Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 13:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Jun 2014, 13:29 
Avlogget

På familiens gård står det en slik god gammeldags slipesten med sveiv. Den har kast til siden og i høyden. Dette er noe jeg ønsker å gjøre noe med, slik at den blir lettere å bruke.

Er det noen som har erfaring med slikt, eller vet hvordan man retter en slik sten? Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2014, 14:40 
Avlogget
Brukerens avatar

en den gammel og med firkanta hull i midten?

i utgangspunktet ble ikke sånne steiner retta som vi i dag gjør det (med diamantavretter og sånn) men istedet varierte man kastet med å flytte sentrum (firkanta stang i firkanta hull med kiler fra to sider.

Om du gjør en insats med forskjellige kiler vil du kunne minimere kastet. Imidlertid blir det (nesten) aldri perfekt, så det som da gjenstår er å sette i et firkanta stålrør med et akselstål sveisa fast som aksling og kulelager og det hele så den aldri kommer til å flytte seg mer. Deretter bruker du en diamantavretter som er festet til selve stativet steinen er festa til, sånn at om steinen har kast kommer ikke avretteren til å flytte seg noe. Ved å flytte avretteren fram og tilbake vil du kunne fjerne kastet.

tormek har en noe laboratorie-aktig avretter, men er i tvil om den egner seg for ikke-tormek-produkter. https://www.youtube.com/watch?v=r2alWjLRCqM

biltema har slipskive-avretter, men om steinen er stor blir den nok for pinglete.

du har ikke et bilde, da?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2014, 17:01 
Avlogget

Det er en eldre stein med firkantet hull og kiler ja.
Har ikke tenkt over at jeg kan justere med forskjellige kiler, det kan jo faktisk fungere. Den er mer slitt på midten, slik at stemjern får en buet form, dette vil jeg ha vekk. Men det blir nok lettere å få til om mesteparten av kastet er fjernet.

Her er et bilde av den, ble snudd feil vei da jeg lastet det opp, men regner med dere klarer å se den.

Bilde

Som dere ser er stativet ganske slitt det også, så det tenkte jeg å reparere når jeg får tid.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 06:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Det slo meg at det burde kunne gå an å rette opp steinen ved å fiksere en vinkelsliper med diamantblad til stativer og
så dreie steinen langsomt rundt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet