Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 18:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 17:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Mange av oss har vel en drøm om å realisere en viss grad av selvforsynthet eller andre ting vi gjerne skulle ha oppnådd i et selvberget/bærekraftig/etc -perspektiv. For noen kanskje en fult utstyrt hytte som BOL, for andre kanskje en BIL(hihi, bug-in-location). Hvis du tenker deg noen år frem i tid - hva har du da som du mangler nå? Gård, småbruk, hytte, båt, utstyr, hage, dyrhold, egenproduksjon, jaktrett og fiskevann, etc?

Jeg begynner, håper flere av dere vil slenge dere med så vi kan dele litt inspirasjon:-)
Akkurat nå er jeg leilending, og selv om det er et fint og isolert småbruk i skauen er det lite reell sikkerhet i det så lenge jeg ikke eier - og det setter også begrensninger i forhold til investering i hus og hage.
- Småbruk/gård, beliggenhet slik der jeg bor nå, ikke så langt unna verden at det er umulig å komme seg til gode naboer samtidig som man slipper å forholde seg til dem i forhold til lyd/se dem overhode ved mindre man oppsøker hverandre. (Ok, jeg liker privatliv;) )
-Hus på småbruket, energihus med så gode løsninger som jeg kan finne i forhold til varmefordeling og begrenset strømbruk. Bygget med trippelisolerte vinduer og vedkomfyr og peiser så man kan holde huset varmt med vedfyring hvis nødvendig, ellers se på alternativer for vannbåren varme med sentralfyr, etc. Skal være funksjonelt uten strøm. Hvis systuen bare utvides med en god vevstol og noen gode oljelamper blir den enda mer anvennelig. Spisskammers, gjerne i kjelleren så man kan kombinere det med en mørk rotkjeller. God plass, kanskje også med flere små bygg på eiendommen, jeg tenker at et bærekraftig og fremtidsrettet bruk er et sted med plass til tre generasjoner samtidig.
-Skog/utemark, beitemark for hester(ihvertfall plass til en liten flokk på utegang, 20 mål kanskje.), noe skog til egen hogst om vi trenger det. Ellers viktig med brønn og naturlig vanntilgang.
-Forest garden, så vi kan forsyne oss selv med det meste og ha noe overskudd å bytte bort. I tillegg noe "stapel foods" som potet og søtpoteter i lysere flekker. Spennende å se hvilke matnyttige planter fra norsk fauna som kan egne seg i en forest garden. Har nettopp begynt å lære om det så har en veldig lang vei å gå - men har lyst til å få til en skikkelig en, en gang. Å gro eget dyrefor hadde vært veldig bra, men jeg har ikke satt meg inn i hvor mye plass det vil kreve. Hvis mulig hadde det vært ideelt.
-Hester, tenker noen til trekk og noen til ridning.. Tenker en dølahest og hvilke ridehester vet jeg ikke enda, men som hobby nr.1 i huset hadde det vært trist å ikke kunne ha det. Og ridehester kan strengt tatt kjøres inn de også..
-Ellers vet jeg ikke helt med dyr, vil absolutt ha bier når jeg får mulighet, høns eller andre egg-leggere også, kanskje geit eller mer hardføre ku-typer?
-Andre bygninger på bruket: stabbur/bryggerhus, (For bekvemmeligheten av et tregenerasjons-bruk, ideelt sett et ekstra men mindre bolighus) garasje(til vogner og selfølgelig bil, som sålenge det finnes olje i verden vil være en hilux eller landcruiser), og stall. Utegang er knall men når hestene er syke(eller ekstremt kåte, som visstnok også er en form for syk om du er hingst), er det greit å ha et godt fint innested til dem. Jeg har ikke noe erfaring med hold av andre dyr(ku, geiter, etc) så jeg vet ikke hva slags oppstalling de trenger til vinteren men et hønehus må ihvertfall til.
-Selvberget på mat, honning og bivoks, ved og klær, og forhåpentligvis også på andre arenaer etterhvert.

Så, dette er noen av mine første tanker. Hva med dere?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 20:36 
Avlogget

Jeg å fruen er i samme prosess som deg og har kommet ett godt stykke på vei, men mangler fortsatt egen eiendom til odel og eie. Vi har satt oss opp en liste med kategorier vi vil bli selvforsynte på og krysser av og føyer til etterhvert.
Ting som:

grønnsaker
egg
lyst kjøtt
mørkt kjøtt
ved
lys
melk
ost
strøm
Garn og tekstil
Etc etc etc

På veien med å bli selvforsynt i hver kategori lærer vi så mye vi kan om
emnet via nett, bøker, mennesker eller om nødvendig kurs. Kan stolt si at i år har vi gjort stlrre fremskritt enn de foregående tre årene tilsammen siden bosituasjonen endelig har tillatt husdyrhold og hage:) Men for videre utvikling må vi snart kjøpe ett eget sted, og der står pengene litt i veien foreløpig. Men men, med tid kommer råd:)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 11:50 
Avlogget

da frøken blåser jeg opp denne tråden igjen ettersom u ooown the place :-)
har du lagt noen planer? tenker spesielt på skogshagen.
akkurat hørt om det så veldig nyskjerrig på hvordan andre gjør/har gjort det :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 22:01 
Avlogget

ting har jo endret seg... om jeg noensinne mot formodning i noe som er en krise situsjon må forlate mitt BIL i min bil (ha ha) så er det nok ikek helt utenkeliog at jeg svinger i din rettning frøken. har fleer kjenninger med gård den veien...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: