Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 10:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Barbering.
InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 22:22 
Avlogget

Det kan sikkert diskuteres om dette har noe med prepping å gjøre eller ei, men faktum er at mange dagligdagse gjøremål fort kan bli en utfordring når Rimi går tom for varer. Selvfølgelig kan man la skjegget gro, men den psykiske effekten av å kunne kjenne seg nystriglet skal man ikke kimse av. Dessuten er det penger å spare.
Vel, til poenget.
Det begynner å bli noen år siden jeg brukte håravrivningsverktøyet som Gillette kalle flerbladshøvel.
Jeg bruker kost, barbersåpe og enbladshøvel med løse blad. Ikke bare har jeg fått en langt mer behagelig barbering, men jeg har også spart noen kroner. Dessuten er det langt enklere å lagre barberblad enn de greien man får kjøpt i butikken i dag.
Høvelen er en gammel Gillette høvel fra 50-tallet som jeg fant etter min bestefar, resten handler jeg her:
http://www.barbershop.no/

Ja, det kan fort renne på noen kroner her også, om havesyken blir for stor, men en 10-pack Feather blader (som er verdens overlegent beste barberblader) koster 49 kroner og en boks Colonel Conk barbersåpe 55 kroner.
For meg holder en 10-pack blader 6-7 måneder, og en boks såpe ca. like lenge (dette er selvfølgelig individuelt).
Vet ikke hvor mye en 5-pack Gillette Mack3 blader og en boks barberskumkoster i dag, men jeg vil tippe et par hundrelapper. Et Mach 3 blad holdt max 4 barberinger for meg, etter det fulgte halve ansiktet med høvelen.
At kjærringa synes "old school" barbering er sexy er heller ingen ulempe, særlig ikke etter at Mad Men serien gikk på kopekassa 8-)

For ordens skyld: har ingen forbindelse til Barbershop utover å være fornøyd kunde.

Topp

Innleggets emne: Re: Barbering.
InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 22:36 
Avlogget

http://www.barbershop.no/duft/deodorant/balla-powder.html

Genial! :mrgreen:

Nyttige tips og tøff side!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 01:56 
Avlogget

Her burde det absolutt være på sin plass med et "slå seg mot panna og rødme" smily, for min del. Har vurdert barberkniv en stund, men har ikke kommet til å kjøpe det enda. Siden jeg sålangt kun har benyttet høvel, og sålangt har vært fanget av gilettehelvette, har barberutstyr vært en kostnad. Følelsen av å åpne et nytt gilette blad, såpe inn og barbere glatt, gir et velvære som ikke bør underdrives. Å finne sin høvel dagen etter, på bunnen av dusjkabinettet, uten farge igjen på indikasjonsstripen derimot, vel følelsen som da vekkes bør egentlig postes under "Hvor er det blitt av mannen" tråden ;)

Heldigvis har jeg et tryne som gjør seg best med en 2-3 dagers skjeggvekst. Fullstendig raket er mitt hode helt på linje med de klassiske profiler (Tarjei Vesaas & kong Olav), men sett forfra, i dagslys, så har jeg et typisk radioansikt. Derfor barberer jeg meg bare 2-3 ganger pr uke. (Ok, det er bare latskap..).

Uansett, med høvel og såpe, så kan jeg bestille nok til å være minst like ofte nybarbert som i dag, frem til jeg er 75 for ca 1200,-. Kommer nok til å legge inn en bestilling til med, i tilfelle jeg blir 125 år, eventuelt til byttehandel. Om ikke annet så kan barberblader benyttes til mye annet.

Takket så mye for flott tips!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 07:38 
Avlogget

Bare hyggelig.

Har en barberkniv liggende, men har av åpenbare grunner ikke turt å nærme meg luftrør og halspulsårer med den ennå :o

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 15:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville unngått for mye glattbarbering. Desto flere sår man lager på seg selv, desto større sjans er det for at det blir infisert, og man kan bli skikkelig syk.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 17:55 
Avlogget

Har hatt barberkniv i sikkert ti-tolv år, men mistet gnisten etter de første to årene.

Med bryner og lærstropp til å holde kniven skarp, fungerer det fint. Skal innrømme at jeg ikke har brukt noe annet enn butikkjøpt skum(gilette) men det hadde vært artig å skaffe seg en kost og gjøre det skikkelig.

Barberkoster lages forresten av grevling :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 20:13 
Avlogget

Skulle gjerne hatt meg en barberkniv selv. En som fungerer godt, relativt billig, og kan slipes. Er det noen som kan gi meg noen tips?

Crusoe, du burde jo virkelig åpne en barbersalong i andre etasjen! Også kan din bedre halvdel servere kjøttpaier i første... :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 22:13 
Avlogget

Høres virklig ut som et forettningskonsept å falle tilbake på Frøyatro ;)

Det å kutte meg under barberingen, er jeg ikke så engstelig for, Har benyttet høvel lenge, så regner med at teknikken sitter. Kutt og rifter i henda derimot vil det nok bli en del av. En kjapp telling i skrivende stund og jeg kom frem til 7 stk. Er vel litt for klønete til å skulle bli selvberger, drowning but learning :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 06:48 
Avlogget

Teknikken med en enbladshøvel er litt anderledes enn med håravrivningsverktøyet man får i butikken.
Regn med å bli litt sår og øm i begynnelsen, før teknikken sitter.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 22:38 
Avlogget

Regner med at det finnes forskjeller i teknikken på enbladhøvler og gilettehelvette ja, men med erfaring fra sistnevnte og mange engangshøvler, samt det at skjæringen med enbladhøvler begynner snart, så betrakter jeg ikke det som noe problem når avføringen treffer...

Alle såra og riftene jeg konstant får på henda derimot er jeg bekymret over. Nå lar jeg det nærmest gå sport i å la de bli betente før jeg renser de (et s/m syndrom som er påminner om at; dersom du er så klønete å skade deg selv, så skal det fanden meg gjøre vondt å rydde opp i såra :? ) I et SHTF scenario derimot, så bør sårstell prioriteres stort.

Fullstendig OT, men dersom det er sår av en viss størelse, så sørg alltid for å rense det fra midten og ut (tuffere), motsatt så vil du dra bakterier fra pereferien og inn til senter av såret.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 10:12 
Avlogget

Har ennå til gode å kutte meg, men det hender jeg får litt utslett hvis kombiansjonen "lenge siden siste barbering" og sløve blad er riktig (eller feil om man vil).

Har lagt merke til at småkutt på hendene oftere og fortere blir betente etter ei uke eller to på skauen eller i fjellet, særlig i kombinasjon med håndtering av fisk/kjøtt. Har derfor alltid med meg et såpestykke og et håndkle når jeg er på tur. Betente sår på armer og hender gjør deg rimelig handicapet.
Har alltid irritert meg over Lars Monsen når han gjør et poeng ut av å være så møkkete og illeluktende som mulig. Har stor respekt for mannen, men på akkurat det området mener jeg han er fullstendig på jordet.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 13:18 
Avlogget

Akkurat dette med møkkete sår og slikt: Jeg har ofte åpne sår som utsettes for store mengder skitt og dermed bakterier. Det samme alle andre som jobber sammen med meg i primæryrket mitt. Men infiserte sår har jeg til gode og få, og ingen andre på jobben har sagt noe slikt heller... Kanskje er bare folk som Monsen og oss bare litt spesielle på det punktet? Men det beste er nok og rense skikkelig, for å være sikker. Ikke at jeg gjør det selv, men akkurat her er nok et typisk eksempel på "gjør som han sier, ikke som han gjør".

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 16:02 
Avlogget

Super måte og barbere seg på. Billig og for min del bedre enn Fusion. Har enda til gode å kutte meg.
Handla inn 10pk barberblader der nå til 3,50 per blad. Med min skjeggvekst varer et blad i vertfall 3 veker. Så nå kan eg barbera meg i 5-6 år for 350kr.
Komme ikkje långt med fusion til den prisen.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 13:17 
Avlogget

Leser tråden av ren nysgjerrighet og får meg en god latter på kjøpet. Takk, karer. :lol: Nå vet jeg mye jeg ikke visste før jeg åpnet tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 22:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror det gjelder like mye for oss kvinnfolk som mannfolk jeg! Tror det kan hjelpe mye for selvtilliten og komforten å få tatt leggene (og andre steder, damer har jo en tendens til å barbere oftere og flere områder enn mannfolka ;) ) en gang i blant. Alt som hever moralen i en SHTF situasjon er gull verdt spør du meg.

Jeg kjøpte nylig barberkost og barbersåpestykke til mannen (Herban cowboy fra iherb) men har ikke rukket å kjøpe vettig høvel til ham ennå. Det var noe pricy for såpene, så jeg lagde likegreit barbersåpa selv. Den ble testet og godkjent av oss begge og er godt over gjennomsnittlig fornøyd. Har nå 20 barbersåper liggende i lagret og flere skal det bli. Kan godt komme med oppskrift om noen er gira på å lage selv. Superenkelt å lage om man har tilgang på såpemasse (man kan også modifisere håndlagde håndsåper, men butikksåpene funker ikke). De lagres godt over tid og varer lengre om de får stå å hardne over god tid. Perfekt item å ha på lager, og kan godt tenkes å være kjekk å ha om byttehandel blir den eneste gyldige valuta ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: