Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 14:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Min strategi
InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 20:45 
Avlogget

Min strategi vil nok være å ikke spre info om mine ressurser til noen. Slik info sprer seg nok som flamme i tørt gress.
I tillegg kan det være strategisk at man ikke har store ressurser synlige.
Jeg tror og det kan være fordel å være mest mulig offgrid om SHTF.

Topp

Innleggets emne: Re: Min strategi
InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 11:34 
Avlogget

Som Gray skriver i sin kjeltring tråd så viser jo det at det å ha et godt naboforhold gull verdt. Om man har de "riktige" naboene vel å merke.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 20:22 
Avlogget

Lav profil er definitivt en vinner, men når omfanget av preppingen begynner å blir ganske så stort så er man tjent med å være der for hverandre. Ikke nødvendig at alle lager mat, ikke nødvendig at alle passer unger/underviser, ikke nødvendig at alle holder vakt.

Det er situasjonen vi er i, dvs selv om jeg har kanskje bedre utstyr enn naboen på visse punkter så vet jeg at han ikke kommer til å ta det. Primært for at han trenger meg som person også, han trenger noen som kan dekke opp de oppgavene jeg er satt til. Og stryker jeg med så veit han at alt mitt er hans frivillig så det han behøver ikke bekymre seg for noe. Det vanskligste for vår gruppe er hvis noen bestemmer seg for å pakke sammen og flytte, det vil kunne ramme gruppen og kreve ganske store omlegginger, derfor så prøver vi i størst mulig grad å dekke opp funksjoner fra flere husstander slik at vi reduserer denne risikoen noe.

Den dagen vi alle sammen skjønte at vi var såmye bedre tjent med å hjelpe hverandre og at vi kjører dette løpet sammen i tykt å tynt så var det en del som åpnet seg og kom ut med en del hemmelig småtteri ;-)

Ulemper er at man som gruppe skal være litt samstemt, fullt demokrati kan vi ikke ha, da tar avgjørelsene alt for lang tid. Så vi må deligere ansvaret ut på forskjellige områder de som jobber med det. Dvs de som skal sikre områder får mulighet til å gjøre dette, de som skal holde på med barn og undervining faktisk får mulighet til å gjøre dette. Kort og godt respekt for hverandres oppgaver, men en viss form for prioritering om det skulle bli tøft. Prinsipp avgjørelser så har hver husstand sin stemme.

Men hvordan kommer man i kontakt med andre preppere på denne måten? Enten flytter du til ett området der det er preppere, eller så er du heldig og vokser opp i ett nabolag med preppere. Mange av de andre prepper familiene har jeg kjent i 30-40 år, og i løpet av den tiden så har man sett og hørt mye rart. Klart det hjelper på for å forhindre at man blir sett på med ett skjevt øye.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2013, 11:51 
Avlogget

Hei Godtfolk!

Min strategi er å holde en lav profil til evt turmulter er over.
Uavhengig av hvilke kriser menneskeheten står overfor, viser historien at de menneskene som har overlevd en tid med fullstendig anarki og kamp om ressurser, kommer til et punkt der de vil innse nytten av å samarbeide. Disse personene er også de som har ungått å dø av sult, sykdommer og drap og som således forhåpentligvis har en eller flere egenskaper som vil være nyttig i oppbyggingen av en eller form for sivilisert hverdag.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 20:47 
Avlogget

yo min strategi er og teame opp med jevn aldrende på en øy noen kilometer fra øya jeg bor på og leve av jakt og fiske og jeg har nokk mat for en liten kickstart 2 måneder med mat på rommet mitt jeg har allerede en kompis med på det noen andre som er i i tolv og tretten års aldren som har lyst jeg bor i finnsnes området jeg har mye skills alt fra purifsere vann til og plante min egen mat lage bål med pinner og så videre

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 21:08 
Avlogget

hva med punkmtum, komma og stor bokstav... har du spart på det også ;)

Å leve av jakt og kanskje primært fiske vil være hardt, veldig hardt... sørg for skaffe ferdigheter, kunnskap og velprøvd utstyr i så tilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 21:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Prøv det ut hjemme før du legger ut på tur, det er VELDIG viktig ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 21:56 
Avlogget
Brukerens avatar

anbefaler å starte en hage nå til våren. å slenge frø i jorda er ikke det samme som å dyrke mat, og slett ikke å overleve på selvdyrket mat. Kona og jeg har hatt hage i noen år, vi øker kvadratmetertallet med 20-30 pr. år og det er såvidt vi klarer å få det til å gå rundt med tiden. Samt at husholdningen vår ikke klarer å produsere nok kompost til kjøkkenhagen.

Jeg tror at de aller fleste, meg selv inkludert, har helt feil oppfatning av hvor steinharde våre forfedre og -mødre var, hvor mye de kunne utstå av lidelse og tungt, tungt arbeid, og hvor utrolig mye kunnskap de hadde. vi har også kunnskap, men jeg ville heller visst mer om hvordan spore en elg enn om hvor man får tak i de morsomste lol-catz-bildene.

Og kunnskap er todelt. Noe ligger i hodet, men nesten mer ligger i hendene. å ha en bok om håndverk er ikke det samme som å beherske håndverket. Det får du BARE ved å gjøre det, dag ut og dag inn.

Så jeg vil på det sterkeste anmode deg om å øve, øve, øve.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 23:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Om mulighet, spør foreldre! De kan mere enn du tror ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 23:56 
Avlogget

Det som Filbert her sier er rimmelig sant, eg har jaktet småvilt og storvilt og fisket i mange år no, å bare høste fra naturen er steinhardt, å bo ved sjøen i et sjul er heller ikkje lett, kaldt-vått-hardt vær. Om du har mulighet, så bruk en uke av sommerfeien din på å teste det ut, da er det ingen fare om dere faller i sjøen. Bruk vinteren no på å lag en liten leirplass.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 08:34 
Avlogget

Det slo meg i gårkveld...at den aboslutt beste strategien er såre enkel.

Det handler om å jobbe så mye en kan, vil og har mulighet til for å hindre at vi kommer opp i disse situasjonen vi prepper for.
Bli miljøbevist, påvirk dine medmennesker, sørg for å mase på kommunen om deres beredskap, stem på de politkierene som tenker langsiktig og innse at vi lever i et meget spesielt samfunn her i norgge med et vannvittig overforbruk... reduser forbruk, så vil mye være gjort.

For de som ønsker en liten innsikt o hvordan livet kan arte seg etter slike scnearioer som av og til dukker opp, anbefaler jeg å lese "Seierherrene" av Roy Jacobsen, om hvordan livet var for fiksebøndene på kysten for mindre en hundrede år siden...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 17:11 
Avlogget
Brukerens avatar

kan ikke gjøre annet enn å gi filbert to fete tomler opp for det innlegget. Preppere er vanligvis defaitistiske og introverte, men det beste er jo å forhindre at katastrofen skjer, og at OM den skjer er samfunnet skikket til å hanskes med den, og først om samfunnet feiler skal du selv trå til.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 17:41 
Avlogget

Draugjeger skrev:
anbefaler å starte en hage nå til våren. å slenge frø i jorda er ikke det samme som å dyrke mat, og slett ikke å overleve på selvdyrket mat.

Jeg tror at de aller fleste, meg selv inkludert, har helt feil oppfatning av hvor steinharde våre forfedre og -mødre var, hvor mye de kunne utstå av lidelse og tungt, tungt arbeid, og hvor utrolig mye kunnskap de hadde. vi har også kunnskap, men jeg ville heller visst mer om hvordan spore en elg enn om hvor man får tak i de morsomste lol-catz-bildene.

Og kunnskap er todelt. Noe ligger i hodet, men nesten mer ligger i hendene. å ha en bok om håndverk er ikke det samme som å beherske håndverket. Det får du BARE ved å gjøre det, dag ut og dag inn.

Så jeg vil på det sterkeste anmode deg om å øve, øve, øve.

Kloke ord Draugjeger. :)
Det tar mange år å få dreisen på hagebruk.
Ikke bare det å finne ut hva som er greit å dyrke, og som vil trives i ens klima, men like mye det å opparbeide jorda.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 18:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Før vi begynte med kjøkkenhage levde jeg i den tro at jord var jord og at den ene jorda vel var like bra som den andre. Så feil man kan ta. Jord består av sand, leire, humus, mycel, bakterier, dyr, bæsj samt hundre andre bestanddeler. Hvilke planter som trives i hvilken jord er helt essensielt å finne ut, i tillegg til at f.eks. leirjord er ryggbrekkende tungt å jobbe med. andre faktorer kan være vekstsone, mikroklima, saltinnhold, vanntilgang, etc. etc.

Det er et helt fag. Jordbruk, kalles det visst... :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 22:14 
Avlogget

Draugjeger om jord og kjøkkenhage:
Draugjeger skrev:
Det er et helt fag. Jordbruk, kalles det visst... :)

Dagens visdomsord, he he :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet