Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 11:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hvor ble det av MANNEN?
InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 23:04 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Hørte på P3 nyhetene i går at en eller annen ekspert/forsker/akademiker gikk ut og mente at reklamebransjnen burde slutte og reklamere for verktøy o.l. til farsdag, og heller reklamere for spa, fuktighetskremer/hudkremer sånn som de gjør til morsdag. Hvorfor? Jo, fordi i dagens samfunn trenger han far og slappe av. Altså... Gikk jeg glipp av noe et sted, eller er det slutt på at man kjenner fedrene sine godt nok til å faktisk vite hva de ønsker seg..? Min far blir mye gladere om jeg kommer med noe fra vinmonopolet enn om jeg kommer trekkende med en fuktighetskrem, og jeg trengte ikke engang dyr påkostet reklame for å finne det ut! :)

Jeg vil heller ikke ha teite fuktighetskremer og spa selv om jeg er jente! LA MEG SLIPPE de der jentetingene, blæh! Jeg vil heller ha LEGO :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 10:10 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig foretrekker jeg snarere å se på familien som en enhet, der det er endel jobber som skal gjøres og at det kan være det samme hvem som gjør dem. Noen jobber gjør hun, noen gjør jeg og noen (kjedelige) tar vi annenhver gang. Om jeg skulle bare gjøre ting jeg hadde lyst til hadde det (med rette) blitt bråk. Det er vel det som er forskjell på en gutt og en mann. Mannen kan undertrykke sine lyster og gjøre det som MÅ gjøres, mens gutten bare følger en egoistisk trang til å tilfredsstille lyster/behov.

for noen år siden forsøkte jeg å fundere ut hvilken egenskap som er mest voksen og kom fram til at "måtehold" er den mest voksne, siden den krever selvkontroll og evne til å undertrykke mer basale lyster.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 06:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
personlig foretrekker jeg snarere å se på familien som en enhet, der det er endel jobber som skal gjøres og at det kan være det samme hvem som gjør dem. Noen jobber gjør hun, noen gjør jeg og noen (kjedelige) tar vi annenhver gang. Om jeg skulle bare gjøre ting jeg hadde lyst til hadde det (med rette) blitt bråk. Det er vel det som er forskjell på en gutt og en mann. Mannen kan undertrykke sine lyster og gjøre det som MÅ gjøres, mens gutten bare følger en egoistisk trang til å tilfredsstille lyster/behov.

for noen år siden forsøkte jeg å fundere ut hvilken egenskap som er mest voksen og kom fram til at "måtehold" er den mest voksne, siden den krever selvkontroll og evne til å undertrykke mer basale lyster.

Meget godt sagt! +1

Av og til tror jeg det blir fokusert for mye på fysisk trening, mens trening av sosial kompetanse blir neglisjert.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 08:16 
Avlogget

Draugjeger skrev:

Veldig enig. Selv mener jeg at ethvert individ skal få lov til å være seg selv og gjøre som det vil. Men om man ønsker å ha et forhold og stifte familie så må faktisk alle ta i et tak. Det naturlige er at man gjør de tingene man er flinkest til. Men det finnes ting som ingen vil gjøre og da bør begge ta et tak og ihvertfall ikke la være å gjøre det fordi det er en kvinne- eller mannsting.

Å ha forhold handler om å gi og ta. Det handler om å tilpasse seg etter hverandre og laget et minisamfunn innen husets fire vegger.

shattenjager78 skriver at gjennomsnittsmenn blir undertrykket av kvinner. Dette synes jeg kanskje er en overdrivelse. Jeg kan være enig i at mange menn blir undertrykket av kvinner i likestillingens navn. Men det er fremdeles svært mye undertrykking av kvinner også. For eksempel ble det et enormt rabalder da sønnen vår fikk mitt etternavn i stedet for min manns. Dette var fordi mitt etternavn var et enkeltnavn, ikke alt for vanlig og veldig lett å skrive på både norsk og engelsk. Mens mannen har dobbeltnavn som stort sett skrives feil av alle. Da ble mannen min kalt tøffelhelt og det var ikke måte på. Men det var bare et eksempel.

Jeg synes vi skal slutte å krangle kjønnene i mellom. Jeg tror ikke vi får mer likestilling enn vi har i dag. Det er forskjell på kjønnene, men det er like store forskjeller på individene.
Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde orket å leve med en skikkelig "mannemann". De kan være rimelig ufyselige. Jeg vil ha (og har) en mann som er like mye en partner som en kjærest. En som er en god far og som har nok selvtilitt til at han både kan gå ut og reparere bilen- eller ta oppvasken og skifte bleier uten at det går utover hans stolthet.
Selvsagt er også jeg med på "begge sider". Jeg er ikke så flink med biler, men er gjerne med på snekring og oppussing. Jeg har også vært den som har vært hjemme med barna i fødselspermisjon (bortsettfra det pålagte for far) fordi vi begge har ønsket det og det har vært praktisk å gjøre det. Jeg hater at staten skal inn og bestemme for oss hvem som skal gjøre hva.

Jeg håper folk slutter å tenke på manneoppgaver, kvinneoppgaver, likestilling og undertrykkelse og heller fokuserer på samarbeid og likeVERD.
Og både kvinner og menn har egentlig godt av å bli litt tøfferei dag. Tåle å være ute en tur og greie å fikse ting selv i større grad.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:20 
Avlogget

http://www.care2.com/causes/feminism-fo ... roles.html

Undres litt på hvor mye av kjønnsforskjellene som er tillært må jeg innrømme.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 20:00 
Avlogget

Frøyatro skrev:
http://www.care2.com/causes/feminism-for-the-holidays-toy-catalog-swaps-gender-roles.html

Undres litt på hvor mye av kjønnsforskjellene som er tillært må jeg innrømme.

Ja, det kan du jo si. Blant mine barn og nevøer og nieser (totalt 8stk) er det to gutter og resten jenter. Alle jentene har vært innom biler, skru og bygge på ting, båter, verktøy, superhelter (Både Cars, Byggmester Bob, Elias osv har vært populært). Gutten min har vært innom My little pony (vil riktignok ha de grønne og blå), dukker, vasking, støvsuging, matlaging og driver også med hester og ridning.
De barna som har nådd 6-årsalderen og begynt på skolen har mer og mer gått over til typiske jente- eller gutteaktiviteter ettersom hvilket kjønn de tilhører.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 17:43 
Avlogget

Hvor ble det av den sunne fornuften kan man også spørre. Et belgisk universitet sier nå at om man går i skjørt og blir voldtat: Vel, da er det din egen skyld.
http://www.care2.com/causes/if-youre-in ... rsity.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 11:51 
Avlogget

Mannen forsvant sammen med arbeidersamfunnet, så enkelt er det. Som Materialist forstår jeg historiske hendelser etter det materielle forhold i mellom menneskene. Industrisamfunnet tok slutten av bondesamfunnet og sluttet å dyrke sin egen mat og videreføre denne tradisjon. Tjenestesamfunnet tok slutten av industrisamfunnet og tok alt som hadde med arbeidsfordeling etter skjønn med å gjøre. Likestilling er ingen kamp som ble vunnet over " millioner år av utnyttelse" men heller et behov for forbrukersamfunnet for å selge mere ting. Man må huske at i utgangspunktet så var retten til å bestemme i samfunnet lenket til plikten til å forsvare det. Sant nok at kvinnen hadde ikke valget om å være kriger eller familiemor, men det hadde heller ikke mannen.
For mye har blitt fortalt på egen vri, forfalskning av historiske forhold for å føre et politisk synspunkt angående dette. Men før i tiden var menn sansynlig ikke verre enn nå, de elkset sine koner også , de ville dem godt og den som slo hjemme var ofte "korrigert" menn i mellom. For menn holdt også tettere pga arbeidoppgaver og hadde antakeligvis bedre solidaritet i småsamfunn.
Så kom de der forhandlere, selgere og andre pratsomme forretningsmenn og begynte å hevde at kvinner var ofrer for menn og at den hvite kristen mann var omtrent det verste som finnes. Der er vi fortsatt i dag kanskje mot slutten da den "myke mannen" har tatt fullstendig over. Helt til det store kollapset ihvertfall. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 15:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Som delvis universitetsutdanna i historiske fag får jeg angst når folk ukritisk bruker uttrykk som "i gamle dager" og "før i tiden" uten å nevne tid, sted, klasse eller noe annet. Det er kanskje snobbete, men når man diskuterer historie; få høre noen kilder, da.

Personlig tror jeg "mannen"/"mandighet"/"mannsrollen" er en til de grader sosial konstruksjon. Det finnes ingen fasit, bare individers oppfatning av hva en mann skal/ikke skal gjøre. Og det en mann skal/ikke skal gjøre i en kultur er fullstendig tabu i en annen. (ja, det var marinda nim/spartas pederasti igjen, bare for å ta et historisk eksempel).

Hvordan menn velger å definere sin mannsrolle får være opp til dem selv, men da får man jaggu være villig til å diskutere valgene sine også, i allefall om man forsøker å påtvinge dem andre ("jeg gidder ikke ta oppvasken og skifte bleier. jeg vil drikke øl og se fotball for det er mer mandig", jotakk).

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 21:04 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Som delvis universitetsutdanna i historiske fag får jeg angst når folk ukritisk bruker uttrykk som "i gamle dager" og "før i tiden" uten å nevne tid, sted, klasse eller noe annet. Det er kanskje snobbete, men når man diskuterer historie; få høre noen kilder, da.

Personlig tror jeg "mannen"/"mandighet"/"mannsrollen" er en til de grader sosial konstruksjon. Det finnes ingen fasit, bare individers oppfatning av hva en mann skal/ikke skal gjøre. Og det en mann skal/ikke skal gjøre i en kultur er fullstendig tabu i en annen. (ja, det var marinda nim/spartas pederasti igjen, bare for å ta et historisk eksempel).

Hvordan menn velger å definere sin mannsrolle får være opp til dem selv, men da får man jaggu være villig til å diskutere valgene sine også, i allefall om man forsøker å påtvinge dem andre ("jeg gidder ikke ta oppvasken og skifte bleier. jeg vil drikke øl og se fotball for det er mer mandig", jotakk).

Ikke noe personlig altså men her er jeg dypt uening i at mennesker velger selv hvilken rolle de vil ha utenom det teknologiske samfunnet vi lever i selvfølgelig.
Det at vi kan velge er relativt nytt og sterk bundet til teknologi, det vil si at det er mulig kun i våre høyutviklet teknologiske samfunn der det ikke spiller noen rolle om man er kvinne eller mann. Alle jobber på kontoret uansett (eller på sykehuset for min del!).
Menn kan velge det de vil være fordi det borgerlige samfunnet har åpnet skolene til alle ved slutten av 1800 århundre, kvinner kan det fordi de kan velge når de skal ha barn siden 1965. Om noen menn ikke gidder å vaske opp og rydde etter seg i dag er da meget urettferdig og gammeldags fordi de later som om det enda var kjønnsfordelte roller, og nåtidens kvinner bør selvsagt ikke akseptere det.

Men sett på menneskets langt materielle historien (ca. 30000 år) så er dette en veldig kort tid. Man glemmer fort hvor avhengig av naturen vi mennesker er. Hvor avhengig av teknologien våre rettighetter er. Hvorfor er det ingen likestilling i Bangladesh? Og hvorfor ingen krever den der? Jo, fordi de har verken råd eller teknologi til å utføre og ønske det. Det er ikke bundet til religion én gang for man vet at det vil ikke lønne seg for barna sine hvis man sender sin gravid kone i bunnen av gruven eller på jernhaugen ved havna. Som mann vil én heller ikke finne seg til rette bak et kjøkkenbenk med tanke på hvor farlig det er for kona i gruven. Men i den vestlig verden har man glemte det, man synes at fremskritt er at menn skal være bak kjøkkenbenken mens kvinner er på jobb, nettopp fordi vi ikke har gruver lenger. Mannen forsvant da kom nåtidens tjenestesamfunnet for å svare på spørsmålet.

Claude Levi-Strauss har brukt hele sitt liv til å vise at alle samfunner er normative og Carl Jung har visst at samfunnene uansett hvilke, har en fellestro (underbevisste) for å fungere. Det er det som utgjør det sosiale bindet. At det fantes pederasti i antikken er til dels en myte, for det fantes i samme grad som det finnes i andre epoker: i et marginalt og elitist fenomen.

Som ateist, glemmer jeg ikke at det å ikke tro på noen gud er også resultatet at det teknologiske samfunnet: jeg har råd til å være ateist! ;)
Så la oss være bevisste på hvor skjør er våre rettighetter, hvorfor vi har dem og hvorfor noen folk i verden kommer aldri til å ha dem. Det er også kjærlighet å forstå slike ting.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 22:57 
Avlogget

I likestillingens navn er det faktisk kvinner som har slitt mest.
Kvinner før 1800 og Englands mote der kvinner skulle være hjemme og stelle hjemme var det første skritt til likestilling.
Før den epoken trodde alle at kvinner levde kortere enn menn. Kvinnene var stort sett med på alt som var som var, jobbet dem ikke i selve gruven fraktet dem varer til og fra gruva.
Det var heller ingen som tok hensyn til om en kvinne gikk gravid, det ble forventet at kvinnen skulle jobbe rett etter fødselen om hun i det hele tatt overlevde fødselen da. Det ble forventet at kvinner skulle føde unger, døde hun ble ungene overlatt til å klare seg selv, mannen tok som regel ikke ansvar men begynte på nytt.
Kvinner ble ikke tatt hensyn til i det hele tatt, dem skulle føde unger for at de mor og far skulle bli tatt vare på i sine eldre dager.

I Bangladesh, India f.eks. der teknologien ikke har kommet så sterkt som i vesten, jobber kvinner livet av seg med å hente vann, bære jern, papir, stein osv. med en unge på ryggen i tillegg.

Synes at den likestillingen vi har i dag er bra, selv ikke all verdens teknologi kan gjøre at en mannen blir borte på noen måte.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 14:13 
Avlogget

Kjenner jeg irriterer meg mere og mere over det at mannfolk ikke kan gjøre noe selv lengere..hammer..nei da trenger jeg snekker..bilen har en defekt lyspære..nei da må jeg til verksted. .osv osv osv..unga mine får være med på stort sett alt jeg gjør..om det er oljeskift på bil eller lyspære bytte inne..nå i helgen byggde vi en enkel liten fangstfelle for og se litt på det meg fangst og jakt..lær unga og være selvstendige og at ikke alt må gå via pc,ipad eller at de ikke i det minste MÅ prøve litt selv før de ber om hjelp...vi er på vei til og bli en nasjon med latterlige pyser som ikke kan bli møkkete på fingrene...å vi som faktisk er "gammeldagse" blir sett på som tomsinger...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 18:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså...nå blander dere korta her. "hvor ble det av mannen" er en diskusjon. "hvorfor folk ikke kan noen ting (som jeg synes er verd noe) lenger". Mengden av folks kunnskaper er konstante, men man kan jo diskutere brukbarheten av hva folk kan.

For hundre år siden var det ingen som kunne lage et søk på google som finner de beste lol-catz-bildene. Hvor brukbart det er (in the hunter-gatherer sense of the word)...

Men hvorfor skal folk kunne en masse ting som de føler (og som media og samfunnet konstant forteller dem) at de ikke trenger? Vel, det er derfor vi er preppere og unormale, nettopp fordi vi synes det er verd å lære seg banale kunnskaper om hvordan man vedlikeholder ting, dyrke mat, bygge drivhus, sylte agurker etc.

mandighet? det har heller lite med saken å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 23:38 
Avlogget

Viking skrev:
..unga mine får være med på stort sett alt jeg gjør..om det er oljeskift på bil eller lyspære bytte inne..nå i helgen byggde vi en enkel liten fangstfelle for og se litt på det meg fangst og jakt..lær unga og være selvstendige og at ikke alt må gå via pc,ipad eller at de ikke i det minste MÅ prøve litt selv før de ber om hjelp...vi er på vei til og bli en nasjon med latterlige pyser som ikke kan bli møkkete på fingrene...å vi som faktisk er "gammeldagse" blir sett på som tomsinger...

Det er en veldig viktig du gjør her.
Dette kommer de til å huske :)
Både lærdommen, og stundene sammen med pappaen sin. :)

Det kunne nesten vært postet under "hvilke forberedelser har DU gjort denne uken" For det er jo ungene som er framtida.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2014, 00:21 
Avlogget

Enig på alt utenom det med å være gift for andre gang
Den delen var bare slem mine foreldre er ikke gift i det hele tatt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support