Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 01:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 08:39 
Avlogget

Fasinerende at en "peak oil" diskusjon dreier seg om at en må lage seg en langbue for å ta livet av den desperate naboen.... Jeg tror ikke på noe som helst energiunderskudd som ikke lar seg regulere av pris/tilgang. Norge er jo nok en gang en grei plass å være når dette skulle dra seg til.
Men nå skulle ikke tråden dreie som om en tror på senarioet, men på overlevelse. Og siden dette skjer gradvis og menneser ikke automatisk blir stokk dumme om dette skulle skje. Så vil nok det meste gå seg til.... 8-)
Så jeg ville hatt på lager noen energieffektive fremkomstmiddler (ref plasser hvor drivstoffet koster skjorta).... mange sykkler, sykkeltilhenger og mopeder.... samt ha penger i lange baner og null lån... :cry:
Kjøpe egen skog og bo landlig..... der jeg kommer fra så henger det at skogen er hellig for den som eier den igjen fra tiden hvor ved var mangelvare. Derfor er det langt tryggere å eie egen skog.(trenger jo ikke bli anarki hver gang en skal lage seg et ønskesenario...). Og peak oil i langbueversjon er vel noe som er klekket ut i Blekkulf-klubben? :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 09:23 
Avlogget
Brukerens avatar

har heller ikke trua på WROL (på norsk blir det vel ULOO - uten lov og orden), så alle primitiviserte selvforsvarsscenarier preller av, selv om generell hjemmesikkerhet er viktig, selvsagt mer under slike forhold enn nå.

Men jeg tror vi kan være enige om følgende forberedelsesliste for en kommende energikrise:

1. betal ned alle lån så fort som råd er.
2. relokaliser, om mulig, til mer landlige omgivelser. tilgang på mat og ved er bedre utenfor de store byene enn i dem. Fortrinnsvis innen sykkelavstand av en jernbanestasjon.
3. Gjør boligen din i stand til å takle en skikkelig kald vinter, i perioder uten strøm (dvs. få satt inn en skikkelig ovn, etterisoler, tett alle sprekker med dertil egnet tetningsprodukt (selv bruker jeg linstry), etc)
4. Bli mer selvforsynt med mat. En energikrise kommer til å slå skikkelig hardt mot dagligvarebransjen. Pløy opp hagen og bruk den til noe fornuftig.
5. bygg resiliens ved å skaffe deg et kontaktnettverk som kan tilby tjenester og varer som kan bli vanskelig å få tak i (les; ved, mat)
6. Sørg for å ha et yrke som ikke blir helt utklasset når en evt. krise kommer. Sjekk tråden om post-op-yrker.
7. se for deg 2. verdenskrigs ressursmangel og forsøk å løse de problemene de hadde (se bort fra 300.000 uønskede leieboere med våpen). sannsynligheten er stor for at liknende scenarier kommer.

Jeg ser egentlig ikke for meg et breaking-point-scenario, men snarere slow descent, dvs. at det en dag ikke er avocadoer fra chile å få....eller epler fra kina...eller tanzaniansk koriander...eller bensin(nei, vent. akutt bensinmangel er jo et breaking-point. :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 09:50 
Avlogget

Det er et faktum at mennesker har levd med sult og generelt under vanskelige forhold tidligere, uten at det nødvendigvis har blitt alles kamp mot alle. Den naturlige tilstanden for mennesker er å samarbeide med andre i et relativt lite samfunn (men ofte i fiendskap med de nærmeste nabosamfunnene og med sterk skepsis til alle fremmede).

Jeg tror imidlertid at peak-oil-krisen kan bli vesentlig verre enn f.eks. 2. verdenskrig. Her er noen grunner:
- Vi har kassert mye teknologi som fungerte med lite energitilgang, og erstattet med oljebasert teknologi.
- Vi er mange flere mennesker enn for 70 år siden, og i Norge er vi mye mindre selvforsynte enn vi var.
- Mange relativt unge er ekstremt bortskjemte, og lite villige til å akseptere ubehageligheter. De aller yngste vil nok tilpasse seg, men for mange av 30-50-åringene er det nok for sent.
- Pengesystemet er en ekstra utfordring. Ikke bare er det basert på tillit til myndighetene (i motsetning til penger laget av metaller med verdi), men det er også i overveiende grad bygget på elektronisk håndtering. Dette er ikke katastrofalt i seg selv, men det kan føre til at et sammenbrudd kommer langt plutseligere enn man er vant til fra tidligere kriser.

Mye av dette kan myndigheter gjøre noe med, hvis de tar tak i det før det er for sent. Men jeg er redd ingen vil gjøre det fordi det er ubehagelig, og kan koste dem gjenvalg (mest sannsynligvis manglende nominasjon). Hva norske myndigheter kan gjøre for å redusere den kommende peak-oil krisen, er et interessant tema. Men det hører vel hjemme i en annen tråd.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 09:54 
Avlogget

Godt formulert....!
Og siden jeg ikke kan forstå mekanismen bak en 100% stopp i drivstofftilgangen, bare en høy pris og rasjonering. Vil en maskinpark på enkle og energieffektive fremkomstmiddler være fornuftig. Og da mener jeg ikke en fancy hybridbil :roll:
Om en ser på visjonene til de større energiselskapene på norsk sokkel så har de fleste en økning i produksjon når frem en 30-50 år. Kan jo si at det bare er en visjon, men et "kynisk" mangemilliarer-selskap setter opp visjoner på fakta og strategi. Ser de at de kan få bedre uttelling for pengene en annen plass flytter de pengestrømmen. Det samme med oss når vi velger et fond med god inntjening og ikke et av de middelmådige som er grønne eller etiske. Tar det som et "bevis" på at de som besitter forskningsmiljøene vet at det kommer til å produseres "enorme" mengder hydrokarboner på norsk sokkel den neste mannsalder.... og dermed er det et "slow coming" energikrakk en bør forberede seg på og ikke ragnarokk...
Bruker norsk sokkel som grunnlag siden jeg har stor kunnskap om denne.... så slipper jeg å synse om verden oljeproduksjon. 8-) (skrkkelig så blærete jeg skulle være i språket.... :shock: :oops: :roll: )

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 09:59 
Avlogget

Mimir, enig i mye av det du skriver. Men mye løses ved at en bosetter seg en bygd eller tettsted. Spania har en arbeidsløshet på 50% for de unge (husker ikke ovre alder....25 eller 30 år?)
Og det er vel av denne grunn sikkert en del uroligheter, men uten å ha vært i Spania i det siste vil jeg tro at protest-togene er en urban aktivitet. (er ikke sikkert det er noe action heller for det jeg vet....)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 12:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Spørsmålet er om norge kommer til å ville forbeholde norsk olje norge? Har hørt noen rykter om at danmark forbereder akkurat den dealen. kan bli morsomt å se hva EU finner på, om EU eksisterer lenger etter den kommende finanskrisen, da

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:54 
Avlogget

Rådet til Logman om hvordan få tak i gratis ved er meget godt synes jeg. Skolen min drev tynningshogst for Trondheim kommune, noe som var vellykket for begge parter.

Jeg selv hogger i åkerkanten hos en nabobonde. Skulle jeg noensinne bli ferdig med hans jorder, så har jeg fortsatt en annen nabo som gjerne vil at jeg skal hugge hos ham. Og de er ikke alene her i verden. Så sjansen for driftige og høflige personer til å få gratis ved er store. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:54 
Avlogget

Peakoil ?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 18:01 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:
Peakoil ?

Denne tråden her har mye info, men du får være selektiv i informasjonshentingen. Mye uenighet som kommer frem, og dommedagstrollet er (i mine øyne) ingen troverdig profet. ;)
viewtopic.php?f=3&t=304

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 18:57 
Avlogget

Det er negativt å være legitimt negativ, må vite.

" ;) ;) ;) ;) "

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 06:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Lagopus skrev:
...
Om en ser på visjonene til de større energiselskapene på norsk sokkel så har de fleste en økning i produksjon når frem en 30-50 år. Kan jo si at det bare er en visjon, men et "kynisk" mangemilliarer-selskap setter opp visjoner på fakta og strategi. Ser de at de kan få bedre uttelling for pengene en annen plass flytter de pengestrømmen. Det samme med oss når vi velger et fond med god inntjening og ikke et av de middelmådige som er grønne eller etiske. Tar det som et "bevis" på at de som besitter forskningsmiljøene vet at det kommer til å produseres "enorme" mengder hydrokarboner på norsk sokkel den neste mannsalder.... og dermed er det et "slow coming" energikrakk en bør forberede seg på og ikke ragnarokk...

En test på troverdigheten til slike spådommer kan jo være å gå 10-15 år tilbake i tid og se hvilke prognoser de hadde da for produksjonen på norsk sokkel. Klarte de å spå det fallet som faktisk har skjedd de siste 10-11 årene, ja da kan man kanskje tro de har noe å fare med. Men jeg avslører vel ikke for mye når jeg sier at det kunne de ikke. De har notorisk tatt feil.

Selv Oljedirektoratet klarer ikke å treffe når de prøver å se noen ganske få år framover. Her er to grafer med prognose(stiplet linje) fra 2003 og 2007. Sjekk hva de mente produksjonen ville bli i 2005-07 og hva den faktisk ble. Som dere ser tok de feil selv da tidshorisonten bare var fire år fram. Dette er IKKE et enestående tilfelle. De gjør dette hvert bidige år. Så troverdigheten er simpelt hen ikke eksisterende.
Bilde Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 10:51 
Avlogget

Dippen var vel et utslag av lavere inversteringsvilje i en periode. Når det nå invisteres 100-talls milliarder på nye installasjoner og brønner antar jeg (naiv jeg er) at dette er basert på rimelig sikre prognoser. Vil heller si at det heller har vært for lav risikovilje og at investeringer som burde ha vært gjordt har ligget på vent. Mitt poeng er at et selskap som sier vi satser x-antall milliarder gjør det for de tror de tjener penger på investeringen. Siden det er et høyt antall selskap som satser disse pengene er min konlusjon at produksjonstallene kommer til å holde seg høye i laaaangt tid fremover.....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 16:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Dipp? Hvor i all verden ser du en dipp? Den økningen som du ser i diagrammet til høyre, søylene med lavere farvemetning, er PROGNOSEN framsatt i 2007 for produksjonen 2008-12. Under er link til tilsvarende diagram med produksjonstall til og med 2011 og prognose for årene 2012-16. Den eneste økningen der er en meget moderat økning av gassproduksjonen i 2008, men trenden er krystallklar: Fallet går ufortrødent videre til tross for at prognosene sa at produksjonen skulle øke.
http://www.npd.no/Global/Norsk/1-Aktuelt/Nyheter/Sokkelaret2011/Produksjon-1.png

At det investeres mye er fordi det koster flesk å hente opp den oljen og gassen som er igjen, ikke fordi det er så mye av den. Den er rett og slett dyr å produsere. Tidligere kunne man utvinne betydelig mer olje/gass etc for en gitt investering. Nå kreves det mer. Men man får altså mindre igjen. Etter hvert vil produksjonen bli så dyr at den ikke vil lønne seg. Visjoner om økning i produksjonen av råolje, gass, NGL og kondensat om 30-50 år, savner enhver rot i virkelighetens verden. Det kjekke med dette er at tiden vil vise hvem som får rett. De siste årene er det i alle fall ikke Oljedirektoratet og selskapene som opererer på norsk sokkel. Det andre er at om jeg tar feil, så tjener jeg på det. Og om jeg har rett, så er jeg bedre forberedt på problemene som følger enn meningmann.

For øvrig er det bare i beskjeden grad at investeringer i år gir utslag allerede for neste år. Og når prognosene til Oljedirektoratet legges fram, er dessuten investeringene som kunne hatt effekt for prognoseperioden kjent. Dermed kan din forklaring på fallet i disse eksemplene ikke være riktig. Så til tross for at Oljedirektoratet sitter med alle relevante data, klarer de likevel ikke å treffe med prognosene sine selv for påfølgende år.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 17:55 
Avlogget

Det blir ikke mer olje i Nordsjøen om vi så kastet hele statsbudsjettet eller oljefondet på "problemet".

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 18:27 
Avlogget

Må jeg få minne om at peak oil tråden er et mer passende sted for denne diskusjonen, særlig siden denne tråden ble opprettet utelukkende for å takle peak oil, og ikke diskutere hvorvidt det ville bli peak oil? Kanskje det er best om Bamse flyttet en del innlegg som ikke har i denne tråden å gjøre...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support