Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 15:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 14:34 
Avlogget

Hei fellow preppers.

Nei, dette er ikke en overskrift man ser på VG eller DB, hehe. Vel.Håper ting står bra til med dere, og at dere begynner å bli "prepared, not scared". Ulikt mange i massene der ute, tenker jeg sjansen for at en samfunnskollaps kommer her i Norge er réell i løpet av de kommende årene da den norske valutaen også er en del av det internasjonale bank-systemet.

Hvilken bugout bil (BOV) er best? Om man skal bugge ut, naturligvis. Jeg satset på fart, god bagasjeplass, mulighet for carboks og ESP antiskrens. Er en firehjulstrekker å anbefale? Isåfall, hvilken? Tenkte på å bytte inn bilen mot en Subaru Forester. I tillegg er det greit å ha en bil som 'blender inn' blant andres biler. Dvs ikke altfor stor eller altfor fancy som nærmest lyser "jeg er en prepper". Har også lest i en bok at det er fordel med en diesel-bil (grunnet at det er MYE tryggere å lagre diesel enn bensin pga eksplosjonsfare) og at det bør være en modell som er 2002 eller eldre, som ikke er avhengig av for mye elektronikk (fordi spesialiseringsyrker kommer til å kollapse). I tillegg bør det være lett å anskaffe billige deler. Kanskje det mest optimale er å ikke ha bil i det hele tatt, men kun sykkel med en tralle bakpå (Jeg personlig mener at det beste er å unngå bil i størst mulig grad da det både forurenser og kan forårsake ulykke).Selv om det nok avhenger av hvor man skal bugge ut.

Videre: Hva tenker dere er den ultimate kollaps-jobben? Jeg jobber nå innen sikkerhet. Jeg tenker at det er et yrke som kommer til å være etterspørsel i dersom samfunnet kollapser, da sikkerheten kommer til å gå tapt (f.eks strømdrevne sikkerhetssystemer, i værste fall) og at det vil bli mer uroligheter og gråderi. Hva tenker dere? Muligens er også arbeid innen kommune og stat også relativt trygge jobber, men er ikke helt sikker på det.

For tiden er jeg overhodet ikke i en idéell situasjon overlevelsesmessig. Jeg leier leilighet (som man hypotetisk sett kan bli kastet ut av når som helst), og har ingen BOL (Bug Out Location). Likevel skal jeg nå gå til anskaffelse av supermat som kan lagres i opptill 15 år, samt vannfiltreringssystem. I tillegg spesialiserer jeg meg nå på beskyttelse av hjemmet rent praktisk og hvor det er best å relokalisere i Norge, samt hvordan lagre mat best mulig. Jeg kan også forsvare meg selv, og har en del "primitive living" skills. Det vil si at jeg kan bidra til en gruppe eller et mini "prepper samfunn" med det jeg har å tilby av kunnskap og ferdigheter. Om noen skulle være interesert i ta med en som spesialiserer seg på matlagring og sikkerhet dersom SHTF, så ta gjerne kontakt Jeg har ingenting imot å kunne bugge ut på et småbruk (et småbruk er også hva jeg tar sikte på å eie selv etterhvert), hvor jeg kanskje kan betale for en liten flekk å dyrke økologisk på frem til jeg eier et eget sted.

Må også i denne sammenhengen spørre, selv om det er litt off-topic, er det virkelig en fordel å eie et sted med masse gjeld i disse tider? Jeg står mellom å fortsette å leie, eller å ha masse gjeld ved å kjøpe. Har lest den økonomiske tread'en her inne, men så ikke at dette var veldig diskutert.
Mange økonomiske eksperter i USA mener at å ha gjeld er veldig toxic, fordi banken kan konfiskere tingene man har. Forstår det slik at vi her i Norge ikke har en fullt så grådig bank, så kanskje en slik tanke er ubegrunnet her?

"People don't care how much you know until they know how much you care"

*Compassion and being the change is especially important in uncertain times*

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 15:11 
Avlogget

Jobb: sauebonde med litt poteter og skogdrift på si. Rimelig selvforsynt uten stort behov for energi/gjødsel etc.
Bil: Toyota Hiace, driftsikker og funksjonell, lett tilgang på reservedeler.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 17:35 
Avlogget

RelocatoreX skrev:
Hvilken bugout bil (BOV) er best?

Som tidligere diskutert i dette forum sier de fleste at man bør gå for en Toyota Hi Lux pre 1998 for da er Dieaselmotoren ikke en common rail motor, og drivstoffmulighetene er "tilpasset" peak oil.

RelocatoreX skrev:
Videre: Hva tenker dere er den ultimate kollaps-jobben?

Det kommer vel an på det jobbkvalifikasjonene man innehar.
Jobber selv i Glassbransjen, og i disse tider er det temmelig uttrygt, men i opprørstider sier det vel seg nesten selv at da vil denne bransjen få mye å gjøre pga vandaler...
Det man kanskje burde gjøre er å se på hvilke jobber som fantes i starten på industrialiseringen for å finne seg en bransje/nisje som man kan mestre.

RelocatoreX skrev:
Jeg leier leilighet (som man hypotetisk sett kan bli kastet ut av når som helst), og har ingen BOL (Bug Out Location).
Likevel skal jeg nå gå til anskaffelse av supermat som kan lagres i opptill 15 år, samt vannfiltreringssystem. I tillegg spesialiserer jeg meg nå på beskyttelse av hjemmet rent praktisk og hvor det er best å relokalisere i Norge, samt hvordan lagre mat best mulig. Jeg kan også forsvare meg selv, og har en del "primitive living" skills.

Eie eller leie er et diskusjonstema som altid kommer til å være et diskusjonstema.
De aller fleste er enige om at det er best å eie.
I folkevandringssammenheng kan det være en hemsko.
Å leie vil jo også være atraktivt i krisesituasjoner....
For utleier vil jo også sikkre sine inntekter i krisesituasjoner, og da vil de aller fleste leietagere fortsatt være sikkret bosted.

Matvarelager er jo noe man kan ta med seg selv om skulle bli "kastet ut".
Hvor det er best å relokalisere seg kommer jo an på de kunskapene man innehar, samt yrkespraksis.

Primitive skills vil uansett situasjon være nyttige.

RelocatoreX skrev:
Mange økonomiske eksperter i USA mener at å ha gjeld er veldig toxic, fordi banken kan konfiskere tingene man har. Forstår det slik at vi her i Norge ikke har en fullt så grådig bank, så kanskje en slik tanke er ubegrunnet her?

Vi Norge er i den heldige situasjonen at vi har en statsgaranti på våre sparepenger i bankene, og at banker ikke uten videre kan gå konkurs slik at bankene plutselig skulle kreve div lån gjort opp over natten.
I den sammenhengen kan vin "neste" ikke sammenlikne oss med USA.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 17:47 
Avlogget

Opparbeider du deg gjeld på noe, så kan både bank, inkasso selskap og kemner konfiskere tingene dine som kompenasjon for gjelden din også her i Norge. Luksusfellen er jo et godt eksempel på hvor galt det kan gå noen ganger. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 18:19 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Opparbeider du deg gjeld på noe, så kan både bank, inkasso selskap og kemner konfiskere tingene dine som kompenasjon for gjelden din også her i Norge. Luksusfellen er jo et godt eksempel på hvor galt det kan gå noen ganger. ;)

Det gjelder jo både i eie, og leie sammenheng det.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Det spørs jo hva du tenker kollapser i disse scenarioene, og hvor mye disse tingene kollapser. For min del tenker jeg ca. sånnher:
1. Grad er for min del tre regjeringsperioder med blått, for da forsvinner karrieren jeg går inn etter endt utdanning til sommeren. Dette har skjedd i Dannmark i mitt fagfelt så det er en realistisk risiko. Endel spesialutdannede innen tjenester et veldferdssamfunn tilbyer faller under samme kategori, mange kan klare seg like fint på det private markedet men ikke alle. Hvis dette skjer går jeg for en bil som krever lite bensin, ettersom kostnad vil være det største problemet, gjerne el bil(håper det kommer en offroad Tesla etterhvert:D ) eller hybrid. En liten del av arbeidsmarkedet kollapser, men ikke hele verden. På tide å hoppe til andre grad og produsere tekstiler på heltidsbasis igjen!

2.Grad ser jeg for meg at folks kjøpekraft går kraftig tilbake, og dermed blir mange i salgssektoren og luksusyrker på det private markedet uten jobb. Å være håndverker eller jobbe så nærme primærnæringen som mulig blir en trygghet her, fordi de som tilbyr tjenester folk faktisk trenger vil beholde jobben lengre. Puddelfrisør: Nei. Grovsmed: Ja. Selfølgelig er oljetilgang i bakhodet men allikevel tenker jeg også Toyota lux med eller uten cab eller en Landcruiser, avhengig av hvor mange man er i familien. Å ha en traktorbil er forferdelig praktisk.

3.Grad. Hvis man skal tilfredstille alle sine behov i umiddelbar nærhet, gjennom egenproduksjon eller bytte med naboer er bonde det tryggeste yrket. Yrke:Bonde. Kjøretøy: Fjording. Spesielt her ser jeg verdien i å eie, men selfølgelig med så lite gjeld som mulig, eie et sted man kan dyrke sin egen mat, nok til sin familie og gjerne også holde seg med rent vann og ved. Da tenker jeg i tradisjonelle termer, uten bruk av store mengder olje i produksjonen. Skal en ha noe å gjøre som håndverker her må man back to basics i fagfeltet sitt. Den ultimate kollapsbilen blir for meg en fjording. Det er en svært allsidig og god lett kjørehest, generelt laber ridbarhet men ikke ubrukelig, spesielt på langtur, næringseffektiv(dvs. er laget for å klare seg med lite for, det er derfor dagens fjordinger som regel er bælfeite: de tåler ikke det moderne foringsregimet), lager fabelaktig gjødsel og er ikke avhengig av bensin eller andre former for olje eller strøm. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Bil; skrabb av en octavia, men tror ikke helt på STHF/TEOTWAWKI/WROL, så ser ikke noen grunn til å ha en dieseldrevet landrover fra 1970 med ekstra dieseltank, panserplater påsveisa left, right and center og mg-feste på taket (selv om det hadde vært morsomt å lage en)
Jobb: håndverker innen...alt mulig, nesten...men suger på elektro. jobber som instruktør. Regner med å ha jobb under det fleste forhold.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 22:05 
Avlogget

Tenker at lege, tannlege, sykepleier, håndverker, småbruker/bonde/avløser er gode valg. Litt sent hvis man ikke har slike evner. Altfor sent til annet enn de landbrukelige.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2013, 08:24 
Avlogget

Havremoped duger til alt.
Den har firehjulstrekk og går på "biodiesel".
Den kan til og med gi melk. Hestemelk brukes til mye rart oppe i mongolia og deromkring.
Den har både trepunkt og hengerfeste, og kan dra både plog, harv, slådd, ard, slåmaskin, rive, rolve, kanonlavett, vogn, kjærre og tømmer.
Eksosen kan brukes til alt fra husbygging til rosegjødsel, og i nødfall kan den også brukes til brensel.
Og skulle du virkelig være ute å kjøre, så kan du spise den og lage en frakk av skinnet.
Nærmere et multiverktøy kommer man vel knapt. Den har til og med evnen til å reprodusere hvis det skulle være ønskelig.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 16:10 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.youtube.com/watch?v=cDoRmT0iRic

Denne, ehe. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 19:13 
Avlogget

Når det gjelder bil,så må det viktigst vel være at den er lett å mekke, og minst mulig el-chiper og kompliserte ting.
dessverre er nesten alle biler utsyrt med insprøytning,anti-skrens. blokkerings fri bremser,data hjerner osv. Alt dette er bra greier, men når shtf skjer,hva da? Deler,elektronisk utstyr, osv vil sakte men sikkert forfalle eller slites. Hvordan skal slik vedlikeholdes? Er der deler å få tak i? 2 eller 4 hjuls trekk kommer i annen rekkefølge da. Ikke vits med 4x4 hvis den står og der ingen deler å oppdrive. Bare min mening.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 21:11 
Avlogget

Jeg vet ikke helt hva som menes med en "kollaps-jobben bil osv, Men regner med det dreier seg om en Bug out Bil.. Jeg har en Volvo feltvogn som BOB-bil.. fordelene er: Framkommelighet, god plass, Sterk (kan trekke med seg mye), er lettmekket, driftsikker, tåler veldig mye, er tilpasset kaldt klima (24 volt) , har ikke noe elektronikk som skades av evt EMP, lite plastdetaljer og ræl, god deletilgang, Billig og eie (veteran = 1000 lapp i året) , kan mørklegges fullstendig med En knapp, camofarget, og sist og ikke minst: den er laget for vansklige forhold utenfor vei i krig og krisetilstander

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 10:20 
Avlogget

Veit om en total renovert Toyota Hilux 4x4 med lavserie som kommer på markedet snart. Rigget med railing på taket, med arbeidslamper i alle retninger, skikkelig kufanger med 5tonns vinsj og tusenmetere, plan bak, 4 dørers diselmotor. rør langs siden på bilen. Svart. Bilen skal være helt fri for rust og alle tilleggene (som railing, kufanger eller rørene som sitter ved kanalene) er alle festet i ramma på bilen og kan sammen eller individuelt brukes hvis man må løfte bilen, skli over tømmerstokker eller ol. Det er også snorkel over taket for luftinnsug til bilen.

Bilen er av den gamle sorten sugedisel som funker uten elektronikk.

Bilen er ikke nevneverdig diskre, men er virklig en sånn type bil man vil ha hvis ting går til skogen. Må jo være en grunn til at topgear ikke klarte å avlive en tilsvarende modell, eller at hvis man reiser f.eks afrika så er det en haug av disse bilene.

Når det gjelder kollaps jobber så vil jeg tenke på leger som en pluss i margen, tannlege er ikke så viktig, man kan jo stort sett trekke tenner om nødvendig. Alle typer nevenyttige jobber er pluss i margen, og som flere jeg kjenner som reiser på ekspedisjoner, store redningsaksjoner i utlandet osv så er det helt vanlig (om ikke ett krav) å ha to fulle utdannelser. F.eks lege og mekaniker, eller kokk og forsker. Jeg har trua på å lære seg mange skillsett så om man får kjøkkentjeneste, vakthold må drive å bygge eller dyrke mat så er det akkurat det samme.

Sånn sett så er kanskje det å jobbe med it eller regnskap kanskje en litt bortkastet jobb, men samtidig så er dette yrker som man sitter på ett kontor og løser en jobb. Hvis man da klarer å snike inn å lese litt forbredene literatur i ledige øyeblikk, ta noen telefoner for å bestille litt, osv så er kanskje de yrkene helt greie i dagens samfunn. Men ja, utvid horisonten er nok nøkkelen. Man må kunne mer enn de rundt seg hvis man skal være en tydlig resurs for gruppa.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2013, 18:44 
Avlogget

Jeg vet ikke hvis det er den ultimate BOV, men Volvo Feltvogna er ganske bra:

- billig og lett å finne på finn.no
- lett å finne deler
- mulig å reparere selv
- samme størrelse som en vanlig bil (men høyere)
- god 4x4
- neste EMP proof :)

Men den er ikke en perfekt bil:
- maksimal hastighet er rundt 90 km/t
- mye bråk
- ikke drivstoffeffektive
- litt ustabilt fordi det er ganske høy

Kjæreste og jeg prøver å transformere vår i et små bo-bil. Det er gøy å gjøre!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 21:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Vel, svært mye kan sies om bil, driftsikkerhet og prepping. Skal vi sikre oss helt mot elektronikkfeil (og strålesvidd elektronikk), så må vi nok tilbake til slutten av 60-tallet. Det er lite bra å hente av Europeiske biler fra de årene. En eller annen Chevrolet ville vært bra. De var super-enkle å stelle med fra de årene, i tillegg meget robuste. Dette er jo helst samlerbiler i dag, og ikke å enkelt å deale med.
Selv har jeg gått for Volvo 940 fra 1991/1993 (den enkleste GL 2,3 liters 4 sylinder). Jeg har en sedan og en herregårdsvogn. En stuet vekk, og en til daglig bruk. De er galvaniserte, akseptabelt enkle å fikse (Biltema har vel alle slitedelene billig), og har moderat med elektronikk. Vil du sikre deg ekstra godt, så kjøper du en ekstra tennings-styreenhet, og legger den på hylla i en metallboks. Da er du rimelig sikker. Det skulle jo aller helst vært en dieselbil pga. drivstofflagring osv., men de gamle dieselmotorene (før common-rail teknologien) er noe dritt, spør du meg.
Jeg har all respekt for et innlegg lenger oppe, som fremhever eldre Toyota HiAce. Det er den mest populære bruktbilen i Afrika, og vi vet godt hvorfor. Uhyre driftsikker, god å kjøre på all slags vei (og ikke vei), og har et vell av plass til disposisjon. Et godt valg!
Det ultimate ville kanskje vært å skaffe seg et militært personellkjøretøy, men da kun til å stue vekk - foreløpig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: