Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 21:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Machete
InnleggSkrevet: 14 Jan 2013, 00:23 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Dolker er lovlig, men hvordan denne macheten blir tatt i mot får vi se. Jeg har inntrykk av at politiet for tiden prøver og begrense importen av alt som er farlig og ukjent, og også kjente ting. Alt fra cold steel var i en periode (kanskje er det enda det) noe som ble beslaglagt uansett. Heldigvis får jeg macheten her sendt som gave fra en kar i USA, så forhåptenligvis sparer jeg både moms og brysomme tollbetjenter... 8-)

Politiet har jo et problem for "ryddekniver" er ikke ulovlig her i dette landet.
Sverd er ulovlig, men ikke ryddekniver som er det Norske navnet på Macheter.
Dvs skarpe sverd er ulovlig.

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 01:15 
Avlogget

Jeg har to skarpe sverd. Det ene ble sjekket og godkjent i tollen,
det andre kjøpte jeg fra en norsk nettbutikk. :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 08:40 
Avlogget

Hårek: Har du lovkilde på at skarpe sverd er forbudt? Det finner ikke jeg i loven noe sted. Er det ikke eksplisitt forbudt er det lovlig.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 11:04 
Avlogget

Jeg mener å ha sett temmelig mange "pyntesverd" rundt omkring i stuer og på gutterom, både hengende på vegger og i stativ.

En av mine foreldres naboer har stilt ut oldefarens festuniform, inkludert medaljer, ordensbånd og sabel i en glassmonter i stuen. Kan det virkelig være ulovlig?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 16:15 
Avlogget

Er nok en misforståelse ute og går.

Sverd er ikke forbudt, uansett om de er skarpe eller ei.

Ref Våpenforskriften kap 2, § 9.

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 17:13 
Avlogget

Omtrent like ulovlige som en nypolert dress-sko :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 17:22 
Avlogget

Bare for å henge meg på alle de andre Hårek, skarpe sverd kan nok fort være ulovelig hvis politiet vil. Det er den herlige lovteksten med farlige gjenstander uten aktverdig formål, og aktverdig formål kan jo bli et stridsspørsmål. Men jeg kjenner flere som har importert skarpe sverd, Walhalla i Trondheim og Pentagon i Oslo selger begge skarpe sverd i butikkene sine, og det er et lite miljø som liker og bedrive testkutting med skarpe sverd. Også antiktvitetsbutikker har av og til skarpe sverd og bajonetter til salgs vet jeg.

Machete tror jeg derimot havner i kategorien øks fra politiet. Det var i alle fall det en venn av meg fant ut etter å ha spurt om det var lovlig og eie en CS kukri for en tre, fire år siden. Svaret han fikk var at den var lovlig og eie, og også lovlig og ta med seg på tur så lenge den var festet på sekken og ikke kroppen hans. Men dette kan sikkert være forskjellig fra distrikt til distrikt.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2013, 22:19 
Avlogget

Synes det er hyggelig å ta feil på denne måten.
Da synes jeg det virkelig er hyggelig å bli korrigert. ;-)

Hårek

(skal legge paragrafen på moben....)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013, 21:04 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=0DHGlhFJH0g

Khukri på kjøkkenet :D

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013, 23:52 
Avlogget

Kanskje Hellstrøm hadde berget Bagatelle med slike redskaper? hehehe

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 18:43 
Avlogget

Nok en oppdatering om min amercian eagle kukri etter en del flere brukstimer.

Ørnehodet ramlet ganske fort av. Jeg tror ikke jeg hadde 24 brukstimer med den engang før jeg kunne ta den av. Jeg tror dette kom av at hanskene mine gled på skaftet, og jeg således la mer press på ørnehodet enn det var ment. Ikke helt fornøyd med det, men jeg savner ikke ørnehodet i hvert fall.

Skaftet blir, som nevnt, fort glatt. For hvert hugg vil hånden gli, og man må løsne grepet og ta et nytt grep på skaftet lenger oppe igjen. Dette går ganske automatisk etterhvert, men jeg har i det siste lagt meg til den vanen å hugge med pekefingeren over fingervernet. Dette problemet har jeg dog hatt med enhver øks eller machete som jeg har vært borti, men jeg vurderer og hockeyteipe skaftet.

Den har svært lett for å ruste, oppdaget jeg nylig. Jeg har ikke vært flink nok til å tørke den av, og den har fått rustflekker på ryggen nærmest skaftet, et oversett området fra min side. Dette er helt i tråd med det som ble sagt på nettsiden om produktet, så feilen er selvsagt min og min alene. Dog beviser det at den krever en del omsorg for å fungere, og som BOB løsning er den kanskje ikke ideell.

Det største problemet derimot, er at eggen har fått flere bøyninger omtrent midt mellom bøyen og spissen på kukrien. Jeg vet ikke om jeg har vært så uheldig og komme borti stein med den, men jeg tviler nesten litt. Det virker som om nediset hegg er tøft for macheter, men i det minste varte den lenger en CS sine produkter. Jeg skal ta den med til gammelskolen min og høre med smeden og lærerne der hva de tror, men jeg undres litt på kvaliteten.

Bortsett fra problemet med eggen, virkelig elsker jeg denne kukrien. Den er kort nok til å fungere kjekt som øks, med lengre kukrier er det fort gjort å få spissen ned i bakken når man holder på. Vekten er fantastisk, denne kløyver vedskier som en liten øks. Den er også fin til trearbeid, istedet for liten øks. Med sliren er den lett og ta med seg. Jeg kan fint trekke kukrien med en hånd, den er lett og få inn igjen, dog er jeg litt skeptisk til læret. På grunn av at jeg er usikker på kvaliteten, vet jeg ikke om jeg vil anbefale akkurat dette selskapets produkt, men jeg vil rolig påstå at kukritypen i seg selv er noe og trakte etter.

Neste på ønskelisten er derimot denne her...
http://www.nepalkhukurihouse.com/52/13- ... -Kukri.php

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 09:09 
Avlogget

Noen som føler for å spikke litt i garasjen for å "mekke" egen Machette????

http://www.outdoordynamics.com.my/main. ... ent_page=1

MYR er Malaysisk valutta, og det ser ut til at hvis du bruker 2 gangen likner det på noe.
Så kommer frakt i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2014, 14:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Har denne Bilde

Gator Machete JR
Machete med vanlig blad under og sag over. En hendig og svært anvendelig kniv til skog, tur og arbeid.
Har testet den på flere typer trær og har fellt et par meter med skog med den, sager lett over ei furu og hugger ned et juletre med ett sveip.
Bladlengde: 27.3 cm
Totallengde: 47.6 cm
Blad: Eposydekt høykarbonstål
Grep: Ergonomisk gummi

Fåes kjøpt her
http://www.gn.no/index.php?pageID=4628& ... wProduct=1

Mer å velge i her
http://www.gn.no/index.php?pageID=6020& ... te&start=1

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2015, 19:27 
Avlogget

Kjøpte en pangan i en jernvare i Thailand, kostet svært lite, ser ut som noe hjemmesmidd opplegg men den funker bedre enn kukrien og treebeateren jeg kjøpte senere.

Gode kniver som funker veldig bra er skikkelige samekniver, og til grovere greier er vikingøks mye bedre enn macheter synes jeg. Til å rydde vekk buskas rundt hytten er pangan min helt knall, men en samekniv og øks er vel så bra synes jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 01:59 
Avlogget

Har hatt to Khukrikniver fra Khukrihouse lenge nå, det tok en stund å bli vannt til de pga størrelse og tyngde, men nå kan jeg ikke unnvære de på tur, de gjør jobben til en middels øks, kan kvasses så de bli svært kvasse, stråtynne kvister eller trær med diameter opp til 15cm går som en lek. Slakting/partering av elg og hjort går kjempefint, men det blir aldri en spikkekniv av de, til det er ikke egnet, tykt blad, 8mm over ryggen, tror ikke det er mulig å ødelegge de. De er tunge javel, men ikke mye tyngre enn en speiderøks. Disse blir med til de evige jaktmarker..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support