Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 19:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kubotan, Koppo stick osv.
InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 12:51 
Avlogget

Dette er et lite metallstykke, som mange av dere kanskje vet, kan holdes inne i hånden og brukes til å slå med. Den kan også brukes til å trykke på ømme punkter, og for å få større kraft i f.eks. låseteknikker mot håndledd.

MEN, kubotanen er ihvertfall et voldsprodukt og derfor ulovlig i Norge. Selv om den er å få kjøpt i forskjellige varianter.

Når du slår med en kubotan slår du et "hammerslag", og dette er et svakt slag som er vanskeligere å treffe med enn f.eks. vanlige bokseslag.Trykke på ømme punkter er ikke så vanskelig, men kanskje ikke effektivt nok mot en virkelig farlig angriper. Håndleddslåser med kubotan er kanskje sterkere enn håndleddslåser uten, men også vanskeligere å få til.

Slik jeg ser det er kubotanen et ulovlig voldsprodukt med tvilsom nytteverdi.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2014, 22:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en lommelykt med tagger som gjør samme nytten, men ja jeg syntes det er et fasinerende våpen hvis det kan kalles det, men jeg liker ikke å måtte komme så nært innpå motstanderen.
En slik kubaton kan spikkes til og behandles med olje slik at den hardner. Syntes det er tullete at et slikt produkt skal kriminaliseres.

Som beskyttelse har jeg en lommebokkjetting med en lang mutter på, som kan brukes som en kjettingpisk. Helt lovlig å gå med og gir mer rekkevidde. En annen ting jeg også har brukt er en enkel bambuspinne på 60 cm. Heller ingen lover mot den så vidt jeg vet, og man kan utføre alt fra armlåser til trykkpunkt slag med den. Kommer til å utvide arsenalet med en forsvars spray.
Har også en utfoldbar batong jeg kjøpte mest som en kuriositet, før jeg oppdaget at den også var ulovlig, har den ved senga itilfelle noe skjer.
Ja jeg vet snuten kommer å tar meg da, men kommer noen for å ta meg eller de jeg er glad i tyr jeg til vold, ikke for å drepe men for å sette ut av spill.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 21:48 
Avlogget

Som du nevner så er batong og en god del andre "karatepinner" / Voldsprodukter regulert av våpenloven og innehav straffbart. Det gjelder også forsvarsspray som har noen annen funskjon en å farge angriperen i en eller annen gøy farge.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 22:19 
Avlogget

Straffeloven §48
Sitat:
§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.
Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

Om en angriper trekker kniv er det helt greit å utnytte at lommelykta er hard, om du tror du klarer det. Hvis noen trekker kniv mot meg gjør jeg mitt beste for å sette ny personlig rekord på tretusen-meter.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 07:38 
Avlogget

Lommelykt med defensive tagger er noe ræl. Og helt sikkert også et voldsprodukt.
Personlig har jeg ikke lenger lommelykter som er laget for å slå med. Har tidligere hatt en mini- maglite, som etter sigende skal være inspirert av kubotanen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 08:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for det lov sitatet, det var betryggende å lese.
Har D6 modellen av maglite, stort stålrør basicly.
Som gammel kampsprtutøver, så ambefaler jeg å lære seg en eller annen kampsport og tilpasse dette virkelige stuasjoner. Kravkaga, Wingchun er å anbefale ettersom disse er mer praktisk rettet enn bare hopp og sprett og oppvisning.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 08:50 
Avlogget

De fleste som begynner på en eller annen kampsport, lærer det aldri bra nok til å brukes.
For folk flest er nok Wing Chun, Krav Maga eller Ju- jitsu det som er mest matnyttig.

For de mest atletiske personene er det boksing, kickboksing, kyokushinkai karate eller bryting som er best.

Ellers tror jeg du undervurderer hva de lærer på de høyere nivåene i enkelte karate stiler.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 10:11 
Avlogget

Ellers er det vel C cell maglitene som er hendigst til annet en å lyse med, Og å minimaglite funker som kubotan det...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: