Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 00:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 18:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Må jeg få minne om at peak oil tråden er et mer passende sted for denne diskusjonen, særlig siden denne tråden ble opprettet utelukkende for å takle peak oil, og ikke diskutere hvorvidt det ville bli peak oil? Kanskje det er best om Bamse flyttet en del innlegg som ikke har i denne tråden å gjøre...

Sant nok, men når jeg prøver å finne ut hvor den siste utglidningen startet, ender jeg opp ved en post om "peak ved". Høres det kjent ut? :D

Dernest vil en flytting føre til mange brutte tankerekker fordi flere kommenterer poenger i tildligere poster som er relevante for peak oil-overlevelse i tillegg til momenter som er en tanke på siden. Sukk, det skal ikke være lett.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 18:40 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Frøyatro skrev:
Må jeg få minne om at peak oil tråden er et mer passende sted for denne diskusjonen, særlig siden denne tråden ble opprettet utelukkende for å takle peak oil, og ikke diskutere hvorvidt det ville bli peak oil? Kanskje det er best om Bamse flyttet en del innlegg som ikke har i denne tråden å gjøre...

Sant nok, men når jeg prøver å finne ut hvor den siste utglidningen startet, ender jeg opp ved en post om "peak ved". Høres det kjent ut? :D

Dernest vil en flytting føre til mange brutte tankerekker fordi flere kommenterer poenger i tildligere poster som er relevante for peak oil-overlevelse i tillegg til momenter som er en tanke på siden. Sukk, det skal ikke være lett.

Hvis du mener at det ikke vil være et problem med tilveksten i norske skoger ved stor avvirkning av trær (noe som må være sannsynlig hvis vi ikke skal varme opp hus med elektrisitet, olje eller gass) og dette ikke har noenting med å overleve PO, så må jeg si at min respekt for deg som både moderator og poster synker. Jeg må si at jeg synes det er et lavmål at du unnskylder dine egne svar til Lagopus og forsøker å skylde på mine egne "avsporinger" om peak ved.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Joda, ved vil være viktig etter peak oil. Men tro det eller ei, det samme vil olje være. Mange later til å tro at peak oil betyr NULL olje. Det gjør det IKKE. Hvor mye olje det er igjen i Nordsjøen og andre norske områder er derfor MEGET relevant i denne sammenhengen. MYE olje på norsk sokkel betyr større handlingsrom for Norge, lite olje det motsatte. Så det er ikke så vanskelig å gjøre olje til en relevant ressurs for å overleve peak oil heller.

Var dette avklarende for hvorfor det ikke er så lett å avgjøre hva som er relevant i denne tråden? Det nytter ikke å se bort fra den oljen som er tilbake. Peak betyr bare TOPP. Etter toppen vil det være nedgang i et antall år. Norge er en oljenasjon, tross alt. Så hva som diskuteres her eller der kan bli litt hipp som happ. Noe bastant skille blir bare kunstig. Lik det, eller la vær. Men dette er et så stort tema at debatten nødvendigvis vil måtte favne stort.

F.eks. vil det være avgjørende for hvordan vi skal overleve peak oil om Norge vil klare å øremerke nok olje til fiske- og landbrukssektoren fra egen produksjon til at vi klarer å opprettholde innenlands matproduksjon til verden er gjennom de tøffeste tidene.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 23:11 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Dipp? Hvor i all verden ser du en dipp? Den økningen som du ser i diagrammet til høyre, søylene med lavere farvemetning, er PROGNOSEN framsatt i 2007 for produksjonen 2008-12. Under er link til tilsvarende diagram med produksjonstall til og med 2011 og prognose for årene 2012-16. Den eneste økningen der er en meget moderat økning av gassproduksjonen i 2008, men trenden er krystallklar: Fallet går ufortrødent videre til tross for at prognosene sa at produksjonen skulle øke.
http://www.npd.no/Global/Norsk/1-Aktuelt/Nyheter/Sokkelaret2011/Produksjon-1.png

At det investeres mye er fordi det koster flesk å hente opp den oljen og gassen som er igjen, ikke fordi det er så mye av den. Den er rett og slett dyr å produsere. Tidligere kunne man utvinne betydelig mer olje/gass etc for en gitt investering. Nå kreves det mer. Men man får altså mindre igjen. Etter hvert vil produksjonen bli så dyr at den ikke vil lønne seg. Visjoner om økning i produksjonen av råolje, gass, NGL og kondensat om 30-50 år, savner enhver rot i virkelighetens verden. Det kjekke med dette er at tiden vil vise hvem som får rett. De siste årene er det i alle fall ikke Oljedirektoratet og selskapene som opererer på norsk sokkel. Det andre er at om jeg tar feil, så tjener jeg på det. Og om jeg har rett, så er jeg bedre forberedt på problemene som følger enn meningmann.

For øvrig er det bare i beskjeden grad at investeringer i år gir utslag allerede for neste år. Og når prognosene til Oljedirektoratet legges fram, er dessuten investeringene som kunne hatt effekt for prognoseperioden kjent. Dermed kan din forklaring på fallet i disse eksemplene ikke være riktig. Så til tross for at Oljedirektoratet sitter med alle relevante data, klarer de likevel ikke å treffe med prognosene sine selv for påfølgende år.

Jo takk Bamse, jeg er faktisk klar over at peak oil ikke betyr null olje. Det forandrer ikke det faktum at den posten jeg linker til, ikke kommer med råd om hvordan overleve dette, men hvorvidt dette er et problem eller ikke. Denne tråden ble opprettet nettopp fordi de andre trådene utviklet seg til regulere bikkjeslagsmål, og meningen med tråden var å unngå poster som kranglet på OM peak oil ville være et problem eller ikke i vår levetid.

Dernest beskylder du meg for å ha begynt avsporingen, og overser glatt dommedagstrollets spørsmål om hvorvidt det er noen vits i å overleve. Hvorvidt disse rådene er en avsporing, er ikke jeg kar om og forstå.

Sitat:
Transport av ved kommer nok til å bli flaskehalsen. Virke nært folk gjetter jeg på vil være noe av det første som forsvinner. Derfor bør man nok vurdere og ha et skikkelig vedlager. Ved kan gjerne lagres i både to og tre år, det er sunn fornuft i alle fall. Veden blir tørrere, og er du syk en vinter har du fortsatt ved neste år. Å investere både tid og krefter i tynningshogst av ikke drivverdige holt mm. er også fornuftig mener jeg. Bjørk er forresten overvurdert i forhold til brennverdi, og det er ingen automatikk at bjørk = bra ved. Jeg anbefaler boken Hel Ved av Lars Myttling, han skriver mye bra i boken. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8248912078

Dernest bør man nok vurdere hvordan man skal tilberede mat i sommerhalvåret. Jeg tror at lignende ting som denne her: http://shop.biolitestove.com/BioLite-Ca ... _p_15.html Som kan drives av kvist o.l. Lauving er en god måte å utnytte ressursene på. Dyrene får mat, og en selv får trevirke som fint kan drives i lignende småovner som den jeg linket til.

Antagelig har jeg her en usammenhengende rant, men poenget er i alle fall at ved er viktig og en del arbeid og planlegging bør gå ned i dette temaet ved PO forberedelser.
Sitat slutt:

Jeg kan selvsagt like det eller la være, men en moderator som ikke bare lar andre komme med avsporinger, men også selv avsporer fra trådens tema, er noe jeg definitivt ikke liker.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2013, 20:06 
Avlogget

Følte jeg var innen for trådens vegger når jeg sier at dagens investeringer er en garanti for at norsk sokkel kommer til å produsere store mengder hydrokarboner i lang tid. Rett og slett fordi en bør forberede seg på noe som kommer gradvis langt frem i tid.... og ikke kaste seg rett i kjelleren og spikke bue :roll:

Bamse, du har jo rett i alt du skriver alt du skriver.... bare at det er et snev av drama-queen... :twisted: :roll:
Fakta, de siste år er det rekordhøye investeringer både i produksjon og letebrønner.
Investeringene gjøres helt frivillig av antatt helt normalt oppegående mennesker i den tro at dette skal betale seg. Flere av feltutbyggingene har en tidshorisont på 20-30 år.

http://www.ssb.no/emner/10/06/20/oljein ... 01-01.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2013, 22:06 
Avlogget

At det investeres betyr at det er penger å tjene. At det er penger å tjene går ikke på akkord med peak oil som fenomen.

Hvis daglig behov er 1000 tønner olje og vi klarer å pumpe opp kun 900 daglig, så har problemene begynt.
Men det er fremdeles gode penger å tjene på å selge de 900 tønnene.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 12:10 
Avlogget

Du tar feil MjaMjo.... 8-) flytter over i PeakOil tråden....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support