Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 08:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 13:18 
Avlogget

Frøken skrev:
Økonomi:
-Ha økonomisk bøffer og så lite lån som mulig. I så stor grad som mulig ha en sikker arbeidsplass, eventuelt legge opp til at en kan livnære seg på egen eiendom om arbeidsledigheten treffer.

Helt enig med deg i den. I tillegg kan det også være en ide og gjøre seg selv så allsidig som mulig i arbeidsmarkedet, og også få gode skussmål fra arbeidsgiveren. Hvis man er nevenyttig, er det også muligheter for å drive på med forskjellig arbeider for andre på privatbasis, enten gjennom eget firma eller mer som "vennetjenester" så og si.

Synes også at innlegget ditt var alle tiders! Godt gjennomtenkt og mange gode gode tips. Langbue laging er forresten ikke så vanskelig, i alle fall ikke om du gjør det sammen med en som allerede kan det. Og det finnes noen av dem også. :)
http://www.langbue.no/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 13:51 
Avlogget

Hvilke arbeidsplasser regnes som sikre?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 14:16 
Avlogget

Jeg selv ser for meg at helsesektoren er ganske så trygt. Primærnæringene er også et safebet antagelig, også bygg og anlegg. Blir antagelig mange omstillinger, og noen yrker vil vike til fordel for andre av praktiske årsaker, men det er antagelig forstatt tryggere å ha et bein innenfor disse sektorene enn å stå utenfor. En annen tråd som kanskje også kan gi noen tips:
viewtopic.php?f=3&t=195&p=2578&hilit=fremtidens+yrker#p2578

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 15:34 
Avlogget

Statlige og kommunale arbeidsplasser er trygge.
Alle private selskaper kan gå konkurs.

De første som merker når mennesker får dårlig råd er håndverkere. Man får ikke råd til å bygge eller pusse opp. Disse vil miste jobben før alle andre.
De førtste tegnene på at samfund går dårlig er når håndverkere blir arbeidsløse.
Det å ha allsidig arbeidsarfaring er viktig.

Sist endret av viking77 den 13 Jan 2013, 16:30, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 16:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk Bamse og Frøyatro!

Ang. langbue må jeg nesten innrømme at jeg delvis bor i det historiske miljøet og buelaging ble over mine evner selv med tilgang på erfaren buemaker, hehe;) Men tre er ikke materialet jeg er best på så det betyr selfølgelig ikke at det egentlig er vanskelig, bare at jeg synes det er det. Å bli med i det historiske miljøet er forresten et bra sted å få tillgang til mye post-oil relevant kunnskap. Ihvertfall i enkelte av grupperingene, forskjellene innad i miljøet er ganske store. Mye morsomme folk som kan mye rart.

I forhold til jobbsikkerhet tenker jeg at håndverkerne blir litt delt, fordi endel yrkesgrupper har en overflod av mennesker med samme kompetanse. Og de fleste med moderne utdanning lærer ikke å gjøre ting fra et grunnleggende nivå, de er avhengig av ferdiglagde materialer. Gruppen håndverkere spenner seg fra elekrikeren til den tradisjonelle børsemakeren, så det er vanskelig å si noe om hvor ettertraktet noen av de vil bli. I bunn og grunn tror jeg personlig egenhet vil ha en mye større påvirkning på arbeidsmuligheter enn faktisk utdanning i et peak-oil samfunn.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 16:53 
Avlogget

Frøken skrev:
Takk Bamse og Frøyatro!

Ang. langbue må jeg nesten innrømme at jeg delvis bor i det historiske miljøet og buelaging ble over mine evner selv med tilgang på erfaren buemaker, hehe;) Men tre er ikke materialet jeg er best på så det betyr selfølgelig ikke at det egentlig er vanskelig, bare at jeg synes det er det. Å bli med i det historiske miljøet er forresten et bra sted å få tillgang til mye post-oil relevant kunnskap. Ihvertfall i enkelte av grupperingene, forskjellene innad i miljøet er ganske store. Mye morsomme folk som kan mye rart.

Har man tilgang på PVC-rør kan man jo ta lærdom fra denne karen.

http://www.youtube.com/watch?v=YrKqV9reA1M

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 18:15 
Avlogget

Jeg tror dere har et urealistisk syn på hvor mye "game" det er i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 18:26 
Avlogget

Må det gjelde "game"??

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 18:53 
Avlogget

Nei, vi kan selvsagt diskutere dets potensiale for bruk mot mennesker også. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 18:57 
Avlogget

Kanskje det går under "game" det også når den tid kommer ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 19:02 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Det skal noe til for at folk frivillig skal få bare halvparten så mange barn som i dag. Og det innebærer at folk i noe større grad vil dø av sykdom som de i dag ville kunne overlevd. Men det innebærer IKKE at vi alle må dø pga disse forholdene.

Selvfølgelig, skjer ikke det frivillig, men det tvinger seg etterhvert frem "survival of the fittest". For å få folk til å ikke produsere så mange barn, trengs det politisk vilje. De økonomiske insentivene til å sette barn til verden må ihvertfall kraftig reduseres, om en ikke helt følger i Kinas fotspor. Dessverre så bygger de kapitalistiske samfunnstrukturene på stadig ekspansjon og å få politikerne både nasjonalt og globalt (med unntak av Kina, som faktisk fattet det), til å skjønne at jorda er en begrenset ressurs og at jorda ikke kan tilby 7 milliarder et anstendig liv, sitter nok langt inne. Noe som til slutt selvsagt vil føre til bråstopp og mye lidelse. Peak befolkningstall er passert, både nasjonalt og i særdeleshet globalt. Bare siden jeg selv ble født har befolkningstallet i verden doblet seg fra 3,5 til 7 milliarder. Peak befolkning, inntreffer sammen med peak oil og peak endel annet, kull, uran etc..

Nei, vi som er litt opp i årene får finne oss i at samfunnet ikke kan ta vare på oss lenger når alderdom og sykdom reduserer funksjonaliteten vår. Det er uhyre egoistisk å skape nye individer inn i en fremtid som ikke blir spesielt bekvem å måtte leve i for de ufødte stakkarne, bare fordi de skal være mange nok til å ta vare på alle gamle. På tide at vi i desertgenerasjonen innser at desserten i bollen er spist opp og går og tar oppvasken og ikke også overlater den til de unge og de ufødte. Å få den styrende generasjonen til å innse det derimot, det skjer nok ikke. Tut og kjør ser ut til å være melodien og at det da blir en mye større bråstopp enn hva det hadde behøvd å være, ja det bryr ikke desertgenerasjonen seg om. For med riktig mye flaks holder dette akkurat ut generasjonens levetid.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 19:21 
Avlogget

Skauen skrev:
Kanskje det går under "game" det også når den tid kommer ;)

Det vil det uten tvil.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013, 19:17 
Avlogget

Kom til å tenke på noe som ikke nevnes på dette forumet så ofte, og som vil ha langt større betydning hvis oppvarming med strøm blir for dyrt/upraktisk/umulig. Og det er ved. Jeg kommer til å skrive mer om dette siden håper jeg, men i første omgang vil jeg ta for meg en gjenstand som noen jeg har sett bli nevnt i den andre peak oil tråden. Og det er motorsag.

En motorsag krever ganske mye, både i form av sikkerhetsutstyr (greit nok ikke nødvendig for drift, men idiotisk og ikke bruke det) reservedeler, og bensin/olje. Det må da virkelig være den mest idiotiske tingen å ha hvis man forbereder seg på ressusknapphet, i særdeleshet knapphet på olje? Vel, jeg ser flere fordeler med motorsagen.

For det første letter det fantastisk på tidsbruken. Jeg har felt trær på mange måter, øks, buesag, og motorsag. Jeg klarer uten problemer og forsyne min husholdning med ved med motorsag. Jeg kunne klart det samme med øks, machete og buesag alene, men jeg tviler på at jeg kunne ha klart og jobbe like mye som jeg gjør, og brukt tid på andre prosjekter utennom, hvis jeg ikke hadde brukt motorsagen. En god STIHL sag koster en fire, fem tusen for tiden tror jeg. Hvis du har en normal jobb hvor du sitter igjen med en tusenlapp pr dag, så hvil du ha spart inn utgiften til sagen ved å jobbe istedet for å ta fri den uka og sage veden manuelt. Jeg kalkulerer at jeg bruker rundt en tusenlapp i drift på motorsaga årlig. Bensin/olje, ekstra kjeder, nytt sverd osv. I tillegg kommer selvsagt sikkerhetsutstyret, som blir en del tusenlapper ekstra. vernebukse, vernestøvler, og briller/hørselvern er et må ha. Men også dette vil spares inn i løpet av kort tid kontra ta fri fra jobb eller ikke. Motorsag kurs er en fordel, omtrent uansett erfaring og kunnskap. Det er mange triks og plukke opp, men det viktigste er at et dokumentert kurs antagelig vil gjøre forsikringsselskaper mer medgjørlig hvis en situasjon skulle være uheldig. Og et kurs ekstra på CV-en er aldri dumt. :)

Jeg har skrevet mer utførlig om utstyr til tømmerhogst her:
viewtopic.php?f=4&t=145&hilit=t%C3%B8mmerhogst.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 00:27 
Avlogget

Dernest er det et tema ved peak oil som få har tatt opp, og det er peak ved.Ja, både Sverige og Norge har mye skog, og ja, Norge er i dag preget av at landet gror igjen. Men: Det vil bli et mye større press på ved etterhvert. Riktignok er vi i Norge heldige med mye vannkraft etc, men jeg vil ikke vedde på at den ikke blir solgt rådyrt til europeiske stater.
http://www.spiegel.de/international/zei ... 78013.html
Svensk tråd om vedmangel i Sør-Afrika, med flere eksempler innenfor.
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... t4231.html

Transport av ved kommer nok til å bli flaskehalsen. Virke nært folk gjetter jeg på vil være noe av det første som forsvinner. Derfor bør man nok vurdere og ha et skikkelig vedlager. Ved kan gjerne lagres i både to og tre år, det er sunn fornuft i alle fall. Veden blir tørrere, og er du syk en vinter har du fortsatt ved neste år. Å investere både tid og krefter i tynningshogst av ikke drivverdige holt mm. er også fornuftig mener jeg. Bjørk er forresten overvurdert i forhold til brennverdi, og det er ingen automatikk at bjørk = bra ved. Jeg anbefaler boken Hel Ved av Lars Myttling, han skriver mye bra i boken. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8248912078

Dernest bør man nok vurdere hvordan man skal tilberede mat i sommerhalvåret. Jeg tror at lignende ting som denne her: http://shop.biolitestove.com/BioLite-Ca ... _p_15.html Som kan drives av kvist o.l. Lauving er en god måte å utnytte ressursene på. Dyrene får mat, og en selv får trevirke som fint kan drives i lignende småovner som den jeg linket til.

Antagelig har jeg her en usammenhengende rant, men poenget er i alle fall at ved er viktig og en del arbeid og planlegging bør gå ned i dette temaet ved PO forberedelser. :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 05:06 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Antagelig har jeg her en usammenhengende rant, men poenget er i alle fall at ved er viktig og en del arbeid og planlegging bør gå ned i dette temaet ved PO forberedelser. :)

Du sier mye bra om ved. Varme er i et prepper perspektiv selvfølgelig like viktig som mat. Å ha et vedforråd på flere år er smart. Selv har jeg det og det er ikke bare fordi jeg liker å forberede meg på ting (les preppe), men fordi her jeg bor, så går strømmen i snitt mellom 10 og 20 ganger pr år og er ofte borte i mange timer. Om dette skjer og det er minus 40 grader ute, ja så ligger en tynt an uten ved, uansett peak oil.

Nå har jeg egen skog, traktor, vinsj, mange motorsager, kløyver, etc, etc. Men dengang jeg bodde sentralt skaffet jeg meg også mye ved og alt det kostet meg var endel arbeid. Mange penger spart i strøm og som da kan brukes på mer fornuftige ting. Jeg forutsetter da at en bor slik til at en har en vedovn selvfølgelig. Men da finnes også mange muligheter til å skaffe gratis ved, nå når det snart blir vår. I Oslo så kan en f.eks. ta kontakt med enten Oslo Kommune, eller Løvenskiold og få tilgang til gratis ved, mot at en tynner ut i et tildelt felt. (slik tildeling av felt skjer gjerne i mars) Slik var det ihvertfall tidligere. Bor en andre steder, så ta en ringerunde til skogeiere, og forhøre seg om det er noen som ønsker å få tynnet ut, mot at en får den veden en tynner ut. Selv har jeg gjort dette i alle år og alltid funnet noen som har ønsket dette. En bør selvfølgelig demonstrere at en vet litt hva en driver med, og ikke er helt bajas med motorsaga.... men om en har arbeidslyst, er det ingen grunn til å måtte betale for ved, selv om en ikke har tilgang til egen skog.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support