde så den har man uansett med.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 10:43 
Avlogget

Batongering med kniver er morsomt osv. Men der jeg er i dag ville jeg kanskje heller spikket kiler, hvis jeg skulle slå på noe med en kjepp.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 13:08 
Avlogget

haraldthi skrev:
Er en slik samekniv solid nok til batongering? Det er mitt store spørsmål.
Om jeg tar med en slik kniv tar jeg ikke med øks ved siden av, heller ikke til kløving av bålved.

Jeg går gjennom en del ved på tur, men ikke så mye grovt. Bruker tursag til å kappe, det er så mye raskere enn hugging at det er verdt vekta. Men en trenger noe til kvisting og kløving, og en øks kan være ganske tung. Og den har et begrenset bruksområde, når jeg etter hvert vil prøve meg på litt forskjellig trearbeide på tur. Jeg kommer også over ganske utilgjengelige kratt nå og da, typisk gjengrodde åkrer og gamle hogstfelt, og det kan vær greit å rydde litt vei. Stiene går bare ikke min vei alltid.

Selv om en øks jo er det mest effektive når en skal kløve mye ved.

Valget står altså mellom å ha med øks eller stor kniv/liten machete på tur, og det kan være greit å velge. Det er ikke så mye snakk om å rydde skog eller tomt, og en mindre kniv har så klart et helt annet bruksområde så den har man uansett med.

Jeg har brukt min samekniv til mye batongering. Har sittet å kløyvd mye bål ved i ulik tykkelse (slankere enn lengden av kniven). Det har fungert godt for min del.
Etter mye bruk så er fingervernet noe løsere men det er egentlig ikke et problem.
Dette er en svært stødig kniv som er lagd for å brukes.

Øks eller kniv er smak og behag. Du bruker det som fungerer for deg.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 15:18 
Avlogget

Spikke kiler? Hvordan fungerer det? Hørtes spennende ut, om det kan funke.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 15:35 
Avlogget

Spikke kiler fungerer slik at man spikker en kile av et passende trestykke. Så lager man et hakk i veden man har tenkt å dele enten med kniv eller sag. Så slår man på kilen med et passende trestykke.

Den eneste grunnen jeg kan se til å gjøre dette er for å komme til tørr ved hvis alt er vått. Vanligvis når jeg lager et lite bål, eller fyrer med min kelly kettle lignende vannkoker, bruker jeg bare døde tørre greiner osv.

Kileteknikken gjør at du kan ta kjerneveden på f.eks. en tørrgran i en nødsituasjon. Men du trenger nok minimum sag for å felle treet.

Det kan være vanskelig å dele store mengder ved med kiler, men det holder til opptenning i en nødsituasjon.

Gjør et søk på "bushcraft wood wedges".

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support