Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 02:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bitcoin?
InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 14:20 
Avlogget

Jeg lurer rett og slett på om bitcoin er et alternativ om det blir en økonomisk kollaps?

Topp

Innleggets emne: Re: Bitcoin?
InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 14:45 
Avlogget

Tja, med tanke på hva som driver prisen på bitcoin ser jeg ikke det som den sikreste investeringen. Slik jeg har forstått det er bakgrunnen for den store etterspørselen etter bitcoins at de brukes til å handle ulovlige varer på nett. Skal du kjøpe anabole steroider eller narkotika over internett er bitcoin foretrukket valuta fordi den lett kan krysse landegrenser og ikke er sporbar for økokrim og andre myndigheter.

Etterspørselen er altså drevet av kriminalitet og etterspørsel etter luksusvarer, så jeg vil tro denne valutaen vil være mye mindre stabil enn tradisjonell valuta ved en økonomisk kollaps. I løpet av 2014 har bitcoin-prisen blitt halvert, mens den i november 2013 ble femdoblet i løpet av én måned. For meg ser dette mer ut som pyramidespill og kriminalitet enn som reell valuta og investeringsmulighet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 15:20 
Avlogget

Nei Nei Nei Nei Nei

Hold alt av dine virkelige penger langt unna bitcoin "svindelen"...!
Fungerer til ulovligheter og å kjøpe pølse i 3 gatevogner i New York... *småironisksannhet*

BitCoins er ikke noe en "prepper" trenger å bry hodet med, en utrolig ustabil valutta som man garantert ikke får tak i ved en liten kolaps, totalt digital valutta..
En dag har du nok til å kjøpe en Ferrari, neste dag er plutselig verdien nok til å kjøpe et par bambus sokker...

"Farme" egene bitcoins? Strømregningen blir større en bitcoin verdien...

Gull, Sølv og Verdisaker, stabilt og trygt...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 16:41 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror at om man får en skikkelig krise kommer folk til å tenke at gull og sølv og "tradisjonelle" verdigjenstander har en iboende verdi. bitcoins finnes så lenge man har strøm, men ellers ikke.

Jeg vet hva JEG hadde foretrukket å bytte mot, i allefall.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 10:51 
Avlogget

Si at strøm og alt elektronik forsvinner på den vestlige halvdel, hva hjelper det å Bitcoins da? Skal ærlig innrømme det, at jeg tenke selv: Ohh, jeg må skaffe meg Bitcoins og sparre opp. Slik at jeg kan cashe ut på rett tidspunkt. Fant og ut fort, at det ville være mange som var ute for å lure deg, det er ikke enkelt å få Bitcoins over til hard cash, og sikkert mange andre flere ting.

De gikk jo fra noen øre, til å være verd utrolig mye. Lurer på om det var 1400kr for en Bitcoin. Men hva skjedde? Jo, flere ble svindlet, noen fikk "lommeboken" tømt av hackere. Og så falt den i verdi, pga folk hadde lurt å svindlet det til seg.

Nei, holder meg til Gull, sølv og diamanter (og kråkesølv, men ikke si det til noen :P )

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2016, 17:50 
Avlogget

Jeg kjenner BitCoin relativt godt, så bare slenger på noen raske kommentarer:

BitCoin er helt og fullstendig avhengig av internett. Ingen nett? Du får ikke betalt med BitCoin noe mer enn bankkortet ditt. Det er lett å glemme dette aspektet av BitCoin, og all sårbarheten som følger med.

På en global skala kan BitCoin være nyttig for preppere, men nytteverdien er størst når det er rent økonomiske problemer. Det kan f.eks være potensielt nyttig i land hvor bankkontoer blir inndratt, eller hvor hyperinflasjon ødelegger lokal valutta. Norske kronen svinger selvfølgelig mot andre valuta, men det er neppe stor sannsynlighet for hyperinflasjon her hjemme i nær fremtid. Vil man sikre mot det, så er det likevel bedre å sikre ved å ha f.eks euro, pund og/eller dollar (ikke nødvendigvis i kontanter).

For all del, det skader ikke å ha noen BitCoins liggende, men for oss her hjemme, så ville jeg satt det helt nede mot bunnen av listen, om den overhodet skal inn på listen.

Det er kanskje som betalingsmiddel det er mest aktuelt for oss egentlig. Antall steder som godtar betaling i BitCoin kryper stadig oppover, og det kan brukes på steder som fasttech f.eks.

Ønsker du å kjøpe noe anonymt, så kan også BitCoin være aktuelt, men det er verdt å ha i tankene at det krever en god del av bruker for å handle anonymt med BitCoin, det er ikke rett frem. På mange måter kan man fort ende med å være mer sårbar via BitCoin, enn VISA etc.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2016, 17:53 
Avlogget

Nei, holder meg unna bitcoin for har ikke noe tro på det i en krise. Holder meg til fysisk edle metaller og en konto hos https://www.goldmoney.com
I en stor krise vil jeg tro at frø har stor bytteverdi.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2016, 17:48 
Avlogget

Sitat:
Holder meg til fysisk edle metaller og en konto hos https://www.goldmoney.com

Vent nå litt... mener du at du ikke kjøper og har fysisk gull, men bare kjøper rettigheter til gull som goldmoney.com har, eller har rettighetene til?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2016, 19:21 
Avlogget

nicweaf skrev:
Sitat:
Holder meg til fysisk edle metaller og en konto hos https://www.goldmoney.com

Vent nå litt... mener du at du ikke kjøper og har fysisk gull, men bare kjøper rettigheter til gull som goldmoney.com har, eller har rettighetene til?

Gikk kanskje litt fort i svingen der. Holder fysisk metall selv. I tilegg har jeg en konto hos goldmoney de holder gull hos seg og jeg kan bruke det med et bankkort om jeg ønsker :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 18:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Litt off topic og meget sent.
Kom akkurat over denne posten, og ville si noen ord.
Jeg har selv investert i Bitcoin, Ethereum og Litecoin.
Ikke relatert til prepping, mer som fond/aksjer.

Jeg vet ikke om du kjøpe bitcoin når denne posten ble laget.
Men hvis du hadde gjort det, og solgt de i dag hadde du hatt en avkastning på rundt 2000%.

Hvis noen er interessert, så er Litecoin på vei opp.
De har som mål og bli bedre/større en bitcoin.
Selv om det er markedsstyrt, så er Litecoin bedre på flere områder i form av valuta.
Som betyr at de har potensialet til og bli bedre.

1Btc = 76 375kr ATM.
1Ltc = 692kr ATM.

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn. Større kvantum av ltc for eksempel.

Poenget mitt var, dere kan gjøre en god investering med lav risk fremover.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2017, 10:08 
Avlogget

Ja, ja.... Here we go. Da har jeg innvestert 500 euro i litecoin.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2017, 10:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Du må lage en Euro wallet hvis du ikke har gjort det alt.
Det er viktig. Hvis ikke får du ikke solgt. Og det er dumt og begynne med det dersom du skulle ønske og selge fort.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2017, 09:47 
Avlogget

Ser ut som jeg fikk en spnn eurowallet automatisk. går ut fra at du mener et sted jeg kan flytte Litecoins til "instant" som er relativt stabilt, sånn i tilfelle, Fortsatt litt usikker på om hvordan jeg får pengene ut igjen.. men det ser ut som det er bank overføring som gjelder. Har så langt tjent rundt 16 euro når alle små avgifter og transaksjoner er trukket fra... :D Men det er klart, man blir litt gira på å holde et øye med kursen...

Målet er egentlig å se om jeg kan skumme litt overskudd og på sikt få en "sum" for å spekulere med, etter at innvesteringen er "nedbetalt".

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2017, 15:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Så bra, ja det var det jeg mente.
Føre pengene tilbake er ikke noe problem så fort du har verifisert deg i banken deres.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2017, 14:54 
Avlogget

Hu hei hvor det går...
Læringskurvne er litt bratt, mange ting å ta hensyn til. Å Feks prøve på litt harcore spekulasjon i de daglige variasjonene er litt meningsløst når de relativt moderate avgiftene for å flytte penger koster mer en det man fikk ut av det.... og så er det nok de å vende seg til mange brå svingninger.... Kanksje lurt å sette seg noen konkrete mål og tall...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: