Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 03:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 07:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Peak Oil er ikke en katastrofefilm fra Hollywood hvor handlingen utspiller seg i løpet av noen knappe måneder. Sannsynligvis har vi allerede nådd peak oil, og verdens befolkning fortsetter å øke.

Dette vil ta tid. Lang tid. Jeg er ikke en gang sikker på at verden vil erkjenne at det er peak oil som i bunn og grunn er årsaken til problemene som oppstår. Jeg er ening i første del av Mimir’s innlegg skrevet: 11 Jan 2013, 00:05, men fortsettelsen er høyst usikker. Vi vil se konstruktive mottiltak også. De negative som krig og konflikt og så videre er høyst spekulative. Vi må ikke glemme alle konstruktive tilnærminger. Som f.eks. lignende dem i Storbritannia under 2. verdenskrig slik vi ser dem i Wartime Farm.

Ja, det vil bli tøft økonomisk. Men peak oil betyr ikke «no oil». Med krisetiltak lik dem man ser i en krigstilstand, vil oljeforbruket kunne styres mot de mest kritiske funksjonene. Som for eksempel matproduksjon og distribusjon.

Mitt stalltips er at dette vil ta meget lang tid. Det vil også være store regionale forskjeller. Men om 100 år er nok verdens befolkning flere milliarder lavere enn i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 19:00 
Avlogget

Min bekymring er hva de fattigste 6500 millioner menneskene gjør når de innser at vi i de rike landene har sløst bort bort alle ressursene på planeten, at drømmen om ett middelklasseliv for den gjengse kineser, inder eller brasilianer er bare en illusjon vesten har prakket på de i bytte for billig arbeidskraft og ressurser.

Jeg kaller dette peak future expectations, punktet når milliarder av mennesker innser at de kan glemme en fredelig pensjonstid, at utdanningen de satte seg i gjeld for er verdiløs siden det ikke finnes jobber, generelt øyeblikket der gull og grønne skoger ikke lenger virker sannsynlig. Revolusjoner og sosialt kaos følger.

Før eller siden vil karismatiske politikere benytte denne ubehagelige sannheten til å gripe makten og styre sinnet mot en syndebukk, akkurat som Hitler gjorde etter 10 år med økonomisk ruin i Tyskland. Syndebukken(med rette) er USA, EU og de rike landene generelt. I mitt hodet er verdenskrig, eller ett slikt antall regionale konflikter at det kan kalles verdenskrig... bortimot uungåelig, og med mindre vi i de rike landene tar i bruk våpen som bryter alle moralske grenser(ABC), så blir vi å tape.

Man kan ikke se på peak oil som ett isolert mekanisk og teknisk problem. Akkurat som i Isaac Asimov's Foundation bøker så er det menneskers reaksjon på hendelser som former historiens gang. Og mennesker i grupper er såpass forutsigbare at det finnes matematiske formler som kan forutsi massenes reaksjon.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 23:42 
Avlogget

De fleste av disse 6500 millionene er enten barn, tenker ikke over problematikken eller vet intuitivt at de alltid vil ha et energiknapt liv.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 21:18 
Avlogget

Sitat:
Jeg er ening i første del av Mimir’s innlegg skrevet: 11 Jan 2013, 00:05, men fortsettelsen er høyst usikker. Vi vil se konstruktive mottiltak også. De negative som krig og konflikt og så videre er høyst spekulative. Vi må ikke glemme alle konstruktive tilnærminger. Som f.eks. lignende dem i Storbritannia under 2. verdenskrig slik vi ser dem i Wartime Farm.

Ved gjennomlesing av mitt eget innlegg må jeg innrømme at det ble litt vel pessimistisk. Det gjenspeiler vel stort sett mine vurderinger, men de varierer litt med dagsformen.

Ja, konstruktive mottiltak kan forbedre utsiktene betydelig. Men det forutsetter en vesentlig andel dyktige, velmenende og langsiktige byråkrater og politikere (ikke bare i Norge). Og vårt politiske system premierer ikke akkurat langsiktighet.

Da er det kanskje mer realistisk å håpe på et (bio-)teknologisk gjennombrudd? Jeg kommer etterhvert til å opprette en genmodifiseringstråd (hvis ingen gjør det før meg). Men det er et tema med mange aspekter og sterke følelser, og for tiden har jeg det litt for travelt til å engasjere meg i en diskusjon.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 21:41 
Avlogget

Asylbarna preger Norge. Asylbarn+familie+familiegjenforente+presedens=mange kcal hver eneste dag.

Jeg er helt med mimir her.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 21:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Øhh... begynner ikke tråden å gå litt off topic nå? Spørsmålet er: "hvordan overleve peak oil".

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 21:59 
Avlogget

Det er ikke et utvetydig spørsmål, er det vel? Det er ikke engang gitt at det er mulig. :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 22:32 
Avlogget

Jeg er ikke i tvil om at det er mulig å overleve peak oil. At ikke alle kan overleve det er en annen sak. Norge kan nok brødfø ganske mange mennesker selv uten energiintensivt jordbruk. Men i en periode vil vi antakelig mangle både egnet utstyr og arbeidskraft/ferdigheter. Kanskje vil vi også mangle en samfunnstruktur som kan støtte den nødvendige omstillingen.

Naturligvis kan peak-oil føre til andre katastrofer som kan utrydde menneskeheten (kanskje ikke umiddelbart, men i løpet av et par tragiske generasjoner). Full atomkrig er vel det mest opplagte, men også biologisk krigføring og kjemiske våpen kan være effektive. Jeg vet ikke hvor sannsynlig en atomkrig er, og om man kan tenke seg en "begrenset" variant. Spillteori kan gi noen svar, men (masse-)psykologi for et ukjent antall grupper og kulturer er mer komplisert enn noen spillsimulering. Jeg vil i alle fall protestere på at total utslettelse av menneskeheten er en nødvendig konsekvens av peak oil.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Vel, mimir sa vel egentlig akkurat hva jeg mente. Siden jeg også har barn ser jeg ingen grunn til å legge meg ned å si at det ikke nytter (noe jeg ikke hadde gjort uansett)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 22:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Ror tilbake til tema, for dette har jeg tenkt litt mer strukturert på:
Hvordan jeg har tenkt til å _prøve_ åoverleve peak oil/noen tanker om hva som er smart rundt å gjøre overgangen til en annen levemåte så grei som mulig:

Mat:
-Dyrke sin egen mat, helst med overskudd. Hvis bytting i lokalsamfunnet er mulig så spesialisering på det man selv har interesse for/er flink til. (Av typen; jeg liker geiter, hater fugler. Du liker fugler, synes geiter ligner for mye på ----- for å ha de i hagen. Så får jeg egg av deg og så får du melk av meg. Win-Win.)
-Kunne lage vinterlager med mat. Her kommer sylting, safting, tørking, mylarpakking og denslags inn i bildet.
Husvær:
-Ideelt sett eie en liten gård uten gjeld, men det finnes mange alternativer, fra hytte til suburbiahus med hagelapp. Fast husvær gir enorm trygghet, mulighet for planting gir også mattrygghet. Vanntilgang vil også ha en betydning her.
Varme og lys:
-Ha alternativer til varme og lys. Her finnes det mange alternativer ut ifra det som er praktisk gjennomførbart for en selv. Selvberging og fornybare ressurser er en nøkkel, tror jeg, og for min del går jeg for vedkomfyr/vedovn med ved fra egen eller naboens skog, lyskilder fra bivoks og oljelamper.(Fiskeolje lukter visstnok ikke SÅ ille.)
Økonomi:
-Ha økonomisk bøffer og så lite lån som mulig. I så stor grad som mulig ha en sikker arbeidsplass, eventuelt legge opp til at en kan livnære seg på egen eiendom om arbeidsledigheten treffer.
-Ideelt sett kunne produsere noe på et grunnleggende nivå, om det er lærarbeid eller snekring eller tekstilhåndverk; kjenne prosessen fra råmateriale til produkt så man kan holde egen familie med produktet(f.eks klær) og gjerne bytte om man kan lage noe andre trenger.
Nettverk:
-Ha et nettverk. Det er utrolig kjekt å kjenne naboene sine, gjerne også allerede ha bytteavtaler med dem med f.eks ved, overskuddsepler fra hagen, egg, gjødsel fra hestebaijsen, etc. I ett litt paranoid perspektiv kan denne gruppen også veldig gjerne inneholde en andel generelt ressurssterke eksmilitære mennesker, om denne situasjonen mot formodning skulle føre til denslags uroligheter.
Kunnskap og utstyr:
-Ha grunnleggende utstyr som fungerer uten/med lite strøm/drivstoff. Høyere priser kan være god nok grunn til dette om ikke infrastrukturen går dunken og tilgangen blir helt borte sånn med det aller første. Fra kornmøller, kjøttkvern, klokvask-kjele, ljå, hånddrill, mandelkvern, vedkomfyr til solid snøskuffe, etc.
-Vedlikeholde eget utstyr og i større grad kunne holde hus, heim og ting selv. Fra å lappe egne bukser til å snekre eget bord.
-Ha en bil du kan mekke på selv, altså en litt eldre modell. Peak oil betyr ikke nødvendigvis no oil med en gang- så evt. en drivstoffeffektiv bil. Ellers er hester et flott transportmiddel, men jeg stiller meg enn så lenge skeptisk å ta gampen ut på riksveien for å besøke familien.
-Våpenprepping er ikke min greie men pil og bue som bærekraftig jaktmiddel står på min ønskeliste*, å kunne lage langbuer(vanskelig, spør du meg) og piler(heldigvis lett) er ikke helt dumt. Fiskestang og kjennskap til lokale fiskevann er sikkert bra, samt kjennskap til terreng rundt eiendommen og hva spiselig som gror der. (For å unngå en diskusjon som kommer opp titt og stadig; jeg sier ikke at man bør belage seg på å overleve på jakt og fiske, men anser det som et bra supplement.)
-Medisinsk kunnskap er ikke dumt, uansett hvor stor påvirkning peak oil får, fordi transport fort kan bli vesentlig mer problematisk enn idag. Her er det også en ide med en viss mengde lagring av ting i mine øyne, selv om jeg generelt ikke er på "hoarding" kjøret.

Det kan veldig godt være at jeg glemmer noen viktige punkter, men det er i utgangspunktet hva jeg tenker akkurat nå.

*(Jeg er fullstendig klar over at buejakt ikke er lovlig på annet enn gjedde og respekterer den loven fullstendig. Men jeg vil gjerne ha en god jaktbue og kunne bruke den allikevel, om samfunnsstrukturen består(som jeg tror) mener jeg det vil skje en forandring der fra politisk hold og hvis ikke kan jeg strengt tatt gjøre som jeg vil.)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 22:54 
Avlogget

Sitat:
Kire skrev:
De fleste av disse 6500 millionene er enten barn, tenker ikke over problematikken eller vet intuitivt at de alltid vil ha et energiknapt liv.

Kan vi få spise deg dagen etterpå Peak Oil slår inn for alvor. Jeg håper du spiser sunn mat, og mye grønnsaker. Jeg foretrekker økologisk mat. ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 23:31 
Avlogget

Jeg innser at jeg mest sannsynlig ikke vil være blant de som evner å "overleve" peak oil. Det er ikke sikkert jeg ønsker den eksistensen. Det blir litt som å slippe sirkus- eller dyrehagedyr ut i villmarken: de fleste vil dø, ettersom alle referanserammer og hele rammetverket og alt det kjenner blir negert.

Jeg gidder ikke kommentere det du skrev, du ville nok ikke like motsvaret, men vit at jeg synes det er kult at du faktisk innehar galgenhumor. Kollapsen blir kanskje litt som en global versjon av det som skjedde i Andesfjellene på 70-tallet, bortsett fra at ingen blir reddet. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 07:21 
Avlogget

Kire skrev:
Uansett, hva slags liv er det dere forespeiler dere? Dette er ikke ment kritisk, men for å genuint vite hva dere har gjort dere av refleksjoner rundt det som vil komme.

Tror ikke forandringene skjer "over natta", men at det vil skje gradvis. Det vil bli mangel på fler og fler varer. Norge som baserer seg på import av mat, vil måtte produserer mer selv. Men Norge kan ikke fø 5 millioner, ei heller tilby nogenlunde komfortable liv til så mange. Det er bare å gå tilbake i historien (dengang folk hadde kunnskap om selvberging) og se hva som skjedde! Massiv utvandring til Amerika.

Tragisk barnerike familier og elendig fattigdom og kun en fikk odel på det lille småbruket eller gården, resten måtte ut og forsørge seg som dreng/pike eller søke inn til byene. Jeg har preppet på følgende måte; jeg har ikke satt barn til verden, det skal jeg ikke ha på samvittigheten. Selv kan jeg være sjølberget på liten gård så lenge jeg orker og når det blir for ille og for mye slit, ja så forlater jeg hele sorgen med lett hjerte uten å måtte føle ansvar for at jeg etterlater noen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har tidligere anbefalt dere å se videoen «The Most IMPORTANT Video You'll Ever See» Et av kjernepunktene der er en forklaring på hva eksponentiell vekst egentlig innebærer. Jeg vil anbefale den nok en gang fordi uten en forståelse for dette, er det vanskelig å fatte omfanget av de utfordringene vi står ovenfor. Og det er nødvendig for å kunne besvare dette emnets hovedspørsmål, hvordan overleve peak oil.

Eksponentielle funksjoner kan også være negative. La oss se hva det kan bety for folketallet. For den som er utålmodig og trenger å vite hva poenget med dette er: Det jeg vil vise er at vi godt kan få redusert verdens folketall f.eks. til det halve UTEN at det nødvendigvis vil oppleves som en apokalypse. Tøft ja. Verdens undergang, nei.

For tiden øker verdens befolkning med om lag en prosent per år.
Sitat:
The CIA World Factbook gives the world annual birthrate, mortality rate, and growth rate as 1.915%, 0.812%, and 1.092% respectively.
http://en.wikipedia.org/wiki/Population ... rowth_rate

Grovt sett fødes det altså i underkant av 2 barn per 100 personer i verden. Det dør i underkant av 1 og netto vekst er i overkant av 1 (1,1 %). Hva vil skje med verdens befolkning dersom fødselstallet halveres og dødstallet dobles? Da vil det altså fødes bare 1 per 100 og dø 1,6 per 100. Svaret er at verdens 7 milliarder ville bli redusert til det halve på 100 år.

Dersom dødsraten i stedet tredobles, vil verdens 7 milliarder være halvert på bare 46 år.

Om vi ser på Norge isolert så var fødselsraten 1,22 % og dødsraten 0,84 % i 2011. Med en halvering av fødselsraten og dobling av dødsraten, vil befolkningen være halvert på 64 år.

Det er klart at for at noe slikt skal skje må vi få skikkelig tøffe forhold. Det skal noe til for at folk frivillig skal få bare halvparten så mange barn som i dag. Og det innebærer at folk i noe større grad vil dø av sykdom som de i dag ville kunne overlevd. Men det innebærer IKKE at vi alle må dø pga disse forholdene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 12:27 
Avlogget
Brukerens avatar

@Frøken: Strålende innlegg, Frøken!

Der fikk du stort sett oppsummert hva som skal til. Det er samtidig en god beskrivelse av hovedtyngden av hva vi driver med her på forumet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support