Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 21:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvordan overleve peak oil.
InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 00:21 
Avlogget

Denne tråden er tenkt som et suplement til Peak oil tråden, og jeg tenker at vi for lettvintshet skyld holder oss til temaet: Hvordan overlever vi, ja kanskje vi til og med kan leve og ikke bare overleve, hvis peak oil slår til for fullt. Altså dette er ikke tråden for "jeg tror ikke peak oil vil skje" og heller ikke "vi er allerede døde uansett".

For å begynne, jeg tror selvforsyning er veien og gå. Men det er antagelig umulig og bli fullstendig selvforsynt, så jeg ser for meg at et handelssystem (både nasjonalt og internasjonalt) er verdt å stimulere til. Hittil har jeg bare kunnet stimulere helt lokale prosjekter, og om vi diskuter nasjonale eller internasjonale handelsressurser håper jeg vi kan la politikken gå til en egen tråd i så fall. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 00:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk, Frøyatro!

Selv ser jeg på måter å etablere resiliens på. I utgangspunktet har vi flytta ut av oslo til en eldre trevilla med hage og vedfyring. Vi skifter ut de dritstøgge husmorvinduene fra 70-tallet med originalvinduer (1910) med innervinduer, samt etterisolerer med Hunton Flex (trefiberisolasjon). Vi har vedovn, men ser på mulighetene for å sette inn en kakkelovn (laaaangt mer effektiv) og evt. mase meg til å stappe en vedovn inn i kjøkkenet. Har bygget vedskjul og gravd opp halve hagen til kjøkkenhage. Planer om drivhus (innen april). skal på førstehjelpskurs i regi av rødekors i januar. kona skal på beskjæringskurs i februar.

Det man trenger er jo imidlertid nettverk. Måter å få tak i ting på. F.eks. 100 kg poteter, eller jaktlag, eller en 2kw slipemaskin e.l. Det er en av grunnene til at jeg er her på forumet. Og det virker :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 00:41 
Avlogget

Hvis vi ser for oss en virkelig kollaps, ie. ingen rema 1000 som lenger blir fylt opp, vil det være 5 millioner mennesker i Norge hvorav 1% eller mindre aktivt har jobbet med å dyrke jorda og produsere mat. Disse har arbeidet med dette på en helt annen måte enn de gjorde for 100 år siden, ikke gjennom egen maskin, men takket være og helt understøttet av hydrokarboner og maskiner og kunstgjødsel.

Det er sannsynligvis mer riktig å anta at det blir en trappetrinnskollaps og ikke en hvor infrastrukturen plutselig er satt ut av spill. I alle tilfeller vil det ikke være et altfor stort behov for kjønnsforskere, lingvister, minoritetstolker, snarere muskelkraft og praktisk kunnskap.

Hva slags tanker gjør dere om de millioner av mennesker i Norge som ikke vil ha preppet/forberedt seg? Tror dere at de i en reell krisesituasjon med hungersnød eller sult vil la dere beholde det dere har hamstret? Hva hvis myndighetene eksproprierer både skog, matjord, edle metaller og melet i boden for en rettferdig utdeling i god sosialistisk ånd? I Norge blir man til og med straffet for å jobbe mens man studerer, jeg måtte gi opp 10,000 i stipend i fjor fordi jeg var dyktig nok til å ta full studiebelastning OG jobbe 50%.

Særdeles tragisk at Norge, selve kroneksempelet på peak oil, også skal være antitesen for post-peak-oil-forberedelser. Hundretusener utdanner seg til ubrukelige yrker. Vi digitaliserer mer og mer til tross for at datamaskinen ikke har noen særlig fremtid. Det eneste som er bra er at bensinprisen holder seg høy sett i et vestlig perspektiv, det bremser nok tilbøyeligheten til å kjøre mer.

Uansett, hva slags liv er det dere forespeiler dere? Dette er ikke ment kritisk, men for å genuint vite hva dere har gjort dere av refleksjoner rundt det som vil komme.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 01:18 
Avlogget

Wartime Farm serien på youtube synes jeg er en god pekepinne. For de som ikke har sett Wartime Farm så omhandler den 3 personer som jobber på gård under krigsårene i Storbritania under andre verdenskrig. Alt blir rasjonert og folk må finne nye måter.

Problemet er vel at folk er så bortkjemt i dag. Og ikke minst hvor stor befolkningen er. Kombinert med dagens elendige psyke hos mange. Tror det blir en stor porsjon selvmord.

Hvordan overleve så er det mye som Frøyatro sier. Være selvforsynt. Det må sies at England under WW2 ble alle gårdene tatt over av Staten. Så om man har gård må man kanskje regne med at myndigheter vil gripe inn. Muligens man bør gå for et småbruk, der man kan kamuflere sin grøde. Om man da ikke vil jobbe " for the greater good ".

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:31, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 01:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror også vi går for en mer selvforsynt kultur, samtidig som begrensinger på transport vil påvirke tilgang på produkter og "hvor liten verden er" i forbindelse med reise. I større grad lokal produksjon av mat og andre nødvendigheter, og en utvikling mot et bærekraftig samfunn. Og jeg mener ikke at det blir romantisk selv om kanskje "bærekraftig" høres sånn ut. Overgangen blir ikke lett, samtidig er dette en kultur jeg allerede mener er i utvikling, blandt annet i fora som dette. Mennesker søker tilbake til noe ekte; så nøyaktig hvor fubart det blir er umulig å gjette.

Jeg har en utdanning som tekstilhåndverker, som er nyttig på et veldig grunnleggende nivå. Samtidig er jeg snart ferdig med en "akadeima-intellektuell-linguistikk-flahflah" utdanning. Jeg tviler på at den arbeidsplassen jeg går til i sommer, bare selve yrkesgeuppen, vil bestå i en større krise men det er avhengig av hvor flinke staten er til å beholde tjenestene de tilbyr idag. Jeg ser allikevel ikke på den typen utdanning som ubrukelig, for det ER utdannelser som er nyttige akkurat nå. All utdannelse gir utvikling og en god inntekt de neste ti-femten/nårenn årene er et godt utgangspunkt uansett hva verden bringer. Jeg tror personlig egenhet og interesse vil ha mer å si for en enkeltpersons tilpassningsevne i en krise enn utdannelse. Og det er nok av disse utdannelsene folk har som har fokus på personlig utvikling. Kanskje en kunstnerspire faktisk blir bedre rustet enn en heismontør?

Jeg ser for meg et samfunn, etter en overgang, som ligner mer på slik verden så ut før den industrielle revolusjonen. Samtidig har vi kunnskap idag som kan gi et bedre samfunn enn det som fantes da, ved matdyrking og på mange andre arenaer. Siden transport er en av de tingene som blir mest påvirket av peak oil ser jeg for meg at det i første omgang vil begrenses, dagens ekstreme transport av mat og andre produkter over kontinenter tror jeg vil slutte ganske snart krisen er et faktum.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 07:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Spørsmålet er om staten kan ta over gårdsbruk uten å bli et diktatur? Dog blir det vel ikke snakk om ekspropriasjon, men heller litt stalin-aktig planøkonomi. Er det hjemlet i noen lov uten at norge er i krig? Uansett blir det slik at jo nærmere man bor matproduksjonen, jo større er sjansen for å leve et ernæringsmessig greit liv. Å bo i en overbefolket og fortettet by blir nok ikke så morsomt, særlig etter at man sluttet med sentralfyring og gikk over til fjernvarme...varmenivået er jo direkte basert på folks forbruk. lavere forbruk, mindre søppel = mindre varme.

når det gjelder arbeidsplasser blir det ikke noe problem. man får omskolere vestkantsnupper med fransk grunnfag til budeier og interiøreksperter og personlige shoppere til landarbeidere. Hmm....hvem sier at oil peak BARE blir trist og leit? :D

Max Brooks har beskrevet det så vakkert i WWZ, når chicano-vaskekoner og rørleggere må omskolere sine tidligere kontraktsforhandlere-arbeidsgivere til noe mer samfunnsnyttig, ikke helt uten protester.

På den annen side er det flere som mener at dette snarere er en mulighet til å komme seg bort fra et teit og overflatisk samfunn og over til noe som for mange føles rikere og mer givende.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 10:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Livet etter en plutselig peak oil kommer nok ikke til å bli noen dans på roser dessverre, og før støvet har lagt seg vil både jorden og dens befolkning se ganske anderledes ut enn i dag. Her i norden klarer vi kanskje å brødfø omtrent det samme antallet mennesker som fantes for 200 år siden, og livsstilen blir i verste fall lik den vi hadde i vikingtiden. Hovedpoenget mitt er at mennesket er tilpassningsdyktig og som rase kommer vi til å overleve. Om dette blir meg eller noen andre spiller ingen rolle.

Som individ er din beste overleveses strategi å sørge for at du har en stor familiegruppe. Pub og treningskompiser fra jobben er ikke mye verdt etter peak oil kan jeg love dere. Pass på å forøke familien nå, mens det er gode tider, og sørg for at de ikke blir spredt alt for langt unna hovedbolet.

Det går nok bra skal dere se :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 14:20 
Avlogget

Kanskje vi overlever fordi vi i forkant har tilegnet oss grunnleggende kunnskap. Kunnskap om hvordan man sår frø, høster og oppbevarer avlingen, og tar vare på frø til neste års såing. Kunnskap om hvordan man holder husdyr og høster fôr til dem der man bor. Kunnskap om hva jorda og dyrene trenger av næringsstoffer og hvor man finner dette den dagen Felleskjøpet har stengt.

Siden vi allerede i dag er klarsynte nok til å forutse dette har vi allerede fått oss et sted på landet og etablert oss der før krisen er over oss. Pengene vi før brukte på tull brukes i stedet på eiendommen. Det ER nok jord i Norge til å holde liv i befolkningen, men de fleste kjøttmiddagene må byttes ut med fisk og poteter, og havregrøten blir nok hverdagskost igjen.

I dag så jeg "Folk ved fjorden". En film man har med seg videre i livet. Man blir trist innvendig når man ser at disse menneskene ikke lenger kan leve slik de alltid har gjort. Samtidig vet jeg at dette ikke er slutten for disse gårdene. Folk begynner å få opp øynene og kommer til å flytte ut på bygda. Det er på bygda det blir levelig i framtida -tror jeg!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 22:21 
Avlogget

Jeg tror dagens 5 millioner fort blir maks 1 million. Første vinteren blir verst, deretter blir det nok enklere. Majoriteten av dødsfall blir i byene, spesielt i innlandet hvor kysten ikke kan gi mat på bordet.

Grender og tettsteder langs kysten tror jeg blir å klare seg relativt greit. Også byder der matauk og jordbruk allerede står sterkt blir å klare seg ok. Å plante poteter til en familie er ikke så vanskelig, selv for hånd snakker vi maks to tre dagers arbeid hvis man er 2-4 personer om det.

Gå sammen med naboene, ta dugnad på potetplanting, vedsaging osv. Jeg å fruen har felt nok ved til denne vinteren med øks, machete og håndsag. Sitter her varm og god nå:) I vår brøyt vi opp ny jord og lempet på med tang, løv og kvister, tok to dager og få plass til potetene, jordskokken, gresskar og erter. Hadde vi plantet hele området med poteter ville vi hatt flere hundre kilo nå.

Folk blir nok desperate, personlig ville jeg holdt en meget lav profil hvis jeg bodde innenfor 5 mil fra en by. Her jeg bor nåe er vi 12 mil fra nærmeste by med mer enn 2000 mennesker. Dette gjør meg litt mer trygg på det sikkerhetsmessige. Bor på ei øy, havet er fullt av fisk og jorda fruktbar, skogen er full av elg og rådyr.

Ser egentlig ikke på sult som noen fare for meg å familien, andre mennesker er en større risiko.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 23:29 
Avlogget

Da misunner jeg deg utgangspunktet ditt! Er noe slikt jeg og jobber mot, og det jeg tror er løsningen på de fleste situasjoner vi måtte være bekymret for.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 23:58 
Avlogget

Jeg er ikke nødvendigvis interessert i å overleve det som kommer. Hva slags liv blir det? Et sprang tilbake til førindustriell tid appellerer ikke spesielt. Brutalt, aggressivt, sultent, urikholdig, knapt. Dersom det blir en mellomting av det vi har nå og 1900-tallet, OK. Tjue folk på én TV igjen er bedre enn total kollaps. Dessverre vil den økende heterogeniteten ødelegge samholdet. De som har familie og venner som skjønner, og som ikke minst har ressurser og land, vil gjøre det sterkest. Nature will be nature.

Mange bør kanskje tenke mer over, og ikke minst akseptere, at de skal dø. Ingen vil klare å unnvike det, og ingen vil klare å unngå skjebnen (jeg tror ikke på fri vilje, men at alle har et visst handlingsløp som ikke kan avvikes fra og som i praksis er forhåndsbestemt). Lettere å leve da.

Ikke les dette som pur pro-defeatism.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 00:05 
Avlogget

Den mest sannsynlige peak oil katastrofen er til å begynne med en ganske langsom utvikling. I Norge er det godt håp om at vi først kommer til å se ting skje rundt oss:
- Økende fattigdom, arbeidsledighet og bostedsløshet over store deler av den vestlige verden.
- Streiker, opptøyer, unntakstilstand og militærmakt mot sivile.
- Militærdiktaturer i Sør- og Øst-europa; muligens fascistiske, eller kanskje koalisjoner av yrkespolitikere, militære og storindustri.
- Sammenbrudd av Euroen, og hyperinflasjon i mange av de nye valutaene.
- Økende proteksjonisme, tollgrenser og handelsboikotter.
- Rasjonering og mangel på forskjellige viktige varer (bensin, korn, kjøtt, smør, melk osv.), men kanskje ikke på så mange av dem samtidig. Ikke nødvendigvis helt tomme butikkhyller, kanskje bare så høye priser at mange må redusere kjøttmåltidene, og spise poteter, grøt eller pasta til de fleste middager.
- Stater vil gå "konkurs". Nekte å betale sin utenlandsgjeld og å innfri sine forpliktelser til innbyggerne (infrastruktur, pensjoner, trygder, sosialstøtte osv.).

Litt av dette har vi jo sett allerede...

Jeg vet ikke hvor lenge denne fasen kan vare. Kanskje mellom fem og ti år? Sannsynligvis vil Norge klare seg ganske bra gjennom denne fasen. Neste fase blir verre og kan utløses av direkte oljemangel eller en eller flere dramatiske omslag som indirekte følger av overbefolkning/ressursmangel:
- et eller flere uår som fører til virkelige sultkatastrofer
- krigserklæringer og/eller krigshandlinger
- pandemier, naturkatastrofer, klimaendringer
- kjernefysiske ulykker eller ødeleggelse av grunnvann.

På et eller annet punkt i denne utviklingen vil vi få en bølge av konkurser i industri som ikke lenger har et marked (fordi råvarene er for dyre og forbrukerne for fattige). Dette vil blant annet gjelde elektronikk- og plastprodukter og mange typer klær og forbruksvarer. Mangel på kunstgjødsel og billig transport/energi vil ta katastrofen til en nytt nivå. Omtrent på dette tidspunktet er det at det vil bli virkelig stygt, og at verdens befolkning i løpet av et tiår vil reduseres til en brøkdel.

Jeg tror det eneste som kan forhindre en slik utvikling, er at en av de mer dramatiske omslagene (f.eks. en pandemi) skjer plutselig, og roter til den "naturlige utviklingen". Resultatet vil neppe bli bedre, men utviklingen vil i alle fall bli mindre forutsigbar.

Hvordan man overlever? Det kan i alle fall ikke skade å ha et lager av mat og nyttig utstyr (og holde det mest mulig hemmelig). Jeg tror det er for tidlig for de fleste å si opp jobben og satse på selvberging på et småbruk langt fra folk. Men den vurderingen må hver og en ta år for år, dag for dag.

Sist endret av mimir den 11 Jan 2013, 00:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 00:06 
Avlogget

Jeg har Kire på ignoreringslisten men bestemte meg for å se om han kunne avvike fra sin sedvanlige raljering.
Fremdeles ikke noen tegn til bedring.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 00:15 
Avlogget

Sitat:
Mange bør kanskje tenke mer over, og ikke minst akseptere, at de skal dø.

"On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero"
- Chuck Palahniuk, Fight Club, 1996

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 00:28 
Avlogget

mimir skrev:
Sitat:
Mange bør kanskje tenke mer over, og ikke minst akseptere, at de skal dø.

"On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero"
- Chuck Palahniuk, Fight Club, 1996

Riktig, men kanskje kaste fra seg illusjoner om at de vil bli 60-80 hvis de i nuet ikke har bikket 40 engang. :)

MjaMjo skrev:
Jeg har Kire på ignoreringslisten men bestemte meg for å se om han kunne avvike fra sin sedvanlige raljering.
Fremdeles ikke noen tegn til bedring.

Jeg ser du fremdeles ikke klarer å angripe det jeg faktisk skriver. Er det slik du debatterer i det virkelig liv også? Jeg tviler faktisk på at du hadde turt å være så uredelig med meg ansikt til ansikt. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support