Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 09:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 11:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg lurer på om dette er en nyutgivelse av nevnte bok.

https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanst ... ch-kriser/

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2013, 07:26 
Avlogget

Det lureste er å ha en "bug-in" plan. Langtidsplanlagt, med 2 års lagret mat, og nok frød + til å kunne starte opp å dyrke det du å din familie trenger inkl nok til frø-avl til neste sesong. OBS! Mange planter er 2årige, altså frøene får du ikke samme år du sådde planten (gulrot f.eks.) Høns er også en god ide! Husk et par haner, og at rasen du velger er god til å ruge selv. Deretter bør man ha en "bug-out" plan, denne må inneholde flere steder å rømme til, nød-mat, basik jakt/fiske utstyr, tau, sag, kniv, og førtehjelp. Noen tørre sokker og en presenning eller telt som skjul fra elementene. Poenget med å "bug-out" må jo være å komme seg unna en katastrofe der å da, for så å komme tilbake til der man kan dyrke. Har du ikke stor nok hage eller et gjorde, gå til en bonde å jobb for han! Før i tiden var dette en vanlig måte å leve på, mange jobbet og bodde på andres gårder. Ikke forøk å ta gården. vold avler vold. Og det alle vil er jo å overleve. Så ta på hansken å kom deg ut i åkeren :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 08:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Crusoe skrev:
Kommer ikke til å by på det forventede pepperet, men som den raider/kanibalen jeg er, å klarer jeg ikke å la vær å delta i dette temaet :? Som Rockatansky, er heller ikke jeg "interesert i å raide hytter", som interesse er det meg helt fremmed, men som alternativ i forhold til et fullstendig samfunnskolaps, så bør slike alternativ vurderes. Dette selvsagt med forbehold om at nåværende moral og forventet fremtidig sådan, umuliggjør slike handlinger.

Hvor grenseoppgangene mellom raiding og utnyttelse av muligheter under et TEOTWAWKI går, skal være usagt, men jeg noterer meg at under vårt svenske søsterforum så diskuteres det hvilke survivalist verdier det finnes på ulike arbeidsplasser. Sikkert ikke enn ren akademisk disiplin, men trolig med tanke på at det kan komme tider hvor man må søke ressurser der ressurser finnes. Registrerer også med undring hvor lite motbør slike ideer vekker over kjølen i forhold til hva det gjør her på berget.

Moral er en flink og fin hund, men pragmatisme er tidløst.

Mange var veldig forundret over japanere etter tsunamien i 2011. Ingen knuffet i matkøene, ingen raidet butikkene, ingen krevde hjelp før noen andre, alle oppførtse seg sivilisert. Så noen ganger kan menneskene overraske.. :)

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ality.html

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 08:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjellz skrev:
Det lureste er å ha en "bug-in" plan. Langtidsplanlagt, med 2 års lagret mat, og nok frød + til å kunne starte opp å dyrke det du å din familie trenger inkl nok til frø-avl til neste sesong. OBS! Mange planter er 2årige, altså frøene får du ikke samme år du sådde planten (gulrot f.eks.) Høns er også en god ide! Husk et par haner, og at rasen du velger er god til å ruge selv. Deretter bør man ha en "bug-out" plan, denne må inneholde flere steder å rømme til, nød-mat, basik jakt/fiske utstyr, tau, sag, kniv, og førtehjelp. Noen tørre sokker og en presenning eller telt som skjul fra elementene. Poenget med å "bug-out" må jo være å komme seg unna en katastrofe der å da, for så å komme tilbake til der man kan dyrke. Har du ikke stor nok hage eller et gjorde, gå til en bonde å jobb for han! Før i tiden var dette en vanlig måte å leve på, mange jobbet og bodde på andres gårder. Ikke forøk å ta gården. vold avler vold. Og det alle vil er jo å overleve. Så ta på hansken å kom deg ut i åkeren :)

Enig! Hytta i skogen er til korttidsopphold. Etter det må en komme seg hjem og fortsette å dyrke mat og holde liv i hønene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 09:05 
Avlogget

Enig med dere om dette. Bonden trenger alltid ekstra vakthold og arbeidkraft mot mat og tak over hodet.
Men ett annet spørsmål, hvor får man tak i litt større frøpakker, og hvor lenge kan disse lagres og hvordan? Jeg har eiendommen som ligger laaangt til skogs. Fiskevann i nærheten. En skikkelig prepper eiendom, men mangler kunnskap om dyrking og den prosessen. Alle svar tas imot med stor takk.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 10:08 
Avlogget

Tørkede frø kan lagres mørkt, tørt og kjølig i flere år. Somregel holder di fleste frø i 2-3 år. Men jeg er ingen ekspert på dette. Det beste er å så nå / til våren, høste og så igjen til neste år. Så du er selvforsynt med ferske frø/løker hele tiden. Det blir min strategi ialefall.
Finn ut hva du trenger / spiser og sett igang :) Masse gode videoer på YouTube om dyrking, høsting og oppbevaring av alle slag :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 20:49 
Avlogget

Takk for svar. Ser for meg at det må bli poteter,gulrøtter,purreløk,kålrot, erter og hodekål. Blir å kjøpe inn noen frukttrær nå slik at jeg i tillegg får epler, plommer, moreller. Bærbusker har jeg fra før.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 20:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kjenner jeg blir litt klam av tanken på plutselig folkevandring ut i distriktene. Fordi jeg bor her ute selv, fordi familien har fem hytter rundt i det ganske land og jeg vil ikke ha en gjeng nisser med hagle troppende opp på noen av tunene fordi de ikke hadde tenkt på at NOEN ALLEREDE EIER DETTE STEDET. Noen tror på plutselig total-anarki krise og andre på forandringer over tid. Jeg har mer tro på 1940 tendenser(om mat, spesielt.) enn militsanarki på Hedmarken. Joda, det er mye plass i distriktene. Gårder kan fø flere enn dem som bor der nå; sannsyneligvis også post-oil. Men å legge ut som ensom leilending er en dårlig deal. Se på hva slike mennesker har drevet med/fått av kår i historisk sammenheng så forsvinner kanske tanken om å møte opp til dekket bord.

Som flere har nevnt; skal du leve mer bærekraftig, sikre fremtiden til deg og din familie, da er det å kjøpe land og dyrke det som gjelder. Vi er heldige, har (relativt sett)feite lommebøker og tilgang all verdens informasjon; bokstavelig talt. Vi kan dyrke opp nye gårder en kvadratmeter om gangen; planlegge og lære lenge før vi MÅ ta kunnskapen i bruk. Er du på flukt har du allerede tapt fryktelig mye. Det skal fryktelig mye til før eiendomsrett og jaktrett går dunken. Og for hver hytte eller grisgrente sæter du kanskje tenker er både forlatt og ideel, garanterer jeg deg at det er folk som har rett på den; som med all sansynelighet vil ta det i bruk om behovet skulle melde seg. Er det dyrkbar mark eller fiskemuligheter som betyr noe i verden er det ikke lengre nødvendigvis sånn at folk lar grendene stå ubrukte. Kjøp; begynn å jobbe mot et selvberget bruk nå; så bidrar du til løsningen istede for å lage problemer.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 22:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Kunne ikke vært mere enig :) Bortsett fra at jeg tror matmangelen kommer bråfort og ikke sakte men sikkert som tidlig i 1940 årene.Den gangen var befolkningen mere selvberget, mens i dag må de fleste klare seg med importvarene som finnes i butikkhyllene. ( Kommer jo helt ann på scenarioet selvsagt)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2013, 06:56 
Avlogget

God ide "klaresegselv" ! Lykke til! :)

Helt henig med deg frøken! :)
Men jeg antar at at mange likevel vil flykte til landsbygden i siste stund. Disse åper jeg virkelig innfinner seg i at noen alt bor eller eiger området, og at dersom gården er stor nok så kan dem spørre etter jobb og en krok til å sove i. Idag leier jeg bare plass, ikke nok til å dyrke 100% selvforsynt, så endten måtte vi forsøkt å byttehandle varer, ellers måtte vi tatt runden fra gård til gård å spurt om jobb. Planen på sikt er å kjøpe et småbruk der vi har akuratt nok av plass til oss, dyr og et par arbeidere med rett innstilling.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2013, 09:20 
Avlogget

Kjellz skrev:
...
Planen på sikt er å kjøpe et småbruk der vi har akuratt nok av plass til oss, dyr og et par arbeidere med rett innstilling.

Småbruk er nok bare levedyktig for en storfamilie. Men med vanlig hus, uthus og romslig eiendom så kan du også løse mye. Hvis du i tillegg lærer deg relevante kunnskaper (smed, murer, snekker/tømrer osv) gjerne ett par fagområder så vil du uansett kunne bytte til deg det du evnt. skulle mangle.

Men kom ut på landet nå, så får dere etablert dere, bygget relasjoner og få ett fotfeste.

Nå må det sies at selv om folk på landet er representert som preppere her på forumet, så er det langt i mellom dem her på landet også (slik som i byene). Det å etablere nettverk vil ta lang tid hvis du ønkser å gjøre det litt diskre. Det finnes grupperinger som er større og tydligere, men disse bygger gjerne på gammelt vennskap og er kanskje ikke så inkluderende om man ikke først har vist seg tilliten verdig over tid.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 13:41 
Avlogget

Det er noe jeg lurer på, og ser for meg at folk ikke bryr seg om, og heller ikke kommer til å tenke på.

Folk skriver dette: folk vil jage deg vekk, pga du jakter utenom sesongen/tyv jakter. Jeg mener det: Hvis det har skjedd noe, som gjør at du må forlate hjemme ditt, og gå på jakt i fjellet, skogen etc etc. Er det virkelig, noen som bryr seg om du feller et dyr? Jeg tror ikke det, pga det er krise i landet/verden. Som gjør at du må skaffe deg mat, ja du vil tiltrekke deg folk. Som kan finne på å stjele maten din, pga de hørte våpenet ditt. Men, det er mulig å jakte uten å bruke skyte våpen. Du har feller og du har bil og bue (der skal man ha mye trenign, for å klare å gjøre. Og det er begrenset størrelse på dyret du klarer å ta), og jeg tror folk med litt vet i behold, hadde klart å flå dyret. Det skal ikke mange feilene til, før man har lært det. Det er jo slik man har lært alt det man kan nå, man begynte en plass, og prøvde og feilet, frem til man fant ut hva som var rett.

Jeg ser for meg dette, det skjer noe. Som gjør at jeg må stikke, da har jeg 2 valg. Enten til fjells, eller til sjøs (bor på Vestlandet, så her er det nok av fjell og sjø). Tar jeg sjøveien, så må jeg stjele en båt. Og det frister ikke. Så det jeg hadde gjort, er å stikke til fjells. Og vandre mot den plassen jeg skal til. Fruen hadde garantert ville hjem til sine foreldre, så det er der veien hadde gått. Svigermor er en prepper, uten å vite det selv :lol: Hun har fryser full, og masse annen mat lagret som ikke er avhenige av fryser.

Å raide hytter/båter eller hus, må være siste utvei (jeg er ikke noe fan av det, men jeg skjønner at i nød, så spiser fanden fluer).

Uanset hvilket senario som skjer/hadde skjedd. Så tror jeg, at å ta bilen fatt, er tapt sak. Alle hadde fått panikk, og kastet seg i bilen. Og skulle alle plasser. Jeg har en bra 4x4 bil, men den hadde jeg nok dumpet kjapt, og tatt meg til fots. For det ville ha vært kaos over alt, kaos over = kø og amber steming over alt. Så derfor må man tenke litt anderledes, og gjøre det du ser de fleste ikke gjør.

Ta jul og påske og andre store felles ferie tider, eller andre store begivenheter. Det er totalt kaos, du bruker 1time i bilen, for å kjøre et stykke som normalt tar 10minutt. Så hvis du ikke har en motorsykkel eller en trøsykkel, så må du ta beina fatt, eller ta sjøveien, hvis du har en båt.

Når det gjelder jakt, så tror jeg de fleste hadde blitt veldig oppfinnsomme. Alt fra snare til stein som faller.

Min plan, er rett og slett ta til fjells. Finne ut, hvilken vann som har fisk, og hva jeg trenger for å kunne overnatte på fjellet/skogen etc etc. Pakke så lett og slite som overhode mulig. Derfor jeg har planer om å gå til innkjøp av foldable stove, camping gryte sett, lage firestarters (som er litt større, slike at du kan koke/steke med de), pressening, kniv, øks, førstehjelps kit, tau og masse mer. Må ta litt etter litt, slik at jeg ser hva jeg trenger og ikke trenger.

Hvis du ikke er enige med meg, i at folk ikke hadde brydd seg om ulovlig jakt, i en krisesituasjon. Så forklar meg hvorfor.

(Ps: Det er ikke for å trø på noen tær her, det er bare det, at jeg har vanskelig med å tro, at noen hadde brydd seg om ulovlig jakt, der alle er på jakt etter mat. Pga krig, epedemi eller noe slikt)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 14:14 
Avlogget
Brukerens avatar

BOB:
Det er klart det er avhengig av hvilket scenario du ser for deg, fullstendig.
Men... sist det var krig her til lands; da var det krise og svært dårlig med mat mange steder. At det var mye tyvjakt er det ikke tvil om, jeg vet om flere som tilbragte mange av nettene til skogs for å jakte mat til familien og bar seg halvt ihjel opp og ned fjellene. Men det betyr ikke at det var fritt frem for hvem som helst å bare TA hva som helst. Du tenker kanskje på skogen som en stor utømmelig og uendelig matfest, men om noen eier skogen og bruker den; så kjenner de den også. Og vet hvilke bestander som holder til der... Vet du det? Kan du forvalte ressursene eller har du tenkt til å pøse gjennom: skyte alt du kan treffe og drite langt i om du etterlater en levedyktig bestand som kan gi mat de neste tohundre årene?
Tenker du fult anarki er det grunneier selv som må beskytte sin egen eiendom. Men jeg tror det skal fryktelig mye til før vi er lovløse; og frem til da er det for det meste noen som eier skogen. Så min tanke er; tyvjakting natterstid, helt klart et alternativ.(gjerne i skog du hadde før/ingen forvalter den/eller lignende, mye av krigshistoriene var slik.)
Men samtidig er det vel sånn omtrent 1% av befolkningen som jakter? Ikke umulig at grunneier er sammarbeidsvillig for å forvalte ressurser han ikke kan bruke selv.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 14:42 
Avlogget

Ser ikke for meg noen spesiell senario, burde kanskje ha tatt det med, i første innlegg her.

Jeg mener jo ikke at man bare skal ta seg til rette, det kom kanskje slik ut, men det var ikke planen min. Men si at senarioet er slik, at det finnes ikke mat, du er sulten og du må ha mat. Verden er mer eller mindre i ruiner, ja det er nok mange som vil stå sin stand, og holde på hus og hjem. Men mange vil nok vandre livløst rundt om, og ta det de trenger og fortsette videre.

Så jo det under krigen og det, at soldater som var på fjellet. Gikk tom for det de hadde, og måtte leve på mose frem til fikk tatt et dyr. Så poenget mitt er: Er det virkelig noen som hadde brydd seg, om du tok en rein/Elg eller noen av de mange andre dyrene vi har i skog og mark (sier ikke at man skal gjøre det, men vil egenlig frem til, at de fleste hadde gjort alt de kunne, for å overleve. Og ikke brydd seg om det var ulovlig jakt, på en annen sin mark)?

Det som er hoved poenget mitt, er at når alt kommer til alt. Så gjør man det man kan, for å overleve. Man vil/ville ikke brydd som noen eide plassen man var på, for det står om liv og død.

Må og pressisere, dette er ikke noe jeg satser på. Jeg satser heller på fisk og fugl, enn å drive med jakt. Er heller ikke meningen å trø på noen sine verdier, eller fremstå som at jeg ikke har verdier. Og satser på å leve på andre folk, og bare "ta meg til rette". Jeg bare stiller meg litt undrenes til, at i verste senario. Der det står om liv og død, at folk henger seg opp i ulovlig jakt.

Men er enige med deg frøken, er mange som tenker på skogen som et utømmelig matfat. Og det er så feil man kan ta, og det er ingen som har en rett til å bare ta seg til rette. De er de som eier eventuelt mark/fjell/skog som kjenner til hvordan bestanden er, og hvor mye man kan ta av den. Og ja, de som er på jakt etter mat. Vinner mest med å gjøre en avtale med grunneier, det kan være så enkelt som 20/80 eller 30/70. For du kan nok ikke slå rot der du finner det for godt, du må nok vandre videre.

Men du skrev det best: Tenker du fult anarki. Så det er det jeg brude ha skrevet, kanskje folk ikke hadde missforstått hva jeg mente da :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 17:23 
Avlogget

Er enig med dere begge BOB og Frøken.
Jeg tror di fleste av oss ville tatt kontakt med eigerne av skogen/fjellet og blitt enige om forvaltning/pris (jobb++) på resursene der. Vi er et rolig og innesluttet folk, så skal mye til for at lovløshetene her til lands skal ta helt av. Og er man litt oppegående så kjønner man at man ikke kan ta hva som helst, da har du ikke mat neste år.. Tar du kalvene eller mora fra kalven feks. eller alt for mange dyr, så er mattestykke enkelt. Du blir go og mett idag, mens til neste år vil du sulte ihjel... Vel, på den andre siden har jeg selv 3 barn som skal være mette og friske, så jeg ville gått langt i skaffe dem mat og vann. Derfor er jeg prepper :) Og derfor er det også viktig å kunne beskytte sine egne resurrser, for det finnes mange der ute som ikke prepper, og dem har lite valg når dritten kommer, di må ut å spør om hjelp eller ta for seg for at dem og barna deres skal overleve...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support