Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 19:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Min strategi
InnleggSkrevet: 21 Okt 2014, 19:11 
Avlogget
Brukerens avatar

youngprepper skrev:
yo min strategi er og teame opp med jevn aldrende på en øy noen kilometer fra øya jeg bor på og leve av jakt og fiske og jeg har nokk mat for en liten kickstart 2 måneder med mat på rommet mitt jeg har allerede en kompis med på det noen andre som er i i tolv og tretten års aldren som har lyst jeg bor i finnsnes området jeg har mye skills alt fra purifsere vann til og plante min egen mat lage bål med pinner og så videre

Om dere er 12-13 år, så har dere ikke lov til å jakte, kun fiske og sanke. Det er ikke bare å jakte når dere ikke er gamle nok, og ikke har jegerprøven ;)

Topp

Innleggets emne: Re: Min strategi
InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 23:02 
Avlogget

Filbert skrev:
Det slo meg i gårkveld...at den aboslutt beste strategien er såre enkel.

Det handler om å jobbe så mye en kan, vil og har mulighet til for å hindre at vi kommer opp i disse situasjonen vi prepper for.
Bli miljøbevist, påvirk dine medmennesker, sørg for å mase på kommunen om deres beredskap, stem på de politkierene som tenker langsiktig og innse at vi lever i et meget spesielt samfunn her i norgge med et vannvittig overforbruk... reduser forbruk, så vil mye være gjort.

For de som ønsker en liten innsikt o hvordan livet kan arte seg etter slike scnearioer som av og til dukker opp, anbefaler jeg å lese "Seierherrene" av Roy Jacobsen, om hvordan livet var for fiksebøndene på kysten for mindre en hundrede år siden...

Er nok helt enig i den Filbert.
Er ikke i tvil om at dersom noe skjer, så vil et samfunn som jobber sammen, klare seg godt.
Jeg vil spesifisere at dette gjelder bygdesamfunn.

Man kan ikke se bort fra at by-folk vil få mye større problemer med dette. Ettersom infrastrukturen baserer seg på indistrualisering og forbruk,
Og man har en mye større andel av "Konger", som ønsker seg sitt og eget beste. Noe jeg antar vil føre til grupperinger og oppgjør med fatale
utfall. Man har selvfølgelig disse "Kongene" på bygda også, men siden det er så mange resurser pr. kvadrat kilometer med fiskere, jegere, bønder, mekanikere,
rørleggere, elektrikere, leger, lærere osv osv. så ligger det mer til rette for å kunne få det til.

Det jeg frykter mest er faktisk bløgen av flyktninger ifra nabo byene som flykter til bygda for å leve av "jorda" i troen at det bare er å jakte, fiske og sanke den maten de finner.
Det er tross alt flere ti-talls tusen personer i de byene, i forhold til at det kanskje er 3000 personer totalt i denne kommunen.

(Gikk akkurat opp for meg hvor mange resurssterke personer som bor i min omkrets).

Og man kan lettere samarbeide med resurser enn i et by samfunn som vil bli mye hardere rammet fort.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: