Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 00:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hvor ble det av MANNEN?
InnleggSkrevet: 13 Okt 2012, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Mye jeg er enig i her, for å si det veldig pent.
Jeg ser veldig mye rart her i Oslo, men det er ikke begrenset til her nede. Selv i hjembyen (og andre steder i landet) er det blitt vel mye myke menn. Sier ikke at vi på død og liv skal være tøff i trynet for enhver pris, og i enhver sammenheng, men det må være lov å hige etter et samfunn som lar oss få lov til å være mann, uten at man blir sett rart på.

En kompis av meg skrev følgende for ett par år siden, ifm oppstyret rundt "krigerkulturen" i Afghanistan, og jeg kan ikke annet enn å være veldig enig:

Sitat:
Hmmmm...
Jeg konstaterer at jeg i dagens samfunn er en anakronisme, en
neandertaler med en total mangel på politisk korrekthet. Dette har
vært til å leve med, enn så lenge jeg har kunnet "hjemme meg
bort" i en del av samfunnet der det har vært akseptert at man har
fokus på oppdrag og oppgaver, resultatene i seg selv og ikke
nødvendigvis prosessen som har ledet frem til resultatene.
Dette er det nå slutt på.

Selv i den bastionen jeg har hatt tilhold i de siste åra, er det nå
tydeligvis ikke lenger akseptabeltâ ha noen som helst kontakt med
sine mannlige instinkter, for ikke å snakke om vår egen kulturarv, og
da fortinnsivs den arven som går lengre tilbake enn 50 år. Dette er
ihvertfall det synet som forfektes av et over-feminisert snillistisk
samfunn, besatt med ryggradsløse glassmaneter i regjering og
forsvarets ledelse. At Harald Hardråde og co presumtivt vrir seg i
graven i skam over dagens norske samfunn - det er iallefall ikke min
feil.

Så her er jeg da...what to do!
Er vel ikke mye mer å gjøre enn å forandre meg sjøl, bli til en
barnevogn-trillende, kaffe-latte-supende metroseksuell barnehage-
onkel med fotformsko, John Lennon-briller og tre meter langt skjerf
som jeg kan dandere en runde rundt halsen, og la overskytende
lengde henge ned til pikken. Alternativt bare bli til en "følsom
filantrop" som Eckbo kalte det...men det er kanskje det samme som
det første alternativet...?

Eckbo sitt utbrudd husker jeg, da han la ut en spøkefull jobbannonse som gikk noe i retning av "Følsom filantrop søkes til jobben som skarpskytter i Afghanistan", eller noe i den duren.
Dette var ifm stormen rundt "Til Valhall" og Jokke-merkene og dødningehoder og alt det der. Husker vi rista mye på hodet over bildene av Brovold som sto på tv'n og til og med sprayet bort dødningehodene fra mine-merking på EOD-kjøretøy og slikt, fordi at "dette var uakseptable holdninger...". Latterlig.

Men det viser hvor vi har havnet hen eller i samfunnet også, noen velger å kalle det fremskritt, men jeg kaller det ren og skjær degenerasjon. Jeg går omtrent på egg på jobben, for å være sikker på at jeg ikke fornærmer noen, eller får noen til å gråte, hvis jeg skulle være så ufin å si at en eller annen kollega har gjort noe som er "...fette idiotisk...!", eller heve stemmen over de tilmålte og sosialt aksepterte 65 dB'ene.

Jeg ser på nyhetene (eller ofte nok i avisene dagen etterpå) der en eller annen politiker har kommet med KRASS/KRAFTIG kritikk av en annen, og det slår meg ofte bare at "hvaffornoe...? Kraftig/krass kritikk....? Det var jo bare en liten kommentar....". Vi blir bare snillere og snillere, og mer og mer følsom alle sammen ser det ut for, folk tåler ingenting, 2 fjær blir til 57 høns hvis man åpner kjeften og det er helt greit å finne frem til sine følsomme sider, og la ur-mannen forbli sovende. Sukk.... :(

Angående hårlengde....opprinnelig så gikk vel alle mannfolk med langt hår langt nok tilbake. Kort hår er mer en romersk oppfinnelse har jeg hørt, noe romerske soldater måtte ha for å unngå at fienden fikk tak i håret i nærkamp. Men for all del, jeg er korthåret jeg, og kommer vel alltid til å forbli slik, men tenker ikke på hårlengde som spes femi på gutter, ref indianere og enkelte vikinger :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 10:33 
Avlogget

This Machine skrev:
Angående hårlengde....opprinnelig så gikk vel alle mannfolk med langt hår langt nok tilbake. Kort hår er mer en romersk oppfinnelse har jeg hørt, noe romerske soldater måtte ha for å unngå at fienden fikk tak i håret i nærkamp. Men for all del, jeg er korthåret jeg, og kommer vel alltid til å forbli slik, men tenker ikke på hårlengde som spes femi på gutter, ref indianere og enkelte vikinger :)

Indianerne mente at hvis noen klippet håret deres, klippet vedkommende også ånden deres. Også hippiene tilla et durabelig "freak flag" stor symbolverdi.

I begge tilfeller betød langt hår frihet og selvstendighet.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 18:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Selv om jeg synes dette var en usedvanlig gubbete/taxisjåfør-aktig/teit diskusjon, klarer deg desverre ikke å drite i å lese videre, så her kommer svaret.

Jeg har studert nok arkeologi/etnografi/historie til å innse at ytre ting som klær, hår og sminke har lite eller ikke noe med maskulinitet å gjøre. I tillegg mener jeg at jeg har forferdelig lite med å gjøre hvordan folk lever sine liv og hvordan de kler seg. Desverre bærer diskusjonen (?) preg av så arkaiske og inngrodde meninger at det neppe har noe for seg å pukke på at folk bør utvise en smule liberal holdning til hvordan folk velger å definere seg selv og sitt utseende.

Selv har jeg hatt ti år med laaaaaangt blondt hår (har sikkert sendt både en ene og den andre i dusjen med klosettbørste) og regner ikke meg selv som mindre mann enn andre (og jeg pleier ikke å sammenlikne). Til vanlig er jeg metallhåndverker, men jeg er en ----- på håndsøm, har trent kampsport i 15 år, men har vært hjemme med ungene i et år av egen fri vilje, jeg har lisens på x antall skytevåpen, men lager mat bedre enn kona, foretrekker å snekre selv, framfor å tilkalle snekker, hører både på klassisk (om noen innsnevra sjeler synes det er femi), metal og gangsta-rap.

Vet det er meningsløst å oppfordre folk til å skjerpe seg og istedet gå hen og lære seg en fornuftig skill, lese en god bok, trene på langholdsskytinga eller en av 100 andre og mer vettuge ting enn å irritere seg over andres stil.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 20:07 
Avlogget

[quote="FruIsbjørn"]
til det siste spørsmålet Frøyatro: Du tenker vel på ting som at "Shades of Grey" angivelig selger mer enn Harry Potter? quote]

Ikke den serien spesielt, men dette med at mannen tar initiativ i sengen kom faktisk fra Vi-menn magasiners noveller, hvor det florerer av kvinner som angivelig liker at mannen er initiativtaker både der og andre steder. Hvor mye dette er ønsketenkning fra mannlige lesere/redaksjon vet jeg ikke, men det er også leserinnlegg der som påstår det samme. Også Hanne Nabintu Herlands utspill har lenge plaget meg, og vært en kilde til undring hos meg lenge. Jeg husker en muslimsk konvertittdame som hadde lignende meninger, uten at hverken navn eller nasjonalitet kommer opp. Dette med fysisk avstraffelse kommer fra en skolebok jeg hadde som ungdom, hvor et leserinnlegg var hentet frem (tror det var fra klassekampen) om en lærer som ga ris til både kone og barn, et ekteskap som forøverig skal ha vært både lykkelig og varte livet ut. Så jeg lurer jo på hvor mye av dette som er representativt for kvinner generelt.

Verdenskrigene var jo forøverig et ypperlig eksempel på at kvinner kan gjøre omtrent alt menn kan, i stor grad. Hårlengde og slikt føler jeg også for å kommentere igjen, for aldri var Norge mektigere enn når vi hadde langt hår! :mrgreen:

Også mener jeg fortsatt at det største problemet ikke er at mannen blir feminisert, men at hjelpeløsheten brer seg over det ganske land. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 19:13 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Selv om jeg synes dette var en usedvanlig gubbete/taxisjåfør-aktig/teit diskusjon, klarer deg desverre ikke å drite i å lese videre, så her kommer svaret.

Jeg har studert nok arkeologi/etnografi/historie til å innse at ytre ting som klær, hår og sminke har lite eller ikke noe med maskulinitet å gjøre. I tillegg mener jeg at jeg har forferdelig lite med å gjøre hvordan folk lever sine liv og hvordan de kler seg. Desverre bærer diskusjonen (?) preg av så arkaiske og inngrodde meninger at det neppe har noe for seg å pukke på at folk bør utvise en smule liberal holdning til hvordan folk velger å definere seg selv og sitt utseende.

Selv har jeg hatt ti år med laaaaaangt blondt hår (har sikkert sendt både en ene og den andre i dusjen med klosettbørste) og regner ikke meg selv som mindre mann enn andre (og jeg pleier ikke å sammenlikne). Til vanlig er jeg metallhåndverker, men jeg er en ----- på håndsøm, har trent kampsport i 15 år, men har vært hjemme med ungene i et år av egen fri vilje, jeg har lisens på x antall skytevåpen, men lager mat bedre enn kona, foretrekker å snekre selv, framfor å tilkalle snekker, hører både på klassisk (om noen innsnevra sjeler synes det er femi), metal og gangsta-rap.

Vet det er meningsløst å oppfordre folk til å skjerpe seg og istedet gå hen og lære seg en fornuftig skill, lese en god bok, trene på langholdsskytinga eller en av 100 andre og mer vettuge ting enn å irritere seg over andres stil.

Veldig bra svar, Draugjeger.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 19:20 
Avlogget

Frøyatro skrev:
FruIsbjørn skrev:
til det siste spørsmålet Frøyatro: Du tenker vel på ting som at "Shades of Grey" angivelig selger mer enn Harry Potter? quote]

Ikke den serien spesielt, men dette med at mannen tar initiativ i sengen kom faktisk fra Vi-menn magasiners noveller, hvor det florerer av kvinner som angivelig liker at mannen er initiativtaker både der og andre steder. Hvor mye dette er ønsketenkning fra mannlige lesere/redaksjon vet jeg ikke, men det er også leserinnlegg der som påstår det samme. Også Hanne Nabintu Herlands utspill har lenge plaget meg, og vært en kilde til undring hos meg lenge. Jeg husker en muslimsk konvertittdame som hadde lignende meninger, uten at hverken navn eller nasjonalitet kommer opp. Dette med fysisk avstraffelse kommer fra en skolebok jeg hadde som ungdom, hvor et leserinnlegg var hentet frem (tror det var fra klassekampen) om en lærer som ga ris til både kone og barn, et ekteskap som forøverig skal ha vært både lykkelig og varte livet ut. Så jeg lurer jo på hvor mye av dette som er representativt for kvinner generelt.

Også mener jeg fortsatt at det største problemet ikke er at mannen blir feminisert, men at hjelpeløsheten brer seg over det ganske land. ;)

En mann som tar initiativ - ja takk.
En mann som bruker fysisk avstraffelse - nei takk.

Vet ikke om det er representativt, men jeg tror at man på dette området som de fleste andre i livet (når man er i et langvarig forhold) finner ut at man som par utfyller hverandre - og derfor også veksler på hvem som tar initiativ.

Jeg merker i eget forhold at når mannen er laidback, avslappet og gjør "myke" ting, gir det meg mer rom og driv til å utøve yangen i meg, og forfølge de mindre myke interessene. Vi er begge både feminine og maskuline, på våre egne vis.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Amen, Scarlett!

Norge var forøvrig aldri mektigere enn når vi (?) så ut som det her:Bilde

Vikingene hadde som kjent ikke så mye langt hår som folk skal ha det til.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså....
Hvis det var noen tvil (jeg aner ikke om de siste innleggene var rettet mot meg eller tidligere innlegg), så har jeg ikke noe i mot langhåra menn, har faktisk hatt ett par år med skulderlangt hår sjøl, så skal sånn sett være den siste til å gnåle om akkurat det :lol:
Og trur de fleste ville gå rett forbi ganske mange av de absolutt skarpeste og tøffeste vi har i Fåsjen, uten å overhodet drømme om at de var det de var; forbausende mange av de gutta der er relativt langhårete 8-)
Jeg regner ikke øksekasterne der som spesielt femi eller myke, til tross for at en av gamlegutta trilla rundt med barnevogn for noen uker tilbake.

At en mann triller rundt på ei barnevogn er svært lite problematisk, det var som nevnt en kompis som skrev det lille innlegget. Hans synsvinkel, om enn satt litt på spissen, er alikevel til en viss grad valid, nettopp fordi det ofte viser litt av det som allerede har blitt fremstilt som et problem. Mannfolk er vesentlig mykere enn før, ikke alle, men bekymringsverdig mange. Og det er ofte ikke rom for å være noe annet enn myk mange steder, man blir uglesett såfremt at man ikke er i daglig kontakt med sine feminine sider.

Merk at det finnes gjennomført myke menn, og så finnes det menn som evner å ha kontakt med sine mykere sider/evner å gjøre myke ting innimellom; there's a difference!
Det er mulig at det å være Mann med en evne til å gjøre myke ting blir helt feil hos enkelte, mens det å være en mann som lar seg totalt henføre av feminine verdier er det riktige. I såfall tenker jeg at det er forbaska greit at vi har fri vilje...og tillatelse til å ha egne meninger.

Poenget mitt er at det må være lov til å være mann i dagens samfunn, uten at det dermed skal bety at man ikke kan gjøre mykere ting i blant, kontra det å bli helt myk og miste kontakt med seg selv. Litt av greia her er allikevel nettopp det at alt for mange ikke har skjønt forskjellen. Totalt sett har dette fint lite med hårlengde og slikt å gjøre (dog skal jeg innrømme at min grense går ved sminke... :roll: ), det går mer på en generell oppmykning av samfunnet og de verdiene som man gjerne ser rundt seg.
Her er det altså ikke snakk om å forfekte eldgamle sosiale verdier der kvinnens plass er på kjøkkenet, og det er greit for mannen å denge kona når middagen ikke er klar etter at han kommer fra jobb (vet ikke helt hvor den derre greia med mannen som familiens overhode kom i fra, samt det med fysisk avstraffelse, ihvertfall ikke det synet JEG forfekter). Snarere er det snakk om å finne en balanse, og om den balansen hos en mann er 80-90 % mann og 10-20 % kvinne, så er jo det selvsagt helt innafor. Når den eneste forskjellen mellom en mann og en kvinne er kjønnsorganet, da har det gått for langt.

Sitat:
Jeg merker i eget forhold at når mannen er laidback, avslappet og gjør "myke" ting, gir det meg mer rom og driv til å utøve yangen i meg, og forfølge de mindre myke interessene. Vi er begge både feminine og maskuline, på våre egne vis.

Synes denne sier ganske mye i så måte. Det skal være lov for en mann å være laidback og gjøre mykere ting innimellom.
Samtidig skal det absolutt være lov for en mann å være mann, det er tross alt DET han er.

Jeg blir fristet til å dra inn ett par begreper som vi ofte har benyttet de stedene jeg har tjenestegjort. Enn så lenge så har det vært en overvekt av menn som har tjenestegjort, selv om det blir flere og flere kvinner som velger Forsvaret som arbeidsplass. Personlig en veldig bra ting synes nå jeg, i og med at vi menn blir litt mindre idioter med damer rundt. Men for å fokusere på den største delen av de tjenestegjørende: Menn.
Det er ikke uten grunn at man de siste 10 årene har benyttet begreper som Playstation-generasjonen, og nå de siste årene (og min favoritt) curling-generasjonen.
Fler og fler møter til tjeneste, men fikser den rett og slett ikke. Dette er ikke en slik "det var bedre i gamle dager"-greie, selv om det i dette tilfellet faktisk er sannheten. De som møtte til tjeneste var hardere før, de tålte en støyt. Unntak der også, helt klart, men det er altså en vesentlig større andel som blir dimmitert i dag enn for 10, 20 og 30 år sia. Ofte nok blir de dimmitert uten annen grunn enn at vedkommende faktisk ikke har det i seg. Det er ingenting fysisk galt med vedkommende; han fikser bare ikke å bli satt i den situasjonen som ETT - 1 - års førstegangstjeneste innebærer. Det er ikke lenger noen som "sweeper" foran de for å redusere friksjonen på isen, og de må være der for egen maskin. Det blir bare fælere og fælere nå om dagen, tydeligvis.

DISCLAIMER: Før noen begynner å klimpre i vei med illsinte meldinger om at "til tross for at jeg ikke gjennomførte førstegangstjeneste/var militærnekter/ble funnet tjenesteutdyktig, så er jeg allikevel tøff som toget"; det var ikke militærtjenesten i seg selv som var poenget her, det var kun et eksempel. Jeg kunne like gjerne ha brukt som eksempel å ta strømmen i fra 10 menn i samme alder i 2 uker, og kun ett par av de hadde fikset det greit. Poenget er at man har blitt mykere, man er mer urbanisert, og man har fått nye verdier. I enkelte tilfeller (som var poenget med tråden slik jeg skjønte den) så er det menn som har blitt så til de grader myke, og er mer i kontakt med de myke, feminine verdiene, enn sine mannlige. I noen tilfeller kan dette sies å ha skjedd nettopp fordi samfunnet har blitt slik, og viser slike verdier som helt normale. Det er blitt akseptabelt for en frisk mann å gå i koma 3 timer etter at han tasset ut i skogen, mens hvis du tilbringer 3 døgn i åpen gapahuk på senhøsten så blir man sett på som en raring, borderline survivalist ( i verst tenkelige amerikanske mening).

Og det er slike ting som dette som er "problemet" for å kalle det det, IKKE det at en "hardbarket mann som har vært ute en vinterdag før og ikke sutrer når sekken på 20 kg blir tung" synes at det er både greit og koselig å rulle rundt med barnevogna noen ganger i løpet av uka, synes at det er forbausende pirrende at kona slenger ham ned på senga og hopper på ham og bryr seg mindre med hva folk synes om at han driter i å klippe seg :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 09:14 
Avlogget

Bilde

Bilde

Nothing is wrong! Alt er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt normalt med dagens mann!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 12:04 
Avlogget

Sier amen til Draugjeger.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

zXc skrev:
Kvinner og menn er helt klart forskjellige, men menn er også forskjellige fra andre menn. Det kan ikke være slik at man må ha interesse for friluftsliv for å kunne bli regnet som "verdig" til å kalles mann. I mange maskuline miljøer vil ikke turer i skog og mark akkurat klinge spesielt mannlig sett opp i mot mekking på bil, fotballkamp på puben med gutta og lignende aktiviteter.

Faktum er at samfunnet i "gamle dager" ikke var så forbasket rosenrødt som alle vil ha det til. Kvinner som ble banket opp og behandlet dårlig var tvunget til å bli hos sin ektefelle pga det stigmaet skillsmisse var, og det å si i fra dersom far/mor, onkel/tante eller bestefar/bestemor tafset på barna var heller ikke en lett sak.

Kvinner og menn lå rundt tidligere også, selv om de var gift. Menn var homofile og kvinner var lesbiske, men de måtte skjule det og "begrense" sin oppførsel og sine interesser.

La folk være den de vil, uavhengig av kjønn, og fokuser på en selv!

+1
Godt sagt!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 14:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:

+1
Godt sagt!
Jeg tror dessuten at mens folk flest hever et øyenbryn ved synet av Stephan Ulvund Øien, så rynker de fleste på nesen av noen av de andre holdningene som forfektes her. ;)

Og, ja, jeg vet at dette ikke er en meningsmåling, men uttrykk for ærlige og oppriktige holdninger. Og dette er altså mitt ståsted.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 16:08 
Avlogget

Da har jeg fått luftet denne saken, fått ny input jeg skal ta til meg. Fint å lære nye ting, det er jo derfor jeg er her på forumet. ;) Ser jeg kanskje må moderere meg på utsenende kontra holdning.

Takker for alles info.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 21:28 
Avlogget

This Machine skrev:
Altså....
Hvis det var noen tvil (jeg aner ikke om de siste innleggene var rettet mot meg eller tidligere innlegg), så har jeg ikke noe i mot langhåra menn, har faktisk hatt ett par år med skulderlangt hår sjøl, så skal sånn sett være den siste til å gnåle om akkurat det :lol:
:

Jeg tror nok du får ta på deg like mye skyld som oss andre i så måte. :mrgreen: Tydeligvis har vi så arkaiske og inngrodde holdninger at her hjelper ikke hverken dette eller hint... :roll:

Men, jeg lurer på hvorfor ikke et spørsmål Gullars stilte i disse arkaiske og uforanderlige menings postene ikke får mer oppmerksomhet som jeg mener det virkelig bør:
Hvorfor er folk så hjelpeløse i dagens samfunn?
Folk er jo generelt mer opptatt av utseende enn noe annet. Dette gjelder begge kjønn. Moteklær er livsviktig, noe man må ha, uansett pris... Er det virkelig det samfunnet skal dreie seg om?

Også en artikkel som må være høyaktuell her. http://www.care2.com/causes/3-great-ide ... 5925417366

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 00:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig tror jeg hjelpeløsheten er konstant i verden, men at den gått fra områder der det var vanlig å ha kunnskaper før, f.eks en såpass enkel ting som å tenne opp i peisen. (dvs. uten speidervann) Folks kunnskaper om å laste ned og installere apps på ifjøla er nok mye større nå enn den var i 1870. At vi synes akkurat den kunnskapen er rimelig ubrukelig i en overlevelsessituasjon får står for vår regning ("jammen, den ER jo ubrukelig!")

noe av grunnen kan være skoleverkets dreiing fra praktiske kunnskaper til teoretiske kunnskaper, samt at kjøp av tjenester istedet for å gjøre det sjøl er blitt mer utbredt. På den annen side er hjemmemekkermarkedet kjempestort i norge, så enten kjøper folk verktøy som ikke blir brukt, eller så mekkes det noe helt avsindig land og rike rundt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support