Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2018, 06:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hårvask uten vanlig shampoo
InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette emnet er omtalt litt her og der på forumet, men uten egen tråd. Jeg har nemlig sluttet å bruke vanlig shampoo (Tadaa..). Dette er det jo mange som gjør nå til dags - google "no poo method" så får du opp over 2 millioner treff.. Mange gjør det for å spare miljøet for kjemikalier, men min motivasjon var derimot en litt trøblete hodebunn, så jeg ville se om dette ville hjelpe. Og dette er jo også genialt hvis shampoo skulle være vanskelig å oppdrive på noe tidspunkt..

Så jeg gjør som følger ca en gang per uke:
1 ts natron i et plastglass, 1 ss eplecidereddik i et annet plastglass. Tas med i dusjen og fylles med vann der (sikrer riktig temperatur..). Vasker først med natronblandingen, og skyller så med eddikblandingen. Natron er basisk, dermed lurt å nøytralisere den med eddik.

I tillegg har jeg noen dråper tea tree olje oppi natronblandingen (gjør underverker for hodebunnen), og noen dråper jasmine-essens i eddikblandingen (så slipper jeg at mannen klager på at jeg lukter salatdressing..:D )

Eplecidereddik kan man lett lage selv med epler og vann (+ noen ukers venting...) :)

Her kan man kjøpe natron i litt større volum enn de små posene på butikken: http://www.iherb.com/Frontier-Natural-P ... t=0/bix900

Jeg bruker denne eplecidereddiken (mens jeg venter på at den hjemmelagede skal godgjøre seg ferdig): http://www.iherb.com/Dynamic-Health-Org ... t=0/bix900

Godlukter til en billig penge: http://www.iherb.com/search?kw=Now%20Fo ... t=0/bix900

Tea tree olje (som kan brukes til mye mer enn trøblete hodebunner!): http://www.iherb.com/21st-Century-Healt ... t=0/bix900

Min erfaring etter 6 uker:
- Natron føles litt sleipt i håret, litt som shampoo men uten skum. Eddik gjør at håret er lett å greie (for oss med litt lengde på det..)
- Det er ikke noe stress å måtte lage dette til. Tar 30 sek ekstra.
- Jeg slapp unna tilvenningsfasen med fett hår i 3-4 uker – kanskje fordi jeg lenge har vasket håret bare en gang i uka – og jeg har veldig tjukt hår. Overgangsfasen er visst ofte lettere for folk med krøller og/eller tjukt hår. Hodebunnen må venne seg til å produsere mindre olje/fett, men man kan vaske som beskrevet over litt oftere i starten om man synes det blir plagsomt.
- Jeg har tenkt å fortsette – dette er bra både for hår og hodebunn. Men mulig jeg bruker shampoo når vi er ute og reiser, ingen grunn til å bli helt sær heller.. ;)

Men skulle shampoo være vanskelig å oppdrive på noe tidspunkt så klarer en seg altså helt fint med natron i kjøkkenskapet og epler i hagen....

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 21:52 
Avlogget

Jeg bruker óg natron (se denne tråden), men har gått bort fra eddik; sørger bare for å skylle skikkelig istedet. Grunnen til at jeg har gått bort fra eddik, er at jeg har et lite område bak i hodet (under halen) med psoriasis, og dét trives ved nøytral til lav pH, mens det forsvinner nesten helt med de 5 minuttene det får hver uke med veldig basisk hårvask (natron). :)

Ellers har jeg funnet ut at natron-hårvask gjør best jobb når håret har blitt litt fett, og man lar natron-'sjampo'en' virke i 5 min. før man skyller det godt ut. (Grunnen til at Natron fungerer, er at det reagerer med fettet i håret/hodebunn og danner da saponiner (såpe), på samme måte som lut reagerer med fett og blir til såpe- bare mye snillere ;) )

Bra å høre at det fungerer bra for deg óg. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2014, 09:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Se der var det jo en tråd (som ikke dukket opp når jeg søkte..). Så bra at det funker på psoriasis!!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2014, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

PS - for de som ønsker å bruke eddik i skyllevannet (anbefales om du har langt hår - fungerer som balsam) så forsvinner lukten når håret er tørt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 21:14 
Avlogget

takk liksom... etter at jeg har preppet fler liter med "head & Shoulder".... :x

Nei da, kul tråd! takk!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 22:02 
Avlogget

Jeg bruker og natron og eddik. Det har jeg gjort i mange mnd nå, og jeg er veldig fornøyd med hvordan håret mitt er blitt :)

Litt forskjellige oljer sammen med eddiken bruker jeg og. :)

Jeg brukte og to kopper til å begynne med, men jeg syns det ble så sølete å få oppi håret. Så nå har jeg ferdig blanding i 2 gamle shampoflasker. Da syntes jeg det ble lettere å få det inn i håret. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: