Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Apr 2018, 14:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mr. O
InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 02:18 
Avlogget

Hei.

Bruker tråden og legger inn en kjapp presentasjon av meg selv. Nickname er Mr. O, jeg er 23 år født og oppvokst i Oslo, men bosatt i Bergen.
Helt ny på forumet, men tenkt på prepping ganske lenge.

Synes det er mye gode idéer og tanker på forumet, men noe av det jeg leser er fryktelig korttenkt.
Noen av de første trådene jeg leser handler om å lagre dopapir, fryse laks og valg av kjøretøy.
Det er jo selvfølgelig gode punkter, men dopapir tar sinnsykt mye plass, mest sannsynlig vil elektrisiteten bli borte og fryseren streike (isåfall i mange av tilfellene), og det blir fort mangel på drivstoff til kjøretøy, pluss at bensin ikke har lengre holdbarhet enn litt over 1 år, så kjøretøy har en begrenset levetid (om man ikke har en multifuel motor).

Jeg tenker at et typisk senario ikke er en alien invasion, eller polarskifte eller andre ting som mange mener kommer til å skje, men jeg tror på kaos.
Oil peak, økonomisk kolaps, ny verdens krig, osv. Dette er årsaker som lager kaos, og som samfunnet ikke vil tåle. Hyllene i matbutikkene vil gå tomme, drivstoff vil ikke være tilgjengelig, folk blir desperate, og kriminaliteten kommer til å øke. På et tidspunkt vil ikke myndighetene greie å gjøre mer, og det vil oppstå anarki.

Min forberedelse er ikke å ha mest mulig utstyr tilgjengelig, men å vite hvor man skal, hva man skal og hvordan man skal bygge opp et nytt samfunn. Imotsettning til amerikanske domsday preppers som skal skyte alt som kommer innenfor 10km rekkevidde, så har jeg troen på at for å overleve må man gjøre det sammen.

Noe av min tanke er at jeg som bor i Bergen må komme meg vekk fra bykjernen så fort som mulig. Byer blir naturlige samlingspunkt og det er også her kriminaliteten vil være størst, og butikkhyllene raidet først.

Hvor man drar må man se litt an på senarioet.

Tenker at vestlandet har den fordelen som en god kystlinje gir, det er rikelig tilgang på fisk i havet. Man har også mulighet til å komme seg kjapt vekk ved hjelp av båt om det skulle være nødvendig!
Nordnorge har også samme kystlinje som vestlandet, men mine geografiske kunnskaper, pluss de store avstandene fra tettsted til tettsted gjør det utelokket for meg.
Sørlandet er den varmeste delen av Norge og gir et godt utgangspunkt for jordbruk, og har også de samme kystlinjene som vest- og nordnorge
Østlandet er mitt hjemsted og mitt klarevalg førstevalg på hvor jeg ønsker å dra. Østlandet har landet beste skoger, noe som er nyttig både for sikkerhet og for skog som ressurs. Det meste av produksjon og lagerplasser skjer i området og man har absolutt mest tilgjengelig resurser i denne delen av landet. De fleste områdene på østlandet vil også tåle ganske mye høyere vannbestand, om det skulle være et senario. I motsettning til Bergen som vil ligge langt under vann.

Det ideelle stedet vil være et sted med gode fiskemuligheter samtidig som man har mulighet til å dyrke jord, men selvfølgelig ikke i Oslo området.
Jeg har allerede en del lokasjoner (med kart og veibeskrivelse) til fast bebodde (gårder og små bruk) og ubebodde (hytter) plasser som er ideele for å kunne overleve over lengre tid.

Kriterier for valg av bopel:
Minst 1 time kjøreavstand fra Oslo, 20 minutter kjøreavstand fra nærmeste tett sted.
Ligger med lett tilknyttning til hovedvei, men ikke direkte synlig fra hovedveien eller et naturligsted å kjøre.
Mulighet for å dyrke jord, fiske, jakte, samt god tilgang til tømmer og ferskvann.

Etter at jeg har funnet alle disse stedene har jeg brukt endel tid på å finne ut hva som er i områdene.
Jeg har brukt kart fra googel og markert politistasjoner, sykehus, legekontorer, legevakter, militære områder, matvarebutikker og andre som kan ha mat, apotek, dyrebutikker, veterinærer, felleskjøpet, plantebutikker(for frø), bibliotek, aktuelle lagerhaller (sportsbutikker, dagligvarer, osv), og andre butikker som har verktøy, våpen og andre ting jeg tenker kan være av nytte.

Jeg har laget to kart, det ene er for områdene jeg ønsker å bosette meg på, disse er ganske detaljerte, mens det andre veien fra Bergen til de aktuelle stedene, der jeg kun har markert steder som kan ha medisiner eller våpen.

På den måten sparer man mye tid på å kartlegge områdene man befinner seg i. Det jeg også kan legge til er at man finner butikker man ikke ante eksisterte, uansett hvor kjent man er i området.

Mitt problem er at om jeg kommer til en situasjon der man har funnet et sted å bo, man har mat for en god stund fremover og rikelig med jord å dyrke på, så aner jeg ikke hvordan man dyrker.
En ting er å putte et frø i jorden og vente på at det vokser, men hvordan man lagrer kort, lager mel, planter poteter, osv har jeg ingen peiling på.
Derfor har jeg laget et dokument med viktig informasjon for hvordan man gjorde ting før vi ble avhengig av elektrisitet.

Det går ut på at livsstilen man blir nødt til å leve, er den samme vi levde i Norge for 200 år siden. Før strøm, markeder, penger, eller andre ting vi er så avhengige av i dag ble vanlig. Dokumentet tar for seg alt fra stell av flere typer husdyr, dyrking av jord og bearbeidelse og lagring av det man dyrker, viktige planter som kan brukes til medisinske fomål, lagring av fisk, lagring av kjøtt, behandling av pels og ull, osv.

Om ting går så bra som dette har man det man skal trenge for å forhåpentligvis leve et langt liv. Men jeg har også troen på å starte et samfunn. Etter hvert vil det også være behov for flere folk, folk blir sysselsatt og får faste arbeidsoppgaver.

Jeg trur folk kommer til å bli desperate og ganske aggressive etterhvert, og har ingen planer om å sette opp skilt om hvor vi befinner oss.
Men tanken er at man lager et naturlig møtepunkt som man kan skilte til, og skrive tydlige meldinger om når man kommer til å være der.
Stedet burde være åpent, med god synlighet så man kan se hva man kommer til før andre ser deg. Grupper vil alltid bli etablert, og noen sikkert også voldlige. Å være aktsom er en viktig del av å overleve.

Håper dette var noen gode innspill, og at det kan hjelpe andre i samme bås. Tanken er at man ikke skal ha alt på forhånd, men bruke det man har tilgjengelig i etterkant.
Har selvfølgelig noe liggende, men det holder nok ikke mer enn noen mnd.

Dokumentet jeg nevnte er forsatt under produksjon, men når det er helt ferdig vil det bli lagt ut store deler her. så kom gjerne med innspill. Selv vil jeg ha noen kopier printet ut og laminert.

Det jeg også skulle øsnke jeg viste mer om er hvordan man kan fange dyr uten å jakte, forskjellige type feller f.eks. og diverse urter og planter som er vanlige i norge.

Kom gjerne med innvendinger på det jeg har skrevet.

- Mr. O

Topp

Innleggets emne: Re: Mr. O
InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 14:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Alltid flott å ha planer, men planen din om å bugge ut til østlandet tror jeg nesten over halve befolkningen har. Skogene i østlandet utvikler seg nok dessverre fort til å bli minst like farlige som de store byene.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 16:49 
Avlogget

Mr.O ->

Jeg hadde satt stor pris på dette dokumentet når det er klart! :)
Flott at du deler. Jeg leser meg selv opp så gådt jeg kan, prøver litt på diverse dyrking,
men har ikke plass til å dyrke så mye siden vi leier bolig idag. Ellers har jeg kjøpt en del bøker om
planter som medesinbruk, uten at jeg har forsøkt noen av oppskriftene enda. Ang antibiotika har jeg alt et
midlertidig lager der (Fish Mox - Amoxicillin) Samme som du får hos legen bare reseptfritt og trykt. Greit å lære seg dosering og
diagnosering av sjukdom/bakteria.
Ang buggin out til skogs på østlandet. Dette må da være siste løsning. Vil tro at så lenge det er mulig å bo der man bor, så har du bedre muligheter for å slå deg sammen med slekt å venner og evt andre likesinnede, og således jobbe sammen om mat og klær+++
Å overleve i skogen i uker, mnd, år er mye vanskligere en en teltur en helg......

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 23:30 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Alltid flott å ha planer, men planen din om å bugge ut til østlandet tror jeg nesten over halve befolkningen har. Skogene i østlandet utvikler seg nok dessverre fort til å bli minst like farlige som de store byene.

Dere er hjertelig velkommen nå og til å bygge dere opp, lage nettverk og planer. Men prepperne som bor i skogene på østlandet er nok ikke like interesert i vandrene turister som vil "dele" på resurser i dårlige tider. Da blir nok nok pent geleidet i en annen retning.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 00:37 
Avlogget

Er ikke snakk om å klatre i trær og bo i skogen, men mener at skog er livsviktig for å overleve.
Et eksempel på en lokasjon er f.eks gubransdalen, det er god jord å dyrke, det er mye skog å ta av, gode jakt områder, samt flere vann med fiske muligheter.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 06:06 
Avlogget

Ja, vi må alle på et tidspunkut i skogen for å finne mat å ved. Helt klart.
Håper bare folket har vett til å ikke ødelegge skogene helt, og la ungdyra være i fred,
så blir det avkom til neste år også :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 21:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Klart det finnes fruktbar mark; men hva med de som allerede eier den? Det er ikke landområder ingen har rett på; og jo mer nødvendig det blir jo flere vil ta opp drift av familiens gamle gårdenog marker. Kjøper du noe nå er det en sak, men jeg ville ikke forvetet at det er store ressurser ingen andre har rett/lyst på. Det er ikke noe "free pickings" ved mindre du ser for deg at store deler av befolkningen går med tidlig i et tenkt scenario.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 21:36 
Avlogget

Jeg er enig i mye av det o sier. Om han mener å danne ett nettverk slik jeg forstår det så er det alltids noen med stor eiendom rikelig med ressurser som trenger både vakthold og arbeidskraft. Jo fler man er til å forsvare maten jo verre blir det for tyven å ta den. Alene vet vi ikke alt, men sammen har vi kunnskap om mye. Kikk på naturtips.no der er det mange gode tips om hva man finner i skogen av mat.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 22:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøken skrev:
Klart det finnes fruktbar mark; men hva med de som allerede eier den? Det er ikke landområder ingen har rett på; og jo mer nødvendig det blir jo flere vil ta opp drift av familiens gamle gårdenog marker. Kjøper du noe nå er det en sak, men jeg ville ikke forvetet at det er store ressurser ingen andre har rett/lyst på. Det er ikke noe "free pickings" ved mindre du ser for deg at store deler av befolkningen går med tidlig i et tenkt scenario.

Ja ikke sant. Emnet ble diskutert litt på denne tråden: viewtopic.php?f=58&t=335

Mitt råd til alle som ønsker seg ut på landet er å flytte dit nå.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: