Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Des 2018, 14:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:04 
Avlogget

Kommer alt an på lovløsheten, dvs, typen bæsj som treffer vifta...

Er det så at det blir ekstremt trange tider, men regjering og lov/militær fortsatt fungerer, så ville jeg sjekket med grunn-eier osv, men bryter styresystemet sammen her til lands, så blir det den sterkeste rett.

Dessverre, så er det skumleste jeg har, er et gammelt luftgevær... Dét sagt, så har jeg en bror som er helt nerd mhht tradisjonell langbue-skyting; han har kommet seg høyt opp på ranking i stevner, og er en hjallis til å lage buene fra bunn.

Langbue skal man ikke fnyse av forøvrig, når det gjelder 'firepower' og jakt... slagkraften fra en langbue er mér enn nok til å felle elg - man må bare komme nærme nok... (20-40m...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:26 
Avlogget

Som sagt, jeg satser på fisk og fugl. Men kunne tenkt meg en langbue (eller pil og bue som jeg ville ha sagt), eller en armbrøst. Synd at det er ulovelig med armbrøst, det er vel bare konkuranse det er lov i?

Som sagt, jeg burde ha forklart meg bedre. Jeg tenkte på full anerki, da tror jeg det hadde vært at alle hadde bare tenkt på seg selv, og gjort det man måtte gjøre, for å overleve. Ulovlig jakt eller ei.

Smarteste er nok å være der man er, så mangt at man kan være der man er. Er det fult kaos i gatene, og gjenger går fra dør til dør. Så er det smarteste man kan gjøre, å aktivere plan B. Og den er nok komme seg til BOL. Har en BOL, men den er ikke min. Men svigers sin, men det er en fin BOL. Som kan huse 3 familier (det er det vi er), har sjø 100mtr til sjø, og skog rett bak hytten.

Mitt problem, er at jeg sitter 4,5timer med bil og ferje fra BOL. Så det er en utfordring i seg selv. Og som jeg skrev tidligere, jeg tror at den dagen alt går til H. Så kan man glemme bil, da må du bruke beina, motorsykklen, sykklen eller båten hvis man har det. Men når man kommer til BOL, så er det flere bønder der. Så jeg kommer til å være rask på pletten, å spørre om tjeneste i bytte mot mat.

Ikke det at det ikke er mat på BOL, men med tanke på at det vil være 3 familier der. Så må man ha mer inn, svigerfar er habil fyr å ha med seg på diverse områder. Så med han, så hadde vi klart å alliere oss.

Det som også er greit med BOL plassen, er at du sitter litt oppå et fjell. Så du har oversikten over veien, eneste blind sonen du har. Er skogen bak deg, men der kan man lage forskjellige alarm systemer, som vil gi deg beskjed om at det kommer folk.

Var kanskje OT alt dette her?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Unnskyld, dette er OT men jeg må kommentere det med langbue.
Kremt. NOEN langbuer kan man felle elg med; uten tvil. Noen sterke godt trente buejegere kan felle elgokser med de syke krigsbue-pundstyrke buene deres(120 pund mot modern jaktbuers 45-75); helt sikkert. Men det er ikke alle langbuer, og svært svært mange moderne lagde langbuer er laget av hobbysnekkere som snekrer dem sammen av fragmentert kunnskap fra et fagfelt som har ligget dødt i hundrevis av år.(desverre.) Min langbue pakker 25 pund på en god dag, og ingen menigmann kan skille den visuelt fra en 90 punds bue. En moderne jaktbue med trinser og sikte er et helt annet dyr enn en håndskåret trelangbue som har en millon levende uperfektheter som vil påvirke skytinga di. Sammenlign treffsikkerhet fra compundbue konkurranser og tradisjonelle langbuekonkorranser så ser du en nevneverdig forskjell. Presisjonsskyting med tradisjonelle langbuer er _Vanskelig_

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:44 
Avlogget

Du sier at BOL deres er 100 m fra sjøen. Da ville jeg nok vurdert båtveien bort. Da har du også båten til fiske når du er vel fremme :)
Og båten trenger absolutt ikke være for dyr, du får "brukende" for 5K, ville ikke kjøpt en for stor en da du må ta sikte på at den må ros når du er tom for drivstoff etter noen uker i asyl ...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:45 
Avlogget

jeg sysn det vanskeigste er å finne igjen pila når den er blitt borte fordi jeg bomma på hele blinken...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:47 
Avlogget

Lakke dem i en knall farge, gjerne med refleks ??

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 21:07 
Avlogget

Kjellz skrev:
Du sier at BOL deres er 100 m fra sjøen. Da ville jeg nok vurdert båtveien bort. Da har du også båten til fiske når du er vel fremme :)
Og båten trenger absolutt ikke være for dyr, du får "brukende" for 5K, ville ikke kjøpt en for stor en da du må ta sikte på at den må ros når du er tom for drivstoff etter noen uker i asyl ...

Ja vurdere veldig båt, siden den kan brukes til kjekke ting. Frem til at det er behov for å pakke snippen og stikke. Har og en god avtale med boretslaget, at det koster bare 3200kr i året, og ha den liggens ved kai. Så det er noe som står høyt på listen her egenlig. Vil først ta båtfører beviset, slik at det er såpass størrelse på båten, at man kan overnatte greit og enkelt, uten at det er trangt.

Må bare skaffe pengene og råd til det først. Prioteringer, prioteringer :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 07:09 
Avlogget

Frøken skrev:
Unnskyld, dette er OT men jeg må kommentere det med langbue.
Kremt. NOEN langbuer kan man felle elg med; uten tvil. Noen sterke godt trente buejegere kan felle elgokser med de syke krigsbue-pundstyrke buene deres(120 pund mot modern jaktbuers 45-75); helt sikkert. Men det er ikke alle langbuer, og svært svært mange moderne lagde langbuer er laget av hobbysnekkere som snekrer dem sammen av fragmentert kunnskap fra et fagfelt som har ligget dødt i hundrevis av år.(desverre.) Min langbue pakker 25 pund på en god dag, og ingen menigmann kan skille den visuelt fra en 90 punds bue. En moderne jaktbue med trinser og sikte er et helt annet dyr enn en håndskåret trelangbue som har en millon levende uperfektheter som vil påvirke skytinga di. Sammenlign treffsikkerhet fra compundbue konkurranser og tradisjonelle langbuekonkorranser så ser du en nevneverdig forskjell. Presisjonsskyting med tradisjonelle langbuer er _Vanskelig_

Joda, langbue er vanskelig; både å bruke og lage (jeg selv kan hverken, eller), men ikke fnys av kunnskapen mange av de 'hobbysnekkerene' innehar. Jeg nevnte min bror, og han er en av de snekkerene; han har laget alle buene han bruker selv, og han kom vel på 3-plass i NM i langbue-skyting ifjor (tror jeg det var), og det gjør man ikke med en dårlig 'håndskåret trelangbue som har en millon levende uperfektheter'... Og tre-langbuer er ikke så dødt som du tror; ta en tur innom www.bueforum.no ...

Og - i en krise; hvor får du reservedeler til de moderne buene? (Jeg skal holde meg for god til å kalle de buer med støttehjul. :twisted: siden jeg selv kunne tenkt meg en slik bue pga. svekket armkraft.)) Innehar man kunnskapene til å lage en god langbue, så er man selvberget der.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 09:14 
Avlogget

Jeg tviler på at jakt vil være så veldig viktig dersom vi får en langvarig krise. Dersom folk flytter ut på landsbygda igjen, vil bestandene av vilt gå kraftig tilbake.

Jakt har tradisjonelt hatt så liten økonomisk betydning i Norge, at det var en del av allemannsretten fram til ca. år 1900. Viktig var den bare dersom du måtte beskytte husdyr / avling.

Farfar gikk på jakt på 1920 tallet og 1930 tallet. Da var det bare å spørre bonden om man fikk lov. Det fikk man som regel, for de fleste bøndene hadde ikke så mye tid til å gå på jakt selv.

Jeg ville heller hatt en armbrøst enn en bue, dersom jeg skulle gå på jakt ( tvilsomt ). Middelalderens bueskyttere var trent opp siden barndommen, og hadde misdannelser i skjelettet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 10:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius: det var ikke meningen å være nedlatende mot buemakerene, jeg ser at kommentaren min var skarp og jeg beklager dette. Bueforum har jeg vært observasjonsbruker av i åtte år nå; så jeg er klar over mye av det som beveger seg i det norske miljøet og kjenner flere buemakere:) Tradisjonell bueskyting er en kunst, og krever enormt mye mer enn moderne jaktbueskyting; det skulle være det dårlig formulerte poenget mitt. Jeg liker å skyte med flere slags buer men er også en tradisjonalist; og håper jeg en dag får en presisjon med egen langbue som jeg obsererer mange compundskytere og svært få langbueskytere innehar. Det er ikke fordi langbueskyterne er dårlige; det er fordi langbueskyting er nye vanskeligere. En trebue og trepiler vil ha individuelle egenskaper som påvirkes av mange faktorer maskinlagd utstyr ikke påvirker. En ting som har grodd har en millon uperfektheter fra levd liv; det gjør her enkelt langbue til egen helt bue å skyte med.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 14:42 
Avlogget

Jeg tror vi egentlig er ganske enig på de fleste punktene mhht bue, ;) og det var ikke min intensjon å virke gretten. :)

Og når det kommer til jakt, så ville jeg nok helst ha en god compound-bue med alle støttehjul og stabilisatorstag som finnes, for å sikre en renslig felling. :)
Tror det forresten er et prøveprosjekt på gang nå, for å se om staten vil tillate jakt med bue. (er nemlig ikke lov å gå på jakt med bue i Norge...)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 14:53 
Avlogget

Cornelius skrev:
Tror det forresten er et prøveprosjekt på gang nå, for å se om staten vil tillate jakt med bue. (er nemlig ikke lov å gå på jakt med bue i Norge...)

Neida, NOAH fikk stanset det prosjektet. Synd.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 16:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Candiru skrev:
Jeg tviler på at jakt vil være så veldig viktig dersom vi får en langvarig krise. Dersom folk flytter ut på landsbygda igjen, vil bestandene av vilt gå kraftig tilbake.

Jakt har tradisjonelt hatt så liten økonomisk betydning i Norge, at det var en del av allemannsretten fram til ca. år 1900. Viktig var den bare dersom du måtte beskytte husdyr / avling.

Farfar gikk på jakt på 1920 tallet og 1930 tallet. Da var det bare å spørre bonden om man fikk lov. Det fikk man som regel, for de fleste bøndene hadde ikke så mye tid til å gå på jakt selv.

Så sant, så sant!

Og på den tiden var det en begivenhet når det ble observert spor etter elg. Da la man arbeid til side og gikk på jakt alle som en.

Dersom man vil ha kjøtt i oppstarten på en vanvittig alvorlig krise, så er mitt tips at man banker høflig og pent på hos nærmeste bonde med kjøtt- eller eggproduksjon og spør om å få bytte til seg eller kjøpe noe. Det står til enhver tid flere ganger så mye kjøtt på bås som det finnes ute i naturen. Og i en krise av slike proporsjoner som dere snakker om her, finnes det ikke nok for til holde liv i alt dette her til lands. Vi importerer mye kraftfor! Dessuten vil omsetningsapparatet være borte og driften svært vanskelig uten f.eks. strøm, vann, diesel. Konklusjon: En bonde med omløp i hodet vil være sjeleglad for å kunne selge/bytte bort noe av dette mens dyra fortsatt har kjøtt på beina.

Jeg har prøvd å formidle disse tankene tidligere i «Elgjakt i krisetider» f.eks…..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 21:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Igjen, jeg fatter ikke helt hva alle skal trekke ut på landsbygda etter. Med mindre vi snakker om et totalt sammenbrudd i samfunnstruktur, f.eks. i forbindelse med krig eller...hmm...jeg kommer faktisk ikke på noe annet som kan være like dramatisk. Uansett, den type sammenbrudd er utrolig lite sannsynlig. Punktere bilen eller renteoppgang til 20% er nok mer trolig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 21:46 
Avlogget

Men uten strøm og vann kan det bli skikkelig grisete og farlig i urbane strøk. Ikke særlig sannsynlig scenario på kort sikt, i alle fall ikke over nata som i den Carringtonsaken din, Draugjeger. Men uten infrastruktur vil i alle fall ikke jeg bo i bby. Da vil Oslo stinke slik den gjorde nor 100-150 årsiden igjen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support