Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 11:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gå i dekning
InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

I en krisesituasjon vil det være viktig å kunne gjøre seg usynlig.
Jeg har tenkt å "holde fortet" hjemme så lenge som mulig, og har
kjøpt noen billige ruller "jordbærplast" og tape. Dette gjør at jeg kan blende vinduer
når jeg har lys på inne. Det er ikke nødvendigvis alltid bra å signalisere hvor man er.
Har også noen kamuflasjedrakter til bruk hvis man må ut på "skarpt oppdrag".
Skulle gjerne ønske meg et sett nattsynbriller (IR Googles) til jul. Mørket er vår beste venn!

Topp

Innleggets emne: Re: Gå i dekning
InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 14:15 
Avlogget

Har tenkt på det selv og det er også hva sier de franske survivalister: å tette vinduer om natten slik at det ikke skulle være synlig lys som kan bli sett utenfra. Men hva med røyken fra pipa??

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 14:35 
Avlogget

Og være forsiktig med hva man kaster i søppla. Eller i bosset som vi bergensere sier!

I enlendige tider er jo det nettopp der folk graver.

Venn av meg i Spania ser stadig folk som graver i søppelkassen hans så han tenker seg om hva han kaster.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 14:44 
Avlogget

Ikke bare røyken fra pipa, hva skal man gjøre for å skjule lukt.

Det hadde vært kjedelig om jeg hadde kokt opp Joika kakene bare for at nabolaget kunne gå etter god lukta. :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 15:42 
Avlogget

Jeg tenkte på dette igår. ..

At skulle det bli så ille at en må holde seg lavt i terrenget. Så ville det være lurt å bruke natta til å lage mat som lukter godt...

Og søppelet ville jeg gravd ned i hagen eller i skogen.

Men hvordan skal vi kvitte oss med alle Mylar bagene??? :o

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Tausa skrev:
Jeg tenkte på dette igår. ..

At skulle det bli så ille at en må holde seg lavt i terrenget. Så ville det være lurt å bruke natta til å lage mat som lukter godt...

Og søppelet ville jeg gravd ned i hagen eller i skogen.

Men hvordan skal vi kvitte oss med alle Mylar bagene??? :o

"You don't"

Det trengs jo ikke fordi du kan jo bruke det til noe annet viktig senere.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 17:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis det blir så ille at man må blende vinduer, da ville jeg nok satset på å stikke til et sted et stykke fra folk istedet...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 15:34 
Avlogget

Strelok skrev:
Hvis det blir så ille at man må blende vinduer, da ville jeg nok satset på å stikke til et sted et stykke fra folk istedet...

Blende vinduene må ett kortsiktig tiltak hvis man bor i sentrale strøk. Kommer man i en situasjon der folk går etter lukta på maten eller roter igjennom søpla så må man være klar over det det er kort tid før de uansett vil prøve å ta en titt i "boligen som uansett ser ut til stå tom".

Jeg ville valgt, blend av, spis mat som ikke lukter i en kortere periode, grav ned søppel og annet avfall bak huset, forbred en rask og ryddig exit, pakk ned og sikre boligen så godt som mulig og forlat stedet til fordel for ett området med mindre befolkningstetthet.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 17:49 
Avlogget

Jeg vil se stå stille med store øyne, og åpne munn om det kom til slike behov. Desuten ville jeg nok innvitert nærmeste Nabo på middag... :mrgreen: (det er tross alt søstra til gårdbrukeren som eier jordene rundt huset.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2013, 00:09 
Avlogget

Hadde jeg sett et hus dekket av kamonetting, ville det vært det første stedet jeg ville angrepet hvis jeg var "fi".

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 21:29 
Avlogget

Hva gjør man om ikke bug out er noe alternativ da? Dersom man ikke har noe sted å flykte til (og alt for mye å ta med seg) Dermed bør man kanskje bør ligge under radaren? Bør man satse på "grey man", til tross for at man synes i dagslys uansett farge, eller bør man satse på å fremstå som et lite vellvillig offer, på et sted det er vansklig å innta :?:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:18 
Avlogget

Crusoe skrev:
Hva gjør man om ikke bug out er noe alternativ da? Dersom man ikke har noe sted å flykte til (og alt for mye å ta med seg) Dermed bør man kanskje bør ligge under radaren? Bør man satse på "grey man", til tross for at man synes i dagslys uansett farge, eller bør man satse på å fremstå som et lite vellvillig offer, på et sted det er vansklig å innta :?:

"Grey man" med lite synlige verdier, litt tungt tilgjengelig og med en god del mindre synlige sikkerhets tiltak.

Men det er nok litt situasjons avhengig, "vanskelig å innta" vil kanskje fungere best tidlig, før gjenger krystaliserer seg. Enkelt personer vil vegre seg for de tyngere og mer bevoktede husene, gjenger kan lettere finne sånt interesant.

Har man flere små hus på eiendommen kan det kanskje gi ett fortrinn i mange sammenhenger å knytte disse sammen underjordisk. Alt i fra rør for å kunne evakuere eller rett og slett mure opp en korridor slik at man kan komme seg fra uthuset med ekstra mat eller over i garasjen uten at det synes med spor i snøen. Overrskelses momentet ved flukt i fra bil vil bli større, eller at man bytter posisjon raskt og transparant.

Alternativt er å gå sammen om en litt tryggere, men større lokasjon sammen med andre man stoler på. F.eks ett kontorbygg, eller tilsvarende, disse er ofte sikret med vinduer som er vanskelig å trenge igjennom, ståldører osv. Det å finne seg en slik lokasjon i forkant kan være greit, finn noe som uansett ikke vil være i bruk, styr unna sykehus/sykestuer/apotek, banker, verksted, butikker og gudshus, det er uansett steder som vil bli oppsøkt av alt som kan krabbe og gå.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:21 
Avlogget

Skyggen skrev:
Hadde jeg sett et hus dekket av kamonetting, ville det vært det første stedet jeg ville angrepet hvis jeg var "fi".

Ja, derfor jeg mener at blendings gardiner, låste dører, låst grind, gjerde rundt eiendommen, og utover det mer skjulte tilttak er bedre. Kamonett og sandsekker vil vekke interesse og bør brukes i andre settinger.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:29 
Avlogget

gray skrev:
Skyggen skrev:

Ja, derfor jeg mener at blendings gardiner, låste dører, låst grind, gjerde rundt eiendommen, og utover det mer skjulte tilttak er bedre. Kamonett og sandsekker vil vekke interesse og bør brukes i andre settinger.

Sandsekker kan da med letthet brukes innendørs...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:34 
Avlogget

I en eventuell fortifisering av bostaden, så er vel trolig bygging av "nests" på knutepunkter innenhus den letteste og mest diskrete løsningen? Altså stabling av sandsekker innomhus.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: