Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 13:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bitcoin?
InnleggSkrevet: 04 Des 2017, 17:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Is i magen Filbert, is i magen.

Som du sier, kjøp og salg har lite for seg da vinninga går opp i spinninga.
Om noen uker eller en mnd kan vurdere det.

Men hvis du ser på den årlige grafen, ser du tydelig trenden. Selv om det går mye opp og ned.
Og hvis vi skal ta utgangspunkt i den månedlige har vi en 80% økning.
Personlig tror jeg ikke vi kommer til og se en så stor økning PR mnd fremover.
Men for moro skyld.
80% av 500 er 400. Da begynner vi og snakke latterlig fortjeneste.

Sett deg litt inn i det, så vil du delvis kunne forutse kursen.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 17:27 
Avlogget
Brukerens avatar

?
Vedlegg:
Dot com.jpg
Dot com.jpg [ 170.68 KiB | Vist 106 ganger ]

Opp som en løve og ned som en skinnfell??

Det er mangt og meget å si om disse cryptovalutaene, og her er et viktig forhold man må ta i betraktning:
Sitat:
….
But what they might not have accounted for is how much of an energy suck the computer network behind bitcoin could one day become. Simply put, bitcoin is slowing the effort to achieve a rapid transition away from fossil fuels. What’s more, this is just the beginning. Given its rapidly growing climate footprint, bitcoin is a malignant development, and it’s getting worse.
….
Today, each bitcoin transaction requires the same amount of energy used to power nine homes in the U.S. for one day. And miners are constantly installing more and faster computers. Already, the aggregate computing power of the bitcoin network is nearly 100,000 times larger than the world’s 500 fastest supercomputers combined.

The total energy use of this web of hardware is huge — an estimated 31 terawatt-hours per year. More than 150 individual countries in the world consume less energy annually. And that power-hungry network is currently increasing its energy use every day by about 450 gigawatt-hours,….
….
In just a few months from now, at bitcoin’s current growth rate, the electricity demanded by the cryptocurrency network will start to outstrip what’s available, requiring new energy-generating plants. And with the climate conscious racing to replace fossil fuel-base plants with renewable energy sources, new stress on the grid means more facilities using dirty technologies. By July 2019, the bitcoin network will require more electricity than the entire United States currently uses. By February 2020, it will use as much electricity as the entire world does today.

This is an unsustainable trajectory. It simply can’t continue.
….

http://www.resilience.org/stories/2017- ... gy-future/

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 18:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Wow, det var jeg ikke klar over..
Hmm, ja.. nei, jeg ser jo at dette ikke er bærekraftig.

En annen ting jeg har reagert på er stigningen den siste tiden.
Den har vært ekstrem, og jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det.
Vi snakker 50% avkastning den siste uken.
Jeg tror dette er pga reklame, da jeg ser stadig mer reklame for bitcoin.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 19:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Bitcoin avhenger jo ikke av at det brukes så mye energi for å mine.
Det utvinnes i snitt et fast antall bitcoin pr tidsenhet. Mener det er 12,5 bitcoin hvert 10. minutt for tiden, men ikke siter meg på dette. Alle som miner har en sjanse til å generere neste ledd i blockchain. De fleste går sammen i pooler, der de får en andel av gevinsten dersom poolen deres "vinner".
Det er altså ikke innsats / energiforbruk som driver prisen, men heller stikk motsatt. Pga den høye prisen vil flere gjøre en innsats for å prøve å få bitcoin.
Teoretisk sett kunne jeg holde blockchain, og dermed Bitcoin gående ved å mine på en Rasberry PI hjemme hos meg. Men da måtte alle som handler med Bitcoin stole på meg. I praksis er Bitcoin avhengig av at mange nok bidrar med CPUkraft til at ikke noen med uhederlige hensikter kan få over 50% og slik kunne putte inn falske transaksjoner.
Over tid vil antall Bitcoin som utvinnes pr tidsenhet reduseres (den halveres etter gitte regler) Da kan vi vente at motivasjonen for å kaste store mengder energi /CPUkraft reduseres. I framtiden er tanken at avgiften (fee) som trekkes for hver transaksjon skal holde nettet av "minere" i gang. Men det er vel ventet at utbytter her skal være mindre enn det er nå.

Så noe helt annet: Jeg har lurt på om jeg skulle bruke litt Bitcoin for å kjøpe meg gull. Mest for å fordele risiko.
Er det noen som har gjort det, eller vet hvor jeg skal begynne? Ser det finnes flere som selger gull for BTC, men jeg er usikker på hvordan tollvesenet vil reagere når de kommer over en pakke med gullmynter der verdien er oppgitt i Bitcoin...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 12:27 
Avlogget
Brukerens avatar

nofuzz skrev:
Det er altså ikke innsats / energiforbruk som driver prisen, men heller stikk motsatt. Pga den høye prisen vil flere gjøre en innsats for å prøve å få bitcoin.

Det har du selvsagt rett i. Men det gjør ikke noe med det problematiske strømforbruket. Selve genereringsprosessen er uhyre komplisert og dermed energikrevende. Og kraftigere datamaskiner som bruker mindre strøm i forhold til datakraft, hjelper IKKE på dette fordi kompleksiteten som kreves for å generere bitcoins jevnlig økes nettopp for å holde vanskelighetsgraden oppe.

nofuzz skrev:
Over tid vil antall Bitcoin som utvinnes pr tidsenhet reduseres (den halveres etter gitte regler) Da kan vi vente at motivasjonen for å kaste store mengder energi /CPUkraft reduseres.

Denne halveringen vil etter hva jeg forstår gjøre at man når taket sånn ca 2140. Men denne økningen i energiforbruk kan rett og slett ikke fortsette. Akkurat hvordan dette vil arte seg og konsekvensene for bitcoin blir interessant å følge. Lignende saker har vi sett før. Kan dette være det som får boblen til å briste???

nofuzz skrev:
I framtiden er tanken at avgiften (fee) som trekkes for hver transaksjon skal holde nettet av "minere" i gang. Men det er vel ventet at utbytter her skal være mindre enn det er nå.
...
Også selve verifiseringsprosessen av transaksjoner krever datakraft og dermed energi. Som du sier vil andeler av transaksjonsgebyrer etter hvert overta som motivator for å stille datakraft til rådighet for dette. Dermed blir bitcoin dyrere i bruk. Og hva dette vil si for energiforbruk knyttet til bitcoin er uavklart.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 12:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Steam stenger for Bitcoin-betaling

Årsaken til at valutaen kuttes er at Steam mener den er for usikker, og altfor dyr i bruk. I pressemeldingen kommenteres det at selv om Bitcoin har økt i verdi, har fallene innimellom vært på opp til 25 prosent i løpet av få dager.
....

https://www.tek.no/artikler/steam-steng ... ing/413920

Sitat:
«Oppå det har transaksjonskostnadene økt noe voldsomt, fra skarve 20 amerikanske cent da betalingsmuligheten ble opprettet, til hele 20 dollar i dag. Steam påpeker at de selv heller ikke har kontroll over denne kostnaden, som effektivt gjør spill mye dyrere enn de trenger å være for kjøper.»

https://www.tek.no/artikler/steam-steng ... ing/413920

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 12:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Bitcoins verdt 575 millioner stjålet i hacker-angrep
Bitcoin-kursen falt brått etter at bitcoins verdt 65 millioner dollar, 575 millioner i norske kroner, ble bekreftet stjålet fra en Hongkong-børs.

https://e24.no/digital/bitcoin/bitcoins ... p/23755696

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 12:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Professor om bitcoin: – Det beste eksemplet på en boble akkurat nå
Nobelprisvinner og Yale-professor Robert Shiller mener verdien på bitcoin er drevet av spekulasjon.
Robert Shiller er professor ved Yale University og har skrevet boken «Irrational Exuberance». Der han analyserer ulike eksempler på at mennesker drar opp prisene på blant annet aksjer og boliger til uforklarlige nivåer, skriver DN.
– Bitcoin er det beste eksempelet på en boble akkurat nå, sier Shiller i et intervju.

https://www.abcnyheter.no/penger/makroo ... akkurat-na

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 12:39 
Avlogget
Brukerens avatar

nofuzz skrev:

Så noe helt annet: Jeg har lurt på om jeg skulle bruke litt Bitcoin for å kjøpe meg gull. Mest for å fordele risiko.
Er det noen som har gjort det, eller vet hvor jeg skal begynne? Ser det finnes flere som selger gull for BTC, men jeg er usikker på hvordan tollvesenet vil reagere når de kommer over en pakke med gullmynter der verdien er oppgitt i Bitcoin...

Det er nok mange som sitter med de samme tankene som du akkurat nå. Sagt på en annen måte lurer de på om de må komme seg ut av bitcoin før verdien synker eller boblen sprekker. Den andre siden av dette er at de som da skulle finne på å kjøpe dine bitcoin, er de som vil sitte igjen med tapet.....

Og ja, du bør kjøpe gull NÅ. Og fysiske gullmynter er det rette valget i Norge. Hvem er det som selger mynter i Norge for bitcoin?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 15:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå kjenner jeg ikke at jeg MÅ komme meg ut av Bitcoin NÅ.
Jeg vurderte faktisk å selge litt når kursen passerte 2000 dollar, bare for å kunne si at jeg har gått i pluss på Bitcoin. Det er vel det samme som fortsatt er motivasjonen. I ettertid har det jo vist seg at det ikke hadde vært lurt å selge på 2000...
Bakgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe (mere) gull er bare at jeg ikke ser for meg så mange situasjoner der både gull og Bitcoin raser i verdi samtidig. Jeg ønsker å spre risiko.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 16:39 
Avlogget

Nå har jeg ikke kjøpt en eneste Bitcoin... men heller den litt kjefelige Lite coin, Men den gjorde et dramtaisk hopp i går/dag på over 60% opp. Så nå har jeg solgt litt og dekket ut 50% av den første innvesteringen, mens jeg fortsat har verdier for mer i litecoin, en det jeg hadde når jeg gjorde den første innvesteringen. Ikke store summer, men artig nok.

Gull ja, det skulle jeg gjerne hatt litt av.Mern klansklje kjøpe litt sølv først? Hvem selger mynter i Norge?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 16:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Gull ja, det skulle jeg gjerne hatt litt av.Mern klansklje kjøpe litt sølv først? Hvem selger mynter i Norge?

Det er mange som selger. Også fysiske butikker. Selv har jeg kjøpt både sølv- og gullmynter fra silverinvest.no Jeg har kjøpt kanadiske Maple Leaf, men det er litt tilfeldig. Mitt poeng er bare minst mulig påslag på metallverdi. Disse myntene er preget med $5 eller $50, og regnes derfor som valuta som det ikke regnes mva på. Det tror jeg det kan komme på blant annet barrer i forskjellige utgaver.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 17:21 
Avlogget

http://naturpress.no/2017/12/08/tesla-s ... e-bakside/

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 20:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Bitcoin-analytiker: – Det kan bli som dotcom
Seniorøkonom Torbjørn Bull Jenssen i Menon Economics mener bitcoin-kursen ble kjørt i skyene av psykologi og tekniske gjennombrudd. Men omsider snur det, og da skjer det fort, tror han.
https://www.dn.no/nyheter/2017/12/08/1951/Teknologi/bitcoin-analytiker-det-kan-bli-som-dotcom

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 21:38 
Avlogget

http://www.bbc.com/news/business-42304657

noen har trua...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support