Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 13:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Når man ikke har dopapir..
InnleggSkrevet: 25 Aug 2013, 19:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser noen hamstrer dopapir til den store gullmedaljen, og noen vil ty til mose og blader.. Men - jeg fallt for denne ideen: "Family cloth" eller stoff-dopapir på godt norsk. Høres kanskje ekkelt ut for noen, men for oss som har drevet å vasket tøybleier er ikke tanken på dette verre enn mye annet. En bøtte med lokk med vann, eddik og litt såpe vil hindre lukt (noe jeg erfarte at funket bra da jeg drev med tøybleier når ungene var mindre)

Se så mange fine:

https://www.google.no/search?q=family+c ... 4ASbnYG4Aw

(søket "family cloth" gav 55700 treff på google, så tydeligvis et nokså utbredt fenomen..)

Gammelt sengetøy i flanell eller gamle bommullstøybleier (evt stoff fra gamle vaskekluter, håndklær) vil funke fint. Lurt å bruke flere lag i forhold til hvor tykt stoffet er. Man trenger vel strengt tatt ikke oppskrift - men du finner fremgangsmåter via google.

Jeg liker i hvert fall tanken på å ha noe som kan brukes om igjen - bedre enn å hamstre et stort lager av noe.. Hva med deg? :)

Sist endret av HelenE den 25 Aug 2013, 20:47, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2013, 19:22 
Avlogget

En god ide synes jeg! :)
Sikkert mye lettere å vaske di enn å springe rundt i skogen etter mer blader, men må ha nok såpe eller kan lage din egen om krisen blir langvarig. Ellers ser jeg for meg at disse vil bli en mulig smittebærer på sikt. Man kan jo alternativt
ha en egen tønne til å koke dem i etter hvert ??

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2013, 19:46 
Avlogget
Brukerens avatar

De må kokes ja! Og såpe kan man jo lage selv. :)

Det er ikke lenger siden enn at min bestemor i sin tid kokte klær opppå vedovn i kjelleren, og hengte opp klestørken der om det regnet. (De fikk ikke innlagt strøm før ut på 50-tallet). Såpen derimot laget hun nok ikke selv. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2013, 19:57 
Avlogget

Dette synes eg var en så god ide at innkjøpene blir gjort imorgen! :)
Et mye bedre alternativ dette enn dopapir fra gulv til tak i kjellern :P

Takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 07:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Alt er en overgang sa reven da han ble flådd heter det. For min del tror jeg det vil være svært tøft for de fleste i dagens samfunn dersom vi noensinne skulle oppleve et så alvorlig scenario at toalettpapir ikke lenger var tilgjengelig. Og den overgangen må takles på en eller annen måte.

For vår del har vi satset på å ha en ikke ubetydelig mengde toalettpapir stuet bort. Vi bor ikke i noen liten leilighet, så vi har rikelig med plass. Men vi har også noen campingdusjer med trykkbeholder som kan brukes som et improvisert bidé. Da vil slike kluter kunne ta siste del av oppgaven. Og når campingdusjen omsider svikter, må klutene ta hele jobben. Men da har vi altså gått livets skole i mellomtiden slik at overgangen forhåpentligvis har vært mulig å takle.

Og nå er vi jo ikke akkurat «slow learners» her i huset. Så om vi klarer overgangen før toalettpapir og dusjer er oppbrukt, så vil vi ha noe som helt sikkert vil være svært verdifullt på byttemarkedet.

Eddik er for øvrig noe som er svært anvendelig ikke bare til å legge slike kluter i. Billig er det også. Så vi har rikelig med eddik, mest 35%, stuet vekk. (Og såpe – pluss råvarer til å lage såpe…)
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 09:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skriver bak øret at campingdusj må skaffes etter hvert...! Et greit dusjalternativ.

Man kan også ha en sprayflaske stående på badet.. :)

Jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å bytte over nå om jeg måtte det. Men det er nok fordi jeg er vant med å håndtere tøybleier (det går ut på det samme om man er voksen, eller barn som har begynt å spise vanlig mat.. samme resultat..). Men greit å ha en egen gryte som er designert koking av disse klutene.

Eddik er gull ja! Billig, men også lett å lage selv. :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 10:31 
Avlogget

Hvis man har god tilgang på vann er vel Bidé et godt alternativ til toalettpapir.
Da kan man i så tillfelle si at den delen av lagret som skulle vært til toalettpapir blitt fristilt.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2013, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Hvis man har god tilgang på vann er vel Bidé et godt alternativ til toalettpapir.
Da kan man i så tillfelle si at den delen av lagret som skulle vært til toalettpapir blitt fristilt.

Dette tror jeg kan være en god (b)idé! :mrgreen:

Med å "skylle seg bak" kan man jo i teorien spare seg til et eneste tørk.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2014, 22:42 
Avlogget

På sommerstid er vel den østlige metoden den som krever minst utstyr, det eneste som kreves er vann. Ikke drikkevannskvalitet en gang, bare helt vanlig vann. Til og med sjøvann er greit!

1 - Ta med deg ei bøtte vann og en kopp.
2 - Gå dit du skal gjøre det, enten det er på porselen, utedass eller bak ei buske i skogen. Indiske toalett har dette tilgjengelig på stedet.
3 - Gjør det du kom for.
4 - Tøm koppen i høyre hånd og tøm vann over venstre hånd.
5 - Bruk venstre hånd til å vaske deg der sola ikke skinner. Det hjelper å tømme på mer vann underveis, ekspertene sier det bør rekke med omtrent én liter.
6 - La baken luft-tørke, eller bruk et eget håndkle som brukes bare til dette.
7 - Forlat åstedet og finn et sted med såpe og varmt vann for å vaske hendene. Bruk bare høyre hånd til å ta i saker til du har fått vasket den venstre.

Er dette godt nok for en milliard indere så er det godt nok for oss også, i hvert fall så lenge vannet holder seg flytende. Om det må smeltes snø og varmes vann til dette krever det nok mer arbeid, da kan kanskje mose være like greit.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2014, 23:41 
Avlogget

I gamle romerske offentlige toaletter gjorde man fra seg i vannrenner gjennom dolokk omtrent som de vi har i dag. Dopapir hadde de ikke, men det var satt ut bøtter med svamper tredd på en pinne. Som man tørket seg med og satte fra seg opp i vannbøtten igjen til nestemann. Og dette var det ypperste av hva en sivilisasjon kunne frambringe anno ca. år. 1 . Det sier litt om hva man kan venne seg til....

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 22:29 
Avlogget

Gammel tråd, men jeg fant en høyst lesverdig og jordnær artikkel fra noen gamle svensker oppe i jokkmokk som forteller om at "annat va det förr". Jeg er ikke sikker på om alt de nevner frister like mye, men det er en del bra tips her.

http://www.faltbiologerna.se/faltbiolog ... d-berattar

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 22:58 
Avlogget

70-80% av verdens befolkning har ikke tilgang på toalettpapir.
Svært mange bruker ingenting, det er derfor man spiser med høyre hånda den andre hånda brukes til ...... :shock:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: