Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 04:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Aksept for "prepping".
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 00:07 
Avlogget

Har lenge irritert meg på hvor lite forberedt jeg er på det grunnleggende.
Har vel mye å si at det "aldri skjer oss" prinsippet.

Kommer stadig inn på temaet i forskjellige settinger, men er så få som i det hele tatt er på tanken
om å være forberedt. Og det synes jeg er litt synd.

I vinter har vi hatt strømbrudd på 12 timer i det lengste.
Dette er jo selvfølgelig ingen ting, men hva om?

Største problemet er jo at vær gang jeg kommer inn på temaet, så er det
alltid fokuset på at jeg ikke må rase avgårde og bli en doomsdayer.
Vil si at selv om noen av de faktisk gjør det pent sagt i overkant dramatisk
Med bunkere, granatkastere og slikt, så blir effekten at alle som snakker om prepping, fort blir
sammenlignet med de mest ekstreme.
Selv om jeg selv mener det er sunn fornuft "til en viss grad".

Som jeg har smått påpekt i andre tråder, så tror jeg selv at frihet, fred og den luksus vi har idag, ikke vil forbli til "doomsday". En evt. Ww3, økonomisk krasj, klimaendringer eller hvilken hendelse man kan komme på, frykter jeg nok at jeg vil oppleve, og verre ble det etter jeg fikk et barn, og nå kanskje et til i vente.

Ønsker derfor å høre andres erfaringer om hvordan deres nærmeste håndterer det om at ønsket for prepping er til stede. Og hvordan dere finner andre i området som er inne på det samme.

Topp

Innleggets emne: Re: Aksept for "prepping".
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 00:26 
Avlogget

Regel 1.
= Aldri bruk ordet prepping eller prepper når du skal snakke om det med andre...
Det gir direkte kobling til de tullingene som er på TV...

I norge har vi mer jordnære ord som, selvberging og å være forberedt...

Eneste som må vite det er fruen i huset..
"Det er kjempekjekt å ligge på forskudd med mat, ha litt hjemme"
"Det er veldig kjekt å ha ekstra med dopapir å sjampo og såpe å tannkrem hjemme"
"Når strømmen går er det kjekt å ha en reserveløsning så vi kan ha lys å varme"
"Når vannet går så er det kjekt å ha endel lagret så vi får spylt ned i do (mm)"
osv osv osv helt til kjelleren er full av bøtter og stasj...

Til sine nærmeste, eller den ene man vet man kan stole på at kan komme på samme tankegang så snakk om det på 2manns hånd...

Ikke ta det opp i familiselskapet med 10stk rundt bordet, da blir det garantert fjaset vekk å tullet med. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 01:35 
Avlogget

Jeg holder det også for meg selv det jeg driver med.

Jeg kommer nok til å gå all inn når det gjelder prepping og være forberedt på samtlige scenarier. Og om det er å være sprø så er jo det et individuet valg.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 10:32 
Avlogget

KidBot skrev:
Regel 1.
= Aldri bruk ordet prepping eller prepper når du skal snakke om det med andre...
Det gir direkte kobling til de tullingene som er på TV...

I norge har vi mer jordnære ord som, selvberging og å være forberedt...

Eneste som må vite det er fruen i huset..
"Det er kjempekjekt å ligge på forskudd med mat, ha litt hjemme"
"Det er veldig kjekt å ha ekstra med dopapir å sjampo og såpe å tannkrem hjemme"
"Når strømmen går er det kjekt å ha en reserveløsning så vi kan ha lys å varme"
"Når vannet går så er det kjekt å ha endel lagret så vi får spylt ned i do (mm)"
osv osv osv helt til kjelleren er full av bøtter og stasj...

Til sine nærmeste, eller den ene man vet man kan stole på at kan komme på samme tankegang så snakk om det på 2manns hånd...

Ikke ta det opp i familiselskapet med 10stk rundt bordet, da blir det garantert fjaset vekk å tullet med. ;)

Veldig kloke ord...!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 10:48 
Avlogget

Jeg har også prøvd å forsiktig trekke frem det med forberedelser og selvberging i noen sammenhenger, men ser at det ikke er så mye respons å få.
Jeg tror nok mange i min omgangskrets egentlig er forberedt på forskjellige ting, mange er friluftsfolk og jegere, de bor gjerne på bygda med diverse forskjellig utstyr for å klare seg gjennom vinteren, og lignende. Men det virker ikke som de ser på selvberging som et eget "fag" der ting er satt litt mer i system. Hvordan de har det med matlager og slikt aner jeg ikke da jeg ikke vil snakke for mye om dette selv. Men det kan jo være at de er forsiktige med å snakke om det slik jeg er.
En annen ting er at det er interessant å snakke med eldre folk om feks jordkjeller eller lignende. De blir som regel mer entusiastiske når man kommer inn på slike ting.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 13:35 
Avlogget

Prepping forblir nok aldri igjen akseptert. Det har program som Doomsday Preppers satt en stopper for. Gir man utrykk for det så blir man latterliggjort.

Personlig har mitt fokusert gått over på selvberging. Dvs å finne måter å produsere mer og mer av maten du spiser selv.

En start er da å plante egne grønnsaker, egg fra høns & ender, mat fra kalkun og kaniner, evnt også høns. Lære å preservere maten, og lage gode oppskrifter ut av det du høster.

Benytte naturen rundt deg, men dette er mer en bonus. Bor du ved kysten har du et diger matfat fra fisk, skalldyr og tang.

Jeg merker det er veldig lav terskel for lokale å kjøpe dine produkter. Om det er egg, kaninkjøtt, eller grønt.

Hva du enn har stashet i kjelleren har ingen noe med. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 16:32 
Avlogget

Jeg har perosnlig opplevd langt større aksept for Zombieapokalypse forberedels, dvs å si sånne ting som at "kjekt å ha når zombiene kommer" til våpen og utsyr... men med en gang en begynner å sikutere holdbarhet på mat, det å lagre litt ekstra vann osv, så blir enkelte rare. Jeg tror det rett og slett spiller på noen ubehagelige strenger. Folk vil ikek vite at fremtiden ikke er så trygg og grei som de ønsker den skal være.

Et annet poeng som man bør tenke på, er det at om man er litt åpenlys om at man har masse stasj... risikerer å få masse besøk...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 16:35 
Avlogget

men et sted å starte er å snakke om denne hjemmesiden http://www.kriseinfo.no/
Som faktisk er en statlig informasjonskanal....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 22:33 
Avlogget

Alle rundt meg vet jeg har lite å rutte med. Selv om det ikke er så ille som enkelte tror, lar jeg dem bare tro. Det er en kjempefordel for meg at de tror at jeg ikke har økonomi til å "hamstre"

Jeg bruker det for alt det er verdt. Og jeg legger stort ut om hvor gøy det er å finne egne løsninger. At jeg må det, for å få det til å gå rundt.
Så de ser litt på det jeg holder på med med skrekkblandet fryd.... og ganske fasinerte.

Årsak til at jeg har hage er "selvfølgelig" fordi jeg vil vite hva jeg spiser. Jeg nevner aldri at det har noe med at jeg tror matforsyningene kan stoppe opp.

Fordi Tausa lever økonomisk og "må" spare på strømmen. Vet alle at jeg kan lage lyskilde ved hjelp av "whatever" jeg har i kjøkkenskapet. Jeg har og plan B og C hvis strømmen går og hvis jeg må holde varmen/lage mat uten.
Jeg fletter inn kunnskapen min helt tilfeldig. :? ...men veldig bevisst 8-)

Og etterhvert som de rundt meg har vært strøm/vannløse har de kommet på ting jeg har sagt. Og bedt meg gjenta tidligere delt kunnskap.

Årsaken til ekstra mat og litt utstyr i bilen har jeg forklart med er pga ugreit blodsukker, og at jeg ofte er over fjellet

Visse ting som vannrensing f eks, syntes jeg er kjempeviktig. Men det kan en jo ikke si.
Istedet sier jeg at jeg skulle ønske jeg hadde ...... til for eksempel vannrensing. Og legger ut om hvor deilig det ville vært å ha en plan B hvis vannet skulle bli forgiftet av et dødt dyr. Og så maler jeg litt rundt om hvor lettvint det ville vært å bare hatt det i huset.....i tilfellet.
Bedre å ha og ikke trenge, enn trenge og ikke ha, er ofte sitert :mrgreen:

Og ved å komme med sånne ønsker høyt, oppnår jeg ofte to ting. Jeg får sagt at det er viktig. og jeg får sagt at jeg ikke har det. Så ingen ville kommet på å dukke opp hos meg.... :?

Poenget mitt er at jeg finner selvfølgelige forklaringer på hvorfor jeg gjør det ene eller det andre. Jeg ville aldri sagt noe om prepping eller sånt.....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 09:39 
Avlogget

Vi er alle preppere i mindre elle større grad. Uten å tenke på det. Når jeg legger en varmedress i bilen for både meg og kona , sammen med vinterstøvler og luer/votter for en kjøretur på 3-4 timer til Sørlandet nå i julen , så er det fordi vi begge vet at bare noe så banalt som en punktering gjør at vi må ut av bilen. Kanskje i mørket. Kanskje i sludd/sterk vind. Kanskje langt fra folk. Kanskje uten mobildekning. Det er mange "kanskjer". Det er det hjemme også.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Haha.. :D Vi burde hatt et "kodeord" som vi bare slengte ut i en setning når vi snakker med noen vi mistenker at er her på forumet eller driver med "prepping"... sånt som...hm... bisamrotte!
"kremt... jaha har du smakt sånn bisamrotte?" eller "nei, dæven.. der syntest jeg at jeg så en bisamrotte"

Det ville jo gjort det litt lettere :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 22:45 
Avlogget

Bisamrotte it is....

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 15:53 
Avlogget
Brukerens avatar

bisamrotte dead on.

(ser for meg nytt merke for NSF: bisamrottehodeskalle med to korslagte fastnøkler under...)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 15:57 
Avlogget
Brukerens avatar

(shit, den er jo helt rå!:

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 16:06 
Avlogget

nice :D

begynner foresten å "løsne" litt hjemme nå :)
får bare lure det inn i hverdagen.
Viser seg at fruen har ei veninne som er helfrelst
på selv produksjon og gamle måter å gjøre ting på.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: