Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 01:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bitcoin?
InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 11:31 
Avlogget

Det å spekulere er en risikabel greie. Og lett å ende opp med en tap - tap tankegagn ser jeg. For enten taper man pengene sine, eller så angrer man som en hund på at man ikke bare innvesterte alt. Nå har jeg altså på ca en uke fått tilbak 100%+ av den innitielle innvesteringen. og vært flink og klok og tatt ut den gevinsten slik at det som er igjen, som nå allerede er mer en det jeg innvisterte bare er + penger.... Og det er jeg glad jeg bestemte meg for. Selv om det er lett å tenke at jeg skulel ha dyttet alle sparepenger og krediter rett inn i løvens gap... men det viste jeg ikke da. Og nå har jeg i allefall penger so jeg kan tape uten noe annet en knuste fantasier.

Sukk...

Burde satstes på gull, mindre å få infarkt over.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2017, 12:19 
Avlogget

Når det gjelder kryptovaluta har jeg bare tro på at det er nødvendig å ha en liten mengde som lommepenger i en krisesituasjon.

BTC er mest vanlig i dag. Men egentlig har jeg mest tro på XRP (Ripple). Jeg har ikke noe stort behov for å være anonym når jeg betaler. Jeg eier ca 200 XRP mest som lommepenger til en eventuell krisesituasjon. Ripple er en mye kjedeligere investering enn f.eks. Bitcoin og IOTA. Men jeg er nok ganske sikker på at en ikke kommer til å tape alt hvis en kjøper Ripple. Og det er hele poenget for meg - å ha en liten reserve.

Det fins nå Ripple noder på alle kontinenter, og de skal visstnok være i atombombesikre bunkre.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2017, 01:40 
Avlogget

I en krisesituasjon tror jeg ikke du kommer langt med Bitcoin i Norge. Gjør deg et tankeeksperiment selv og se for deg en krise. Hvem tror du vil ta i mot dine Bitcoins som betaling? Vil du kunne kjøpe mat av naboen din med Bitcoin? Neppe. Vil du kunne handle på Rema? Neppe. Strømregningen og husleien? De driter du i i en krisesituasjon men du vil neppe kunne betale med Bitcoin.

I en krisesituasjon er det kontanter som gjelder! Ha et lager av 50-, 100- og 200-lapper. Det har jeg. I de første dagene i en krisesituasjon vil du kunne kjøpe deg varer og tjenester da folk flest ikke tenker som oss. Etter noen dager er det bytting som gjelder og da kan det være lurt å f.eks ha noen flasker sprit. Dopapir også har jeg tro på.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2017, 10:08 
Avlogget

Nå tror jeg ikke så mange her inne forventer at kryptovaluta skal ha real verdi etter/Under en større krise. Me det kan jo hende det ikke blir krise også.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2017, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Har noen av dere prøvd ut betalingskort basert på Bitcoin?
Jeg ser @Ascension nevnte noe lignende basert på gullaksjer for over et år siden..

Det var endel tilbydere av Bitcoin-baserte debetkort der ute, men jeg ble usikker på hvor de egentlig kan brukes. Det var mye "kan brukes over alt der betalingskort kan brukes", men de fleste steder jeg vet om godtar vel bare kort fra Visa og / eller Mastercard. Jeg valgte til slutt å teste bitpay.com, men det er ikke veldig godt begrunnet.. Tar vel noen uker før jeg får kortet, så jeg kan ev. fortelle mer om erfaringer da.

Jeg er også litt redd for hvordan det vil føles å kunne betale med BTC. Jeg kjøpte vel første gang når de stod i $78 eller deromkring, så det føles jo litt som "gratis penger"...

Noen andre som har satt seg inn i dette?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 21:57 
Avlogget

Jeg har sett seamlermiljøer gåunder før, og holder meg unna.
Så lenge folk tror at de kan tjene lettvinte penger på å spekulere slik, vil det trekke en del mennesker. Og det driver samlerverdien opp. Men mengden av mennesker som kommer til, investerer og driver verdien opp er ikke uendelig, og folk som holder på slik er også svært lite lojale den dagen man lukter at skipet kan synke. Noe som sender verdien så langt ned og så lenge at folk gir opp hele greia. Og man må vente på en ny generasjon som er naive nok til å gå i samme fella igjen.
Lett-tjente penger finnes egentlig ikke, hvert fall ikke over tid. Fordi forsøket på å tjene slike penger sender deg rett i fanget på folk som er minst like frynsete, rent moralsk sett, som du selv er.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 23:12 
Avlogget

Jeg er på en måte skikkelig forbanna på meg selv for at jeg ikke brukte noen flaskepantelapper på å kjøpe bitcoin den-gang-da i 2008 eller deromkring første gang jeg hørte om det.

Når det er sagt, mottoet til bitcoin-folket er "Hold On for Dear Life", altså å begrense tilgangen på valuta. Ved siden av pyramidespill-aspektet er det kriminalitet som driver prisen opp. Alle stakkarene som plutselig må skaffe seg noe kryptovaluta for å betale en hacker som har låst PCen deres eller driver annen utpressing, og handel med dop, narkotika og det som verre er, må jo betale ekte penger for det. Moralsk føles det helt greit å ikke være med på det kjøret.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2018, 15:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke minst er det verdt å merke seg at alt av prisgevinst på kryptovalutahandel er skattepliktig. Jeg har hørt om personer som har cashet ut stort på salg av coins og så fått ettersyn fra skatteetaten etter melding fra banken om "mistenkelige" overføringer fra utlandet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support