Fiskeren873 skrev:
Det du kan gjøre, del gruppen din opp i smågrupper igjen på 2-4 stk. Gi dem et antall vedkubber, en bit never/avis, og 2 fyrstikker hver. Konkuransen er da, om å gjøre å lage bål først, men du har en kaffkjele også, med kaldt vann. Den skal stå oppe på bålet helt til vannet koker, uten at den velter eller sklir av. Når de har fått skikkelig fyr på bålet, gir du dem noen kubber til, slik at de holder liv i bålet.
Den testen er en del av den praktiske prøven vi har på skolen, i faget naturbasert aktivitet, kan si at det er j*'li vanskelig å få den kjelen til å stå
Ikke si noe om bekledning av hva du trenger, bare la dem ta på det de vil, kun si at de skal være ute. SÅ forteller du etterpå hva de evnt burde hatt på for ikke å fryse
Men det du kan lære dem litt om snøskred og kameratredning. La de søke med søkestang, etter ting du har gravd ned (Dress stappet med halm f.eks). Hvordan unngå skred f.eks.
La de slite litt og la dem grave en snøhule på riktig måten. Vis og fortell underveis

takk;)
-ja, den kokevann testen fikk vi også på et kurs jeg var på for mange år siden. kan være grulig vanskelig ja! (den skal med)
-det med bekledning, er selvsagt et stort fokus. takk for tips der.
-vi får besøk av skredgruppa, så da tar de av seg det.
-kamerat redning har jeg dessverre ikke fått hatt noe fokus på, men godt du nevnte det, denne gang skal jeg få det til.
-vi tenker og utstyre ungdommene med en beredskapsekk som inneholder det viktigste. (dette gjelder kun vårt lag)
innhold- liten lett kniv (gerber paracord knives), vannflaske (med purifier), tennstål, ryggsekk, jervenduk, brettekopp, liten førstehjelp taske, vanntett pakksekk, spork, hodelykt, foldespade, kompass og kart over fylket.
noen utvidende innsigelser?