Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 29 Okt 2020, 15:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Jan 2019, 10:43 
Avlogget

I bruksanvisningen står det: 5. Bruk ikke apparatet nær vann.
Bruksanvisning:
https://goo.gl/ky3YoC

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2019, 12:39 
Avlogget

Mr I skrev:
Kjapt spørsmål fra en ufaglært ift kommunikasjon. Er det mulig å switche over til fm nettet med en dab radio ?

Har vel enda ikke kommet over en DAB radio som ikke har FM óg... :) Dog - er vel ikke så mye på FM lengre da, unntatt noe lokalradio?

Ang. vann, så er det vel en standardfrase de putter i alle sånne manualer...

Manualen sier og:
Sitat:
Betinget vannavstøtende.
Denne radioen er IKKE en vanntett enhet. Vennligst pass på at gummilokkene på USB-, Micro-USB- og hodetelefonutgangene er godt lukket når disse utgangene ikke er i bruk.

Så jeg vil nok tro at radioen fint tåler en og annen tilfeldig regnskur, men å dykke med den tror jeg er en dårlig plan... :p

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Sist endret av Cornelius den 26 Jan 2019, 12:49, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2019, 12:47 
Avlogget

Jeg kjøpte selv en radio av annen type. Ikke DAB heller.

Jeg kjøpte en nødradio med sveiv, oppladbart batteri, og ekstra rom for vanlig batterier. Mulighet for å bytte mellom det oppladbare og vanlige batterier.
I tillegg var det sveiv på denne.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2019, 05:03 
Avlogget

Eg har kjøpt denne DAB radioen og lurer på en ting - den bruker 18350 Li-ion-batteri 3,7 V 850 mAh. Eg har lite greie på batterier og slikt, og når eg sjekker ut norske nettbutikker så er det ikkje mange som har akkurat dette batteriet, men heller med 700 eller 1100mAh. Kan en bruke disse også? Noen står det kan bare brukes i e-sigaretter så blir litt forvirret. Dere som har kjøpt ekstra batterier til denne radioen, kunne dere gi meg noen linker til norske nettsider der eg kan få tak i oppladbart batteri eg kan bruke? Takker for svar :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2019, 09:17 
Avlogget

Grunnen til at noen spesifikke 18350 batterier spesifiseres at de kan brukes til e-sigaretter, er at de da ofte tåler et høyt strømforbruk De vil fungere helt utmerket i dab-radioen. :) Om de har noe lavere eller høyere kapasitet (mAh), vil jo bare si at de holder litt kortere/lengre pr. lading, og at lading vil ta litt kortere/lengre tid.

18350 batterier er faktisk mest brukt i e-sigaretter - og noen lommelykter, så en e-sig butikk er stedet du mest sannsynlig finner et 18350 batteri. ;)

Men vil du ha et fra en ikke-e-sig butikk, så har Kjell & Co. et Xtar batteri. (Xtar er et lommelykt-merke) ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2019, 04:17 
Avlogget

Tusen takk for svar Cornelius :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2020, 17:01 
Avlogget

Et lite spørsmål folkens.
Hvordan ser en at batteriet er ferdig ladet ?
Finner ikke noe om dette i papiret som fulgte med, og ikke noe på nettet.
Ladelampen lyser konstant rødt under lading uansett om batteriet er flatt eller fullt ved lading fra usb.
Ved lading fra solcelle lyser den svakt grønt og blir sterkere og sterkere grønt jo mer sol den får, og ved full sol går det grønne lyset over til rødt og lyser konstant rødt.

Normalt eller er det feil på denne ?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2020, 17:34 
Avlogget

Det er en batteri-indikator oppe i høyre hjørne i displayet. :)

Ja, den (røde) ladelampen er mér en indikasjon på at det kommer nok strøm in for å lade enn at det lades noe særlig...
Husk at solcellen lader ikke optimalt før du retter panelet vinkelrett mot sola, og at det er ikke kraftigere enn at det 'lyser grønt' (full-ladet) når det er lettere skydekke... Den gir ca. 70mA i full sol.

Sitter på hytta i skrivende stund og hører på den radioen nå... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2020, 19:41 
Avlogget

En lampe for lavt batteri og en grønn/rød for lading øverst ja
Problemet er vel at det aldri lyser grønt her, gløder svakt fra den flyttes fra et mørk sted og nærmer seg sol. Når sollyset treffer panelet slukker den grønne og et skarpt rødt lys starter.
Trodde kanskje at det skulle lyse grønt eller evt den røde ville starte og blinke når batteriet var ferdig ladet.
Her lyser det en skarp rød lampe uansett om den lader, er full ladet.
Så skal en finne ut om batteriet er fullt, må en slå på radioen og titte på batteri indikatoren.

Men radioen er knakende god, selv uten antennen oppe viser signalstyrken full, og krystallklar radio sender sin underholdning ut.
En annen type dab radio har hikkas om den står på samme stedet og med antennen ute.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2020, 21:21 
Avlogget

Nei, de led'ene er nok bare en indikasjon om det er nok strøm til å lade - ikke den mest avanserte batterimonitoren. :)
Dét sagt, så holder den ganske lenge etter at 'low batt.' har tent. ;)

Ja, jeg opplever det samme; utmerket sensitivitet. :) Jeg har min på en hytte på sørlandet, 300moh med utsikt til kysten 22km unna, og det er ikke rare høytrykket som skal til før jeg får inn alle svenske og danske dab kanaler...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: