Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 03:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tiden etterpå
InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 16:13 
Avlogget

Har lest og lest både her og på utenlandske forum, sett på doomsday preppers og andre sånne serier. Og jeg legger merke til at svært mange er mest opptatt av megakatastrofer og hva de skal gjøre der og da. Ikke hvordan de skal klare seg når selve katastrofen er over og det har gått en del tid. Ja, og så er det som rgel noe i retning av Hollywoods katasrofe eller zoombifilmer som skjer da. Er kanskje litt urettferdig, for dt er jo mer der ute. Og dette forumet er jo meget jordnært.

Men om det nå skulle skje noe virkelig stort, hva tror dere om tiden ETTER bug out/bug inn? Hva da? Det er tross alt der vi skal tilbringe mesteparten av tiden. I alle fall om vi tenker så langt som til barn og barnebarn.

Topp

Innleggets emne: Re: Tiden etterpå
InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 16:45 
Avlogget

For å sitere meg selv fra diverse inlegg tidligere :oops: legg deg opp et lager av oppslagsverk av alle slag (loppemarked og antikvariat - for tiden blir jo ikke digre leksika produsert lenger), skolebøker, blyant og papir (eller tavle og kritt for de minste når papir er gull verdt) pluss en globus. I USA er det jo temmelig mange som driver med hjemmeskole (forskjellige pensumlister for forskjellige smaksretninger), jeg synes den "klassiske" retninger virker interessant: http://www.home-school.com/Articles/cla ... cation.php
Dessuten er en solid bokhylle med oppslagsverk om fysikk og kjemi (med vektlegging på hvordan lage ditt og datt) og bilmekkinng osv. gull verdt. Medisinske oppslagsverk pluss utsyr.

Og det er jo uansett en god ide å legge seg opp et solid lager av frø.

Destillasjons-utstyr, bok om vinlaging (utrolig lett hvis du har et alkohol-mengde-måleinstrument, heter Oechsle-meter på tysk.)

Før eller siden er det vel lurt å ha kontakt med noen som driver en glasshytte og noen med en smie og noen andre med en mølle, dvs. landsby- eller bygde-modellen. Uansett er det lurt allerede nå å samle på alle syltetøyglass og vinflasker med skrukork.

Og så sysaker, symaskin, strikkemaskin vevstol pluss ekstra hardware og verktøy pluss stoff pluss garn. Puh!
Og min personlige kjepphest: preppe litt for uventede ekstramunner - folk som trenger hjelp/ husly kan også bli ekstrahjelp i en situasjon hvor manuelt arbeid blir viktig igjen. det gamle norske legdesystemet hadde noe for seg, gamle Norge hadde et fungerende system for "enker og faderløse": de fattigste "gikk på legd" dvs. man tok imot dem på gården for noen dager eller uker og hadde da mot kost og losji ekstrahjelp til våronn eller det som måtte finnes av ekstrajobber.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 22:41 
Avlogget

Jeg tenker at jeg skal ha mat/drikke for minst 1 år fremover.

Deretter har jeg tenkt at jeg vil ha utstyr til å kunne lage min egen urtehage, drive jordbruk jakt og fiske.

I forhold til det med barn og barnebarn har jeg rett og slett bestemt meg for å ikke få barn.

På sikt tenker jeg at det ideele hadde vært å hatt et avsideliggende sted med flere folk som kunne laget et bærekraftig samfunn. Men det er nok mer en utopi enn en virkelighet.

Jeg har heldigvis erfaring med å være våken 3 døgn i strekk, så jeg har presset meg bra fysisk i forhold til å være på vakt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2014, 07:40 
Avlogget

Jeg skaffet meg "Book of the farm" . Kan kjøpes av amazon uk , og hvis det finnes en ekte hakkespettbok må det være denne. Fikk ideen da jeg så at det var denne boken de fant kunnskap, da de laget "Victorian Farm". En bok som ble laget som ett oppslagsverk for gårdbrukere i viktoriatidens England.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2014, 22:31 
Avlogget

fase 1 - overleve til "etterpå" dvs mat lager til man kommer igang med fase 2 som da er å begynne å produsere mat osv.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 00:21 
Avlogget
Brukerens avatar

eller, mer trolig, til samfunnet gjenfår noen slags normalitet og relativt normal matproduksjon gjenopptas. om vi får aktutt oil peak (veldig lite trolig) er vi fucka uansett...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 07:00 
Avlogget

Tro du er inne på at ting vil stabilisere seg etterverdt ja. Utfordringe er å komem dit, og eventuelt ha noe å tilby/bidra med etterpå.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

OK, ditt utgangspunkt er altså om jeg forstår deg rett at det har skjedd en plutselig og katastrofal hendelse med ødeleggende virkning på samfunnsstrukturen, en TEOTWAWKI-hendelse (The End Of The World As We Know It). For eksempel kollisjon med en asteroide eller komet på flere kilometers diameter, total atomkrig, supervulkanutbrudd eller lignende. Slikt er jo ikke umulig, men like vel ikke særlig sannsynlig at skal skje i vår levetid. Derfor er ikke dette noe jeg bekymrer meg særlig for – jeg har mer tro på at vi vil rekke å få føling med klimaendringer og ressursmangel og konsekvensene av disse. Men la gå, det er et OK tankeeksperiment. Og som det sies; om man forbereder seg på det verste, kan man alltids takle det mindre alvorlige også.

(Tror forresten at dette blir for stort til at jeg rekker å svare i kun et innlegg. Det er også derfor jeg ikke har svart noe før nå.)

Noen momenter:
1. Det vil etableres et nytt samfunn etter hvert når den mest akutte krisen får roet seg. Eneboere kan tenkes, men i menneskehetens historie er slike irrelevante. Vi er sosiale vesener og er avhengige av hverandre for å overleve på sikt.
2. Hvordan man har opptrådt i krisefasen vil ha betydning for hvordan man blir møtt av de andre som har overlevd. Dette har betydning for videre liv og deltagelse i det gryende samfunnet.
3. Selv om det er helt utenkelig at man er tilbake på steinaldernivå, så vil man garantert ta mange steg tilbake teknologisk. Da er det viktig at man har konkrete forberedelser som vil fungere under slike forhold. Og at man har kunnskaper og ferdigheter som man kan bygge videre på derfra.
4. …

(Poster nå, selv om jeg langt fra føler meg ferdig med dette temaet.)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 15:09 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg skaffet meg "Book of the farm" . Kan kjøpes av amazon uk , og hvis det finnes en ekte hakkespettbok må det være denne. Fikk ideen da jeg så at det var denne boken de fant kunnskap, da de laget "Victorian Farm". En bok som ble laget som ett oppslagsverk for gårdbrukere i viktoriatidens England.

http://www.cambridge.org/us/academic/subjects/history/social-and-population-history/book-farm-detailing-labours-farmer-farm-steward-ploughman-shepherd-hedger-cattle-man-field-worker-and-dairy-maid

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2014, 18:43 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
OK, ditt utgangspunkt er altså om jeg forstår deg rett at det har skjedd en plutselig og katastrofal hendelse med ødeleggende virkning på samfunnsstrukturen, en TEOTWAWKI-hendelse (The End Of The World As We Know It). For eksempel kollisjon med en asteroide eller komet på flere kilometers diameter, total atomkrig, supervulkanutbrudd eller lignende. Slikt er jo ikke umulig, men like vel ikke særlig sannsynlig at skal skje i vår levetid. Derfor er ikke dette noe jeg bekymrer meg særlig for – jeg har mer tro på at vi vil rekke å få føling med klimaendringer og ressursmangel og konsekvensene av disse. Men la gå, det er et OK tankeeksperiment. Og som det sies; om man forbereder seg på det verste, kan man alltids takle det mindre alvorlige også.

Det var i de baner jeg tenkte ja. Selv om det er viktig å forberede seg så man når så langt, så synes jeg spesielt de som skal "bugge out" bruker for lite tid på tiden ettr.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2014, 23:54 
Avlogget

Tiden etterpå blir vel fullstendig styrt av hva som er katastrofen i utgangspunktet. Kanskje er det en ny folkevandringstid på grunn av klimaendringer, kanskje er det et stort økonomisk sammenbrudd, kanskje er det en atomvinter eller zombie-apokalypse. Jeg tror mer på de første enn de siste, så for meg er det mulighet for sikkerhet for meg og mine i en overgangsfase og mulighet for omlegging til mer selvberging i løpet av en periode på flere år.

For å kunne ha den tryggheten og forutsigbarheten som kreves for et hvilket som helst etterpå-scenario (bortsett fra selv å bli plyndrer/mongolsk horde/viking) må vi ha et samfunn rundt oss. Kanskje er det ikke større enn at folka i dalen samarbeider, men såpass må det i det minste være. Da utnyttes alle ressursene og folk hjelper hverandre med de evnene de har. Å kunne planlegge for dette som enkeltperson er en enorm oppgave. Jeg forstår at enkelte her på forumet har et nettverk av forberedte naboer, og det er vel eneste farbare vei frem til eventuelle utfordringer blir så tydelige at media og politikken fatter interesse.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 07:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Kim skrev:
Det var i de baner jeg tenkte ja. Selv om det er viktig å forberede seg så man når så langt, så synes jeg spesielt de som skal "bugge out" bruker for lite tid på tiden ettr.
Ja, det kan du si, men husk på at om utgangspunktet er at man er totalt uforberedt, så må man begynne et sted. Det å prøve å gape over alt med det samme er en oppskrift på å mislykkes. Og svært mange av de som er mest aktive på nett er i en «oppvåkningsfase» i forhold til disse tingene. Da er det i grunnen ganske naturlig at de er mest opptatte av de nære ting, både i tid og rom.

Men det er med prepping som det er med trening og nyttårsforsetter. Det er veldig lett å bli overveldet og ikke klare å følge opp. Dermed blir det du ser på nett skjevt. Mye er skrevet av folk som aldri har kommet videre. Og mange av de som HAR kommet videre er ikke lenger så aktive som de var i begynnelsen med å dele sine tanker og forberedelser. Det er på et vis som ved sorgarbeid. Når tapet er nytt og friskt i minnet er behovet for å gi uttrykk for tanker og følelser størst. Etter hvert roer det seg ned. Og de som dropper ut, ikke klarer å følge opp og utvikle videre, har i det minste fått en oppvekker om at det kan være "noe" som kan være verdt å tenke på til senere. Når tidene begynner å bli trangere også her i Norge håper jeg mange av dem vil huske på dette og kanskje titte innom her og komme i gang igjen før det er for sent.

Du skal også huske på at i alle fall for «bug in» er den direkte nytteverdien av forberedelsenes vel så stor i perioden etterpå som i akuttfasen. Og det ligger også mye nyttig prepping for tiden etterpå i den mentale innstillingen som kommer av å planlegge og gjennomføre prepping for «Bug in/Bug out».

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: