Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 20:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 14:57 
Avlogget
Brukerens avatar

God og nøyaktig planlegging øker din familie sin sikkerhet betraktelig. Her er mine beste råd:
1. I nattbordskuffen, umiddelbart tilgjengelig: Lommelykt, nøkler til hus/bil, kniv, pass, bankkort, og evt. forsvar.
2. I "brann-bagen" på soverommet: Et sett klær, ytterjakke, sko, kontanter (noen tusen i 50 kr. sedler), lykt, plaster, røykmaske, brannøks/campingøks.
3. På lett tilgjengelig sted i huset: Stearinlys (for min. en måned), brannstige, kraftig lykt, fyrstikker, stavlykt, brannøks, antibac gele, "high risk" masker, briller (googles), vernedresser, forsvarspray og evt. annet.
4. I huset på lager: Batteri/sveive radio, nød sanitærløsning, nød kokeløsning, nød varmekilde, alu/varmelaken, mat- og vannlager (inkl vannfilterutstyr) for min. en måned, ekstra drivstoff til bil, medisiner, batterier, nød-lader for mobiltelefon (sveiv/dynamo eller AAA-batteribasert), spade, øks.
5. Installert i huset: Brannslukkeapparat, brannteppe, trådløse seriekoplede brannvarslere, innbruddsalarm m/nødstrøm, LCD/bilde/intercom på hoveddøren, boresikrede dørlåser, brekksikrede dører.
6. I bilen: Kraftig batterilykt, aluminium/varmelaken (5 stk.), nødblinker med magnet for biltak, brannslukkeapparat (2), kjemiske lysstaver (4), stavlykt, førstehjelpsutstyr, mat til 1 døgn, 2 liter vann,
brannteppe, ladeutstyr for din mobiltelefon (12V eller AAA-adapter), forsvarspray og annet, kniv, kutter for sikkerhetsbelte (i midt-hanskerom!), gule sikkerhetsvester (2), masker (nese munn,
beskyttelsesbrille (googles), målebånd 5 m, kritt, skademeldingskjema (forhåndsdsutfyll alle dine faste opplysninger!), tau (10m), straps (40 cm), slepetau, lastsikringstropp, skum og kompressor for
dekktetning, verktøy for å skru ut/inn ventil (må gjøres før fylling av skum!), reservehjul/jekk/hjulkryss (er ikke i alle biler, men er det beste!), batteriradio, multiverktøy, campingøks,
plast/avfallssekker, "duc-tape rull", antibac håndrens, latekshansker, ruteknuser (i midt-hanskerom), varseltrekant (2), sammenleggbar spade.

Jeg tar gjerne i mot råd og tilbakemeldinger! Det kan alltids gjøres mer og bedre!

Sist endret av Netbird den 03 Des 2012, 11:31, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:13 
Avlogget

Flott tråd! Takk for tips!

Kanskje dette er dumme spørsmål, men det er jo derfor jeg leser her (For å lære, altså):
Skulle gjerne sett at slike lister kom med forklaring på noen av tingene..
F.eks: hvorfor trenger du nødblink til taket på bilen? Og målebånd på 5 m? Kjemiske lysstaver (hvis du har med lykt)? Straps og avfallssekker?

Ellers vil jeg legge til:

Hjemme:
- Ekstra av ting du er avhengig av som nesespray, mentholatum, kaffe, cola eller hva du nå måtte trenge (slik at du aldri går skikkelig tom)
- Dersom du har barn: Vit hvor den aller beste bamsen er. Dersom et er brann og du rekker å redde èn ting vil bamsen til lillegutt være et godt valg i tillegg til din bug out bag.

I bilen:
- Kjeledresser til hele familien (kjekt om du må vente på Falken) evt superundertøy (noen gang gått tom for bensin på vei hjem fra nyttårsfest i miniskjørt og -20 grader ute? Tepper er en ting, men kanskje man må ut og f.eks legge om dekk eller hva som helst.
- Bleier og våtservietter dersom du har bleiebarn
- Frostvæske og kondensfjerner.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:06 
Avlogget

Tulla skrev:
Dersom du har barn: Vit hvor den aller beste bamsen er.

Der kommer du inn på et tema som har så alt for lett for å bli glemt/sett bort fra.
For enkelte bar har vist seg å nærmest sult i kriser/katastrofer fordi di ikke får den maten de er vant med.
I min forberedelse har jeg gjort klar "tonnevis" med tegninger på CD som kan skrives ut for at barn (og voksne) kan fargelegge.
Dette er et tilltak for at barn skal føle økt sikkerhet, og ikke minst trygghet.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, og takk for tilbakemelding!
Blinker (batteridrevet) på biltaket øker sikkerheten betraktelig i tillegg til varseltrekant. Den signalerer også i alle retninger, og er til bruk på egen eller andres bil ifm. utforutsett stopp i veibanen eller ulykke.
Kjemiske lysstaver er billige, små og lette lyskilder (lyser i minst 8 timer). Jeg har både røde og hvite. De er velegnet der man må legge igjen en lysmarkør på bakken ifm gjenstander eller skadde personer. De er også et "must" i fritidsbåter.
Målebånd (5m) og kritt er med for å kunne måle opp avstander ifm trafikkskade (føres inn på skademeldingskjema).
Sorte søppelsekker på rull har svært mange anvendelsesområder, som f eks. tørt underlag, vindusblending ved knust glass (sammen med DUC-tape), oppbevaring etc.
Strapsene er også et slags multi-tool. Superenkelt for midlertidig feste av saker og ting. Blir noen ganger også brukt av politiet som håndjern (man får de aldri av seg).
Det er riktig at varmt tøy er greit å ha i bilen. Det tar en del plass, så det er vel litt avhengig av hvilken biltype man har. Alu/varmposene er unike, da de er billige, holder godt på kroppsvarmen, og tar mindre plass enn en lommebok. De burde alle ha i bilen, både til seg selv, passasjerer, og til bruk på andre skadde under ulykke.
Selv har jeg alltid med meg en varmedress (pelsforet kjeledress) og forte støvler.
Det er ellers klart at man må tenke på barna, og ha med seg deres nødvendigheter.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 14:25 
Avlogget

Takk for forklaringer som er ganske selvsagte når du sier dem :)
Tenkte ikke på at det var lurt å måle opp i forhold til ulykker, eller merke hvor f.eks et skadd dyr er etc. med lysstav.

Det med dressene i bilen er litt av egen erfaring da vi har en 3km bratt vei opp til oss (200m stigning) og om bilen ikke vil opp bakken, når det er -20, så hjelper det ikke så mye med aluteppe om jeg må gå opp med et barn ppå 5 år og et barn på 1 år :). Da må vi ha kjeledresser hele hurven :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: