Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Feb 2018, 04:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Girly" tråden
InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 18:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Her får vi skribler ned artige og nytenkende måter å bruke jenteting på.
Jeg tenker da på ting som fruisbjørn nevnte om alternative måter å bruke strømpebukser på, og f eks. Lage ansiktsmasker,Rens og kremer av det som er i kjøkkenskapet.. Og andre nyttige (og kansje unyttige for noen, men annen manns søppel er annen manns gull? Eller kvinne i denne tråden, men kansje gutta har sett no de også)

Topp

Innleggets emne: Re: "Girly" tråden
InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 20:28 
Avlogget

Tja. Nylonstrømper funker som viftereim i nødsfall, men ikke på nyere biler med multirib reim. Har alltid ei flaske klar neglelakk i bilen. Skulle fordelerlokket sprekke og gi overslag kan det fikses midlertidig ved å forsegle sprekken med lakk.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 20:37 
Avlogget

Tamponger er utmerket opptenningsmateriale. Bare kutte dem med en skarp kniv, "fluffe" dem opp til en stor luftig ball og tilsette gnister. Hardt komprimerte og pakket i mer eller mindre vanntett plast er de også. Utmerket å ha i jakkelomma sånn just in case man vil fyre opp et bål. :)
Rykter skal ha det til at de i nøden funker som "innvendige" bandasjer på skuddskader også siden de eser opp og gir trykk mot sårveggene. Litt skeptisk til denne bruken merker jeg men har man ingen andre løsninger er det sikkert verdt et forsøk.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 21:26 
Avlogget

Tamponger og bind er og fine til å brukes som kompresser.
Har testa ut etter at datteren slo ut en tann og blødde veldig i munnen.

... tamponger som vannrenser: fyll vann på en flaske, sett en tampong eller to i tuten, og ut kommer det filtrert vann....

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 21:29 
Avlogget

Tausa skrev:
Tamponger og bind er og fine til å brukes som kompresser.

Er vel også et av de mest undervurderte artikkler hos de fleste "preppere".

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 21:32 
Avlogget

Jeg ble veldig obs på nytten av det etter dette uhellet. Tamponger, som en bare biter over der det blør, funka særdeles bra.
Dette her har jeg rikelig av... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 12:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Fant litt om nyttig bruk av kaffe og kaffegrut:

Fra kk: http://m.kk.no/791695/dette-er-ikke-soppel

Gi det til plantene

Hell restene fra presskanna direkte i blomsterpotten, med grut og det hele. Både roser, asalea, og fredsliljer blir glade for å få kaffe.

Lag en kroppspeeling

Kaffegruten er grovkornet, men kornene er mykere enn de du finner i tradisjonelle skrubbekremer. Det gjør at den ikke så lett lager små riper i huden slik som kornete kremer kan gjøre. Bland kaffegruten med litt olivenolje og gni den inn over hele kroppen før du dusjer, og du får både ren og myk hud.
(Dette fungerer faktisk kjempebra.)

Tone håret

Kaffe inneholder mye farge, og kan gi ekstra dybde og glans til brunt hår. Et gammelt kjerringråd er å pakke håret inn med kaffegrut og plast når det er nyvasket, og la det sitte i et kvarter før det skylles ut. Har du blondt hår, bør du droppe kaffen og heller bruke kamillete eller sitron.
( jeg har også lært at de som farger med henna farge i håret kan blande inn kaffe eller rødvin for å få dypere farge i hennaen.)

Putt den i komposten

Har du en varmkompost, er kaffegrut super mat for bakteriene som bidrar til komposteringsprosessen. Legger du kaffegruten i bingen mens den ennå er varm, får du enda større effekt.

Bevar blomsterbedet

Bland kaffegrut med appelsinskall, og grav det ned i det øverste jordlaget i blomsterbedet. La også noe ligge over jorden og mellom blomstene. Den sterke lukta holder flere insekter og vanlige skadedyr borte.

Grytevask

Kaffegrut er velegnet til å skrubbe gryter og panner med. Supert hvis du er på hytta, og stålullen er langt borte. Vær forsiktig med å bruke kaffegrut på hvitt servise, da kaffe kan sette misfarger i sprekker og skår.

Annet sted hvor kaffegrut anbefales i hagebruk er:
http://www.mojomagasin.no/hus-hjem-og-h ... -gratis-gjødsel-2/

Gratis gjødsel fra kjøkkenbenken

For mer øyeblikkelig virkning kan man ha noe klyper med kaffe- eller tegrut i vann, riste godt og la det virke litt før man vanner direkte ved planten. Ypperlig til potteplanter både inne og ute. Du kan også bruke kaldt tevann direkte, eller kald kaffe. Kaffe bør tynes godt ut med vann til det ligner tevann.

Vannet fra kokte poteter eller egg inneholder også mye næring og er ypperlig til gjødsling både ute og inne. Brukes potetvann inne bør det tynnes med omtrent 10 deler vann så det ikke mugler på jorden etter du har vannet.

Gjør det til en vane å ta vare på kaffe- og tegrut igjennom året, så har du din egen gratis gjødselsfabrikk klar når du skulle trenge det. Samle all gruten i en bøtte etter hvert, husk at det må få lov å tørke så det ikke mugler. La det helst tørke før du legger det i en samlebøtte, spesielt hvis du samler inne.

Strø gjerne noe grut på jorden rundt stueplantene med jevne mellomrom. Lukten av kaffe skal forøvrig være nyttig i hagen til å holde vekke katter og en del skadedyr som snegler og maur.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 09:49 
Avlogget

Nylonbyxer är även bra i köket . Det går att använda som "skinn" då man gör sylta och korv .
Pressylta tex .

Tamponger fungerar även att stoppa starkt näsblod med , bara att "stoppa in"

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 15:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom også på at mormor brukte å klippe opp ødelagte nylon strømpebukser i lange remser på ca 1-2 cm brede slik at de ble til tråder som hun blandet med strikketråden sin når hun strikket ullsokker. Brukte det på hælen og tåa.
Så ble ikke ullsokkene så fort slitt.
Jeg har enda ullsokker hun strikket og de synest nesten ikke tegn til slitasje på hæl og tå.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 17:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Nylonstrømper er visst også veldig bra for oppbevaring av løk, som skal henges opp:-)
Hvis jeg ikke husker helt feil hadde tampongen sin opprinnelse i førstehjelpsskrinet, nettopp til sårbehandling? Bind + teip er også veldig bra, ingen velutstyrt veskedame uten teip:-)

Uten å påstå at langt hår egentlig er en jenteting deler jeg litt vaskeråd: Hårkurer er dyre og veldig ofte fullstendig ubrukelige, hovedpoenget med dem er å gi håret mer fuktighet. Et superbillig og effektivt alternativ er kokosnøttolje, som kan kjøpes på de fleste butikker med utenlandsk mat. Sett inn håret fra øreflippene og ned med kokosnøttolje om kvelden, ha det i fletter over natten og vask det dagen derpå. Du finner fort hvor mye/lite olje som håret kan oppta, blir det altfor fett så bruk shampo forsiktig for å gjenopprette balansen.
Hodebunnen har i utgangspunktet lyst til å være akkurat balansert i fuktighet, så det kan være vanskelig å finne den rette intervallen for vask, hvis man vasker for ofte blir håret "fett" med en gang fordi hodebunnen prøver å overkompansere, den blir tørket ut av shampoen og begynner derfor å produsere mye mer fuktighet enn normalt. (Fett hår OG flass, ikke så fryktelig uvanlig men sier noe om en fuktighetsbalanse på bærtur.) Et sunt hår skal ideelt ikke vaskes mer enn en gang per 5-7 dager. Kjenner veldig mange som også har gode erfaringer med å droppe shampo fullstendig, men det er ikke noe jeg har fått vellykket til på mitt. "Long-hair-is-long" community folk har generelt gode ideer om hårbehandling ettersom de er avhengig av å hørve håret minst mulig så det vokser og forblir sterkt, så tips fra den kanten kan generelt anbefales. Hvis målet er sunt hår, og ihvertfall om målet er langt hår, ikke hør på frisøren med kortklipt ihjelbleka hårtuster. Generelt får folk bedre hårkvalitet av å gjøre MINDRE med manken, ikke motsatt. (Og ihvertfall ikke kjøpe fancy produkt X.)

Shampo i hodebunn for å vaske, så skylling, så (litt) balsam i hodebunn(spesielt om vinteren, ellers er det fort å flasse), kun balsam i alt hår som er under øreflippen. Det er fordi dette håret ikke får tilgang til den fuktigheten hodebunnen naturlig produserer, og den fuktigheten er essensielt for god hårkvalitet. Å sette opp håret i fletter er en flott måte å få naturlig fuktighet ut til tuppene, men de trenger som regel litt hjelp i tillegg. Jeg personlig synes at å gå med hodelin/skaut er ekstremt undervurdert for hårkvaliteten, oppsatt under dekke en gang i blandt minker slitasjen veldig. Klipte manken igår, så nå går det akkurat ikke til navlen lengre, men det er ikke akkurat "kort" allikevel. Et bra shampoalternativ på tur er grønnsåpe:-)

Er det forresten noen som har erfaring med tøybind? I de moderne ørene høres det jo ganske ekkelt ut, men å være stuck hjemme uten tamponger kan være en ganske krisete tilstand så jeg lurte litt på å lage opp noen til nødstilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 23:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøken skrev:

Er det forresten noen som har erfaring med tøybind? I de moderne ørene høres det jo ganske ekkelt ut, men å være stuck hjemme uten tamponger kan være en ganske krisete tilstand så jeg lurte litt på å lage opp noen til nødstilfelle.

Har ikke prøvd det selv enda, men tanken er der.
I første omgang blir det sånn menskopp, og så skal jeg kjøpe inn en sånn prøvepakke med litt forskjellige str på tøybind og så skal jeg studere de litt både innhold og utførelse og så teste hvilke jeg må ha og lage opp flere av de jeg trenger.
Men flott hvis noen kan si hva slags stoffer som blir brukt.?
Her skal jeg kjøpe både kopp og bind.

http://www.bleieboden.no/display.aspx?m ... &closing=1

Her er fint info om menskopp for de som lurer på det:

http://www.menskopp.org/hvordan-velge-kopp.html

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Mer hår tips.

Hvit 7% eddik eller eplecidereddik fjerner belegg som har bygget seg opp av andre produkter og etterlater et mykt og glatt hår.
Vask håret som vanlig og skyll med en 1/2 kopp eddik blandet med 1 kopp varmt vann.

Husker også noe om eineravkok..(?)
Noen som har vært borti det?
Lurer litt på å teste det.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 10:52 
Avlogget

Jag använder menskopp och kan bara rekomendera den .

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 11:43 
Avlogget

Einer: superduper plante! Bærene (maks tre (tørkete) blå bær i kokende vann) er gode mot blærekatarr, og kan syltes som kapers. Tørkete einernåler er desinfiserende røkelse, og einer er et flott material til "tiden etter plastikk" siden det er bøyelig og inneholder ojler som beskytter mot sopp, bakterier, virus og creepy crawlies. Kan brukes til å lage hårsmykker, smørbeholdere, toppen av busken til hvisp (la greinene stå igjen med ca. 3-5 cm til en super u-elektrisk mixmaster, for stivpisket fløte og denslags må den i tilfelle snurres mellom håndflatene.)

Til håret er også agurkurt-uttrekk kjempeflott, bedre enn balsam. Man kan bruke stilkene mens man bruker bladene og blomstene i salater - blomstene er også flotte i isbiter.

Siden dette med nylonstrømpene begynte i en annen tråd, her en mini-repetisjon: nylonstrømpebukse (BUKSEDELEN!!!) funker som sports-BH når beina klippes av og du klipper hull i midten.

Dette med løklagring i nylonstrøpmer var jo genialt, og da er det sikkert enda bedre for hvitløk som ikke kan flettes så lett.

Ang. stoff-bind: da trenger man en glasert krukke til å legge de brukte bindene i kaldt vann i til de vaskes - da koker ikke blodet fast og dette fungerer HVIS man har en (evtl. spesial-laget) krukke med luftehull - ellers streng lukt!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, agurkurt blomstrene er pent i isbiter. :D

Ang tøy bind, er det bare kaldt vann eller hiver man i no middel der i "vente på vask"boksen?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: