Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2018, 02:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 23:34 
Avlogget
Brukerens avatar

hei :D

liten intro. jeg er en ungdomsleder av et frivillig organ. (lokal lag), vi driver mye med sanitet og redning. men vi har også høyt fokus på "overlevelse" da dette faller inn i over-nevnt tekst. jeg har helt ok greie på friluftsliv. lager også survival braclet (paracord). og lærer denne gruppa små relevante ting og kunne ved en nødssituasjon. "speiderstuff".

men til poenget, vi skal i mars arrangere et stort ungdomstreff på fjellet. 50+ ungdommer. og til dette ønsker jeg litt tips og råd til og kunne arrangere et 5 timer +. (overlevelseskurs). har holdt et sant type kurs nå i ett par år, som inngår sanitet og basic survival. på ca tre timer. men har lyst til og utdype det litt mer, med noe nytt som kanskje jeg selv ikke har gjort eller kan enda.

så med andre ord, er jeg veldig åpen for alt av svar dere kan komme med. tar veldig gjerne imot bilder og videoer :roll:

innhold i kurset jeg allerede holder:

- litt førstehjelp 1 time.
- hypotermi/hypertermi 20 min.
- shelter, snøhule/gapahuk 1,5 time
- spørsmål og svar, 10 min pluss.

tusen takk på forhånd :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 06:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med å dele opp gruppa i flere små? Få med deg flere ledere, lettere at de lærer noe å får svar på det de lurer på :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 07:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja, det å gjøre opp et bål som faktisk varmer de hypoterme kunne vel være på sin plass. Jeg ser du har med gapahuk og da kan jo nyingen som også varmer ryggen når man har bygget en slik. Og som en liten morsomhet kunne du jo utstyre noen med "ildstål" og andre med alminnelige fyrstikker og etterpå spørre hva de vil ha i sekken.... TIPS: Gruppen som får ildstål er de som ikke har votter/hansker og ser ut til å fryse mest... :ugeek:

Men dette er kanskje en gruppe med videregående som alt kan dette?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 10:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Hva med å dele opp gruppa i flere små? Få med deg flere ledere, lettere at de lærer noe å får svar på det de lurer på :)

vi er sju ledere, med erfaring på forskjellige felt. jeg og en til er "dyktige" på friluftsliv og redning. og de andre er flinke på sanitet, regler og inne underholdning ;) så må nok dele opp i grupper ja ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 10:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Tja, det å gjøre opp et bål som faktisk varmer de hypoterme kunne vel være på sin plass. Jeg ser du har med gapahuk og da kan jo nyingen som også varmer ryggen når man har bygget en slik. Og som en liten morsomhet kunne du jo utstyre noen med "ildstål" og andre med alminnelige fyrstikker og etterpå spørre hva de vil ha i sekken.... TIPS: Gruppen som får ildstål er de som ikke har votter/hansker og ser ut til å fryse mest... :ugeek:

Men dette er kanskje en gruppe med videregående som alt kan dette?

denne gruppa skal opp på en stor "hytte" som ble satt opp rett etter tungtvannaksjonen på rjukan. så her har de alt de trenger.
men det blir ute dag på den lørdagen, så da må vi nok finne på noe som gjør att de fryser litt og hater! ;)
gruppa som jeg har med er ganske videregående. de kan bruke flint stål, bygge bårer, lage gode bål osv. men er litt usikker på de andre lokale lagene som skal være med.

takk, gode tips ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 10:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:

enig der.;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 10:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Det du kan gjøre, del gruppen din opp i smågrupper igjen på 2-4 stk. Gi dem et antall vedkubber, en bit never/avis, og 2 fyrstikker hver. Konkuransen er da, om å gjøre å lage bål først, men du har en kaffkjele også, med kaldt vann. Den skal stå oppe på bålet helt til vannet koker, uten at den velter eller sklir av. Når de har fått skikkelig fyr på bålet, gir du dem noen kubber til, slik at de holder liv i bålet.

Den testen er en del av den praktiske prøven vi har på skolen, i faget naturbasert aktivitet, kan si at det er j*'li vanskelig å få den kjelen til å stå :lol:

Ikke si noe om bekledning av hva du trenger, bare la dem ta på det de vil, kun si at de skal være ute. SÅ forteller du etterpå hva de evnt burde hatt på for ikke å fryse :mrgreen:

Men det du kan lære dem litt om snøskred og kameratredning. La de søke med søkestang, etter ting du har gravd ned (Dress stappet med halm f.eks). Hvordan unngå skred f.eks.

La de slite litt og la dem grave en snøhule på riktig måten. Vis og fortell underveis :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 12:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Det du kan gjøre, del gruppen din opp i smågrupper igjen på 2-4 stk. Gi dem et antall vedkubber, en bit never/avis, og 2 fyrstikker hver. Konkuransen er da, om å gjøre å lage bål først, men du har en kaffkjele også, med kaldt vann. Den skal stå oppe på bålet helt til vannet koker, uten at den velter eller sklir av. Når de har fått skikkelig fyr på bålet, gir du dem noen kubber til, slik at de holder liv i bålet.

Den testen er en del av den praktiske prøven vi har på skolen, i faget naturbasert aktivitet, kan si at det er j*'li vanskelig å få den kjelen til å stå :lol:

Ikke si noe om bekledning av hva du trenger, bare la dem ta på det de vil, kun si at de skal være ute. SÅ forteller du etterpå hva de evnt burde hatt på for ikke å fryse :mrgreen:

Men det du kan lære dem litt om snøskred og kameratredning. La de søke med søkestang, etter ting du har gravd ned (Dress stappet med halm f.eks). Hvordan unngå skred f.eks.

La de slite litt og la dem grave en snøhule på riktig måten. Vis og fortell underveis :)

takk;)

-ja, den kokevann testen fikk vi også på et kurs jeg var på for mange år siden. kan være grulig vanskelig ja! (den skal med)

-det med bekledning, er selvsagt et stort fokus. takk for tips der. ;)

-vi får besøk av skredgruppa, så da tar de av seg det.

-kamerat redning har jeg dessverre ikke fått hatt noe fokus på, men godt du nevnte det, denne gang skal jeg få det til.

-vi tenker og utstyre ungdommene med en beredskapsekk som inneholder det viktigste. (dette gjelder kun vårt lag)
innhold- liten lett kniv (gerber paracord knives), vannflaske (med purifier), tennstål, ryggsekk, jervenduk, brettekopp, liten førstehjelp taske, vanntett pakksekk, spork, hodelykt, foldespade, kompass og kart over fylket.

noen utvidende innsigelser? :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 14:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå må du/dere ikke misforstå meg, men jeg mener tennstål i alle varianter ikke hører hjemme i en nødutrustning annet enn som et andre eller tredjevalg. Dersom man er i en virkelig krisesituasjon hvor det å gjøre opp ild er et spørsmål om å leve eller dø, velger man en løsning som er enkel og nærmest garantert å virke på første forsøk.

Jeg har ved en anledning vært så kald at jeg kunne mistet livet. Heldigvis kom jeg meg opp i båten igjen og ble fraktet til land og varmet opp innomhus. Men hadde jeg vært alene og et sted hvor det hadde vært mulig og nødvendig å få tent et bål for å få tørket meg opp og fått varmen i kroppen igjen, så hadde jeg garantert ikke vært i stand til å gjøre det med et ildstål. Til det var jeg alt for stiv, skjelven og treg i tankegangen!!!

Likevel er et av de mange ildstålene mine alltid med meg på tur – men det er også stormfyrstikkene og de vanlige fyrstikkene. Og jeg har lært opp to grupper barn i tillegg til mine egne i bruken av ildstål. Det har en kulhetsfaktor i seg som det vel egentlig ikke fortjener, å kunne tenne bål uten fyrstikker. Det som virkelig er kult er å gjøre det med en pinne, et stykke ved og en hyssingstump. Men om vi snakker om å overleve en livstruende situasjon, har i alle fall ikke jeg behov for å gjøre det på den kuleste måten. For meg holder det fint å gjøre det på den mest effektive måten.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 16:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Nå må du/dere ikke misforstå meg, men jeg mener tennstål i alle varianter ikke hører hjemme i en nødutrustning annet enn som et andre eller tredjevalg. Dersom man er i en virkelig krisesituasjon hvor det å gjøre opp ild er et spørsmål om å leve eller dø, velger man en løsning som er enkel og nærmest garantert å virke på første forsøk.

Jeg har ved en anledning vært så kald at jeg kunne mistet livet. Heldigvis kom jeg meg opp i båten igjen og ble fraktet til land og varmet opp innomhus. Men hadde jeg vært alene og et sted hvor det hadde vært mulig og nødvendig å få tent et bål for å få tørket meg opp og fått varmen i kroppen igjen, så hadde jeg garantert ikke vært i stand til å gjøre det med et ildstål. Til det var jeg alt for stiv, skjelven og treg i tankegangen!!!

Likevel er et av de mange ildstålene mine alltid med meg på tur – men det er også stormfyrstikkene og de vanlige fyrstikkene. Og jeg har lært opp to grupper barn i tillegg til mine egne i bruken av ildstål. Det har en kulhetsfaktor i seg som det vel egentlig ikke fortjener, å kunne tenne bål uten fyrstikker. Det som virkelig er kult er å gjøre det med en pinne, et stykke ved og en hyssingstump. Men om vi snakker om å overleve en livstruende situasjon, har i alle fall ikke jeg behov for å gjøre det på den kuleste måten. For meg holder det fint å gjøre det på den mest effektive måten.

hei, ingen missforståelse ;). det var trist og høre!. godt at det endte bra. ;)

vi lærer aldri ungdommene at flint stål er det eneste de burde kunne. men som et extra supliment til alt det andre de har med seg. vi ber alltid de vi lærer opp, at fyrstikker og lighter burde alltid være med i sekken. jeg har en beredskaps sekk, som alltid er med meg. der har jeg en robust og vanntett 1,5 liter pakkpose. den inneholder blant annet, en ziplockpose merket med en stor F. den inneholder tennstål, stormfyrstikker, stormlighter, tennbrikket, bomull dynket i vaselin, never som er fra bjørk som har ligget i parafin og olje. (brenner sykt bra) og et telys. også er det mye annet morro oppi selve påsan. som jeg kan ta ved en annen anledning.

jeg har også følt på det og være kald. sulten og at det er evig mørkt. værfast på vidda i februarmåned, ikke mat og ikke primus e.l. men hadde tilgang på brennbart materialet og tennstål. vi hadde også godt med klær og forutsetning for og overleve, men etter 30 timer begynner ting og se ganske mørkt ut. holdt ut i nesten 50 timer, da begynte vinden og nedbøren og avta, og vi kunne grave oss ut, og gå hjem igjen. men ikke alle har slike forutsetninger, derfor lærer jeg dem at tennstål alltid burde være med. ikke isteden for, men i tillegg til ;)

takker for mye bra svar. ønsker flere tilbakemeldinger, både erfaringer og tips;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig hadde jeg heller satt opp følgende temaer:

-mental prepping: tenk igjennom og tren i hodet på handlingsmønstre, så vet du hva du skal gjøre når noe skjer.
-aktuelle scenarier: gå seg vill, enten i skogen eller ute blant folk; hva gjør du når du ikke ser noen du kjenner?
-hva er de tre første tingene du gjør? Stopp, tenk, handle.

-Skade: hva gjør du når du eller noen andre skader seg? Igjen, mental prepping fungerer overraskende bra, da hjernen liker opptråkka stier.

poenget må jo være å lære dem de mest sannsynlige scenariene? Ikke noe poeng å lære dem å jakte med snare, for så lenge skal de ikke være borte uansett...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 20:26 
Avlogget
Brukerens avatar

draugjeger.

den mentale tankegangen er kjempe bra for ungdommen. men ungdom fra 13-19 år. ønsker nok mer og gjøre noe praktisk. derfor er jo en god kombo av dette, et bra alternativ.

dette skal jeg ta opp med min partner, også skal vi sette opp en plan.

kommer til og sette opp planen med de ulike temaene når dette er ferdig;) å dele det her;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2014, 23:29 
Avlogget

Bruk en time eller så på teori og undervisning, tema : hva må til for å klare seg ei helg utendørs. Varme, ly, mat , drikke og hygiene. Del opp i ti grupper og la de forberede seg i tre timer. Det de ikke rekker å klargjøre i praksis kan de komme opp med en forklaring / teori på hvordan de ville ha løst. Bruk den siste timen på å la en ifra hver gruppe vise / presentere sitt oppsett til de andre gruppene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

[quote="ulja"]Bruk en time eller så på teori og undervisning, tema : hva må til for å klare seg ei helg utendørs. Varme, ly, mat ,

takk;) det er notert. setter pris på alle svarene som kommer her;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015, 21:26 
Avlogget

En ting som kan være greit er og se hvor lenge de klarer og holde seg unna mobil/ Internett?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: