Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 01:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Scenarier: Strømbrudd
InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Satt på toget i dag for forsøkte å tenke igjennom hva jeg hadde gjort om det av en eller annen grunn (f.eks. sabotasje, hacking etc.) ble akutt strømmangel på østlandet. Ikke bare for å vite hva jeg skulle gjort, men fordi det er en interessant øvelse i beredskap. Så her kommer scenariet.

Du står hjemme og støvsuger når støvsugeren plutselig skrur seg av, musikken fra anlegget forsvinner og det blir mørkt. "Elendige støvsuger" mumler du mens du går til sikringsskapet og åpner. Der inne ser alt i orden ut. "Det var rart..."
Du titter ut. Nabohuset, som vanligvis er lyst opp som et juletre, enten det er natt eller dag, er mørkt. Det samme er gatebelysningen som nettopp ble tent.

"Strømbrudd?" tenker du. Du går opp i andre etasje og ser ut gjennom vinduet. Så langt du kan se er det mørkt. Det står til og med et tog stille på toglinja nede ved brua. Du klarer ikke se hva passasjerene gjør, men du er glad for at du ikke er ombord.

Du tar fram en batteridrevet radio og skrur på. De fleste kanalene er tause, bare NRK ser ut til å ha backup-strøm. Nyhetsoppleseren melder att hele østlandet er satt ut av ukjente årsaker. Han anbefaler folk å holde seg hjemme og bare ringe nødetatene om det er absolutt nødvendig. "Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap uttaler at de ennå ikke har all informasjon om strømbruddet, men at de ikke ser bort fra at det kan bli langvarig"

Hva gjør du?

Topp

Innleggets emne: Re: Scenarier: Strømbrudd
InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 20:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Selv hadde jeg gått ned i kjelleren og tappet opp vann i vårt nye badekar. Riktignok bor jeg ikke så langt unna glomma, men 200 liter rent vann kan komme godt med. De fleste steder i norge er det nok fall fra vannverket til folks hus, men rensinga slutter å funke etter noen dager uten strøm. De har nok backup, men den varer ikke evig. Når badekar, bøtter, spann, tønner o.l var fulle hadde jeg tatt reservepengene og tatt bilen til butikken. Maten der kommer ikke til å vare lenger enn to dager uten nye forsyninger, og nye forsyninger kommer ikke før strømmen er tilbake. Og det, som sagt, kan vare en stund.

Spørsmålet er jo om butikken hadde akseptert penger uten å ha noe kassaapparat, men jeg kunne jo argumentert med at de neppe vil få tilbake strømmen med det første. Av mat hadde jeg utelukkende holdt meg til tørrmat, pasta, ris, hermetikk (makrell i tomat, leverpostei,) og muligens vakuumpakkede salte/røkte spekepølser, avhengig av holdbarhet, batterier, olje, lys. JEG har et helt ok lager av disse varene, men jeg har familie som kanskje ikke er like heldige (forutseende).

På vei hjem stopper jeg på statoil og kjøper to gasstanker. Bensin får man ikke tak i uten elektrisitet, dessverre.

Vel hjemme med alt sammen hadde jeg båret alt ned i kjelleren der det er kaldest.

Så hadde jeg tapet igjen fryseskapet så ingen åpnet den uten å absolutt ha noe der inne å gjøre. Om det var vinter hadde jeg båret skapet opp i vindfanget. Er det sommer får jeg se å finne fram oppskrifter for å legge ned maten hermetisk. Gjetter på at det går like greit å hermetisere hjemmelaget spaghettisaus som syltetøy.

Vi har en helt grei vedovn, men hender det om vinteren blir huset fort kaldt som en fryser, så her er det bare å begynne å se på hvordan vi kan holde varmen. I utgangspunktet får vi holde til i første etasje. Muligens tette igjen noen av dørene med ulltepper (har en haug) og i verste fall, om det er 25 minus ute, får jeg bygge et slags telt i huset for å holde varmen om natta. Det kan eventuelt varmes med en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=AW5FKN98ff0. Jobben kommer jeg meg ikke på uten strøm og bensin, så det er bare å glemme (hadde ikke skjedd noe der uten strøm uansett)

Vedskjulet er jo ikke låst, så veden hadde jeg måttet sikre på noen måte. Med vedpriser forrige vinter opp mot 100 kr pr. sekken ville vedprisene gått i taket i et STHF-scenario. Derfor ville den også vært fristende, spesielt siden vedskjulet synes fra veien.

Hmm..hva mer? Har ikke trua på at samfunnet hadde gått nedenom med en gang, men tipper at en uke er smertegrensa midtvinters for hva folk kan klare og finne seg i når flertallet ikke har mer enn to dager med mat hjemme. Derfor hadde jeg nok spurt naboene om de rengte noe. Flere av dem er gamle og trenger kanskje hjelp.

Etter en uke hadde jeg begynt å se på sikkerhet.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 20:46 
Avlogget

Tapper noen liter drikkevann mens det fortsatt er trykk i rørene.

Pakker bilen og kjører fra byleiligheten til BOL (småbruket i dalen). Tar med meg mat, verktøy, nyttige klær, turutstyr, og dyrt løsøre som laptop, kamera, brennevin etc. Bilen tar 700 kilo, jeg har ikke større lager enn det bilen kan ta. Jeg leier leilighet, så huseier får ta seg av alle problemene som kommer i et moderne hus som mangler strøm over lengre tid.

Dersom strømmen er borte på BOL også har jeg en jobb å gjøre med å improvisere kjøkkenstell, men det er i det minste vedfyring og gode hus på egen grunn.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 22:04 
Avlogget
Brukerens avatar

hvor langt unna ligger Bolet ditt, fossegrim?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 22:19 
Avlogget

25 mil. Jeg har alltid minst halv tank på bilen og ei kanne med 20 liter ekstra diesel i bilen, så jeg satser på å komme fram. Planene er beskrevet og diskutert sånn omtrentlig i en egen tråd, for å ikke spore av her.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2014, 23:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Det som er det springende punkt er årstiden. Om det er sol og sommer holder folk ut lengre enn om vinteren.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2014, 08:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville også tappet en del friskt vann. Selv om vi alltid har noe stående i dunker, skal det godt gjøres å få for mye.

Angående handling så ville jeg forsøkt å handle ferskvarer først og frems. MEN jeg ville ikke kjøpt uanstendig mye. Og det betyr konkret ikke mer enn det jeg kan bære i plastposer ut av butikken. Dessuten ville jeg vært innstilt på å dele dette ikke bare med eventuelle gjester som har vårt hus som BOL uten at de vet det i dag, men også gode naboer og venner i knipe.

Det er i slike situasjoner som dette at vår handling KAN gå ut over andre. I dagens situasjon har det overhodet ingen negative konsekvenser at vi utvider lageret vårt. Men når forsyningslinjene stopper opp vil svære innkjøp bety at naboen kanskje kommer til tomme hyller. For meg er de negative assosiasjonene knyttet til begrepet «hamstring» nettopp knyttet til slike scenarioer. Jeg er prepper blant annet for å unngå dette. Men jeg ville nok gitt råd om hva det kunne være lurt å handle til folk jeg kom i kontakt med i et slikt scenario.

Men tilbake til handlingen: De ferskvarene jeg tenker på i farten er først og fremst:
• Frukt og grønt. Selv om vi har en del av dette både i tørket form og i hermetikk, er vi ikke i nærheten av den variasjonen som dagens supermarked er i stand til å diske opp med.
• Ost, rømme, Crème fraîche, yoghurt naturell, andre syrnede melkevarianter, gjær, smør/margarin

Det kan også tenkes at jeg hadde kjøpt litt mer trekull. Merkelig nok er det noen butikker som har slikt stående framme også utenom grillsesongen. Og ettersom grillkull gir en mer konsentrert og langvarig varme enn ved, er det bedre å bruke dette i kulegrillen hvor mye av brødbakingen vil foregå hjemme hos oss når strømmen er borte. (I støpejernsgryte med lokk)

Av annet jeg kommer på i farten er en flaske fersk klorin, noen ekstra tannbørster og tanntråd, batterier, … I farten kommer jeg ikke på mer. Men i en reell situasjon har jeg ryggmargsrefleks så det holder til at jeg klarte å skille vesentlig fra uvesentlig ettersom jeg passerte hyllene i raskt gangtempo på veg mot ferskvaren.

Varme hadde jeg ikke bekymret meg om et øyeblikk. Med tre forskjellige vedovner plassert rundt i huset klarer vi fint både førti og femti minus om det blir aktuelt. Og ved er heller ikke noe problem.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2014, 13:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Forsåvidt sant. Jeg får nøye med med å kjøpe det jeg ikke allerede har. :)

Eventuelt kjøpe for andre, f.eks. naboene.

Svenskene har selvsagt klart det igjen. http://www.dinsakerhet.se/Din-krisbered ... et-ansvar/

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2014, 18:26 
Avlogget

Jeg ville vel ringt deg og spurt om dere kølle komme opp til oss, Draugjeger... Med mobilen mens vi enda har strøm...
Men det vekker en gammel tanke hos meg.... Planlegge litt om hvordan man gjør og tar kontakt med venner / familie når ting faller ut. Burde man f.eks avtale å kontakte en felles bekjent langt man for å oppdatere denne slik at man kan få samlet opplysninger et sted.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2014, 19:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Jotakk... :)

Eventuelt kan du jo bare kjøre en tur nedom? Bensin blir jo mangelvare, men i den første tiden bør man jo kunne skjekke att venner og familie har det ok.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2014, 20:13 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Jotakk... :)

Eventuelt kan du jo bare kjøre en tur nedom? Bensin blir jo mangelvare, men i den første tiden bør man jo kunne skjekke att venner og familie har det ok.

Joda, hengt henger på 4x4 og toget ned for å sjekke, hadde vært høyt på lista. Har både bensin og aggregat på lur vi :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2014, 08:33 
Avlogget
Brukerens avatar

kjekk for lagring av vann i krisetider: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61tpFW1kWdL.jpg

diskuterte forresten denne tråden med kona og spurte henne hva hun hadde gjort. greit å vite om jeg skulle være på jobb når strømmen går :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2014, 15:23 
Avlogget

Skulle nok ønske meg en vedovn med plate men har en slik moderne en. Kan jo lage mat i den som en åpen gru, men litt pes blir det. Så jeg får nok skaffe mer parafin og gass. Hmmm kanskje campingvogna bør stå hjemme? Den er jo bedre rustet med gasskokeplater og varme. Tilogmed en grei do.
Men jeg tror faktisk forretninger vil bli stengt veldig raskt når vi får et slikt totalt strømkollaps. Og med min erfaring med butikkbetjening som tar en "vi får ikke gjort noe" holdning så tror jeg de blir vanskelig å forhandle med.
Men Filbert, må det ikke være strøm i en basestasjon for å bruke mobilen? Ikke bare eget batteri?

For oss blir det nok å kraftsamle i kjøkkenområdet med en lettvegg av ulltepper. Det har jeg brukt med hell i en kjellerstue.
Men jeg tror det kan bli utfordrende med ved for mange i byen, men med et tidsperspektiv på ei uke eller to så burde vi klare oss bra.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2014, 21:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er nesten så jeg tenker at det hadde vært sunt for den norske befolkningen å oppleve en liten katastrofe i ny og ne. Så man bedre kan verdsette det man tross alt har, samt gjøre viktige forbedringer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2014, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er jo noen spørsmål som melder seg her:

Brannvesenet kommer til å ha sin fulle hyre med å hente folk ut av heiser som står land og rike rundt. Antall branner og trafikkulykker til å peake når folk begynner å lage mat på stormkjøkken under avtrekkshetta, sprengfyre i gamle ovner og sotete piper, sovne fra stearinlys og kjøre i forteste laget når det er mørkt.

En viss plyndring kommer garantert til å skje når ingen alarmer fungerer lenger, så politiet er travelt opptatt med å sjekke alarmer og stoppe plyndring. Kanskje de møter problemet med portforbud? Ikke noen vits i å henge ute når ingen kinoer eller utesteder er oppe heller.

Hvor lang tid tar det før normal drift ved sykehusene må avbrytes, grunnet mangel på rent tøy, medisiner, strøm og steriliserte instrumenter?

Butikkene er tomme på 2-3 dager, dvs. om de ikke stenger på flekken når strømmen går.

Bensinstasjonene får vel håndpumpe opp bensinen til den er slutt, hvilket burde være...tja, hvor ofte får bensinstasjoner bensin og diesel?

De fleste arbeidsplasser må stenge da ingen kommer på jobb. Om det skjer om vinteren, i -20 kommer vannrørene kollektivt til å sprekke over hele området. (kanskje best å forsøke å holde null grader inne i huset som laveste temperatur?). Ville det lønne seg å tømme hele vannsystemet i huset om det er kaldt og strømmen går? Det er forbausende enkelt. (Åpne alle kraner og ventiler oppe i huset og så tapper du vann fra det laveste stedet i huset. Sånn kan du også tømme et system for vannbåren varme)

(finnene har også gjort det:http://www.defmin.fi/files/1824/strommen_gick.pdf)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: